برگزیده های پرشین تولز

مباحث فنی و تکنیکی رمزارزها

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
با نام خدا و سلام بر دوستان عزیز.
مدت زمانی هست که رمزارز و این حرفها خیلی رایج شده و خیلی ها برای سرمایه گذاری ازش استفاده میکنن. این تاپیک رو بزاریم برای صحبت فنی و در مورد فنی بیت کوین و کلا رمز ارز ها. منظورم تحلیل تکنیکال نیست، منظورم چیزهایی مثل بلاک‌چین و رمز نگاری و این‌ها هست. خیلی دوست دارم بقیه رو با این مسایل بنیادی رمز ارزها آشنا کنم، البته تا حدی که خودم آشنا هستم. نقاط ضعف و قوتش رو بشناسیم ...اینطوری نیست که همش نقطه قوت باشه، اگر دقیق بشید نقاط ضعفی خواهید دید که انگشت به دهان خواهید ماند!

یک دانشنامه شبیه به ویکی پدیا درست کنیم که حاوی اطلاعات طبقه بندی شده باشه و البته قابل فهم باشه. اینجا که شبیه به کانالهای شبکه های مجازی نیست که یک طرفه باشه و بصورت مکالمه هست، پس از همین استفاده کنیم و در مورد این قضیه صحبت کنیم، منم خیلی بلد نیستم و دوست دارم طی مباحثی که میکنیم من هم دانسته های اندکم بیشتر بشه... فکر کنم برای کسایی که میخوان یکم جدی تر با رمزارزها مواجه بشن بد نباشه و وقت تلف کردن نباشه...

اصلی ترین رکن رمزارزها بحث رمزنگاری هست، خوب از اسمش هم معلومه :) ولی خوب چرا؟
تا پست بعدی...
 
Last edited:

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
سلام و درود

تاپیک خوبی میتونه باشه به شرطی که تفاوت هایی با تاپیک زیر داشته باشه و بتونید یکم چالشی تر در رابطه با بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده پست بذارید.


تشکر
 

morimr

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2021
نوشته‌ها
451
لایک‌ها
392
محل سکونت
شهرک
رمزنگاری رو ول کن اینو همه میدونن برو سراغ خودش یعنی چی هست و چطوری تولید میشه و چجوری ممکنه نابود بشه و این حرفا
 

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
رمزنگاری رو ول کن اینو همه میدونن برو سراغ خودش یعنی چی هست و چطوری تولید میشه و چجوری ممکنه نابود بشه و این حرفا
زیاد در این مورد نمیدونم، ولی اجازه بدید اروم اروم شاید بهش نزدیک بشیم.
من سعی میکنم اندک چیزی که بلد هستم رو منتقل کنم، البته خیلی کاستی ها و نواقص داره ولی خوب معتقدم بهترین چیزها در اینترنت بصورت رایگان به اشتراک گذاشته میشن. و البته یاد گرفتن اکتسابی هست، یعنی اینطوری نیست که یک چیز یک نفر به شما بگه و همون رو زرت به کار ببندی و جواب بده و پول بریزه واستون!!! هر کسی برای یاد گرفتن باید خودش تلاش کنه. حالا یکی مثل مام پیدا میشه یه نصفه چیزی که بلده رو میاد ناقص . نصفه نیمه میگه، این خواننده هست که باید دست به کار بشه با گوگل یا کتاب و این حرفها بره دنبالش. من یک چیزهایی مینویسم، اولا که اینها یه توضیحات مختصری هست، و ممکنه اگه بعدا پیگیر باشید و خودتون جستجو کنید احتمال داشته باشه که جایی براتون به کار بیاد...

حقیقتش یکم میترسم بخوام توضیح بدم چون میترسم اشتباهی چیزی در نوشته هام باشه ولی خوب نفعش باید بیشتر از ضررش باشه :)

خوب میرسیم سر رمزنگاری:

"دو نوع رمز نگاری داریم، یکی متقارن و دیگری نا متقارن"
فرض کنید پیغام دایرکت و پیغام خصوصی هنوز اختراع نشده و شما میخواید روی پروفایل دوستتون توی فیسبوک یا اینیستا یک پیغام ارسال کنید که رمزی باشه، مثلا بهش یک چیزی بگید که هیچ کسی متوجه نشه الّا همون دوستتون. مثلا میخواید بگید: dooset daram و نمیخواهید کسی هم اینو بفهمه! از این پیغامای دوستی و این حرفها :love:. یه راهش اینه که از قبل باهاش قرار بزارید که فلانی من هر پیغامی بهت دادم، هر جا کاراکتر z دیدی جاش d بزار هرجا کاراکتر d دیدی جاش z بزار. همینطور جای کاراکترهای a و p رو هم باهم عوض کن و همچنین o و q. بعد میتونید براش این پیغامو بفرستید: zqqset dprpm و بعد از اینکه حروف رو با هم جایگزین کرد به پیغام اصلی شما یعنی dooset daram میرسه.حالا ممکنه یه روز بخواهید بهش حرف دیگه ای بزنید، همینطور رمزیش میکنید (اصطلاحا encodeش میکنید) و براش میفرستید و اونم Decodeش میکنه و پیغام شما رو میگیره.

این کار نوعی رمزگذاری متقارن هست. بدی این رمز گذاری اینه که اگر نفر سومی یک بار بفهمه منظور شما از جمله‌ی zqqset dprpm در اصل این جمله بوده: dooset daram اون وقت میفهمه که جای حروف o و q باهم عوض شده و همچنین جای حروف p و a و الی آخر. الگوریتمتون لو میره و دیگه پیغامهاتون خصوصی نخواهد بود! این نوع رمز گذاری خیلی ساده هست، یعنی به راحتی حتی با چشم قابل encode و decode کردن هست و در عوض به راحتی هم رمزش شکسته میشه و مکاتبات لو میره.

بعد از این قضیه نوع دیگه ای از رمز گذاری اومد بنام رمز گذاری نامتقارن. توی این رمز گذاری دیگه بجای این عملیات ساده از روابط ریاضیاتی خیلی پیچیده ای استفاده میشه که نه تنها از حوصله ی این مطلب بلکه از دایره ی دانسته های منم خارجه و نمیتونم در موردش توضیحی بدم و خود خواننده میتونه در موردش توی اینترنت جستجو کنه. توی این روش encode و decode کردن هر کدوم با الگوریتمهای مختلفی انجام میشن. یعنی مثلا عبارت dooset daram بعد از encode شدن به این شکل در بیاد gk00u1caqg9k00rr7522x5a6vs4i یا حتی dooset nadaram به این شکل بشه 0iyn8oww8w8yhiq53bwij0p1zzarsmyyil3l5jdw8f.
این بار الگوریتم encode مثل دفعه قبل ساده نیست که مثلا جای دو تا حرف باهم عوض بشه، همونطور که گفتم روابط ریاضیاتی پیچیده ای پشتش وجود داره که از حوصله خارجه. همچنین الگوریتم decode هم همینطوره. همونطور که میدونید توی کامپیوتر همه چیز عدد و رقم هست. هر کدوم از حروف انگلیسی abcd یک معادل عددی داره که بهش میگن "کد ASCII". مثلا کد ASCII معادل حرف a میشه عدد 97. کد اسکی از صفر شروع میشه تا 255، یعنی 256 حالت مختلف داره. حالا فرض کنید دو تا حرف a پشت سر هم باشن، میشه یک عدد یکتا برای این حالت به دست اورد: 97*256+97 . همینطوری میشه کلمه یا جمله رو تبدیل به یک عدد خیلی بزرگ کرد، شاید جمله ی dooset daram تبدیل به یک عدد 30-40 رقمی بشه و توسط الگوریتم encode این عدد به یک عدد مثلا 60-70 رقمی تبدیل میشه و البته نه با ضرب و تقسیم ساده که مثلا فقط ضربدر 2 بشه و اون عدد با کدهای اسکی دوباره تبدیل به یک متن میشن. در نتیجه طوری تبدیل یا encode میشه که به هیچ وجه عملا قابل عکس کردن نیست. یعنی اگر مثل مثال قبل کسی بفهمه منظور شما از gk00u1caqg9k00rr7522x5a6vs4i مثلا عبارت dooset daram هست، نمیتونه بفهمه منظور شما از 0iyn8oww8w8yhiq53bwij0p1zzarsmyyil3l5jdw8f چی هست، چون این یکی از خاصیت های اصلی رمز نگاری نا متقارن هست.

