برگزیده های پرشین تولز

مدیریت پساب ها

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
شاخصهای آزمایشی ابزار اولیه ای هستند که گردانندگان تصفیه خانه برای اطلاع و پایستن کار تصفیه خانه به کار می گیرند. شاخصهای آزمایشی عموما از طریق آزمایشات شیمیایی اندازه گیری می شوند که....

متاسفانه در بیشتر تصفیه خانه ها چنین امکاناتی در نظر گرفته نمی شود تا بتوان به کمک آنها مسایل را ارزیابی نمود. اما باید در نظر گرفت که نتایج حاصل از آزمایش نه تنها شرایط فرآیند تصفیه را ارزیابی می نماید بلکه مشکلاتی را به وجود خواهد آمد و عوامل موثر در عملکرد متفاوت تصفیه خانه را نیز تعیین می کند. از این رو لازم می نماید در تصفیه خانه ای که میزان جریان بالایی از فاضلاب تصفیه می شود و بحث استفاده مجدد نیز مطرح است، امکانات مربوط به انجام آزمایش و تعیین مقدار پارامترهایی که در زیر به آنها اشاره خواهد شد در محل تصفیه خانه به وجود آید. در غیر این صورت باید از امکانات آزمایشگاهی مراکز علمی برای تعیین شاخصهای آزمایشی سود جست.

مهم ترین آزمایشات فاضلاب شامل موارد ذیل است:
1- اکسیژن محلول (D.O)
2- اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD)
3- اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)
4- آزمایش تعیین میزان اکسیزن محلول مورد نیاز
5- مواد معلق (SS)، مواد معلق فرار (VSS)
6- آزمایش ته نشینی 30 دقیقه ای
7- مواد مغذی یا نوترینت ها (P&N)
8- PH
9- روغن و چربی (Oil & Grease)
10- دما (T)
11- آزمایشهای میکروسکپی
12- عمق پوشش لجن
13- اسیدیته و قلیائیت
14- آزمایشهای جار
15- دبی یا میزان جریان (Q)
16- زمانهای ماند
17- مقادیر مواد شیمیایی که به سیستم افزوده می شود
18- حدود ارتفاع مایعات در حوضچه ها


لینک منبع : شاخص های آزمایشی تصفیه خانه فاضلاب
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
راکتور رشد چسبیده ایرلیفت (AGAR)،نوعی سیستم بستر متحرک با بیوفیلم ثابت است که برای رشد بیوفیلم از حامل های بیومس معلق با سطح زیاد استفاده می کند.حامل ها معمولاً مدیای کوچکی با قطر حدود 2 سانتی متر بوده و برای مقاومت در مقابل تنش یا آسیب از مواد صلب ساخته می شوند.سیستم از اجزای زیر تشکیل یافته است:

-بخش بالارونده در اثر ایرلیفت و بخش پایین رونده جهت الگوی اختلاط ثابت.

-شبکه های سیم-گٌوه ای برای نگه داشت بیومس در راکتور.

-حامل های بیومس معلق در ناحیه بی هوازی راکتور.

- پارتیشن هایی برای به وجود آوردن راکتورهای آبشاری گام به گام.

-راکتور دنیتریفیکاسیون با اختلاط مکانیکی.

-راکتور هوازی پرشده با حامل های بیومس.

مزایای سیستم

1-کاهش زمان ماند هیدرولیکی لازم جهت حذف آلودگی فاضلاب.

2-قابلیت کاربری در سن پایین لجن معلق که خود باعث کاهش مشکلات ته نشینی سیستم های با SRT بالا می شود

3-بهره برداری نسبتاً راحت و قابلیت انعطاف سیستم.

کاربرد سیستم AGAR

از این سیستم ها در تصفیه فاضلاب های شهری و صنهتی استفاده می گردد.به خصوص در تصفیه پیشرفته فاضلاب این سیستم ها گزینه خوبی برای حذف کربن و نیتروژن هستند.همچنین در مواقعی که نیاز به افزایش ظرفیت تاسیسات بدون افزایش ابعاد باشد،استفاده از این سیستم مناسب خواهد بود.

