برگزیده های پرشین تولز

فرق بین فن کویل و کولر گازی

damapouyastore

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2020
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
38
در این مقاله تفاوت فن کویل و کولر گازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سیستم های تهویه مطبوع از سری نیازهای اساسی و مبرم در سازه های ساختمانی به شمار می آیند. این تجهیزات همانطور که از نامشان پیداست با فراهم آوردن هوایی مطبوع آسایش ساکنین را به بهترین شکل فراهم می آورند. هریک از سیستم های طراحی شده عملکرد مختص به خود را دارا می باشد. و از کنار هم قرار گرفتن قطعات و اجزای متفاوتی و عملکرد هماهنگ بین آنها نیاز کاربر را فراهم می کنند. با توجه به همین موضوع می توان گفت در تاسیسات ساختمان سیستم های تهویه مطبوع نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند. فن کویل و کولر گازی دو مورد از سیستم های موجود در این زمینه است که از نظر نحوه ساختاری و نوع عملکرد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به تفاوت فن کویل و کولر گازی اشاره خواهیم داشت. همچنین مزایا و معایب فن کویل را در مقاله ای دیگر از مجله ی دماپویا می توانید بخوانید.
3 تفاوت فن کویل و کولر گازی
به منظور بیان و بررسی تفاوت فن کویل و کولر گازی بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه ی عملکرد هریک از این سیستم ها داشته باشیم. چرا که این تجهیزات هر یک شیوه ی مختص به خود را به منظور تامین هوای مطبوع دارا می باشند. با این حال به دلیل کاربرد گسترده ای که دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر در اکثر سازه های مسکونی، اداری و یا حتی تجاری به منظور تامین هوایی مطلوب، از یکی از این سیستم ها استفاده می کنند. اگر شما هم برای انتخاب فن کویل و یا کولر گازی دچار شک و تردید شده اید و انتخاب بهترین گزینه برای شما سوال برانگیز شده به شما پیشنهاد داریم تا اخر مطلب با دماپویا همراه باشید. برای بیان فرق بین فن کویل و کولر گازی بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد هریک از این تجهیزات داشته باشیم.
کولر گازی که به نام اسپلیت نیز شناخته می شود. از دو یونیت مجزا تهیه شده که پنل داخلی با قرار گرفتن در فضای داخلی هوای خنک را به محیط منتقل می کند. و بخش خارجی دستگاه با قرار گرفتن در فضای بیرون از ساختمان وظیفه ی تامین هوای مورد نیاز اواپراتور یا همان یونیت داخلی را به عهده دارد. دو پنل از طریق لوله های مسی و کابل اتصالات با یکدیگر در حال تبادل انترژی هستند. نحوه ی عملکرد این سیستم به این شکل است که نیروی لازم برای روشن شدن دستگاه را از برق دریافت می کند. با روشن شدن کمپرسور که درون یونیت خارجی به اسم کندانسور تعبیه شده، عمل متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه را انجام می دهد. و آن را به مایع با درجه حرارت خنکتر تبدیل می کند. مایع خنک از طریق لوله های مسی به اواپراتور و یونیت داخلی منتقل می شود. هوای ایجاد شده از طریق دریچه های خروجی به فضای داخلی منتقل می شود، و به این ترتیب دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رساند. شرکت های فعال در عرصه تولید کولر گازی به منظور رفع نیاز کاربر و گسترش قابلیت های این تجهیزات، آنها را در مدل های سرد و گرم نیز عرضه می نمایند. با قرار دادن دستگاه روی حالت گرمایش همان سیکل و چرخه انجام می شود و تنها تفاوت آنها در این حالت این است که گاز مبرد به مایع با درجه گرم تبدیل می شود.
فن کویل همانطور که از نامش پیداست از فن دمنده و یک کویل تشکیل شده است. این سری از سیستم های تهویه مطبوع با قابلیت عملکرد سرمایش و گرمایش طراحی و ساخته می شوند. فن کویل به منظور ایجاد هوای گرم به موتورخانه و پکیج متصل شده، و برای تامین هوای سرد از چیلر کمک می گیرد. اساس کار این سری از سیستم های تهویه مطبوع به این شکل است که در حالت گرمایش آبگرم را از پکیج و یا موتورخانه، و در حالت سرمایش از چیلر ها دریافت می کنند. با جریان آب درون کویل تعبیه شده در هواساز، و چرخیدن فن دمنده هوای ایجاد شده توسط آب درون کویل به وسیله ی فن به چرخش در آمده و از طریق دریچه های خروجی هوا به فضای بیرونی منتقل و توزیع می گردد. فن کویل با موقعیت نصب های متفاوتی از قبیل دیواری، زمینی، کاستی، کانالی و سقفی با ظرفیت هوادهی متفاوت تولید و در اختیار مشتری قرار می گیرد. نحوه اتصال آنها نیز درون فضای داخلی ساختمان و از طریق لوله کشی به منبع تغذیه کننده یعنی سیستم های حرارتی و برودتی متصل می شوند. با اطلاع از نحوه عملکرد هریک از این سیستم ها در ادامه به تفاوت فن کویل و کولر گازی را مورد بررسی قرار می دهیم.
تفاوت از نظر قدرت گرمایش و سرمایش
همانطور که اشاره شد اسپلیت ها با متراکم سازی گاز مبرد فریون و فن کویل ها از طریق انتقال حرارت آب هوای مورد نیاز را تامین می کنند. کولر گازی های موجود با قابلیت عملکرد سرمایش و گرمایش تولید می شوند اما در این خصوص باید در نظر داشت که قدرت سرمایش گاز مبرد نسبت به آب بیشتر است به این معنی که کولر گازی از قدرت سرمایش بالاتری برخوردار است. در حالت گرمایش نیز به دلیل گران بودن هزینه های برق، مقرون به صرفه نیست که از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی استفاده نمود. و در زمستان ها به سیستم مکمل گرمایشی نیاز دارند. اما فن کویل ها با دریافت آب سرد از چیلر و آب گرم از پکیج و یا موتورخانه در زمستان و تابستان قابل استفاده هستند. با این تفاوت که در مناقطی که تابستان های خیلی گرم دارند ممکن است که فن کویل توانایی خنک کردن مطلوب فضا را نداشته باشد. بنابراین از تفاوت فن کویل و کولر گازی می توان به قدرت سرمایش و گرمایش آن اشاره داشت. همچنین پیشنهاد می کنیم فرق فن کویل با رادیاتور را نیز در مجله ی دماپویا مطالعه نمایید.

