برگزیده های پرشین تولز

فيليپ پولمن و نيروي اهريمني اش

AzhyDehAk

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 آپریل 2006
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
2
_38274984_pullman150.jpg


Philip Pullman

فيليپ پولمن متولد 19 اكتبر سال 1946 در انگلستان است. شهرت اصلي وي با انتشار سه گانه فانتزي معروفش با عنوان His Dark Material (در ايران با نام نيروي اهريمني اش) مطرح گرديد.
وي دوران كودكي خود را به دليل شغل پدرش در زيمباوه سپري نمود. پدرش زماني كه وي تنها هفت ساله بود, در يك صانحه هوايي جان سپرد. با ازدواج مجدد مادر, به همراه وي به استراليا رفت و درست از همين زمان بود كه علاقه وي به كميك استريپ هايي چون سوپرمن و بتمن نمود بيشتري يافت. حول و حوش سال 1957, زماني بود كه فيليپ, تحصيلات خود را در سرزمين مادري اش و به همراه پدربزرگش ادامه مي داد و در همين دوارن بود كه به ندريج با اثر مشهور جان ميلتون يعني بهشت گمشده آشنا گرديد. كتابي كه بيشترين تاثير را بر داستان نيروي اهريمني اش داشته است.
پولمن تحصيلات تكميلي خود را در كالج Exeter در آكسفورد ادامه داد و در 1968 فارغ التحصيل شد. در سال 1970 با Judith Speller ازدواج كرد و از همان زمان تدريس و نوشتن نمايشنامه براي كودكان را آغاز نمود. نخستين اثر انتشار يافته از پولمن, The Haunted Storm نام دارد كه در 1972 جايزه New English Library's Young Writer را به خود اختصاص داد. مابين سال هاي 1988 تا 1996 در كالج وست مينستر در آكسفورد به تدريس مي پرداخت و درست در اواخر دوران تدرس يعني از سال 1993 بود كه نوشتن His Dark Materials را آغاز نمود. داستان اول با عنوان Northern Lights (سپيده شمالي) در 1996 منتشر گرديد و توانست مدال كارنگي را كه يكي از مهمترين جوايز ادبي در انگلستان است به همراه جايزه Guardian Children’s Fiction به خود اختصاص دهد.
فيليپ پولمن يكي از حاميان انجمن اومانيست هاي بريتانيا و همچنين يكي از اعضاي افتخاري جامعه ملي سكولار در اين كشور است. مجموعه His Dark Material تاكنون مورد بحث و مناقشه انجمن هاي مذهبي بسياري قرار گرفته است. افرادي همچون Peter Hitchens اعتقاد دارند, پولمن يكي از ادامه دهندگان فعال جريان ضد مسيحي مي باشد. وي بر اين باور است كه مجموعه داستان هاي His Dark Materials انكار مستقيمي بر داستان هاي سي اس لوئيس است. علي رغم آنكه خود پولمن نيز بارها مجموعه داستان هاي نارنيا را نقد و از آن به عنوان يك پروپاگانداي مذهبي ياد كرده, با اين حال اين دو مجموعه, يعني نيروي اهريمني اش و نارنيا داراي وجه مشابهت هاي بسياري مي باشند. براي نمونه هر دو داستان هايي هستند كه به ظاهر براي كودكان نگاشته شده اند, با اين حال حاوي انتخاب هاي اخلاقي كاملا بزرگسالانه مي باشند. حيوانات سخنگو, مسائل مذهبي و تقدير نيز از جمله شباهت هاي هر دو داستان مي باشد. نخستين جلذ از مجموعه نارنيا تحت عنوان, شير, جادوگر و كمد ديواري آغاز مي شود كه در آن دختركي خود را در يك كمد ديواري پنهان مي كند و اين آغاز به صورتي مشابه در داستان نيروي اهريمني اش نيز تكرار مي گردد.
به هر حال,
با اين حال, داستان پولمن مورد حمايت برخي افراد سرشناس مذهبي همچون Rowan Williams, اسقف اعظم كانتربوري نيز قرار دارد. اين عده بر اين باور هستند كه تصويري كه پولمن در نيروي اهريمني اش از كليسا ارائه مي دهد, در واقع حمله اي بر عليه تحجر مذهبي است, نه ضديت با مسيحيت.