خوب با این پیش زمینه بهتر میتونید مطالب اصلی که لینکش در پایین اورده شده رو مطالعه کنید:

---
کلید واژه جستجو ( گوگل کنید): رمزنگاری متقارن; رمزنگاری نامتقارن; رمزنگاری در بلاک‌چین; کلید عمومی و کلید خصوصی;

رمزنگاری چیست؟ (در سیستم بلاک چین)

اینفوگرافیک: رمزنگاری در بلاکچین چگونه است

رمزنگاری متقارن و نامتقارن (Symmetric Vs Asymmetric)

آشنایی با HTTPS به زبان ساده به روش کبوتر نامه بر

مطالب مرتبط با رمز نگاری در سایت ویرگول (خیلی جالب)

سوال، بحث و چالش و بعضا اسپم هم آزاده و اتفاقا استقبال میشه.
 
Last edited:

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت دوم: تابع هش یا تابع درهم سازی


هش به زبان ساده یعنی درهم‌سازی. وقتی دیتایی رو هش میکنید یعنی قاطی پاتی میشه، فرض کنید یک فایل فیلم از اینترنت دانلود میکنید. احتمال ناچیزی داره که این فایل مشکل دار باشه و توی کامپیوتر شما پخش نشه، یا از یک جاییش به بعد پخش نشه و پلیر هنگ کنه. توی این حالت چطور میشه مطمئن شد فایل دانلود شده روی کامپیوتر شما با فایل توی اینترنت یکی هست یا به عبارت دیگه فایل درست و کامل دانلود شده؟ میشه هش دو تا فایل رو حساب کرد و با هم مقایسه اشون کرد. اگر یکی بودن یعنی محتوی دقیقا یکی هستن...
1619357780426.png
کلید واژه جستجو ( گوگل کنید): تابع درهم سازی;هش;hash;hash function;md5;sha256
لینک های مرتبط (به ترتیب از زبان ساده و بیان عامیانه به بیان تکنیکی و علمی و فنی)

ویرگول: هش چیست و چقدر امنیت دارد؟
تابع هش یا درهم سازی (Hash Function) چیست؟ — به زبان ساده
ویرگول: هشینگ یا هش کردن چیست؟
ویرگول: هش در بلاکچین چیست؟
ویرگول: نرخ هش (Hash Rate) چیست؟
bitcointalk: Hash function for dummies
 
Last edited:

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت سوم: دفتر کل (Ledger)
دفتر کل (Ledger) دفتری هست که تمام حساب و کتابها در اون نوشته و نگه داری میشه. مثلا در بانک ملت اینکه توی هر شماره حساب چقدر پول هست توی یک یا چند سرور ذخیره میشن که به اونها دفتر حساب کل میگن. توی بیتکوین هم دفتر حساب کل وجود داره که توش نوشته توی هر شماره حساب چقدر بیتکوین وجود داره، منتها این دفتر حساب مثل بانک توی یک جا نگه داری نمیشن و روی تمام نود های شبکه یک نسخه ازش نگه داری میشه. یعنی همه خبر دارند توی هر حساب چقدر بیت کوین هست و تاریخچه تراکنشها هم بصورت عمومی وجود داره...

1619356844628.png
کلید واژه جستجو ( گوگل کنید):دفتر کل حسابداری;دفتر کل;دفتر کل توضیع شده;لِجِر;Ledger;public ledger;ledger book;distributed ledger
لینک های مرتبط (به ترتیب از زبان ساده و بیان عامیانه به بیان تکنیکی و علمی و فنی)

رمزارز: دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست و چه تفاوت‌هایی با بلاکچین دارد؟
آی‌سیگنال: دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟
ارزدیجیتال: دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟
ویکی‌پدیا: دفتر کل توضیع شده
 
Last edited:

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت سوم: امضای دیجیتال (Digital signature)
توی دنیای واقعی هر فرد (معمولا) برای خودش یک امضای منحصر به فرد داره. امضا جاهای زیادی کاربرد داره، مثلا چک. اگر صاحب چک زیر چک رو امضا کنه و چک بره بانک، مامور بانک امضا رو تطبیق میده و مطمئن میشه صاحب واقعی چک اون رو امضا کرده و مبلغ مندرج در چک رو از حساب کم میکنه و به آورنده ی چک پرداخت میکنه. بیت کوین هم همینطوریه، در شبکه بیت کوین شما عملا یک چک مینویسید که در اون چک نوشته مبلغ n بیت کوین از حساب من به حساب y انتقال یابد و زیرش رو هم امضا میکنید. و یک رونوشت از این چک رو به هر کدوم از nodeهاش شبکه پخش میدید، اونها هم مقدار تعیین شده رو از حساب شما کم میکنند و یک کارمزد ازش برمیدارن و باقیش رو به حساب مقصد میریزن. توی بیت کوین معمول ترین راه (اگر نگیم تنها راه) انتقال بیت کوین همین پروسه هست، یعنی شما درخواست رو مینویسید و امضا میکنید و به همه گره ها میدیدش و اونها اول امضای شما رو چک میکنن و اگر درست بود برای شما بیت کوین رو جابجا میکنن.
امضای دیجیتالِ درخواست شما در اصل hash درخواست شما هست که با کلید خصوصی تون encryptش کردید، گیرنده که کلید عمومی شما رو داره این مقدار رو decode میکنه و دوباره از درخواست شما hash میگیره، اگر یکی بودند یعنی امضا صحت داره و شما اون رو امضا کردید.
مهمترین مباحث قبلی مرتبط: رمز نگاری، هش و درهم سازی


1619360069559.png

کلید واژه جستجو ( گوگل کنید):امضای دیجیتال;digital signature

لینک های مرتبط:

ویرگول: با مفهوم هش و امضای دیجیتال در بلاک‌چین آشنا شوید!
ویرگول: توضیح امضای دیجیتال به نوجوان باهوش خود - قسمت اول: کلید‌های خصوصی و عمومی
ویرگول:توضیح امضای دیجیتال به نوجوان باهوش خود - قسمت دوم: اعتبارسنجی امضا
سایبر پلیس: تفاوت امضای دیجیتال و امضای الکترونیک
ویکی پدیا: امضای دیجیتال
 

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت پنجم: بلاک‌چین و ساختار بلاک‌ها
تمام اطلاعات تراکنشهای بیت‌کوین توی بلاک ها ذخیره میشه. یعنی اینکه از فلان ولت به فلان ولت در فلان تاریخ فلان قدر بیت‌کوین جابجا شده در بلاک ها نوشته میشن. هر بلاک دارای هش بلاک قبلی هست، و همچنین یک سری تراکنش رو توی خودش جا میده. مثل عکس زیر هر بلاک به هش بلاک قبلی اشاره میکنه اینطوری زنجیره و توالی حفظ میشه. وظیفه تولید بلاکها بر عهده ی ماینرها هست.

1619507518674.png

کلیدواژه جستجو (گوگل کنید): ساختار بلاک در بلاکچین;درخت در هم سازی;merkle tree;نانس;;نود شبکه;nonce;block hash

لینکهای مرتبط:
ترنجی: ساختار بلاک در بلاکچین بیت‌کوین
هممیار آی‌تی:فناوری بلاک‌چین (Blockchain) چیست و چگونه کار می‌کند؟
هش‌کده: یک بلاک بلاکچین از چه اجزایی تشکیل شده است؟
میهن‌بلاک‌چین: ساختار بلاک چین چگونه است؟ با بخش های مختلف آن آشنا شوید
 

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت پنج + یک: جمع‌بندی تابه‌اینجا، بیت‌کوین چطور کار می‌کند؟

تا اینجا این مباحث رو دیدیم: رمز نگاری، هش، دفتر کل، امضای دیجیتال


آدرس والت و انتقال بیت‌کوین:

کلید عمومی هر فردی به منزله‌ی والت اون فرد شناخته میشه. البته نه دقیقا خود کلید عمومی بلکه هش کلید عمومی اش.

اینجا اطلاعات فنی در مورد فرمت والت بیت‌کوین رو میشه دید که چطور یک کلید عمومی 32 بایتی به ادرس بیت کوین تبدیل میشه

شاید شنیده باشید که میشه والت بیت‌کوین بصورت افلاین ساخت. خوب پروسه اینطوری هست که هر کسی میتونه یک کلید خصوصی رندوم انتخاب کنه، بعد کلید عمومی رو ازش استخراج کنه و با کلید عمومی ادرس والت بسازه که این پروسه میتونه آفلاین باشه.

