از روز آن لاين
کسانی که به سابقه ماجرای دیدن هلال ماه و درگيری های مشهور مراجع و دفاترشان برخورد می کنند، از خود می پرسند در جهانی که اين همه امکانات فضائی وجود دارد و پیش بينی ها به حد اعجاب برانگيزی جلو رفته است منتظر ماندن برای رويت ماه توسط مراجع روحانی چه معنا دارد:f34r: و چرا بايد امکان داد که اختلافات در اين زمينه به موضوع شوخی بدل گردد.:happy: چنان که چند سال قبل در چند نشريه دانشجوئی ، آيت الله علی مشکينی را "علی گاليله " نام نهاده بودند.:lol:
اما ناظران معتقدند که موضوع از اين پيجيده ترست. به نظر آنها با قبول تکنولوژی يکی از وظايف مهم دفاتر مراجع از آن گرفته می شود و تنوع رساله های عمليه هم معنای خود را از دست می دهد
.. نماينده آيتالله مكارم شيرازي در تهران، از همين رو به ایلنا گفت:" طبق نظر آقا رويت هلال ماه با ابزار حجت نيست".
سيد محمد باقر بني سعيد لنگرودي، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: آيتالله مكارم شيرازي رويت ماه را با ابزار حجت نميداند، زيرا اگر رويت هلال ماه با ابزار حجت باشد، خيلي از مسائل فقهي به هم ميخورد.
وي برای اثبات ترديدهای موجود گفته است امكان اينكه ماه رمضان 30 روز باشد، وجود دارد و اين مساله بستگي به اين دارد كه ما در كدام برج قرار گرفته باشيم.
جواد فاضل لنکرانی مدرس حوزه علیمه قم و فرزند آيت الله فاضل لنکرانی درباره مبانی علمی و فقهی چنين اختلاف هائی گفت:" منشا اختلاف نظر بين بزرگان در مورد رويت هلال به سه مطلب اساسي باز ميگردد. برخي از مراجع معظم تقليد از جمله والد معظم ما، حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني معتقدند چنانچه در هر نقطهاي از زمين ماه از طريق شهود معتبر رويت شود, اين رويت براي ساير نقاط ؛ ولو آنكه قريب الافق نباشند, اعتبار دارد و كفايت ميكند ؛ البته نقاطي كه در شب با آن نقطه كه ماه رويت شده اشتراك داشته باشند.برخي ديگر از مراجع بزرگوار نظر شريفشان اين است كه ماه بايد در افق هر كشور ديده شود و تنها براي همان كشور يا كشوري كه قريب الافق است اعتبار دارد. از اين رو همان گونه كه در ساير مسايل، مانند نماز, روزه و حج از نظر فتوي بين بزرگان اختلاف نظر وجود دارد در اين مسئله هم اين اختلاف نظر و مبنا وجود دارد. بنابراين لازم است هر كسي تابع مرجع تقليد خودش باشد و بداند كه نظرمرجعش اين است كه رويت در يك مكان براي ساير مكان ها كافي است يا خير.
به گفته اين مدرس حوزه مشکل ديگر آن جاست که برخي از بزرگان و مراجع تقليد قائلاند كه حتما بايد رويت هلال با چشم عادي باشد و
ديدن با ابزار پيشرفته مانند دوربين و مانند آن كفايت نميكند و در برابر, ديگران هستند كه نظرشان اين است كه ديدن با دوربين و وسايل امروزي كفايت ميكند، بنابراين اين مساله هم تقليدي ميشود.
پس باز
بايد مردم تابع نظر مرجع تقليد خودشان باشند.
به گفته آگاهان خلاصه همه مجادلات اين جمله است " مردم بايد تابع نظر مرجع تقليد خود باشند".
آگاهان معتقدند امسال دفتر آيت الله سيستانی روز عید را زودتر اعلام کرد و در تهران بعید است با روز اعلام شده توسط وی مخالفتی شود. روز جمعه پذيرفته می شود، اما در سال های آينده چه تدبيری انديشيده خواهد شد که دور از دست قم خارج نشود و به دست نجف نيفتد؟ اينجاش از همه مهمتر بود