برگزیده های پرشین تولز

قرص ضد بارداری : عوارض جانبی قرص های ضد بارداری را بدانید | زوج بازار

زوج بازار - zojbazaar.com

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2018
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
0
سن
34
قرص ضد بارداری : عوارض جانبی قرص های ضد بارداری را بدانید | زوج بازار


قرص ضد بارداری (Birth control pill) یکی از روش های مرسوم پیشگیری از بارداری است که اساس عملکرد آن ها بر روی تغییرات هورمونی است. همانطور که می دانید بدن ما انسان ها شامل هورمون های زیادی است و این هورمون ها تاثیر بسزایی بر روی بدن و عملکرد صحیح آن دارند.

مقالات آموزشی در زمینه زناشویی و رابطه جنسی رت در سایت زوج بازار بخوانید


زنان از این قرص های ضدبارداری به منظور منظم کردن دوره قاعدگی (period)، کاهش های درد های دوران قاعدگی، درمان آکنه و جوش های صورت و یا رفع حالت های سندروم پیش از قاعدگی (premenstrual syndrome) نیز استفاده می کنند. بنابراین زوج بازار لازم دانست تا اثرات این قرص ها را برای زنان و بخصوص مادران آینده ایران زمین بیان کند.


contraceptive-pills.jpg



البته در همین ابتدا به این موضوع اشاره می کنیم که این قرص های ضد بارداری ممکن است به صورت های غیر از قرص خوردنی نیز یافت می شوند، یعنی به عبارت بهتر، تغییرات هورمونی بر روی بدن زن از طریقی غیر از خوردن قرص به صورت دهانی بر روی بدن اعمال می شود اما عموم مردم تمام این روش ها را با " قرص ضد بارداری " می شناسند. مثلاً ممکن است بجای قرص، بعضی ها از رینگ های واژینال (vaginal ring) و یا از کپسول های کاشتنی (Norplant) در زیر پوست و یا برچسب های ضد بارداری (Patch) استفاده کنند، اما همه این روش ها ساختار یکسانی دارد که از طریق تغییرات هورمون ها باعث جلوگیری از بارداری می شوند. البته چند سالی است که در ایران فقط قرص ها ی خوردنی رواج دارند و سایر روش ها منسوخ شده است.


درتمام روش های فوق از هورمون های مصنوعی استروژن (Estrogen) و پروژسترون (progesterone) استفاده شده است که روند تخمک گذاری در زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که وقتی تخمکی در زهدان زن وجود نداشته باشد، اسپرم مرد نیز نمی تواند جنینی را تشکیل دهد، چون ورود یک عدد اسپرم به داخل یک عدد از تخمک زن باعث تشکیل جنین در رَحِم مادر می شود. هورمون مصنوعی پروژسترون با نام پروژستین (progestin) نیز شناخته می شود و بر روی برخی از بسته بندی قرص های ضد بارداری این نام نوشته شده است.


برخی از قرص های ضدبارداری با نام تجاری Mini Pills فقط داری هورمون پروژستین هستند که برای بانوانی استفاده می شود که به استروژن حساسیت دارند و با خوردن آن دچار حالت تهوع می شوند و یا برای زنان شیرده مورد استفاده قرار می گیرد.


در ایالات متحده آمریکا، 16 درصد از زنان و دختران بین 15 تا 44 سال از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و اکثر آنان عوارض ناشی از این قرص ها را تجربه کرده اند. در کشور ما نیز از این روش به طور گسترده ایی استفاده می شود اما متاسفانه آمار دقیق و مستند از آن ارائه نشده است. ما در اینجا سعی می کنیم بانوان عزیز را از عوارض آن آگاه کنیم.


قرص های ضد بارداری انواع مختلفی دارند که آن را در مقاله دیگر می توانید بخوانید.


تذکر : قرص های ضد بارداری به هیچ وجه نمی توانند از انتقال بیماری ها و عفونت های جنسی جلوگیری کنند و فقط کاندوم هست که می تواند باعث عدم انتقال بیماری های جنسی شود.


عوارض های قرص های ضد بارداری را بررسی می کنیم :


  • لکه بینی بین قاعدگی
  • حالت تهوع
  • سردرد و میگرن
  • افزایش وزن
  • تغییر احساسات و خُلق و خو
  • عدم قاعدگی در زمان معین
  • کاهش میل جنسی
  • تغییر ترشحات واژن
  • تغییرات در بینایی به دلیل خشکی چشم، بخصوص برای کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند.
  • متورم شدن و یا احساس درد در سینه ها
  • لخته شدن خون
  • رابطه جنسی دردناک به دلیل خشک شدن واژن

زوج بازار عوارض فوق را برای شما به صورت جداگانه بررسی می کند :


1- لکه بینی بین قاعدگی در زمان مصرف قرص ضد بارداری :

Intermenstrual-spotting.jpg



بعد از مصرف قرص های ضد بارداری، خون ریزی ناگهانی بین دوره های قاعدگی رایج است و معمولاً پس از سه ماه از شروع مصرف قرص ها این مشکل برطرف می گردد.


قرص ها در طول دوره لکه بینی بین قاعدگی همچنان موثر هستند و شما نباید تغییراتی در تعداد و دوز دارو ایجاد کنید. در صورتی که خونریزی شما بیش از 5 روز ادامه پیدا کند و یا در صورتی که خون ریزی شما خیلی زیاد باشد و بیش از 3 روز ادامه پیدا کند، باید با پزشک خود جهت مشاوره تماس بگیرید.


دلیل این خونریزی ها ممکن است به علت این باشد که اندومتر( پوشش داخلی رَحِم ) در حال نازک شدن می باشد و یا به دلیل ورود هورمون های بیشتر و با سطح بالاتر به داخل بدن است.