لینک منبع : پکیج تصفیه فاضلاب AGAR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
ممبران ها یا غشاهای نیمه تراوا یکی از اصلی ترین اجرای سیستم تصفیه آب اسمز معکوس (RO) می باشند. ممبران یک لایه نازک کامپوزیتی است که از سه قسمت تشکیل شده است:لایه محافظ پلی استری نگه دارنده رطوبت، لایه داخلی از جنس پلی سلفون بسیار ریز و یک لایه بسیار نازک پلی آمید که بر روی سطح ممبران کشیده می شود. در یک ممبرین RO ضخامت لایه ی محافظ 50 میکرون و دیواره ی با ضخامت 20 میکرون می باشد

تمامی این لایه ها از جنس بسیار مقاوم در برابر خوردگی و تغییر شیمیایی ساخته شده اند. ممبرین نیمه تراوا بین دو قسمت قرار می گیرد. پدیده ی اسمز وقتی اتفاق می افتد که آب خالص از یک محلول نمکی رقیق، پس از عبور از میان ممبرین به سمت محلول نمکی با غلظت بالاتر در بخش دیگر جاری شود و سبب افزایش ارتفاع محلول نمکی در قسمت غلیظ تر می گردد. جریان آب وقتی قطع می شود که فشار ستون محلول نمکی با اختلاف پتانسیل شیمیایی بین دو محلول آبی برابر شود. نقطه تعادل برای ارتفاع ستون آب در غالب فشار آب وارد شده بر روی ممبرین،فشار اسمزی نامیده می شود.اگر نیروی به این ستون از آب وارد گردد، مسیر جریان آب از میان ممبرین می تواند برعکس شود.این پدیده اسمز معکوس نامیده می شود

چنین جریان معکوسی که سبب تولید آب خالص از محلول نمکی می شود،به علت این است که ممبرین اجازه عبور به نمک را نمی دهد و فقط ذرات آب خالص از آن عبور می کند.

555.jpg


طرح شماتیک لایه های ممبرین


لینک منبع : ممبران چیست ؟
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از اساسی ترین اهداف تصفیه آب و فاضلاب، گند زدائی یا ضد عفونی نمودن جهت از بین بردن عوامل میکروبی بیماریزای موجود و بی خطر سازی پساب جهت تخلیه در انواع آب های سطحی یا مصارف کشاورزی می باشد. تاکنون برای گند زدائی و ضدعفونی روشهای مختلفی ارائه گردیده است که مهمترین آنها کلرزنی ، ازن زنی، استفاده از دی اکسید کلر ، برم ، ید و نیز اشعه ماوراء بنفش می باشد.

عمومی ترین روش گند زدائی در جهان کلرزنی می باشد که به دلیل مزایایی از قبیل کارایی بالا در غلظت پائین ، ارزان و در دسترس بودن ،داشتن باقیمانده در آب پس از عمل گند زدائی و سهولت بهره برداری، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر گندزدایی به منظور از بین بردن عوامل میکروبی، استفاده از یک سیستم گندزدایی به عنوان واحد پیش تصفیه در برخی سیستم های تصفیه از قبیل سیستم های اسمز معکوس امری ضروری می باشد. در صورتیکه بار آلودگی میکروبی به سطح فیلتر شنی برسد در آنجا به شدت تکثیر می شود و زمانی که این آلودگی به روی غشاء RO برسد غشاء را بعنوان منبع غذایی مصرف کرده و باعث نابودی آن می شود. گرفتگی میکروبی یکی از شایعترین گرفتگی های غشاهای پلی آمید می باشد. لذا استفاده از یک سیستم گند زدایی کارامد و موثر امری اجتناب ناپذیر است. در سیستم های اسمز معکوس کم هزینه ترین روش ضد عفونی استفاده از کلر آزاد ( هیپو کلریت سدیم یا هیپوکلریت کلسیم ) می باشد.

کاربرد سیستم های کلرزنی:

گندزدایی آب جهت تامین آب شرب مورد نیاز

تصفیه و ضدعفونی آب در استخرهای شنا

گندزدایی و ضدعفونی فاضلاب و بازیافت پسابهای صنعتی

پیش تصفیه و گندزدایی آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

گند زدایی آب مصرفی برج های خنک کن

گند زدایی آب مصرفی صنایع شیمیایی ، پتروشیمی ، کاغذ سازی ، نساجی ،زنگرزی و ...

