برگزیده های پرشین تولز

فوت قايقران لرستاني در پي سهل انگاري همه

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان
ابتدا بايد بگويم ميدانم جاي اين تاپيك در بخش فوتبال نيست ولي چون بيشترين مراجعه كننده در بخش ورزش به قسمت فوتبال اختصاص دارد اين تاپيك را در اينجا باز مي كنم . اگر مدير تالار صلاح دانستند به هر كجا كه خواستند انتقال داده شود.

اما اصل ماجرا : باز هم سهل انگاري و عدم رعايت استانداردها در ميادين ورزشي جان يك ورزشكار را گرفت . ورزشكاري كه مادر سه فرزند بود و متاسفانه سناريوي كي بود كي بود من نبودم مجددا در حال اجرا مي باشد . خدايش بيامرزاد.

اين هم كل ماجرا به قلم مهري رنجبر از روزنامه ايران ورزشي

وقتى مسابقه تمام مى شود و قايقران لرستانى حالش بد مى شود، پزشكان بالاى سر او مى آيند اما پزشكان اورژانس در كنار درياچه تشخيص مى دهند كه باباعباسى تنها فشارش پايين آمده. خوراندن آب قند تنها درمانى است كه براى او تجويز مى شود. علايم ديگرى نيست البته مصدوم هم بلافاصله حالش بهتر مى شود و همراه هم تيمى هايش به خوابگاه مى رود اما دو ساعت نمى گذرد، دوباره حال او بد مى شود. اين بار سرگيجه هم به بى حسى دست اضافه مى شود. تنها راه، رفتن به درمانگاه مجموعه آزادى است اما پزشك حاضر در درمانگاه تشخيص اسپاسم عضلانى مى دهد. طبق تشخيص، يك قرص و يك آمپول براى مرضيه تجويز مى شود بدون اينكه حتى يك نوار قلب از او گرفته شود. نيم ساعت نمى گذرد كه نه تنها دارو هم جواب نمى دهد كه حال او بدتر هم مى شود. مراجعه دوباره به درمانگاه هم براى قايقران لرستانى تاثير ندارد. پزشك معتقد است او بايد صبر كند تا قرص و آمپول اثر كند بنابراين همراهان او ترجيح مى دهند به جاى صبر به درمانگاه ديگرى بروند. درمانگاه كيميا در دهكده المپيك. ساعت 21:40 پنج شنبه شب. وقتى بيمار به درمانگاه مى رسد، دستگاه تنفس آنجا خراب است و دستگاه شوك هم بعد از يك بار كار كردن ديگر به كار نمى آيد، او بايد به بيمارستان مى رسيد اما خبر دادن به اورژانس هم فايده ندارد. ساعت ۲۳ شب آمبولانسى مى آيد كه دستگاه تنفس ندارد؛ ساده ترين وسيله براى احياى يك بيمار، از ۱۱۰ و كلانترى هم كارى بر نمى آيد. كادر پزشكى درمانگاه كيميا با ماساژ قلبى و تنفس مصنوعى مى خواهند او را تا رسيدن آمبولانس نگهدارند اما نمى شود. آمبولانس مجهز مى رسد اما وقتى كه كار از كار گذشته بود. ساعت يك و ربع بامداد درست ۱۰ دقيقه بعد از فوت مرضيه باباعباسى. احمد دنيامالى رييس فدراسيون قايقرانى و دبيرش تيمور تاش جهانگيرى رييس كميته دراگون بت همه تا ۴ صبح در درمانگاه مى مانند بدون اينكه كارى از دستشان براى زنده ماندن قايقران برآيد.
درحالى كه خيلى راحت مى شد كارى كرد كه باباعباسى زنده بماند و حالا در كنار سه فرزندش باشد اما با از دست رفتن فرصت ها فقط افسوس ها ماند و اى كاش ها. اگر پزشكان كنار درياچه او را فقط براى چكاپ ساده به بيمارستان منتقل مى كردند و به راحتى از افت فشار او نمى گذشتند، اگر پزشك مجموعه آزادى كمى بيشتر دقت مى كرد و يك نوار قلب ساده از مرضيه مى گرفت. اگر آمبولانس اورژانس زودتر مى رسيد و ... حالا مرضيه باباعباسى هم كنار خانواده اش بود نه اينكه خانواده اش به تهران بيايند و او را همراه خود ببرند. در هر حال شايد در اين حادثه كه خيلى ساده اتفاق افتاد و ساده تر از آن انسانى جان خود را از دست داد، همه مقصر باشند. با اين حال فدراسيون قايقرانى توسط وكيل فدراسيون با ارايه طرح دعوى شكايتى ترتيب داده تا مقصرين مرگ مرضيه باباعباسى مشخص شوند.
 

