برگزیده های پرشین تولز

عملکرد سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

sabalabnet

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2022
نوشته‌ها
19
لایک‌ها
7
سن
44

سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا​

سیستم ایمنی بدن‌مان به دو روش از ما در برابر عفونت‌ها دفاع می‌کند. این سیستم به‌طور کلی همیشه آماده حمله به مهاجم است و به محض ورود هر نوع عامل بیماری‌زا به‌سرعت وارد عمل شده و با آن مبارزه می‌کند. این روش از سیستم ایمنی بدن، واکنش ایمنی ذاتی نام دارد. در این حالت، مواد شیمیایی خاصی در بدن ترشح می‌شوند که التهاب‌آورند و آنها با همراهی گلبول‌های سفید خون، سلول‌های آلوده را نابود می‌کنند.
اما وقتی سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا آشنایی نداشته باشد، واکنشی به آن نشان نمی‌دهد، بنابراین شما در برابر بیماری ایمن نخواهید بود. در اینجا به نوعی واکنش ایمنی که به آن تطبیقی می‌گویند نیاز دارید.(سلامت جنین در بابل)

ایمنی تطبیقی​

در واقع این روش دیگر سیستم ایمنی بدن در برابر عامل بیماری‌زاست. در این روش سلول‌هایی که می‌توانند پادتن‌های هدفمند تولید کنند وارد عمل می‌شوند. سپس پادتن‌ها به عامل بیماری‌زا چسبیده و آن را از بین می‌برند.

سیستم ایمنی بدن مقابل کرونا
1644495170144.gif

وقتی سیستم ایمنی بدن با عامل بیماری‌زا مانند ویروس کرونا آشنایی نداشته باشد، واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.(تست سلامت جنین)

همچنین سلول یا لنفوسیت‌های تی (T) که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، به سلول‌های درگیر ویروس حمله میکند و آنها را از بین می‌برند. به این عملکرد، واکنش سلولی میگویند.

ایمنی ذاتی​

پس از آلودگی به ویروس در مرحله اول ایمنی ذاتی فعال می شود که ویژگی های این پاسخ به شرح ذیل می باشد:

پاسخ عمومی بر هر عفونتی
ترشح سلول های سیستم ایمنی شامل اینترفرون ها و سایتوکاین ها. (اینترفرون ها و سایتوکاین ها عامل ایجاد تب، گرفتگی عضله و دیگر نشانه های زودهنگام ابتلا به عفونت هستند.)
ایجاد تداخل در تکثیر ویروس توسط اینترفرون ها
برانگیختن پاسخ ایمنی تطبیقی

ممکن است عفونت در همین مرحله متوقف شود. در صورت ادامه عفونت، سیستم ایمنی تطبیقی فعال خواهد شد که مراحل عملکرد آن عبارت است از:

پاسخ اختصاصی به هر نوع عفونت(غربالگری جنین)
این پاسخ پس از ۶ تا ۸ روز فعال می شود
شامل ۲نوع از سلول های خونی به نام های T Cell (پاسخ سلولی) و B Cell (پاسخ آنتی بادی) است.سلول های T در سیستم ایمنی تطبیقی



ورود کرونا به سلول میزبان و ایمنی بدن‌
1644495170268.gif

سلول‌هایی که می‌توانند پادتن‌های هدفمند تولید کنند وارد عمل می‌شوند.


ویروس کرونا چگونه به سلول میزبان وارد می شود؟​

کروناویروس ها یک پروتئین شدیدا اسپایکی شکل، پروتئین S، را برای درگیر کردن سلول توسط اتصال به غشای سلول بکار می برند. کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) و SARS-CoV دارای یک واحد گیرنده اتصالی مشترکند که ساختار حوزه شان ( domain) مانند هم است ،نشان می دهد کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) گیرنده ACE2 را در انسان ها برای آلوده کردن بکار می برد.

