برگزیده های پرشین تولز

فشار خون نرمال چند است و چگونه کنترل میشود؟

tebroom

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 آگوست 2015
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
16
سن
46
محل سکونت
تهران
270862-pressure.jpg

یکی از حیاتی ترین علائم حیات داشتن فشار خون می باشد. فشار خون نرمال باعث پمپاژ خون به سلول ها و سیستم های مختلف بدن شده وباعث میشود که اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز آن تامین گردد.

علاوه بر این گلبول های سفید خون که قسمتی اصلی سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند بدون فشار خون غیر قابل کاربرد می باشند. فشار خون بالا وفشار خون پایین دو بیماری شایع می باشند که بسیاری از افراد به آن مبتلا می باشند.

یکی دیگر از وظایف اصلی فشار خون، جمع آوری مواد سمی از داخل کبد و کلیه می باشد که باعث بهبود متابولیسم بدن خواهد شد.

فشار خون چگونه بوجود می آید؟
سیستم مورد نیاز به منظور تامیین فشار خون به مانند یک سیستم بسیار پیشرفته لوله کشی می باشد که فشار آب توسط یک تامیین کننده فشار در مسیرهای مختلف به گردش می آید و آب مورد نیاز سیستم های مختلف را تامیین میکند.

تامین کننده اصلی فشارخون در بدن قلب می باشد. میزان فشار خون در هنگام خروج از قلب و آئورت بسیار بالا و میزان آن در سایر شریان ها کم می شود. مطابق قوانین فیزیکی، فشار در لوله های نازک بیشتر و در لوله های قطور کمتر می باشد. در بدن شریان ها نقش لوله ها را بازی می کنند.

خاصیت ارتجاعی شریان ها باعث میشود که میزان فشارخون مورد نیاز تامیین شود. در غیر اینصورت، میزان فشار خون از بین خواهد رفت و کنترل آن غیر ممکن خواهد شد.

بنابراین یکی از عوامل بسیار مهم در میزان فشار خون وضعیت شریان ها می باشد و تنگ شدن آنها باعث بروز حمله قلبی خواهد شد.

اندازه گیری فشار خون
اندازه گیری فشار خون بر اساس روشی که در سال ۱۸۵۵ میلادی کشف شد انجام میشود. میزان فشار مورد نیاز برای ایجاد یک پالس در مچ دست. میزان فشار اندازه گیری شده بر اساس حرکت جیوه درون یک تیوب شیشه ای به همراه یک گوشی ضربان سنج بدست می آید. البته اکنون تجهیزاتی ساخته شده است که افراد معمولی می توانند در خانه میزان فشار خون را اندازه گیری نمایند.

براي اطلاع از ساير موارد فشار خون نرمال كليك كنيد.
 
Last edited:

buy66

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2015
نوشته‌ها
185
لایک‌ها
19
سن
36
محل سکونت
اراک
قرص پروپرانول چیست
پروپرانولول (به انگلیسی: propranolol) (بانام‌های تجاری ایندرال و پرانول)، دارویی از دسته بتابلاکرهای غیرانتخابی است که عمدتاً برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود. این دارو همچنین برای جلوگیری از حمله قلبی در افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، کاربرد دارد. با مسدود کردن این تکانه‌ها، به قلب کمک می‌کند تا منظم‌تر و مؤثرتر بتپد و در نتیجه بار کاری قلب کاهش می‌یابد.
 
بالا