برگزیده های پرشین تولز

علت کند شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ ، ۵ روش معجزه آسا افزایش سرعت

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
حتی اگر قوی و حرفه ای ترین سیستم ها را در اختیار داشته باشید به مرور زمان کامپیوتر یا لپ تاپ کند می شود و ممکن است در اجرا فرمان ها تاخیر مشاهده کنید. دقیقا مثل یک اتومبیل که عمر خاصی دارد و بعد از سپری شدن دوره مشخصی فرسوده می شود. همان طور که مشکل فرسوده شدن بخش های مختلف خودرو را با انجام چکاپ برطرف می کنیم برای مشکل کند شدن سرعت نرم افزاری کامپیوتر هم چند راه حل ساده وجود دارد.
پیش از این که برای برطرف کردن کم شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ خود با استفاده از روش هایی که در ادامه می خوانید دست به کار شوید بخش های مختلف را تست کنید. قسمت های سخت افزاری مثل رم را با روش های تشخیص و تست سلامت یا خرابی رم بررسی کنید، کارت گرافیک و به طور کلی قطعات مختلف سیستم را ارزیابی نمایید مبادا مشکل مربوط به نقص سخت افزاری باشد.

توجه کنید که اکثر روش های زیر در ویندوز ۷ ، ۸ ، ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ و نسخه های جدید مک او اس قابل اجرا هستند.

رفع مشکل کندی سیستم و بالا بردن سرعت کامپیوتر با کاهش برنامه های نصب شده
برنامه های نصب شده و افزونه هایی که در مرورگر های مختلف به کار می برید مهم ترین بخش هایی هستند که کامپیوتر را کند می کنند یا اصطلاحا نفس آن را می گیرند؛ چرا که برای بارگذاری آن ها منابع بیش تری در سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی که می خواهید برنامه جدیدی را روی سیستم نصب کنید یک بار دیگر فکر کنید. آیا حتما باید این نرم افزار نصب شود؟ نسخه های آنلاین آن در دسترس نیست که بتواند جای این برنامه را در کامپیوتر پر کند؟ نسخه پرتابل یا قابل حمل که نیاز به نصب ندارد چه طور؟

حتی اگر لازم است قطعا تعداد زیادی برنامه یا پلاگین را نصب نمایید به صورت دوره ای فولدر آن ها را بررسی کنید. گاهی در برخی از مرورگر ها مثل کروم توسط همین پلاگین ها فایل های بیهوده ذخیره می شود که خطاهای زیادی را ایجاد می کنند. اگر نهایتا لازم شد برنامه ها را نصب کنید از حافظه هارد به جای حافظه داخلی سیستم استفاده کنید.

1How-to-Stop-Computer-from-Slowing-Down.jpg


رفع کندی سیستم و افزایش سرعت با غیر فعال کردن Auto-start
برخی از برنامه ها به محض روشن شدن ویندوز یا مک بالا می آیند و شروع به کار می کنند. به این معنا که سیستم زمان بیش تری را برای اجرا تمام برنامه ها نیاز دارد و بنابراین با افت سرعت عملکرد کامپیوتر مواجه می شوید. یکی از معایب روشن نگه داشتن کامپیوتر و لپ تاپ در تمام روز نیز همین اجرا خودکار برنامه ها و اشغال CPU می باشد.

برای غیرفعال کردن auto-start وارد تب Startup در Task Manager ویندوز شوید. کاربران مک نیز همین بخش را در Users & Groups in که زیرمجموعه Preferences می باشد مشاهده خواهند کرد. در یک نگاه کلی شاید auto-start برای آن دسته از برنامه هایی که بیش تر با آن ها سر وکار داریم خیلی مفید و کاربردی باشد؛ اما باگ ها و خطاهای موجود در تک تک برنامه ها در مجموع زمان و منابع زیادی را برای برطرف شدن می طلبند و شما این فرآیند را با کند شدن سرعت کامپیوتر خود احساس خواهید کرد.

2How-to-Stop-Computer-from-Slowing-Down.jpg


رفع مشکل پایین آمدن سرعت کامپیوتر با افزایش امنیت سیستم
یکی دیگر از عواملی که موجب کند شدن کامپیوتر می شود بارگذاری برنامه های مخرب یا بدافزارهای موجود در محیط سیستم عامل می باشد. حتی اکستنشن های مرورگر نیز دیتا تبلیغاتی را در طول جستجو جمع آوری می کنند که به خودی خود باعث کاهش سرعت کامپیوتر می شوند. همان طور که در ترفند اول توضیح دادیم به همین دلیل است که توصیه می شود در نصب برنامه ها دقت داشته باشید.

البته بدافزار ها هم می توانند به صورت خودکار وارد سیستم شوند. دانلود و نصب برنامه های رایگان غیر معتبر نیز ممکن است باعث ورود ویروس ها به کامپیوتر و لپ تاپ شما باشد و برای سیستم مشکل ساز شود؛ استفاده برنامه های شناخته شده و دانلود آنها از مراجع معتبر و حتی خرید نسخه اصلی آنها می تواند شما را برای همیشه در برابر عوامل مخرب ضد گلوله کند!

3How-to-Stop-Computer-from-Slowing-Down.jpg


رفع مشکل پایین آمدن سرعت لپ تاپ و کامپیوتر با آپدیت مداوم
ممکن است همیشه بروزرسانی بلافاصله سیستم چندان قابل اعتماد نباشد ! اما به طور کلی بروزرسانی بخش های مختلف در سیستم عامل سلامت سیستم شما را به چند دلیل تامین می کند: کدهای نرم افزار با به روزرسانی بهینه می شود، باگ های احتمالی که در کند شدن سرعت کامپیوتر نقش دارند برطرف خواهند شد و سرانجام سازگاری سیستم شما با انواع نرم افزارها بیش تر می شود.

اگر سیستم عامل هم به صورت دوره ای آپدیت شود احتمال بروز خطا های ناشی از کرش و کاهش سرعت ویندوز یا مک کاهش پیدا می کند. برای فعال کردن به روزرسانی خودکار ویندوز از بخش Update & security اقدام کنید. معادل این قسمت در سیستم عامل مک بخش App Store است. به App Store وارد شده و روی تب Updates کلیک نمایید.

4How-to-Stop-Computer-from-Slowing-Down.jpg


رفرش و ریست ویندوز برای بالا بردن سرعت و رفع مشکل پایین بودن سرعت کامپیوتر
در اغلب موارد ریست کردن ویندوز و بازگشت به تنظیمات کارخانه برای ارتقا و بهبود اجرا بخش های مختلف جوابگو است. شاید تا چندی پیش ریست کردن با توجه به حذف تمام اطلاعات و برنامه ها برای کاربران تا حدودی ترستاک بود؛ اما در نسخه های جدید تر ویندوز و مک کاربران می توانند بدون از دست دادن اطلاعات خود سیستم را یک بار به صورت کامل زیر و رو کنند و تمام مشکلات و باگ های موجود که باعث کندشدن کامپیوتر شدند را شناسایی نمایند.

ریست بدون از بین رفتن اطلاعات در قسمت Update & security ویندوز و در مک با ابزار Disk Utility قابل تنظیم خواهد بود. جهت دسترسی به ابزار Disk Utility یک بار سیستم را ری استارت کنید و همزمان کلید های Cmd+R را با هم بفشارید.

5How-to-Stop-Computer-from-Slowing-Down.jpg


قبل از ریست از برنامه ها و اطلاعات ضروری بکاپ گیری کنید!!!
118فایل
 

mohsen19x

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 مارس 2012
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
1
یکی دو موردش اساسی به کار اومد
 
بالا