برگزیده های پرشین تولز

فردا 26 بهمن تجمع آرام روبروی میراث فرهنگی تهران(سد سیوند)

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
ندای کورش بزرگ را میشنوید؟ که یاری میخواهد از ایرانیان!
تجمع آرام مردم ایران و دوستداران میراث فرهنگی و هویت ایرانی در اعتراض به آبگیری سد سیوند

5 شنبه 26 بهمن ماه روبروی سازمان میراث فرهنگی تهران
 

king_nader27

Registered User
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2006
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
بعنوان آخرین راه
بایدبابلوچهاهماهنگ کنیم سدومنفجرکنند.:f34r:

ای شکوه ایران باستان نظرت چیست؟
 

king_nader27

Registered User
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2006
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
کوروشی که سدساخت
حالاباسدآرامگاهش بتدریج نابودمی شود.
این یادگارایران
شخصی که همۀ ماپشتمون وبه اون می رسونیم.
آرامگاهی که ازکوران حوادث گذشته است.
حملۀ اسکندوعرب وچنگیزوتیمورراپشت سرگذاشته است.
آرامگاه پدر ایران
بنیانگذار ایران
خداحافظ
خداحافظ
 

roozbeh

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2003
نوشته‌ها
1,656
لایک‌ها
2
سن
39
بعنوان آخرین راه
بایدبابلوچهاهماهنگ کنیم سدومنفجرکنند.:f34r:

ای شکوه ایران باستان نظرت چیست؟
نه بابا! منفجر چیه!!!!!!! اونا هم گذاشتن شما بیاین و منفجر کنین؟
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=394811&code1=11

دفاع از ميراث فرهنگي و محيط زيست کشور/
تجمع اعتراض‌‏آميز انجمن‌‏هاي مدافع ميراث فرهنگي به آب‌‏گيري سد سيوند مقابل مجلس
تهران- خبرگزاري كار ايران

جمعي از انجمن‌‏هاي مدافع ميراث فرهنگي و محيط زيست با تجمع مقابل مجلس‌‏هفتم، نسبت به آب‌‏گيري سد سيوند و خطر تخريب و زير آب رفتن آثار باستاني اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني" ايلنا" اين تجمع‌‏كنندگان كه حدود 200 نفر از اعضاي NGO هاي مدافع ميراث فرهنگي و محيط زيست استان‌‏هاي فارس و اصفهان بودند، در اعتراض به ساخت سد سيوند در كنار آثار باستاني و ميراث فرهنگي و در حال حاضر آغاز آب‌‏گيري اين سد كه خطر تخريب و زير آب رفتن آرامگاه كورش اعتراض و انتقاد كردند.
اين تجمع‌‏كنندگان پارچه نوشته‌‏هايي را با خود حمل مي‌‏كردند كه بر روي آن نوشته شده بود" آرامگاه عبدصالح خدا كورش بزرگ در خطر است". "مسوولان هويت ايران را دريابيد".
بيش از اين نيز اين تجمع‌‏كنندگان مقابل وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي تجمع اعتراض‌‏آميز برگزار كردند.
تجمع كنندگان معترض به آب‌‏گيري سد سيوند و اعلام خطر نسبت به تخريب آثار فرهنگي بيانيه‌‏اي را خطاب به نمايندگان صادر كردند.
در اين بيانيه آمده است؛ نمايندگان ملت بزرگ ايران! ما مخالف آب‌‏گيري سد سيوند هستيم، چرا كه تنگه‌‏اي كه سد در آن زده شده يكي از كم مانند‌‏ترين محوطه‌‏هاي باستاني ايران و نيازمند پژوهش‌‏هاي بيشتر است.
تنگه بلاغي به دليل عبور عشاير و مسير كاروان رو تاريخي و جاده شاهي معروف‌‏ترين و كهن‌‏ترين جاده بين‌‏المللي جهان و آثار بسيار ارزشمندي چون سكونت‌‏گاههاي انسان‌‏هاي دوره پارينه سنگي، ‌‏بقاياي دهكده‌‏ها، كوره‌‏هاي ذوب فلز و كوره‌‏هاي 7500 ساله سفالگري، كارگاههاي فرآوري غذا، سازه‌‏هاي آبي و دفاعي، گروهاي باستاني و ... با پيشينه‌‏اي به گستره 10 هزار سال از اهميت به سزايي در بررسي و شناخت تاريخ و فرهنگ ما برخوردار است كه آب‌‏گيري آن سد مي‌‏تواند همه اين آثار را به زير غبار فراموشي و شايد نابودي ببرد.
رطوبت برخاسته از درياچه پشت سد باعث نابودي سازه‌‏هاي دشت پاسارگاد، به ويژه آرامگاه كووش نماد جهاني ارج‌‏گزاري به حقوق بشر و كسي كه به تعبير شادروان علامه طباطبايي در كتاب ديني ما از وي زير نام ذوالقرنين به نيكي ياد شده است، خواهد شد. چون كه آن سازه‌‏ها از سنگ‌‏هاي آهكي كه رطوبت دشمن آن‌‏هاست، ساخته شده‌‏اند.
برپايه نظر كارشناسي دكتر پيمان يوسفي آذري، مديركل دفتر جنگل‌‏هاي شمال سازمان جنگل‌‏ها و مراتع، با آب‌‏گيري سد سيوند حداقل 8 هزار اصله درخت 500 ساله و هزاران هكتار مرتع و زمين مرغوب كشاورزي نابود مي‌‏شود. اين درختان به دليل واقع شدن در ناحيه رويش ايراني توراني از نظر تنوع و ذخيره‌‏گاه ژنتيكي، منحصر به فرد و داراي اهميت ويژه‌‏اي هستند و تخريب اين جنگل‌‏ها به معناي فنا و نابودي كامل طبيعت منطقه است و حتي با صرف ميلياردها دلار هم امكان احياي اين جنگل‌‏ها وجود ندارد، چرا كه خاك منطقه آن قدر فقير و خشك است كه رويش‌‏گاه توان بازسازي خود را ندارد.
بسته شدن مسير كوچ عشاير و به زير آب رفتن يكي از مهم‌‏ترين استقرارگاههاي كوچ نشينان از ديگر نتايج آب‌‏گيري سد سيوند است. با آب‌‏گيري سد سيوند مراتع عشاير كه يكي از جاذبه‌‏هاي گردشگري ايران به شمار مي‌‏رود نيز نابود مي‌‏شود.
پايان پيام
 
بالا