2- حالت تهوع :

بعض از بانوان عزیز با مصرف قرص های ضد بارداری احساس تهوع می گیرند به ویژه اگر تازه مصرف این قرص ها را شروع کرده باشند. معمولاً حس تهوع و علائم مشابه آن پس از مدتی از بین می روند. سعی کنید قرص ضد بارداری را همراه غذا و یا هنگام خواب مصرف کنید چون ممکن است باعث کاهش حالت تهوع شود. اگر در زمان مصرف این قرص ها، احساس تهوع شما همچنان ادامه داشت و بیش از 3 ماه طول کشید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.


3- سردرد و میگرن :

migraine-495x330.jpg



هورمون های مصنوعی موجود در قرص های ضد بارداری امکان ایجاد سر درد و میگرن را افزایش می دهند.


امکان دارد قرص ها ی مختلف با دوز های گوناگون باعث ایجاد علائم متفاوت بر روی هر شخص شوند.


در ابتدای مصرف این قرص ها سعی کنید از نوع ضعیف تر آن ها استفاده کنید تا حالت سر درد در شما کاهش پیدا کند.


حالت سر درد و میگرن پس از مدتی معمولا کاهش خواهد یافت اما در صورتی که این نوع علائم طولانی شدند باید مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارید.


4- متورم شدن سینه ها و یا احساس درد در آن ها در اثر مصرف قرص ضد بارداری :

قرص ضد بارداری ممکن است باعث بزرگ تر شدن سینه ها و یا حساس تر شدن آن ها شود، به طوری که امکان دارد شما در ناحیه سینه احساس درد داشته باشید. این درد ها معمولا باید پس از چند هفته اول از بین بروند و در صورتی که ادامه دار شدند و یا درد ناحیه سینه ها بیشتر شد و یا اگر توده یا غده ایی در آن ها مشاهده کردید حتما باید با یک متخصص زنان مشورت کنید.


کاهش مصرف کافئین و نمک و همچنین استفاده از سوتین های جک دار و ساپورت دار باعث کاهش این نوع از درد در سینه خواهد شد.


5- افزایش وزن ناشی از قرص ضد بارداری :

مطالعات بالینی رابطه ایی ثابت و مستقیم بین مصرف قرص ضد بارداری و نوسانات وزن را نشان نداده است، با این حال، ممکن است تجمع مایع به ویژه در اطراف سینه ها و ناحیه لگن رخ دهد.


مطالعات نشان داده است که پس از 6 یا 12 ماه از مصرف قرص های ضد بارداری تک هورمونی یا همان نوع پروژستین، به طور متوسط نزدیک به 2 کیلوگرم افزایش وزن در بانوان عزیز مشاهده شده است.


امکان دارد برخی از روش های ضد بارداری هورمونی باعث کاهش بافت ماهیچه ها و عضلات بدن شوند.


6- تغییر احساسات و خُلق و خو :

مطالعات نشان می دهد که مصرف قرص ضد بارداری امکان دارد بر روی رفتار و احساسات زنان تاثیر بگذارد و احتمال ایجاد افسردگی و سایر احساسات ناخوشایند در آنان را افزایش دهد. بهتر است در صورتی که چنین حالت هایی را پس از مصرف قرص تجربه کرده اید با پزشک متخصص مشورت کنید.


7- عدم قاعدگی در زمان معین :

Menstruation.jpg



با اینکه استفاده از قرص ضد بارداری یکی از روش های درمان بی نظمی دوره قاعدگی است، حتی در صورتی که شما با روش درست و به موقع این قرص ها را مصرف کنید، امکان دارد در برخی از مواقع باعث عدم پریود در زنان شود و یا قاعدگی آنان را به شدت کمرنگ و سبک کند. البته عوامل دیگری نیز بر روی این عدم قاعدگی در زمان معین و نامنظم شدن آن تاثیر دارند از جمله : استرس، بیماری و احساس ناخوشایند، مسافرت، مشکلات مربوط به تیروئید و سایر هورمون ها.


اگر در طول مصرف قرص ضد بارداری، بی نظمی قاعدگی داشتید و یا پریود شما خیلی کمرنگ و کم حجم بود، پیشنهاد می کنیم که قبل از ادامه مصرف این قرص ها یک آزمایش بارداری انجام دهید. البته کاهش جریان خون قاعدگی و یا عدم پریود ناگهانی موضوعی غیر معمول در طول مصرف این قرص ها نیست، اما اگر شما بابت این موضوع نگرانی دارید می توانید با پزشک خود صحبت کنید.


8- کاهش میل جنسی :

فراموش نکنید که قرص ضد بارداری یک هورمون مصنوعی ساخته شده به دست بشر است، لذا امکان دارد این هورمون ها میل جنسی برخی از افراد را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث کاهش آن شود. اگر پس از مدتی همچنان این کم بودن میل جنسی ادامه داشت و این موضوع باعث نارحتی شما می شود می توانید از پزشک خود کمک و راهنمایی بگیرید.


در بعض از موارد قرص ضد بارداری ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود. چرا؟ چون در بعضی از بانوان باعث کاهش استرس و نگرانی بارداری ناگهانی می شود و کاهش استرس افزایش لذت را در پی دارد. یا برای برخی ها مصرف قرص باعث کاهش درد قاعدگی و بهبود سندروم پیش از قاعدگی می شود و برخی از مشکلات مربوط به رَحِم در زنان را کم می کند (مانند فیبروم با اندومتریوز) از همین رو لذت جنسی را برای این دسته از بانوان ممکن است افزایش دهد.