تامین اکسیژن مورد نیاز فضای داخلی
همانطور که اشاره شد یونیت داخلی اسپلیت ها در فضای داخلی و روی دیوار نصب می شود و از هوای درون اتاق به منظور گردش هوا بهره می گیرد. بنابراین می توان گفت هوایی تازه درون محیط نخواهیم نداشت. اما فن کویل ها در دو مدل کانالی و بدون کانال ساخته می شوند و از طریق اتصال به دریچه هوای تازه، به منظور جریان و گردش هوا، از هوای بیرون کمک می گیرند بنابراین میتوان گفت هوای دریافتی از فن کویل با اکسیژن بیرون اختلاط داشته و هوایی تازه تر در محیط خواهیم داشت. و همین موضوع یکی از موارد در تفاوت فن کویل و کولر گازی می باشد. از نظر رطوبت گیر بودن در تابستان نیز، هم فن کویل و هم اسپلیت ها از طریق لوله های مبرد مایع مورد نظر را دریافت می کنند. در تابستان ها لوله ها خنک بوده و سطح سرد آنها موجود تقطیر بخار آب و در نتیجه موجب تنظیم رطوبت می شود.

تفاوت از نظر میزان مصرف انرژی
یکی دیگر از موارد و نکات حائز اهمیت در خصوص تفاوت فن کویل و کولر گازی میزان و نوع انرژی مصرفی آنها می باشد. کولر گازی برای روشن شدن و عملکرد در یونیت داخلی و خارجی نیاز به انرژی برق دارد. اما در خصوص فن کویل ها به این شکل است که یونیت داخلی و همان هواساز انرژی خود را از برق و یونیت خارجی که همان چیلر در حالت سرمایش، پکیج و موتورخانه برای تامین گرمایش هریک از انرژی های مختلفی استفاده می کنند. با توجه به شرایط کشورمان و بهای انرژی های مصرفی از قبیل برق، گاز و آب میتوان گفت که اسپلیت ها هزینه ی برق بیشتری را متحمل می شوند.

در ادامه توجه شما بازدیدکنندگان عزیز را به مطالعه ی فرق فن کویل با یونیت هیتر جلب می کنیم.
 
بالا