برگزیده های پرشین تولز

مثال عملی محاسبه موجودی و میزان انتشار گازهای گلخانه ای (19)

ellanorouzi

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2016
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
28
سن
40
Greenhouse Gas Emission Inventory Methodologies for State Transportation Departments

در این یادداشت به معرفی چند نرم افزار مورد استفاده در خصوص ثبت و گزارش میزان انتشار گازهای گلخانه ای می پردازیم.

FEMP and sustainability workbook 33 ؛ این نرم افزار نوعی محاسبه گر براساس اکسل Excel – based بوده و علاوه بر میزان انتشار گازهای گلخانه ای در اسکوپ 1 و 2 ، شش نوع منبع انتشار در اسکوپ 3 را نیز محاسبه می نماید.

Green Dot این نرم افزار محاسبات را براساس روش صفحه گسترده Spreadsheet – based به انجام می رساند. نرم افزار فوق میزان انتشار گاز CO2 را در عملیات مختلف دپارتمان حمل و نقل DOT محاسبه می نماید و قابلیت بالایی در بکارگیری برای یک پروژه یا در سطح ایالت و همچنین محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای از یک روز تا یکسال را دارد. ضمنا نرم افزار دارای چهار مدول محاسباتی به شرح زیر است:

1- مدول انرژی که میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از برق مصرفی در لامپهای خیابانها و جاده ها را محاسبه می نماید و اطلاعات بیشتر در مورد انجام محاسبات مختلف مربوط به تکنولوژی جدید و استفاده از لامپای کن مصرف را ارائه میدهد.

2- مدول جاده ای که میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از خودروها و کامیونها را براساس نوع وسیله و سوخت مصرفی محاسبه نموده و استراتژیهای مختلف استفاده از وسایل مختلف با سوختهای متفاوت را بررسی می کند.

3- مدول خارج از جاده که میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از استفاده تجهیزات و ماشین آلات مختلف را جهت عملیات ساخت و ساز و تعمیرات، براساس نوع تجهیزات، سوخت آنها و ساعت کارکردشان محاسبه نموده و استراتژیهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهد.

4- مدول مربوط به میزان انتشار نهفته در مواد مورد استفاده در مسیرهای جاده ای که گازهای گلخانه ای منتشره ناشی از مصرف انرژی جهت استخراج، فرآوری و حمل و نقل مواد فوق را محاسبه می نماید. علاوه بر آن استراتژیهای کاهش انتشار را در نتیجه استفاده بهینه از اینگونه مواد، مانند بازیافت یا اختلاط گرم آسفالت را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

اضافه بر مطالب ذکر شده، نرم افزار فوق قابلیت انجام محاسبات لازم در خصوص بکارگیری استراتژیهای مختلف ترافیکی وسایل نقلیه با استفاده از کاهش سرعت که منجر به کم شدن میزان انتشار گازهای گلخانه ای گردد را دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://www.icsiran.com/ مراجعه نمایید
 
بالا