9- تغییر ترشحات واژن :

vaginal-discharge.jpg



تغییر ترشحات واژن یکی دیگر از عوارض جانبی قرص ضد بارداری است. قرص ممکن است باعث کاهش یا افزایش ترشحات واژن شود و آن را از حالت طبیعی خارج کند. در صورتی که از خشک شدن واژن خود پس از مصرف قرص رنج می برید می توانید از ژل لوبریکانت یا همان ژل های آمیزشی به منظور افزایش لذت جنسی استفاده کنید. همچنین این ژل ها خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند و سلامت جنسی شما را نیز افزایش می دهند.


معمولا تغییرات ترشحات واژن در طول مصرف قرص ضد بارداری خیلی خطرناک نیست اما تغییر رنگ و بوی ترشحات واژن یکی از نشانه های وجود بیماری و عفونت در زنان است که باید به آن دقت داشته باشند و د صورتی که درباره آن نگرانی دارید و نمی دانید که این تغییرات مربوط به مصرف قرص است و یا غیر طبیعی است؟، می توانید با پزشک خود مشورت کنید و با انجام یک آزمایش ساده به راحتی ریشه آن را پیدا کنید.


10- خشکی چشم و تغییرات در بینایی :

تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن به دلیل مصرف قرص ضد بارداری، ممکن است باعث خشک شدن و ضخیم تر شدن قرنیه چشم شود. افرادی که از لنز های تماسی استفاده می کنند ممکن است در چنین حالتی احساس آزردگی پیدا کنند چون لنز به خوبی بر روی قرنیه قرار نمی گیرد. در صورتی که از لنز استفاده می کنید و در طول دوره مصرف قرص ضد بارداری دچار اختلال بینایی شدید توصیه می کنیم که با چشم پزشک خود مشورت کنید.


11- لخته شدن خون :

لخته شدن خون یکی از عوارض خیلی نادر قرص های ضد بارداری است اما خیلی خطرناک است و امکان دارد این اتفاق برای شما نیز رخ دهد. لذا توصیه می کنیم زنانی که اضافه وزن دارند،بانوانی که سنشان بالای 35 سال هست، خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند و همچنین زنانی که سیگار مصرف می کنند، از مصرف قرص ضد بارداری خود داری کنند :


  • مشکلات تنفسی و ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه می تواند نشانه لخته شدن خون در قلب یا ریه باشد.
  • تورم، احساس درد و گرما در ناحیه پا، می تواند نشاته لختگی خون در قسمت پا باشد.




منبع : فروشگاه اینترنتی زوج بازار





پیشنهاد زوج بازار استفاده از انواع کاندوم به منظور پیشگیری از بارداری است چون کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری است









 

buy66

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2015
نوشته‌ها
185
لایک‌ها
19
سن
36
محل سکونت
اراک
قرص ضد تهوع



توضیحاتی در مورد قرص ضد تهوع
داروهای ضدتهوع که برای درمان علامتی حالت تهوع و استفراغ به کار می‌روند به دو دسته کلی داروهای مرکزی (مؤثر بر مغز و سیستم عصبی) و محیطی (مؤثر بر سیستم گوارش) تقسیم می‌شوند. مهمترین این داروها متوکلوپرامید، دیمن هیدرینات، اندانسترون، فنوتیازینها و … می‌باشند. برای درمان تهوع در زنان باردار از ویتامین B6 استفاده می‌شود. ترکیبات عمده داروهای ضد تهوع از گیاه شاهدانه استخراج می‌گردد. حالت تهوع در 3 ماهه‌ی اول بارداری امر رایجی است. توجه داشته باشید که خودسرانه و بدون نظر پزشک معالجتان هیچ یک از گیاهان اشاره شده در این مقاله را مصرف نکنید. زمانی که پزشک به شما مصرف این داروهای گیاهی را تجویز می‌کند نیز توجه کنید که در مصرف آن‌ها دچار افراط نشوید و مطابق میزان تجویز شده عمل کنید.اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به استفراغ شدید که به سایر بیماری ها مبتلا می باشند، سن زیادی دارند، در سن خردسالی به سر می برند و یا باردار و شیرده هستند در زمانی که حالت تهوع دارند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. حالت تهوع حرکتی نیز یکی دیگر از علل ابتلا به حالت تهوع است. این بیماری زمانی که فرد با وسایل نقلیه از جمله اتومبیل، هواپیما و کشتی سفر می کند رخ می دهد. افرادی که می دانند در طی سفر به این حالت مبتلا می شوند، بهترین حالت برایشان استفاده از داروهای ضد تهوع قبل از سفر است. مشکلات داخلی گوش نیز می توانند احساس تهوع ایجاد کند. عفونت های ویروسی نیز یکی دیگر از علل تهوع و استفراغ است. این حالت اغلب با اسهال همراه می شود و شیوع آن همه گیر است. مسمومیت غذایی با باکتری یا ویروس می تواند علائم مشابه ایجاد کند. در هر دو عامل (ویروس یا باکتری)، بیماری به طور کلی دو روز ادامه داشته و سپس خود به خود از بین می رود. اما تهوع همراه با اسهال برای افراد مسن و کودکان با کم شدن آب بدن، خطر کم آبی را به همراه دارد.