پروتئین اسپایک به این گیرنده ACE2 روی سطح سلول میزبان متصل میشود و درون سلول میزبان محکم می شود. تحقیقات در حال انجام نقش آنزیم فورین (Furin) را در سلول میزبان نشان می دهد که نقش بسیار مهمی در ورود SARS-CoV-2 دارد و می تواند یک ویژگی متمایز برای تعیین شدت SARS-CoV-2 باشد زیرا در SARS-CoV وجود ندارد. این آنزیم SARS-CoV-2 را فعال می نماید در حالیکه SARS-CoV و MERS-CoV در طی فرآیند ورود به سلول میزبان با این ناحیه فعال تداخلی ندارند.چون فورین در اندامهای مختلف انسان وجود دارد مثل ریه، روده کوچک، و کبد، آلودگی در انسان بسیار شدید است و می توان پیش بینی کرد که بطور بالقوه چندین اندام انسان را آلوده نماید. این ناحیه احتمالا می تواند در انتقال و همچنین استقرار ویروس تاثیر بگذارد.

واکنش سیستم ایمنی بدن
1644495170392.gif

بدن فردی که به‌شدت بیمار می‌شود قوی‌ترین واکنش ایمنی را از خود نشان می دهد.

واکنش سیستم ایمنی بدن مقابل کرونا​

وقتی فردی به بیمار کوید۱۹ مبتلا می‌شود معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا پادتن تولید کند. همچنین بدن فردی که به‌شدت بیمار می‌شود قوی‌ترین واکنش ایمنی را از خود نشان می دهد.
وقتی واکنش سیستم ایمنی بدن به‌اندازه کافی قوی باشد، یک حافظه مدت‌دار روی سیستم ایمنی باقی می‌گذارد و بدین‌ترتیب بدن فرد در آینده هم در برابر ویروس کرونا ایمن خواهند ماند.

در بررسی‌ها مشخص شد، در بدن افرادی که پادتن ویروس کرونا دارند، دو نوع سلول تی هم وجود دارد که سلول‌های درگیر را شناسایی و تخریب می‌کنند. طبق تحقیق محققان دانشگاه امپریال کالج لندن تقریبا تمام افراد در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند، سلول‌های تی قوی و بادوام‌تری دارند.

مدت دوام سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا
1644495170525.gif

برخی از عوامل بیماری‌زا بسیار به‌یاد ماندنی! هستند و حافظه سیستم ایمنی بدن آنها را به‌خوبی و گاهی تا آخر عمر به خاطر می‌سپارد.

مدت دوام سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

حافظه سیستم ایمنی بدن درست مثل حافظه خودمان می‌ماند. این حافظه می‌تواند عفونت‌ها را به یاد داشته باشد، اما عادت فراموش کردن آنها را هم دارد. برخی از عوامل بیماری‌زا بسیار به‌یاد ماندنی! هستند و حافظه سیستم ایمنی بدن آنها را به‌خوبی و گاهی تا آخر عمر به خاطر می‌سپارد. مانند ویروس سرخک،پس از زدن واکسن، یا بهبودی از بیماری، سیستم ایمنی بدن آن را بخاطر می‌سپارد و فرد دیگر به آن بیماری مبتلا نمی‌شود.

اما برخی از ویروس‌ها، مانند ویروس سین‌سیشیال تنفسی کودکان که شبیه سرماخوردگی است ممکن است کودکان را در یک مدت زمان کوتاه بارها بیمار کند.
وقتی فردی به نوعی ویروس مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن آن را به خاطر می‌سپارد. سلول‌های سیستم ایمنی بدن و پروتئین‌هایی که در کل بدن در گردش هستند، به محض برخورد با عوامل بیماری‌زای آشنا آنها را شناخته و از بین می‌برند و بدین‌ترتیب از ابتلای فرد به بیماری پیشگیری کرده یا از شدت بیماری می‌کاهند.

به روز رسانی : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه صبا
 
بالا