دو نفر رو در نظر بگیریم بنام علی و نریمان که هر دو دچار مازوخیزم هستند و استفاده از سایتهای واسط یا برنامه هایی شبیه الکتروم یا حتی خود bitcoinCore رو مجاز نمیدونند. همه چیز رو باید دستی انجام بدن! فرضا علی میخواهد از نریمان مقداری بیت کوین بگیره. علی طبق لینک بالا یک ادرس ولت درست میکنه و برای نریمان ادرس رو میفرسته، و میگه واسم یک مقدار بیت‌کوین بریز به ادرس ولت‌ام. نریمان هم میگه باشه، میره نگاه میکنه توی شبکه ی بلاک‌اکسپلورر میبینه توی فلان ولت‌اش یک مقدار بیت‌کوین هست. پیش خودش میگه همین رو میریزم واسش. نریمان میره از طریق سایتی مثل coinb.in یک ترنزکشن درست میکنه که به منزله ی درخواست انتقال پول از حساب خودش به حساب علی هست. بعد این ترنزکشن رو با کلید خصوصی اش از طریق همون سایت coinb.in امضا میکنه و یک نسخه ازش رو اصطلاحا در شبکه پخش یا broadcast میکنه. هر گره ای که این درخواست به دستش میرسه امضاش رو تصدیق میکنه و اگر درست نبود بیخیالش میشه میگه این چه درخواستیه. میندازه دور. قبل از ادامه ی این قسمت بزارید بریم سراغ ماینر ها


معدن‌کاوی یا Mining بیت‌کوین:

یک روز گرم تابستانی، اصغر و اکبر که دو تا برادر هستن میان ماینر خودشون رو روشن میکنن که بیت‌کوین Mine کنن (یا اصطلاحا از معدن بیت‌کوین پیدا کنن). ماینر رو که روشن میکنن این ماینر متصل میشه به یک server که بهش اصطلاحا استخر یا pool میگیم. البته این pool با این @pool فرق داره ها. ماینرشون که به استخر وصل میشه. استخر نگاه میکنه ببینه چه درخواستهای انتقالی توی شبکه اومده که هنوز هیچکس بررسی شون نکرده. نگاه میکنه میبینه 1000 تا درخواست هست که یکی از این درخواست ها همون درخواست انتقال پول از نریمانه به علی هست که در پاراگراف قبلی توضیحش دادیم. خلاصه اصغر و اکبر با این 1000 تا درخواست یک بلاک درست میکنن. ساختار بلاک رو در تصویر قسمت پنجم میتونید ببینید که شامل اینها هست: ورژن، هش بلاک قبلی، هش بلاک فعلی، زمان، عدد nonce و عدد سختی شبکه و بدنه ی بلاک حاوی 1000 تا درخواست هست که هنوز بررسی نشده. تمام قسمتها ثابت هستند بجز قسمت nonce. ماینر بطور خودکار شروع میکنه اعداد متفاوت (تصادفی به ترتیب یکی یکی بهش اضافه میکنه) بجای nonce میزاره و سپس هش بلاک رو حساب میکنه. هر بار که nonce عوض میشه طبیعتا هش بلاک هم عوض میشه. ماینر اینقدر این کارو انجام میده تا بالاخره به یک هشی برسه که تعداد مشخصی صفر اولش داشته باشه (این تعداد صفر بستگی به سختی شبکه داره).
اینکه میگن فلان ماینر 1 ترا هش بر ثانیه ظرفیتشه یکی یک ترا دفعه (هزار میلیارد دفعه) در هر ثانیه nonce رو تغییر میده و هش بلاک رو محاسبه میکنه.
خلاصه اینقدر این کارو انجام میده تا بالاخره به یک عدد nonce میرسه که هش دوم (هشِ هشش) بلاک رو مثلا چیزی شبیه به این میکنه:
00000000000000000001caee4622c77d86d2856b06c813062fae804b0984e2e0
بعد به محض اینکه این اتفاق افتاد توی شبکه اعلام میکنه میگه من یک بلاک ماین کردم و شبکه هم قبول میکنه و 6 بیت کوین بعلاوه کارمزد انتقال اون 1000 تا تراکنش که توی بلاک ماین شده هستند به ولت اصغر و اکبر واریز میشه. اینطوری هم یک بلاک جدید ماین شده و هم تراکنش های قبلی کانفرم شده.

لینکهای مرتبط:
جزییات ریزتر درمورد نحوه و الگوریتم ماینینگ بیتکوین (انگلیسی)
 
Last edited:

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
@morimr این پست بالا در مورد نحوه ی معدن کاوی بیتکوین هست.
 

