برگزیده های پرشین تولز

فورواردری کالا و کارگزاری حمل و نقل در ایران

mojtaba_br

Registered User
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2015
نوشته‌ها
172
لایک‌ها
7
سن
29
فورواردری کالا و کارگزاری حمل و نقل در ایران
فورواردر یا بروکر حمل کننده کالا به شخص یا شرکتی گفته می شود که میان صاحب کالا که قصد حمل آن را دارد و شرکت های حمل کننده کالا که صاحبان کشتی ها و صاحبان کامیون های ترانزیتی بین المللی می باشند قرار می گیرد و مسئولیت حمل کالا را به عهده ندارد ولی مسئولیت انتخاب و قرارداد بستن با حمل کننده و ارائه مجموعه ای از سرویس ها را به صورت BACK TO BACK به صاحب کالا به عهده دارد. ترخیص کار یا شرکت های ترخیص با وجود روابط قوی با همکاران خود در کشور های گوناگون اقدام به شناخت بهترین مسیر، کمترین زمان و کمترین ریسک و حداقل هزینه می کنند. البته این امر در کشور ما به واسطه نبود اطلاعات روشن و قابل دسترس تا حدودی برای صاحبان کالا به مرحله ای ناآشنا و به محلی برای پرداخت هزینه های گزاف تبدیل شده است.

021.jpg



در خارج از ایران معمول است که فورواردر ها را با NVOCC ها یا Non-vessel operating common carrier ها یکی می دانند و در واقع این شرکت ها یک شرکت ترخیص کالا هستند که با کانتینر های خود و یا بدون کانتینر اقدام به حمل کالا بر روی کشتی ها و یا هر وسیله ی حمل دیگری که تملک آن به مالکان وسیله حمل تعلق دارد می پردازند. متاسفانه این دو اصطلاح در میان جامعه کشتی رانی ایران به اشتباه دو چیز جداگانه تعبیر شده و شرکت های مالک کانتینری معدودی که در منطقه وجود دارند خود را جدای از عملیات فوروادری کالا تحت عنوان NVOCC معرفی می کنند و به حمل گسترده تر و حمل ترکیبی کالا کمتر دست می زنند. البته حوزه فعالیت فورواردر ها در تجارت جهانی بسیار هم فراتر از این است و تا بسته بندی کالا در محل هم پیش می رود و البته ترخیص کالای صادراتی و وارداتی نیز جزء بلاشک آن می باشد که به واسطه نداشتن تخصص کافی از جانب شرکت های فورواردری موجود در کشور عزیزمان این امر نیز ابتر و ناکام مانده است و هنوز هیچ شرکتی با قابلیت اطمینان بالا به صورت روتین این خدمات را ارائه نمی نماید و این امر تا حدود هم ناشی از پیچیدگی این فرایند در کشور عزیرمان می باشد.
لازم به ذکر است که شرکت تاجران ترخیص با ارائه نرخ نامه و در اختیار گذاشتن کرایه حمل های کالایی با قیمت پایه و بی واسطه و در صورت نیاز مشتریان بوک کردن کانتینرها از مبادی گوناگون به مشتریان خود این نوید را میدهد که هیچ هزینه ی اضافی بابت وجود واسطه ها پرداخت نگردد.
 
بالا