F A R A M A R Z

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2007
نوشته‌ها
2,508
لایک‌ها
1,642
سن
40
محل سکونت
Mashhad
روحش شاد ولی نمی دونم تا کی می خان همینجوری پیش برند
واقعا متاسفم
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
دلم سوخت .......... خدا رحمتش کنه .......
 

f@rzad

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
15 آگوست 2007
نوشته‌ها
8,501
لایک‌ها
18,797
محل سکونت
Tehran
والا آدم نمیدونه چی بگه .................. چون هیچ صحبتی اون مرحوم رو زنده نمیکنه ..

از این جریانات متاسفانه ما تو کشورمون " فراوان " داریم البته نبود چشم بینا و گوش شنوا هم بیداد میکنه :hmm:

راجع اون مرحوم هم فقط میشه گفت :

روحش شاد و یادش گرامی ...... :(
 

saqar

کاربر فعال سریال تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 آپریل 2007
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
1
محل سکونت
tehran
واقعا جای تاسفه که تو کشوری که ادعای پیشرفت در زمینه پزشکی میشه کشسی اینجوری فوت بشه .................اینقدر خرجهای بی حساب و کتاب داره توی این کنگره های پزشکی از طرف وزارت بهداشت میشه که حساب نداره ولی توی این دستگاه عریض وطویل یه دستگاه تنفس که مهمترین چیز که حتی توی کشورهای آفریقایی تو درمانگاههای روستاهاشون وجود داره اونم در شهر تهران که پایتخت حساب میشه و ادعا میشه که همه امکانات اینجاست نباید وجود داشته باشه ...............این فقط یه مورد خیلی کوچیکه ..........که واقعا جز گفتن اینکه روحش شاد کار دیگه ای نمیشه کرد :(:(....................ولی وضع خیلی خرابه...... .خیلی :(
 

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
توضیح اورژانس درباره فوت ورزشكار قایقرانی



اورژانس تهران در پاسخ به انعکاس اخباری مبنی بر متهم کردن اورژانس 115 در فوت خانم ورزشکار رشته قایقرانی در روزهای اخیر، در اطلاعیه ای به تشریح موضوع پرداخت.

به گزراش تابناك در این اطلاعیه ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم این ورزشکار و جامعه ورزشی کشورمان از ایجاد فضای عدم اعتماد در افکار عمومی نسبت به عملکرد اورژانس 115 گلایه شده و خواهان بررسی بیشتر در مورد مقصران اصلی این حادثه شده است. تا بدون هیچ دلیل قانونی و منطقی اورژانس 115 که در لحظات بحرانی و حساس با خدمات کاملاً رایگان در جهت خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کند، مورد اتهام قرار نگیرد.

به گزارش مسئولین اورژانس تهران شرح حادثه بنا به گفته روابط عمومی فدراسیون قایقرانی بدین شرح بود که بیمار ساعت 17 روز پنج شنبه بعد از مسابقه، احساس بدحالی کرد که با مراجعه به پزشک حاضر در ورزشگاه، با تجویز آب قند مرخص می شود.

بیمار در خوابگاه آزادی مجدداً دچار درد قفسه سینه و دست می شود که با مراجعه مکرر به پزشک با تشخیص اسپاسم عضلانی، تزریق آمپول برایشان انجام شده و ترخیص میشود.
پس از بازگشت به خوابگاه مجدداً بدحال شده و بعد از یک ساعت مجدداً به پزشک مراجعه می کند و با تأکید پزشک مبنی بر اینکه مشکلی وجود ندارد به خوابگاه بر می گردد. بعد از یک ساعت دچار بیهوشی شده و به درمانگاهی در میدان المپیک منتقل می شود.

مسئول روابط عمومی فدراسیون قایقرانی اظهار کرده است که بیمار بعد از گرفتن اکسیژن به هوش آمده ولی چون دستگاه DC شوک درمانگاه خراب بود اجباراً با اورژانس تماس می گیرند.
با توجه به این اظهارات، ابهاماتی در بازگویی و قضاوت در مورد این حادثه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
بیماری که با دریافت اکسیژن بهتر می شود، نیاز به دستگاه DC شوک ندارد. دستگاه DC شوک برای بیمارانی به کار می رود که ضربان قلب و تنفس ندارند و ممکن نیست چنین بیماری با اکسیژن درمانی حالش بهتر شده باشد. به احتمال زیاد ایشان در همان زمان که به درمانگاه رسیده، دچار ایست قلبی و تنفسی شده و نیاز به عملیات احیاء قلبی ریوی (CPR) داشته است.