انواع قرص ضد تهوع
آنتاگونیستهای گیرنده 5-HT3 مانند اندانسترون. آنتاگونیستهای دوپامین مانند متوکلوپرامید. آنتی هیستامینها مانند دیمن هیدرینات بنزودیازپینها مانند میدازولام. آنتی کولینرژیکها مانند هیوسین. کورتیکواستروئیدها مانند دگزامتازون. ترکیبات شاه‌دانه. ترکیبات (زنجبیل)

قرص ضد تهوع متوکلوپرامید
متوکلوپرامید یکی از دارو های ضد تهوع است که به دسته های قرص های ۱۰ میلی گرمی – قطره ۶۰۰ میلی گرمی و آمپول۱۰ میلی گرمی تقسیم می شود. موارد مصرف متوکلوپرامید در درمان تهوع و استفراغ ، در جلوگیری از برگشت محتویات معده به مری و در درمان سکسکه مقاوم میباشد. مقدار مصرف متوکلوپرامید ۱۰ میلی گرم قبل از غذا،حداکثر ۴ بار در روز است. همچنین عوارض جانبی متوکلوپرامید از داروهای ضد تهوع ، افزایش ضربان قلب، خواب آلودگی شدید، اسهال، سرگیجه، بثورات جلدی، تغییرات فشارخون و اختلال در سیستم عصبی حرکتی گزارش شده است. متوکلوپرامید در مبتلایان به صرع نباید استفاده شود.زمان شروع اثر از راه خوراکی متوکلوپرامید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد ازمصرف آن میباشد.

قرص ضد تهوع سیساپراید
سیساپراید یکی از داروهای ضد تهوع ( قرص ضد تهوع ) است که به دسته قرص های ۵ میلی گرمی و ۱۰ میلی گرمی و سوسپانسیون ۱ میلی گرمی تقسیم می شود. موارد مصرف سیساپراید در درمان ضایعات ناشی از برگشت محتویات معده به مری می باشد. مقدار مصرف سیساپراید ۱۰ میلی گرم ۳ یا ۴ بار در روز است. به گزارش اسان طب از عوارض جانبی سیساپراید میتوان به اسهال، درد شکم، اختلالات ریتم قلبی، تشنج و تکرر ادرار اشاره کرد. مصرف سیساپراید در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت پذیرد. بهتر است سیساپراید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قیل از غذا مصرف شود.

قرص ضد تهوع و جوش شیرین
بیکربنات سدیم یا همان جوش شیرین خواص بسیاری دارد. جوش شیرین خاصیت ضد تهوعی دارد و می‌ تواند حالت تهوع را از بین ببرد. همچنین مصرف ان هزینه و خرج زیادی ندارد. روش استفاده از جوش شیرین به عنوان یکی از داروهای ضد تهوع اینست که یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب باید بچکانید . سپس در لیوان آب دیگر 3.5 گرم جوش شیرین بریزید و هم بزنید تا حل شود. یک جرعه آب جوش شیرین و پشت سر آن یک جرعه آب لیموترش را با هم بنوشید. خودتان کم کم متوجه می شوید که علایم حالت تهوع تان کم می شود.

قرص ضد تهوع
قرص ضد تهوع به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول موسوم به مرکزی هستند که بر روی مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارند و گروه دیگر به نام قرص های محیطی که بر روی سیستم گوارش تاثیر می گذارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین ترکیبات قرص های ضد حالت تهوع گیاه شاهدانه می باشد. در ادامه با انواع داروهای ضد تهوع و موارد مصرف آنها آشنا می شوید.

آب لیموترش یک ضد تهوع
در برخی موارد علت حالت تهوع ها ، پرخوریِ زیاد، سفر با کشتی (همان دریازدگی) یا هواپیما و غیره میباشد. برای درمان این حالت تهوع میتوانید از لیموترش استفاده کنید. برای اینکار کافیست یک تا دو قاشق چای‌خوری آب لیموترش (و یا حداکثر یک لیموترش کامل) را به نصف لیوان آب (اگر دوست داشتید آب گرم) اضافه کنید. هر روز چند بار از این نوشیدنی میل کنید. یادتان باشد اب لیموترش را تازه تازه بگیرید . چون اگر بماند خواصش از بین می رود.

فنوتیازین یک قرص ضد تهوع
یکی از رایج ترین انواع قرص ضد تهوع فنوتیازین ها هستند. این دارو قیمت مناسبتری داشته و می توان از آن برای مدت طولانی نیز استفاده کرد. این دارو ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت های پوستی، خواب آلودگی و اختلال در کار کبد شوند.

آنتی هیستامین یک قرص ضد تهوع
آنتی هیستامین ها به صورت خفیف می توانند حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دارو دارای عوارض زیادی مانند گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان و تاری دید می باشد. به همین خاطر مصرف زیاد این دارو و یا مصرف دوز بالای آن توصیه نمی شود.

حالت تهوع
حالت تهوع از مشکلاتی است که هرکدام از ما حداقل چندین بار در زندگی تجربه کرده‌ایم. حالت تهوع در بارداری و به هنگام مسافرت‌ها بیشتر رخ می‌دهد. معمولا مادربزرگ‌ها در این مواقع مصرف داروهای گیاهی مثل لیموترش را توصیه می‌کنند؛ اما امروزه با پیشرفت علم علاوه بر درمان‌های سنتی استفاده از قرص‌های ضد تهوع هم متداول شده است.دگزامتازون از انواع قرص هایی است که در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ موثر عمل می کند. این دارو برای رفع حالت تهوع بعد از شیمی درمانی تجویز می شود. گفتنی است که این دارو دارای عوارض جانبی خطرناکی می باشد به همین دلیل موارد تجویز آن نیز محدود است با این حال برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی این دارو برای بیمار تجویز می شود.این دارو نیز در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی موثر بوده و به عنوان درمان اصلی برای از بین بردن تهوع بعد از جراحی و رادیوتراپی نیز به شمار می رود. این دارو ممکن است سبب بروز عوارضی مانند ضعف و بی حالی، یبوست و سر درد شود.از دیگر قرص های ضد تهوع می توان به بنزودیازپین اشاره کرد. این دارو برای جلوگیری و یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی به کار می رود. این دارو در دو نوع آلپرازولام و لورازپام وجود دارد. نکته ایی که در پایان باید به آن اشاره شود این است که با توجه به دلیل بروز حالت تهوع و استفراغ می توان از قرص ضد تهوع مناسب استفاده کرد. در مواردی حالت تهوع ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد که درمان های به کار رفته در این شرایط با درمان های حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اوایل بارداری متفاوت است. توصیه می شود که در صورت شدت گرفتن حالت تهوع حتما به یک مرکز اورژانس مراجعه تا با تشخیص صحیح درمان لازم صورت گیرد.