FX.HOSSEINY

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
8 جولای 2012
نوشته‌ها
1,972
لایک‌ها
4,430
خوب یکم پیچیدس دیگه ملموس نیست خیلی
منم که خوب توضیح نمیدم سخت تر میشه
سلام
گاهی احتیاج نیست از جزئیات یک کسب و کار اطلاع داشته باشید
صرفا همین که بتوانید باهاش کار کنید کفایت میکنه

مثل خودرو : نیاز نیست بدونیم گشتاور چرخ های جلو چقدره یا . . . همین که بدونیم چطور باید کنترلش کنیم کفایت میکنه
در بحث اموزش ساده سازی یکی از رکن های اساسی هست
 

morimr

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2021
نوشته‌ها
451
لایک‌ها
392
محل سکونت
شهرک
خوب یکم پیچیدس دیگه ملموس نیست خیلی
منم که خوب توضیح نمیدم سخت تر میشه
همین پست بالایی رو میخواستم بگم منم
زیاد مهم نیست دیگهبدونم چطوری کار میکنه مهم اون کاریه که میخوایم باهاش کنیم مثلا خرید و فروش کنی
 

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
قسمت پنج + دو: ایرادات فنی بیت‌کوین کدامند؟
خوب بیت کوین یک نرم افزار هست و طبق قانونی (شاید قانونی نانوشته) هیچ نرم افزار کامپیوتری خالی از باگ یا خطا و ایراد نیست. به نظر شما ایراد یا نقطه ضعف‌های فنی نرم افزار بیتکوین چه چیزهایی هست؟ بعضی هاش که معروف هستند: حمله‌ی 51 درصدی، دابل اسپند و ...
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
قسمت پنج + دو: ایرادات فنی بیت‌کوین کدامند؟
خوب بیت کوین یک نرم افزار هست و طبق قانونی (شاید قانونی نانوشته) هیچ نرم افزار کامپیوتری خالی از باگ یا خطا و ایراد نیست. به نظر شما ایراد یا نقطه ضعف‌های فنی نرم افزار بیتکوین چه چیزهایی هست؟ بعضی هاش که معروف هستند: حمله‌ی 51 درصدی، دابل اسپند و ...


حمله ی 51% ی که تقریبا غیر ممکن هست، منظورتان از دابل اسپند چیست؟

اون دابل اسپندی که من میدونم یک نوع مزیت هست، اما اون دابل اسپندی که منظور شما هست تا حالا اتفاق نیفتاده.
 

epsi1on

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2008
نوشته‌ها
885
لایک‌ها
2,593
حمله ی 51% ی که تقریبا غیر ممکن هست
تقریبا بله، ولی خوب تقریبا چون اگه اشتباه نکنم حداقل یک بار اتفاق افتاده. یادمه توی اخبار دیدم وقتی هکرها یه صرافی رو هک کردن (اسمش دقیق یادم نیست) و بیت‌کوین‌اش رو خالی کردن بعدش باقی شبکه دست به دست دادن و حمله 51 درصد زدن بیت کوین دزدیده شده رو برگردوندند. اگر یادتون نیست میتونم جستجو کنم لینک منبع بزارم...

اون دابل اسپندی که من میدونم یک نوع مزیت هست، اما اون دابل اسپندی که منظور شما هست تا حالا اتفاق نیفتاده.
دقیق نمیدونم ولی شاید شما هم شنیده باشید که بعضی صاحب نظرها توصیه میکنند برای اطمینان از انتقال بیتکوین حداقل منتظر 6 تا کانفرم بشید و به یک کانفرم بسنده نکنید. این به خاطر دابل اسپند هست تا جایی که میدونم...
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
تقریبا بله، ولی خوب تقریبا چون اگه اشتباه نکنم حداقل یک بار اتفاق افتاده. یادمه توی اخبار دیدم وقتی هکرها یه صرافی رو هک کردن (اسمش دقیق یادم نیست) و بیت‌کوین‌اش رو خالی کردن بعدش باقی شبکه دست به دست دادن و حمله 51 درصد زدن بیت کوین دزدیده شده رو برگردوندند. اگر یادتون نیست میتونم جستجو کنم لینک منبع بزارم...

اگر زحمتی نیست آره برام بفرستید. ممنون

دقیق نمیدونم ولی شاید شما هم شنیده باشید که بعضی صاحب نظرها توصیه میکنند برای اطمینان از انتقال بیتکوین حداقل منتظر 6 تا کانفرم بشید و به یک کانفرم بسنده نکنید. این به خاطر دابل اسپند هست تا جایی که میدونم...

بله درسته ولی تاحالا اتفاق نیفتاده، یا حداقل من اطلاع ندارم
 
بالا