برای برگزاری چنین مسابقه ای که در سطح کشوری برگزار می شده از اورژانس تهران درخواست آمبولانس برای استقرار در محل نشده است. در حالی که اورژانس 115 آمادگی دارد در صورت هماهنگی قبلی برای هر مسابقه ای که عده ای در آنجا تجمع دارند، آمبولانس مستقر نماید.
این مرحومه سه بار توسط پزشک ویزیت شده و هربار تشخیص متفاوتی داده‌اند اما بیمار رااز لحاظ قلبی بررسی نکرده‌اند. وقتی بیمار دچار بیهوشی شده می‌بایست به یک مرکز مجهزتر منتقل می‌شد نه درمانگاه. این در حالی است که یک بیمارستان در 10 متری آن درمانگاه وجود داشته است. با توجه به اینکه همه بیمارستانها یک بخش اورژانس مجهز دارند که همیشه امکانات اولیه برای احیای بیمار دارند، عدم انتقال بیمار به این بیمارستان سهل‌انگاری محسوب می‌شود.
- علیرغم اینکه درمانگاه خصوصی مورد نظر طبق بخشنامه معاونت سلامت این وزارتخانه موظف به داشتن آمبولانس و یا بستن قرارداد با یک مرکز خصوصی بوده است اما متاسفانه برای تهیه آمبولانس کوتاهی کرده است. با این وجود اورژانس تهران سرویس دادن به این درمانگاه را متوقف نکرده است
در این فاصله اورژانس 115 با درمانگاه تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که اگر بیمار بد حال است، خود اقدام به اعزام بیمار کنند. چون اصولاً آمبولانس برای کسی اعزام می‌شود که حداقل دسترسی به امکانات اولیه درمانی را ندارد. مانند مجروح تصــادفی و سانجه‌دیدگان در منزل نه بیماری که در درمانگاهی قرار دارد که قانوناً باید لوازم احیاء را داشته و دکتر و پرستار بر بالین بیمار حضور دارند که ‌باید بتوانند وضعیت بیمار را تحت کنترل داشته باشند.
باوجودی که اورژانس در حال تماس مکرر با درمانگاه برای پیگیری موضوع و سرویس‌دهی بود، پاسخی از سوی درمانگاه دریافت نمی‌کرد. در این شرایط با وجود اینکه طبق پروتکل باید ماموریت لغو شده محسوب شود، اما همچنان آمبولانس در مسیر حرکت به سمت درمانگاه بود که پس از مدتی با فرض کاذب بودن تماس، آمبولانس به ماموریت دیگری اعزام ‌شد.
- اگر فرض کنیم که آمبولانس به درمانگاه می‌رسید، منطقاً هیچ کس اجازه ندارد عملیات احیاء قلبی ریوی در محیط درمانی را متوقف و بیمار را به آمبولانس منتقل نماید.
- بر فرض که این بیمار تحویل گرفته می‌شد طبق قانون باید به نزدیک‌ترین مرکز خصوصی، دولتی، تأمین اجتماعی و حتی نظامی انتقال پیدا می‌کرد. نزدیک‌ترین بیمارستان همان بیمارستانی بود که در فاصله ده متری این درمانگاه قرار داشت که باید بیمار توسط برانکارد به آنجا منتقل می-شد که این عمل را مسئولین درمانگاه هم می‌توانستند انجام دهند.
با توجه به توضیحات فوق بیان این مطلب «که اگر آمبولانس به موقع می‌آمد این خانم زنده می‌ماند» یک قضاوت به دور از انصاف و نادیده گرفتن زحمات پرسنل زحمتکشی است که در تهران روزانه بین 10000 تا 12000 ماموریت انجام می‌دهند که از این تعداد 400 نفر به بیمارستان منتقل می‌شوند.
در پایان این اطلاعیه اعلام شده است برای بررسی کارشناسانه موضوع، جهت شناسایی مقصران اصلی و رفع اتهام و ابهام از اورژانس 115 در وقوع این اتفاق ناگوار، کمیته‌ای در اورژانس تهران مأمور ارائه مستندات به مراکز ذیصلاح شده است.



- منبع: سایت خبری تابناک - کد خبر:
۱۰۲۶۵
 
بالا