قرص ضد تهوع و شیمی درمانی
بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند معمولا در 24 ساعت اول دچار حالت تهوع و استفراغ حاد می شوند. در مواردی ممکن است فرد بعد از چند روز دچار حالت تهوع شود که به آن تاخیری می گویند. در این موارد معمولا پزشک با توجه به شرایط جسمی بیمار و مراحل درمانی یکی از انواع داروهایی که برای از بین بردن حالت تهوع بعد از شیمی درمانی به کار می روند را تجویز می کند. در ادامه به چندین مورد از این داروها و عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها اشاره می کنیم.

دمیترون یک قرص ضد تهوع
قرص دمیترون (Demitron) به منظور جلوگیری از تهوع و استفراغ ایجاد شده در بارداری، جراحی، شیمی درمانی، سرطان یا درمان با اشعه استفاده می‌شود. یبوست و اسهال برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. همچنین اگر خانم‌های باردار حالت تهوع شدیدی داشته باشند، می‌توانند با تجویز پزشک خود از دمیترون استفاده کنند. این دارو برای افراد کمتر از 4 سال توصیه نمی‌شود. عوارض: عوارض قرص دمیترون شامل یبوست، اسهال، تب، سردرد، درد در ناحیه شکم و معده، سوزش، خارش، گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، احساس سرما، خستگی و ضعف غیرمعمول می‌باشد.

دارو های گیاهی ضد تهوع
دلیل تهوع و استفراغ هرچه که باشد نتیجه آن ضعف و بی‌حالی و ناتوانی است اما اصلا جای نگرانی نیست؛ زیرا می‌‌توانید به راحتی و با چند ماده طبیعی ساده حالت تهوع و استفراغ را برطرف کنید. زنجبیل، نعنا و سرکه برخی از داروهای گیاهی برطرف کننده تهوع هستند که از دیرباز مورد توجه افراد بوده‌اند. یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین خوراکی‌های ضدتهوع آب است چرا که تهوع باعث کم‌آبی شدید بدن می‌شود. پس حتما در طول روز به مقدار زیاد آب بنوشید. زمانی که دچار حالت‌هایی مثل ماشین گرفتگی، دریازدگی، سوءهاضمه و غیره شدید معطل نکنید و به سراغ نعناع فلفلی بروید. این گیاه معطر ضداسپاسم است، ترشح صفرا را تحریک و با گاز معده مقابله می‌کند. زمانی که دچار ماشین گرفتگی می‌شوید: یک قطره روغن گیاهی نعناع را روی نصف یک حبه قند بچکانید و در دهانتان بگذارید. اگر نیاز بود دوباره این کار را تکرار کنید. زمانی که دچار مشکلات گوارشی می‌شوید: به فکر دم کرده‌ی نعنا فلفلی باشید. 150 میلی‌گرم آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق غذاخوریِ پُر برگ نعناع بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف و روزانه بعد از غذا 3 فنجان میل کنید. توجه داشته باشید که مصرف روغن این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 6 ماه مورد منع مصرف دارد. اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. روش استفاده: یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره). زنجبیل برای تسکین دل درد هم موثر است و در زمان تهوع یکی از درمان‌های مناسب محسوب می‌شود. بر اساس مطالعاتی که در سال 2006 روی 363 داوطلب انجام شد، زنجبیل احتمال تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی را 35 درصد کاهش می‌دهد. سال 2010 مطالعاتی روی زنان باردار انجام شد و نزدیک به 1077 زن اعلام کردند که مصرف زنجبیل حالت تهوع آن‌ها را کاهش داده است. روش استفاده: یک فنجان آب را روی یک قاشق چای‌خوری قسمت زیر زمینی (ریزوم) خشک آسیاب شده یا دو قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه بریزید. در ظرف را بگذارید؛ اجازه دهید به آرامی جوش بیاید و سپس گاز را خاموش کنید. قبل از صاف کردن بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. روزانه 2 تا 4 فنجان از این دم کرده بنوشید. متخصصان طب گیاهی روی مصرف بابونه تاکید می‌کنند. آن‌ها معتقدند که مصرف روغن این گیاه در دوره‌ی حاملگی هم بلامانع است. روش استفاده: یک قطره از این روغن را به طور مستقیم زیر زبانتان بریزید و یا در یک قاشق چای‌خوری عسل یا روی یک حبه قند بچکانید و در دهانتان بگذارید. در صورت لزوم روزانه 4 تا 5 مرتبه این کار را تکرار کنید. توجه داشته باشید گیاهان دارویی بی ضرر نیستند و ممکن است علائم جانبی داشته باشند. حتماً به میزان مصرف خود دقت کنید و در مصرف هیچ داروی گیاهی زیاده‌روی نکنید.به عقیده‌ی متخصصان طب گیاهی مرزنگوش برای دستگاه گوارش و به خصوص معده بسیار مفید است. از این گذشته این گیاه آرام بخش است و زمانی که به دلیل استرس دچار حالت تهوع می‌شوید می‌تواند کمکتان کند. روش استفاده: یک قاشق غذاخوری مرزنگوش خشک را با 3 فنجان آب جوش دم کنید و روزانه 3 فنجان میل کنید.
 

buy66

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2015
نوشته‌ها
185
لایک‌ها
19
سن
36
محل سکونت
اراک
قرص ضد بارداری




توضیحاتی در مورد قرص ضد بارداری
برای پیشگیری از بارداری می‌توان از قرص‌های خوراکی استفاده کرد. قرص ال دی، قرص روکین و قرص سیپروترون کامپاند برخی از انواع قرص ضد بارداری هستند که هرکدام عوارض خاص خود را خواهند داشت.