گندزدایی آب مصرفی واحدهای صنایع غذایی , صنایع دارویی، پزشکی و آزمایشگاهی

گند زدایی آب مصرفی دامداری ها


لینک منبع: کلرزنی
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
در تصفیه خانه ها،بخش حذف شده از فاضلاب شامل آشغالها،دانه ها،کف،جامدات و جامدات بیولوژیکی(biosolid) می باشد.جامدات و جامدات بیولوژیکی حذف شده در فرایندهای تصفیه فاضلاب، معمولاً به شکل مایع یا مایع نیمه جامد بوده و بسته به عملیات و فرایند انجام یافته، از 0.25 تا 12 درصد وزن آن را جامدات تشکیل می دهند.به این جامدات در اصطلاح لجن گفته می شود و منظور از جامدات بیولوژیکی، اشاره به این مطلب دارد که به دلیل محتوای آلی، این جامدات می توانند کاربردهای مفیدی از قبیل کود و ماده تثبیت کننده داشته باشند.

به علت وجود مقادیر قابل توجهی مواد جامد آلی،لجن قابلیت گندیدگی زیادی داشته و شدیداً آلوده بوده و از این رو باید با روش مناسبی از محیط دفع گردد.برای دفع لجن از محیط روش های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط در تصفیه خانه ها استفاده می شود.در زیر به تعدادی از این روش ها اشاره می گردد:

1-تغلیظ : به منظور کاهش حجم لجن

- تغلیظ ثقلی

- تغلیظ به وسیله معلق سازی

- سانترفیوژ

- تغلیظ توسط تسمه های ثقلی

- تغلیظ با درام دوار

2-تثبیت:به منظور تثبیت ، کاهش جرم و بازیافت

- تثبیت قلیایی

- هضم بی هوازی

- هضم هوازی اتوترمال(ATAD)

- تولید کود (Composting)

3-تصفیه:جهت بهبود شرایط آبگیری

- تصفیه شیمیایی

- روش های دیگر تصفیه لجن

4-آبگیری: برای کاهش حجم

- سانترفیوژ

- فیلتر پرس

- بسترهای لجن خشک کن

- بستر نی

- لاگون

5-خشک کردن به وسیله گرما: جهت کاهش حجم و وزن

- خشک کننده های مستقیم

- خشک کننده های غیر مستقیم

6-سوزاندن:به منظور کاهش حجم

- سوزاندن در کوره چند منظوره

- سوزاندن در بستر سیال

- هم سوزی با پسماند جامد

7- استفاده جامدات بیولوژیکی در زمین: به منظور حذف لجن ،احیای زمین و استفاده های مفید دیگر

- دفع لجن در زمین

- استفاده در بهبود وضعیت زمین

8- انتقال و ذخیره

لینک منبع: پاکسازی لجن
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از عمده ترین آلودگیهای محیط زیست مربوط به فاضلاب صنایع فلزی و به ویژه پساب های آبکاری مصنوعات فلزی می باشد. یکی از مهمترین عناصر مضر موجود در این نوع فاضلاب، فلزات سنگین می باشند که غیرقابل تجزیه بوده و از بین نمیروند.

فلزات سنگین را کم و بیش در غالب فاضلاب های صنعتی می توان تشخیص داد ولی خوشبختانه غلظت آنها عموماً کمتر از حدود قابل توجه است. رنگ های صنعتی، پوشش ها، لعاب ها و ترکیباتی از این قبیل فلزات سنگین را در غلظت های قابل توجهی در خود دارند. در پساب صنایعی نظیر نساجی، آبکاری و فلزکاری، چرم سازی، لعاب و سرامیک، واحدهای استخراج و خالص سازی فلزات، صنایع معدنی و صنایع شیمیایی غلظت های بالاتری از این عناصر یافت می شود. غلظت بیش از حد این فلزات بازدارنده واکنشهای شیمیایی - بیولوژیکی بوده و علاوه بر ایجاد تغییرات در سیستم عصبی، در توارث و اختلالات ژنتیکی نیز موثر شناخته شده اند. فلزات سنگین به صورت ترکیبات مختلف معدنی یا آلی و یا به صورت کمپلکس های خاص در صنعت به کاربرده می شوند و همین ترکیبات نیز در پساب آن صنایع دیده می شوند. نوع ترکیب شیمیایی فلز سنگین در نحوه تصفیه فاضلاب های صنعتی بسیار اهمیت دارد و لذا شناسایی این ترکیبات از دیدگاه سیستم تصفیه فاضلاب ضروری است.

چنانچه غلظت فلزات سنگین در حد جزئی باشد در سیستم های بیولوژیکی جذب توده های میکروبی شده و از فاضلاب جدا می شود. اگر غلظت آنها بیش از مقادیر قابل تحمل توسط میکروارگانیسم ها باشد حذف آنها از طریق روش های شیمیایی مناسب ضرورت خواهد داشت. به هر صورت روش های مختلفی برای حذف این عناصر از فاضلاب های صنعتی و کنترل غلظت آنها وجود دارد.



