برگزیده های پرشین تولز

لمینیت دندان ، عوارض و مزایا

yalda992

Registered User
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2017
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
8
سن
32
این روز ها بسیاری از افراد برای سفید کردن ، جذاب کردن و ترمیم دندان های خود آن ها را لمینیت دندان می کنند. پزشکان در این کار به اصلاح فاصله بین دندان ها ، فرم ، شکل و رنگ آنها می پردازند .یکی از اصلی ترین کار هایی که لمینیت انجام می دهد سفید کردن دندان ها است . در این مطلب قصد داریم تا با لمینت دندان بیشتر آشنا شویم.


kklh-copy.jpg


لمینیت دندان

به لا یه ای که به طور دائم به روی دندان اضافه می شود لمینیت می گویند . لمینیت هم رنگ دندان ها است که برای اصلاح رنگ یا طرح آن ها استفاده می شود .


hhg-copy.jpg


انواع لمینیت دندان


لمینیت دندان به دو نوع تقسیم می شوند :

لمینیت سرامیک: این نوع لمینیت از جنس سرامیک هستند . ظاهری زیباتر و ثبات رنگی بیشتری نسبت به نوع دیگر آن دارد و پس از قالب گیری در آزمایشگاه ها تولید می شود . در این روش دندان ها به میزان نیم تا یک میلیمتر تراش می خورد.

لمینیت کامپوزیت : در این روش دندان تراش کمتری می خورد و در شرایطی که دندان شرایط مناسبی دارد تراش نمی خورد ، تنوع رنگ بیشتری دارد که میتواند کاملا همرنگ دندان های دیگر شود هزینه لمینیت در این روش ارزان تر است .

هر دو نوع لمینیت تاثیری بر پوسیدگی دندان ندارند و این دندان ها مانند دیگر دندان ها امکان پوسیدگی دارند. لمینیت سرامیک نسبت به کامپوزیت مقاوم تر است در عوض لمینیت کامپوزیت قیمت ارزان تر و تراش خوردگی کمتری دارد.

مزایای لمینیت دندان
در مواقعی که مینای دندان دچار پوسیدگی شدید شده باشد لمینیت به بهبودی آن کمک می کند . دندان های افرادی را که به وسیله سیگار زرد شده باشد به وسیله لمینیت درمان می شود . از جمله مزایای دیگری که می توان به آن اشاره کرد ثابت ماندن رنگ لمینیت ، همرنگ شدن با دندان های دیگر ، شفاف و درخشنده شدن دندان ها است .لمینیت دندان در مواقع زیر کاربرد دارد:

  • دندان دچار ساییدگی شده باشد .
  • زرد یا بی رنگ شده باشد .
  • آثار لکه هایی روی دندان باقی مانده باشد .
  • دندان دچار شکستگی شده باشند .
  • دندان دچار انحراف و بهم ریختگی شده باشد .
  • بین دندان ها فاصله افتاده باشد .


معایب لمینیت دندان

لمینیت ممکن است موجب بروز حساسیت های مدت دار شود . اگر فردی که دندان خود را لمینیت کرده است دارای بیماری دهانی باشد امکان شکستگی و یا پریدگی دندان وجود دارد و برای جلوگیری از این آسیب ها نخوردن غذا های سفت و از گاز زدن های سخت باید جلوگیری کرد .در غیر این صورت لمینیت دندان ممکن است دچار پریدگی یا شکستگی شود .

لمینیت ممکن است در بعضی موارد در اثر استفاده از دخانیات ، چای و قهوه تغییر رنگ دهد . در بعضی از موارد ممکن است لبه لمینیت تغییر رنگ دهد و در صورت مصرف قهوه ، چای و یا کشیدن سیگار ممکن است این تغییر رنگ بیش تر شود که در صورت کم کردن مصرف این مواد قابل کنترل هستند .



hl-copy.jpg



مراقبت های بعد از لمینیت دندان ها

بعد از انجام درمان باید مراقبت های لازم بعد از لمینیت انجام شود و نکات بهداشتی رعایت شود . در صورت نیاز به جرم گیری باید به پزشک گفته شود که دندان لمینیت است . استفاده بی رویه از دهانشویه های حاوی فلوراید روی لمینیت تأثیر منفی می گذارد . بعد از انجام لمینیت باید از سرد و گرم کردن دندان جلوگیری کرد زیرا لمینیت دندان در برابر تغییر ناگهانی دمای دندان حساس است . باید دندان ها به طور منظم مسواک زده شوند . لمینیت دندان ها باید هر 6 ماه توسط پزشک معاینه شوند.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و در ادامه با مجله پزشکی رایان درمان همراه باشید.

منبع : http://rayandarman.com
 
بالا