قرص ضد بارداری چیست
قرص ضدبارداری (Oral contraceptive pill , OCP, Combined oral contraceptive pill) به گروهی از داروهای خوراکی به شکل قرص گفته می‌شود که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. این داروها از پرکاربردترین روش‌های پیشگیری از حاملگی در سراسر جهان می‌باشند و نقشی انقلابی در جامعه انسانی داشته‌اند.مصرف این قرص‌ها از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز پیشگیری نمی‌کند و فقط برای پیشگیری از بارداری هستند

قرص ضد بارداری اورژانسی
روش اورژانس پیشگیری از بارداری را به اختصار (EC) گفته می شود، هنگامی است که خانمها -رابطه جنسی “محافاظت نشده” ویا-مشکوک-غیرمطمئن داشته باشند.

تاریخچه قرص ضد بارداری
در ابتدای قرن بیستم تعدادی از دانشمندان اروپایی همچون Beard, Prenant و Loeb متوجه نقش ترشحات جسم زرد (corpus luteum) حاملگی در جلوگیری از تخمک گذاری شدند. در سال ۱۹۲۷ دانشمند اتریشی موفق شد با این ترشیحات نازایی موقت در موشها ایجاد کند. در ۱۹۳۷ Makepeace نشان داد که پروژسترون خالص می‌تواند تخمک‌گذاری را در خرگوش مهار کند. Astwood و Fevold یافته مشابهی را در ۱۹۳۹ و در مورد موشها گزارش کردند. در نهایت در سال ۱۹۵۰ Pincus ,Garcia و Rockاثر ترکیبی از پروژسترون و ۱۹-نور پروژستین را در مهار تخمک‌گذاری زنان گزارش کردند. یکی از ترکیبهای مورد استفاده نوراتینودرل بود که در مطالعات اولیه درصد کمی ناخالصی با مسترانول داشت. دانشمندان با حذف مسترانول از ترکیب متوجه کاهش اثر ضدبارداری و بروز خون‌ریزی تخریبی (breakthrough bleeding) شدند؛ لذا مسترانول را به ترکیب اضافه کردند. در سال ۱۹۵۰ اولین کارآزمایی بالینی در مورد مصرف قرصهای ترکیبی ضد حاملگی در هائیتی و پورتوریکو انجام شد که با موفقیت صد در صد ترکیب نوراتینودرل-مسترانول در پیشگیری از بارداری مواجه شد. در سال ۱۹۵۹ ENOVID (ترکیب ۹/۸۵ mg نوراتینودرل و ۱۵۰ µg مسترانول) برای مصرف در برخی اختلالات خون‌ریزی زنان مورد تأیید اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت و در نهایت در نهم ماه مه سال ۱۹۶۰، این سازمان، این دارو را جهت مصرف در پیشگیری از حاملگی مورد تأیید قرار داد. (در حال حاضر در آمریکا از لیست دارویی خارج شده است). در سال ۱۹۶۰ اولین داروهایی که تنها شامل پروژسترون بودند و همچنین انواع تزریقی طولانی اثر این ترکیبات هورمونی جهت پیشگیری از حاملگی معرفی شدند. پس از آن میلیون‌ها زن به مصرف این قرصها رو آوردند تا اینکه در سال گزارش‌هایی مبنی بر اثرات جانبی این دارو به دست آمد. تحقیقات بعدی نشان داد که این عوارض با دوز ترکیبات قرص مرتبط است لذا قرصهای جدیدی طراحی شدند که دوز کمتری از هورمونها را داشتند (قرصهای نسل دوم، ال دی یا low dose). با افزایش مصرف ترکیبات دو فازی یا سه فازی در ۱۹۸۰ دوز هورمونها در این قرصها کاهش بیشتری داشت به‌طوری‌که می‌توان این دوز را کمترین مقداری که می‌تواند به‌طور مؤثری جلوی حاملگی را بگیرد دانست. در ۱۹۹۰ نسل سوم این قرصها(CYCLEN و DESOGEN) که شامل ترکیب پروژسترون با اثرات کاهش یافته آندروژنی بودند به بازار آمدند.[۳]

ترکیب دارویی قرص ضد بارداری
دو نوع اصلی از این قرصها وجود دارد: قرصهای ترکیبی استروژن و پروژسترون که شامل انواع تک فازی (میزان ترکیبات در کل دوره مصرف ثابت است)، دو فازی و سه فازی. قرصهای شامل پروژسترون به تنهایی استروژن استروژن مورد استفاده در قرصهای رایج فعلی معمولاً شامل اتینیل استرادیول (ethinyl estradiol) یا مسترانول می‌باشد. مسترانول برای فعال بودن باید به اتنیل استرادیول تبدیل شود و از لحاظ اثر بخشی ضعیف تر است. پروژسترون انواع مختلفی از پروژستینها وجود دارند که بسته به اثرات استروژنی یا ضد استروژنی (به علت تبدیل متابولیت هایشان به ترکیبات استروژنی) یا اثرات آندروژنی‌شان (به علت شباهت ساختاری با تستوسترون) به کار می‌روند. حسن قرصهای ضد بارداری نسل سوم در این است که پروزسترون های آن‌ها اثرات استروژنی نداشته و اثرات آندروژنی بسیار کمی دارد. این مسئله در مورد عوارض شایعی همچون افزایش وزن و آکنه بسیار مورد توجه است.