لینک منبع: فاضلاب آبکاری
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
رشد پیوسته جمعیت،آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی،توزیع غیریکنواخت منابع آبی و خشکسالی های دوره ای،سازمان ها و متخصصین آب و فاضلاب را مجبور کرده که به دنبال منابع جدیدی جهت تأمین آب باشند.تکنولوژی استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب با کیفیت بالا به عنوان یک منبع آب قابل اعتماد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش های تصفیه پیشرفته فاضلاب می توان بخش عمده ای از فاضلاب های تولید شده در صنایع و نیز فاضلاب های بهداشتی را مورد تصفیه قرار داده و پساب تصفیه شده را به سیکل استفاده مجدد بازگرداند. همچنین با توجه به قرار گیری کشور ما در منطقه کم آب جهان و محدودیت دسترسی به منابع آبی در بخش وسیع از کشور، استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف گوناگون می تواند گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه جهت تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف باشد که در عین حال منجر به حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری ار اتلاف آب و آلودگی محیط زیست نیز می شود.

موارد استفاده از پساب تصفیه شده

1-آبیاری کشاورزی: این مورد در حال حاضر بیشترین نوع استفاده از پساب تصفیه شده در دنیا می باشد.با توجه به اینکه در کشور ما مصارف کشاورزی بیشترین مقدار مصرف آب را به خود اختصاص می دهد، می توان با استفاده از تکنیکهای استفاده مجدد از پساب، منبع آبی مناسبی را برای این بخش تأمین کرد.

2-آبیاری مناظر طبیعی: شامل آبیاری پارکها، مناظر طبیعی اطراف فضاهای اداری، تجاری و صنعتی و نیز فضای سبز اطراف مناطق مسکونی می باشد.به دلیل گستردگی مساحت این مناطق آب قابل توجهی صرف این امور می گردد که می تواند از طریق بازگردانی و بازیابی پساب مورد استفاده در منازل، ادارات و فضاهای تجاری ( فاضلاب بهداشتی ) بخش عمده ای از آن را تأمین نمود.

3-فعالیت های صنعتی بخصوص در بخش فرایند و خنک سازی: آب تبرید که برای مصارف برج ها و استخرهای تبرید بکار می رود، عمده ترین میزان بازگردانی را در صنعت به خود اختصاص می دهد. در استفاده از پساب جهت خط تولید صنایع مختلف اغلب به دلیل نیاز به آب با کیفیت مطلوب لازم است بسته به شرایط، تصفیه متناسبی انجام شده و پساب بعد از ارتقای کیفیت به خط تولید بازگردانده شود.

4-شارژ منابع آب زیر زمینی: این عمل هم از طریق حوضچه های پخش پساب و هم از طریق تزریق مستقیم به آبخوان های زیر زمینی انجام می شود.

5-مصارف تفریحی و زیست محیطی: شامل تعداد زیادی از مصارف غیر آشامیدنی از قبیل ایجاد دریاچه های تفریحی، تزریق به تالاب ها، افزایش جریانات سطحی و رودخانه ها است.

6-مصارف غیر شرب شهری: مصارفی از قبیل آتش نشانی، تهویه مطبوع، فلش تانک، آب مورد نیاز جهت ساخت و ساز.برای مصارف حاضر عموماً بایستی سیستم مختصری جهت بازگردانی نصب گردد که هزینه آن در مقابل هزینه ناشی از صرفه جویی بسیار اندک بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

بسته به کیفیت مورد نیاز، پساب تصفیه شده نیاز به یک سری عملیات جهت بازیافت کیفیت دارد که بسته به نوع عملیات و کیفیت مورد نیاز، از سیستم های مختلف از جمله سیستم های غشایی نظیر بیوراکتور غشایی MBR، فیلتراسیون غشایی اسمز معکوس، سیستم های تصفیه BNR جهت حذف ازت و فسفر و سایر سیستم های تصفیه پیشرفته می توان جهت بازیافت استفاده کرد. شرکت نهراب زیست با توجه به توانایی خود در ساخت و بهره برداری از سیستم های مختلف، آمادگی دارد تا خدمات خود را جهت مشاوره، طراحی و اجرای سیستم های بازگردانی و استفاده مجدد از پساب و به ویژه پساب های صنعتی به مدیران محترم کارخانه ها و دیگر متقاضیان ارائه داده و گامی در جهت کمک به کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف آب و صیانت از محیط زیست بردارد.