Bibliography



Non-series books



* 1972 The Haunted Storm

* 1976 Galatea

* 1982 Count Karlstein

* 1987 How to be Cool

* 1989 Spring-Heeled Jack

* 1990 The Broken Bridge

* 1992 The White Mercedes

* 1993 The Wonderful Story of Aladdin and the Enchanted Lamp

* 1995 Clockwork, or, All Wound Up

* 1995 The Firework-Maker's Daughter

* 1998 Mossycoat

* 1998 The Butterfly Tattoo (re-issue of The White Mercedes)

* 1999 I was a Rat! or The Scarlet Slippers

* 2000 Puss in Boots: The Adventures of That Most Enterprising Feline

* 2004 The Scarecrow and his Servant



The New-Cut Gang



* 1994 Thunderbolt's Waxwork

* 1995 The Gasfitter's Ball



Sally Lockhart



* 1985 The Ruby in the Smoke

* 1986 The Shadow in the North (first published as The Shadow in the Plate)

* 1990 The Tiger in the Well

* 1994 The Tin Princess



His Dark Materials



* 1995 Northern Lights, retitled The Golden Compass in the US

* 1997 The Subtle Knife

* 2000 The Amber Spyglass



Companion Books



* 2003 Lyra's Oxford

* 2008 Once Upon a Time in the North (not yet published)

* 2009 (According to Pullman himself, Although this could change) The Book of Dust (not yet published)



Plays



* 1990 Frankenstein

* 1992 Sherlock Holmes and the Limehouse Horror



Non-fiction



* 1978 Ancient Civilisations

·1978 Using the Oxford Junior Dictionary​



 

AzhyDehAk

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 آپریل 2006
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
2
7051philip%20pullman.jpg


در اين ورطه سترون
كه زهدان طبيعت است و شايد مزارش,
هيچ دريا و ساحل و هوا و آتشي نيست,
ولي تمام آينها آبستن آشفتگي ست
كه بدين گونه بايد در ستيز باشند
مگر آنكه قادر مطلق مقدر كند
تا نيروي اهريمني اش عوالمي از نو بيافريند.
در اين ورطه سترون
اهريمن بيمناك
ايستاده بر آستانه ي دوزخ و خوش مي نگرد
در انديشه سفر

بهشت گمشده, جان ميلتون, كتاب دوم

His Dark Materials

His Dark Materials نام سه گانه اي فانتزي اثر فيليپ پولمن است. اين مجوعه از سه داستان اصلي با عناوين Northern Light (سپيده شمالي), The Subtle Knife (خنجر ظريف) و The Amber Spyglass (دوربين كهربايي) تشكيل شده است كه به ترتيب در سال هاي 1996, 1997 و 2000 انتشار يافته اند.
شخصيت هاي اصلي اين داستان را دختركي با نام Lyra Belacqua و پسري با نام Will Parry تشكيل مي دهند و كه بوسيله مجموعه اي از حوادث مهيج در دنياهاي وازي به يكديگر مرتبط مي شوند. مجموعه His Dark Materials حاوي لايه هاي عميق معنايي در حوزه هاي گوناگوني چون فيزيك, فلسفه و مذهب مي باشد. به گونه اي كه هرچند آن را براي كتابي براي نوجوانان معرفي كرده اند, اما به شكل گسترده اي مورد اقبال بزرگسالان نيز قرار گرفته است.
ايده اصلي اين مجموعه داستان را جهان هاي موازي تشكيل مي دهد. داستان اول در دنياي شبيه به دنياي ما, اما در فضايي ويكتوريايي يا شكلي خاص از فن آوري آغاز مي شود. با اين حال از لحاظ فكري اين دنيا هنوز در دوران قبل از رفورميسم همانند قرون وسط سير مي كند. كليسا داراي اقتدار گسترده اي بوده و همه چيز را تحت كنترل دارد. داستان بعدي در دنياي ما و يك دنياي موازي با آن به نام چيگاتزه روي مي دهد. محل رويداد داستان سوم مجموعه اي از دنياهاي متفاوت است.
يكي از مفاهيم منحصر به فرد به كار رفته در داستان پولمن حضور موجودي به نام Daemon (شيتان) است كه در برخي از دنيا ها اين موجودات را به همراه انسان ها مشاهده مي كنيم. در حقيقت در اين جهان ها روح انسان ها به همراه موجودي با صورت حيوان متولد مي شود. اين حيوانات كه تا دوران نوجواني قابليت تغيير شكل را نيز دارند و داراي جنسيتي مخالف صاحب خود مي باشند, بايد هميشه در كنار انسان خود زندگي كنند. تنها شيتان جادوگر ها و برخي از انسان ها هستند كه مي توانند از آنها فاصله گيرند. اين شياتين, پس از رسيدن صاحبانشان به سن بلوغ توانايي تغيير شكل را از دست مي دهند و تنها به يك شكل ثابت كه بيانگر شخصي صاحبشان است در مي آيند. با مرگ انسان, شيتان وي نيز به سرعت محو شده و از بين مي رود. البته نقش اين شياتين در داستان چيزي فراتر از يك همراه يا حيوان دست آموز خانگي است به گونه اي كه با از بين رفتن شيتان, انسان صاحب آن تبديل به يك زامبي بي اراده و مسخ شده مي گردد.