روش طبیعی جلوگیری از بارداری
در جلوگیری از بارداری به روش طبیعی در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی با احتیاط فراوان برقرار شده ولی در تاریخ‌های دیگر با علم بر این موضوع که امکان لقاح خارج از روزهای تخمک‌گذاری وجود ندارد، رابطه جنسی طبیعی برقرار می‌شود. این روش پیشگیری طبیعی از بارداری می‌تواند تا 93 درصد اثر بخش باشد. در این روش خانم‌ها باید هر روز صبح پیش از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنند. سه روز متوالی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، روزهای تخمک‌گذاری خانم‌ها محسوب می‌شود. حال اگر در هر زمانی غیر از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار شود احتمال بارداری بسیار کاهش می‌یابد. این روش جلوگیری از بارداری هم همانند سایر روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

انواع قرص ضد بارداری
* قرص HD: (دو) عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+۲ عدد ۱۲ ساعت بعد از آن *قرص LD: (چهار)عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+ ۴ عدد ۱۲ ساعت بعد از آن * قرص تری فازیک: ۴ عدد قرص سفید رنگ در اولین فرصت بعدمعاشقه ویاسکس+ ۴ عدد قرص سفید ۱۲ ساعت بعد از آن (قرص‌های مرحله سوم) * قرص لونرژسترل یا اووسیز(لونیژل): ۷۵۰/.یک عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+یک عدد ۱۲ ساعت پس از آن /یا یکعدد۱٫۵ توضیح:میتوان لونیژل۷۵۰راهر۲راباهم دریک مرحله خورد منظوراز (اولین فرصت): اگرچه تا۷۲ساعت گفته اند،اماهرچقدربه زمان سکس نزدیکترباشداثربخشیش مطمئنتره .سعی شوداز۵۰ساعت تجاوزنکند(فاصله معاشقه با خوردن قرص) برای اهمیت موضوع تکرارمی کنم باادبیات دیگر قرص” LD“ال دی ال دی (۴ قرص در نوبت اول و “۱۲ساعت بعد”۴ قرص در نوبت دوم خورده شود/ مجموع ۸ قرص) قرص”HD “اچ دی ( ۲ قرص در نوبت اول و “۱۲ساعت بعد”۲ قرص در نوبت دوم /مجموع ۴ قرص)

قرص ضد بارداری تری فازیک
قرص تری فازیک(قرص های مرحله سوم) ۴ عدد در نوبت اول و ۴ عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد.مجموع۸تا قرص تری فازیک سفیداست. قرص(اووسیز) لونژیل یا لوونورژسترل levonorgenstrel (هر بسته ی آن دو تایی است) مرحله اول یکی مصرف ‌شود. سپس ۱۲ ساعت باید دومین قرص را بخورید. هم می توان یکبار از قرص لونژیل۱٫۵ میکروگرمی آن استفاده کرد و هم از روش هر ۱۲ ساعت ۲ قرص ۷۵۰ میکروگرمی–یعنی (اگرلونژیل ۷۵۰ میل باشد ۲ تا باید خورد ولی ۱٫۵ میل باشد ۱(یک) عدد کافی است.

تاثیر قرص ضد بارداری
استروژن و پروژسترون موجود در این قرصها اثر اصلی خود را با تأثیر مهاری بر عملکرد گوناتروپینهای هیپوتالاموس بروز می‌دهند. این شامل ***** ترشح ال اچ و اف اس اچ در خون و جلوگیری از صعود میان چرخه‌ای ال.اچ. است. همچنین این ترکیب روی ترشحات مخاط گردن رحم، اندومتر رحم و حرکت و ترشحات لوله‌های رحمی اثر می‌گذارد و باعث کاهش احتمال شدید بارداری می‌شود

نحوه مصرف قرص ضد بارداری
بسته به نوع مورد استفاده تفاوتهای اندکی در مصرف این قرصها وجود دارد اما اصول کلی یکسان است. قرصهای ترکیبی معمولاً ۲۱ تایی بوده و فرد هر روز یک قرص را مصرف می‌کند و سپس ۷ روز قرص نمی‌خورد که معمولاً در این ۷ روز خون‌ریزی قاعدگی اتفاق خواهد افتاد. معمولاً شروع دارو در ابتدای یک چرخه قاعدگی یا برای سهولت به خاطر سپاری مصرف قرصها در نزدیکترین یک شنبه به شروع یک خون‌ریزی قاعدگی خواهد بود. تا ۷ روز بعد از شروع قرصها لازم است که از یک روش پیشگیری جایگزین نیز استفاده شود. فایده شروع استفاده از قرص‌ها در روز تعطیل این است که فرد احتمالاً در آخر هفته خون‌ریزی نخواهد داشت. اگر در کشوری جمعه تعطیل باشد، در واقع روش فوق به صورت شروع از اولین جمعه پس از شروع قاعدگی خواهد بود

