برگزیده های پرشین تولز

لحظه انفجار شیشه + ویدئو

naaazaniiin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 جولای 2015
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
30
سن
31
کلیپ واقعا فوقالهاده ایه
یکم حجمش زیاده ولی ارزششو صد در صد داره!!!
باور نکردنیه!!!


لینک کلیپ


اگر شیشه ذوب شده را در یک سطل آب سرد بریزید، شکلی شبیه به نوزاد قورباغه پیدا می کند؛ سری گرد با بدنی باریک و کشیده که به خاطر شباهتش به یکی از شهرهای بریتیش کلمبیا به نام Prince Rupert به آن قطه Prince Rupert گفته می شود.

حال اگر با استفاده از یک چکش ضربه ای به سر این جسم شیشه ای وارد نمایید (فرقی ندارد که شدت ضربه چه اندازه باشد) در هر صورت شیشه نمی شکند.

700x466x55c06a33ac5715.83615071.jpg.pagespeed.ic.MUYQnPrDCg.webp


با این همه اگر همزمان فشاری اندک را به دم آن وارد نمایید، شیشه به هزاران ذره تقسیم شده و از هم فرو می پاشد.
علت این است که هوای سرد، بخش بیرونی شیشه مذاب را به سرعت خنک می کند و این اتفاق به قدری سریع رخ می دهد که حتی با وجود محکم شدن بخش بیرونی شیشه، قسمت داخلی آن هنوز هم در حال مذاب قرار دارد.

همزمان با خنک شدن داخل شیشه، لایه خارجی که حالا سخت شده است فضای اطراف آن را احاطه می کند. همین فشار وارده باعث می شود که شیشه تقویت شده و استحکام بیشتری پیدا کند اما این اتفاق در مورد دُم آن رخ نمی دهد؛ این بخش همانطور که در تصویر می بینید بیش از اندازه باریک است و در نتیجه دیگر خبری از لایه داخلی و خارجی در آن نخواهد بود که توازن را در مورد فشار دریافتی برقرار نمایند و در نتیجه این قسمت بسیار ضعیف خواهد بود.

از همین رو اگر بخش دم این جسم شیشه ای را همزمان با وارد کردن ضربه به سر آن بگیرید، شیشه با سرعتی بسیار بالا می شکند و به ذراتی بسیار ریز تقسیم می شود و این اتفاق با چنان سرعت بالایی رخ خواهد داد که به صورت آنی امکان مشاهده اش برایتان وجود نخواهد داشت.

در ادامه می توانید ویدئوی مربوط به این اتفاق را مشاهده نمایید که با نرخ ۱۳۰ هزار فریم بر ثانیه ثبت شده است.

منبع : پورتال امروز آنلاین
 
بالا