Northern Light

قهرمان داستان Northern Light دختري به نام لايرا است كه در كالج جوردن در آكسفورد زندگي مي كند. او و شيتانش به نام پنتالايمون به صورت اتفاقي با پديده اي به نام غبار آشنا مي گردند. اين آشنايي مجموعه اي از حوادث عجيب و باورنكردني را براي آنها رغم مي زند. اين غبار به شكل مرموزي با كودكان و ربوده شدن آنها توسط عوامل كليسا ارتباط پيدا مي كند و زنجيره حوادث لايرا را به سرزمين هاي شمالي و دنياي خرس هاي زره پوش, جادوگرها و كولي ها مي كشاند. لايرا كه در جستجوي دوست خود راجر مي باشد, سرانجام متوجه مي شودو لرد عزرئيل (عموي لايرا) به دنبال يافتن راهي به سوي جهان ديگر است. اين كنجكاوي لايرا سرانجام به مرگ راجر منتهي مي گردد.

The Subtle Knife

داستان دوم حكايت سفر لايرا از طريق سوراخ لرد عزرئيل است به شهري به نام چيگاتزه. شهري كه مورد هجوم اشباح قرار گرفته است و انسان هاي بالغ دائما در تهديد آنها هستند. در اينجاست كه لايرا براي نخستين بار ويل پري (Will Parry) را ملاقات مي كند. پسري كه به شكلي كاملا تصاودفي از دنياي خود وارد چيگاتزه شده است. او در حال گريز از دست مرداني ناشناس و در جستجوي پدر خويش است. قسمت هاي بعدي داستان, حقايق بيشتري را در ارتباط با پدر ويل آشكار خواهد كرد. در اين شهر, او ولايرا چاقويي را بدست مي آورند كه مي تواند لايه ميان جهان هاي موازي را بريده و پنجره اي به سوي دنياهاي ديگر باز كند. در اين قسمت از مجموعه به تدريج برخي از گره هاي داستان مانند شخصيت حقيقي لرد عزرئيل و خانم كولتر آشكار مي گردد و پيشگويي خبر از آن مي دهند كه لايرا همان دختري است كه بايد براي دومين بار نقش حوا را ايفا كنند و سرنوشت جهان به عكس العمل او در برابر وسوسه باز مي گردد.

The Amber Spyglass

در قسمت سوم از داستان نيروي اهريمني اش, Will با كمك يك دختر محلي به نام Ama, يورك بيرنيسون سلطان خرس هاي زره پوش, دو نفر از جاسوسان لرد عزرئيل و بانو سالماكيا, موفق مي شود لايرا را نجات دهد. پس از آن, اين دو به همراه جاسوسان راهي سرزمين مردگان مي شوند. لايرا مي خواهد از راجر طلب بخشش كنند و ويل قصد دارد با پدرش كه در مقابل چشمانش كشته شد ملاقات كند. در اين داستان به تدريج حقايق بيشتري درباره غبار يا سايه آشكار مي شود و خلقت جهان به شيوه اي فانتزي روايت مي گردد. در قسمت هاي پاياني سرانجام نبرد نهايي ميان لشكريان لرد عزرئيل و لشكريان ابرنيرو و متاترون آغاز مي شود. و سرانجام اين لايرا است كه بايد تصميم بگيرد و اينكه آيا مي تواند جمهوري بهشت را بنا نهد يا خير!

برخي جوايز اعطا شده به مجموعه نيروي اهريمني اش:

برنده جايزه كتاب سال بريتانيا
برنده جايزه كتاب سال پابليشرز ويكلي
برنده جايزه كتاب سال گاردين
برنده مدال كارنگي
برنده جايزه طلايي كتاب والدين
برنده جايزه ALA
برنده جايزه وايت برد

ويكيپديا
 

Daneel Olivaw

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
31
محل سکونت
In my shell
چقدر من این سری رو دوست دارم
joytears.gif


انصافا یکی از بهترین سری های فانتزیه ... خیلی بهتر از هری پاتر ... شاید در حد کتابای جان کریستوفر
frantic.gif


از روی این مجموعه فیلم هم داره ساخته میشه، The Golden Compass ، که نیکول کیدمن نقش خانم کولتر ، و دانیل کرگ نقش لرد عزرائیل رو بازی می کنن ...


movie_goldencompass.jpg
 
بالا