عوارض و مضرات قرص ضد بارداری
بلافاصله پس از شیوع مصرف این قرصها نگرانی در مورد عوارض این داروها بالا گرفت. با این حال مطالعات نشان داد که بسیاری از عوارض این داروها وابسته به دوز بوده و با کاهش دوز میزان عارضه کاهش می‌یابد. با داروهای امروزی احتمال بروز این عوارض بسیار کاهش یافته‌است. سرطان بزرگترین نگرانی در مورد اثرات سرطان زایی در مورد سرطان سینه وجود دارد. وزرات بهداشت ایران دربارهٔ احتمال خطر افزایش سرطان سینه در مصرف‌کنندگان هشدار داده است. در مطالعات اخیر نشان داده شده که این افزایش ریسک در زنان جوان و میانسال بسیار کم (۲/۱ تا ۱/۱ برابر) می‌باشد که ۱۰ سال پس از قطع قرصها این ریسک با فرد عادی برابر می‌شود. با این حال در صورت بروز سرطان سینه در یک زن که هیچگاه این قرصها را مصرف نکرده، سرطان بیشتر محدود به سینه بوده و احتمال انتشار کمتر و درمان راحتتر خواهد داشت. قرصهای ضدبارداری خوراکی باعث افزایش دو برابر ریسک سرطان گردن رحم می‌شوند (تنها در افرادی که بالای ۵ سال این قرصها را مصرف کرده و مبتلا به عفونت پاپیلوما ویروس باشند). اثرات ضد سرطان قرصهای ترکیبی ضد بارداری اثر خوبی در کاهش ریسک سرطان آندومتر رحم دارند که تا ۱۵ سال بعد از قطع قرص این اثر محافظتی ماندگار است. همچنین این قرصها در زمان مصرف احتمال بروز سرطان تخمدان را کاهش می‌دهند. همچنین اخیراً شواهدی یافت شده که نقش این قرصها در کاهش سرطان کولورکتال را مطرح می‌کنند. عوارض قلبی عروقی در افراد جوان غیر سیگاری و بدون ریسک فاکتور بیماریهای قلبی عروقی ریسک بروز عوارضی همچون سکته قلبی و سکته مغزی با مصرف این قرصها افزایش قابل توجهی نمی‌یابد. اثبات شده که این داروها ۲۸ درصد ریسک تروبوآمبولی وریدی را افزایش می‌دهند اما با توجه به شیوع ناچیز این عوارض در زنان بدون زمینه قبلی این افزایش ریسک اهمیت ندارد. مصرف انواع قدیمی (اچ. دی) این داروها باعث ایجاد پر فشار خون در ۴ تا ۵ درصد زنان سالم می‌شود و در ۱۵ درصد زنان مبتلا به پرفشاری خون فشار خونشان را افزایش می‌دهد؛ که این عارضه نیز در داروهای نسل جدیدتر کمتر مشاهده می‌شود. اثرات متابولیک و غده درون‌ریز مطالعات روی انواع اولیه این قرصها اثر منفی آن‌ها در تحمل گلوکز را نشان دادند که با افزایش قند خون قابل مشاهده بود. با قرصهای فعلی این اثرات کمتر مشاهده می‌شود. همچنین ترکیبات جدید تأثیر قابل توجهی روی چربیهای خون ندارند. سایر اثرات و عوارض به‌طور کلی این قرصها می‌توانند باعث تهوع، خیز و سردرد (شامل تشدید سردردهای میگرنی) در بعضی افراد شوند. ممکن است لکه بینی(breakthrough bleeding) در طی دوره ۲۱ روزه مصرف قرص مشاهده شود. همچنین در برخی خون‌ریزی بعد از قطع دارو ممکن است ایجاد نشود که منجر به شک به حاملگی می‌شود. از دیگر اثرات که ناشی از پروژسترون‌های قدیمی می‌باشد می‌توان به هیرسوتیسم (پرمویی) و آکنه اشاره کرد. اثرات قرصهای پروژسترونی خونریزی و لکه بینی‌های نامنظم شایع است؛ که بعد از مصرف بلند مدت کمتر می‌شوند. این قرصها هیچ نوع عارضه ترومبوآمبولیک ندارند. احتمال بروز هیرسوتیسم و آکنه وجود دارد. افزایش وزن در صورت مصرف انواع ترکیبی با پروژسترونهای قدیمی شایع است. همچنین با مصرف این قرصها احتمال کاهش اچ دی ال (کلسترول خوب خون) و افزایش ال دی ال (کلسترول بد خون) وجود دارد؛ که آن را ناشی از کاهش استروژن می‌دانند. به همین ترتیب کاهش چگالی استخوانی (ریسک پوکی استخوان) به دلیل ذکر شده وجود دارد.

قرص ضد بارداری ال دی و عوارض آن
قرص ال دی (قرص ld) نوعی قرص‌ ضد بارداری است که به عنوان قرص اورژانسی پس از رابطه جنسی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که عوارض ال دی بیشتر بر دستگاه گوارش است توصیه می شود قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. نحوه مصرف این قرص به این صورت است که در هر بسته ۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید. عوارض قرص ال دی شامل تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم می‌باشد.

قرص ضد بارداری روکین و عوارض آن
قرص روکین (Rokin) نوعی قرص ضد بارداری است که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد. تهوع، سردرد و خونریزی غیرطبیعی برخی از عوارض آن است. این دارو با پیشگیری از آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می‌کند. قرص روکین در درمان عوارض قبل از قاعدگی نظیر درد قبل از قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از قرص‌های جلوگیری از بارداری دیگر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این دارو باعث افزایش وزن نمی‌شود و همچنین نفح و ورم، در مصرف روکین بر خلاف سایر قرص‌های ضدبارداری اتفاق نمی‌افتد. عوارض قرص روکین شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن نوک پستان، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی نظمی در دوره‌های عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون (ضعف ماهیچه، کاهش ضربان قلب)، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، عرق کردن غیر طبیعی، سرگیجه، سرفه خونی، بی حس شدن دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی و لکنت زبان می‌باشد
 
بالا