لینک منبع: پساب
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
به دلیل ماهیت خاص این فاضلاب و آلودگی و فسادپذیری بسیار بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کشتارگاه ها و مجتمع های تولید گوشت معمولا در اکثر شهرهای ایران وجود دارند که عمل کشتار در آنها به صورت سنتی و غیر اتوماتیک انجام می شود. مشخصات و کمیت و کیفیت فاضلاب تولیدی در کشتارگاه های دام با کشتارگاه طیور متفاوت می باشد. در کشتارگاه دام به ازای هر تن وزن حیوان زنده 1/5 تا 14/6 متر مکعب آب مصرف می شود و COD فاضلاب تولیدی بالای 5000 میلیگرم بر لیتر می باشد. در کشتارگاه مرغ به ازای هر قطعه مرغ حدوداً 13 لیتر آب مصرف شده و COD آن نیز حدود 2000 میلیگرم در لیتر می باشد.بخش عمده فاضلاب کشتارگاه از بخش های ذبح حیوانات، شستشوی امحاء و شستشوی زمین حاصل می شود و حاوی مقدار زیادی مواد آلی محلول و کلوئیدی می باشد.


لینک منبع: پاکسازی فاضلاب کشتارگاه
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
حضور نيتروژن در منابع فاضلاب شهري و يا صنعتي عموماً در شكل نيتروژن آمونياكي و يا نيتروژن آلي مي باشد. رنج وسيعي از باكتري هاي هتروتروف در حين تجزية مواد آلي, نيتروژن موجود در اين مواد را به آمونيوم تبديل مي نمايند....

سپس باكتري هاي آتوتروف تحت فرايندهاي هوازي نيتروژن آمونياكي را به نيترات تبديل مي نمايند. فرايند مذكور نيتريفيكاسيون ناميده مي شود. بطور كلي نيترات حالت پايداري دارد و بدون تبديل به فرم هاي ديگر نيتروژن به راحتي از فاضلاب حذف نمي گردد. علي اي حال فرايند دنيتريفيكاسيون كه در شرايط انوكسيك (بي اكسيژن) اتفاق مي افتد، مي تواند نيترات را به گاز نيتروژن تبديل نمايد. بديهي است كه در اين حالت نيتروژن به صورت گاز از محيط فاضلاب خارج شده و وارد اتمسفر مي گردد و بدين ترتيب نيتروژن از فاضلاب حذف مي شود. حذف نيتروژن قبل از تخليه فاضلاب تصفيه شده به جريان آب هاي حساس (براي جلوگيري از اوتريفيکاسيون) يا براي تغذيه آب هاي زيرزميني و يا کاربردهاي ديگر بازيافت، اغلب مورد نياز است. حذف نيتروژن مي تواند در يک قسمت مشترک با سيستم تصفيه بيولوژيکي انجام گيرد و يا به صورت يک فرايند ضميمه به طرح موجود تصفيه صورت گيرد. همه فرايندهاي بيولوژيکي حذف نيتروژن داراي يک منطقه هوازي هستند که در آن نيتريفيکاسيون بيولوژيکي اتفاق مي¬افتد. همچنين مقداري حجم يا زمان انوکسيک بايد براي انجام دنيتريفيکاسيون بيولوژيکي فراهم شود تا حذف کامل نيتروژن با انجام دو عمل اکسيداسيون ازت آمونياکي و احياي نيتريت و نيترات به گاز نيتروژن تکميل شود.

الف) نيتريفيکاسيون
نيتريفيكاسيون يك فرايند دو مرحله اي مي باشد كه توسط گروه خاصي از باكتري هاي آتوتروف انجام مي پذيرد. در مرحلة اول آمونيوم توسط باكتري نيتروزوموناس به نيتريت (NO2-N) اكسيد مي شود و در مرحلة دوم نيتريت توسط نيتروباكتر به نيترات (NO3-N) تبديل مي شود. نياز به نيتريفيکاسيون در تصفيه فاضلاب به دليل ملاحظات کيفي آب است. اين ملاحظات عبارت است:
- اثر آمونياک بر آب هاي دريافت کننده از نظر تغيير در غلظت اکسيژن محلول و سميت براي ماهي ها
- نياز به حذف نيتروژن براي کنترل اتروفيکاسيون
ب ) دنيتريفيكاسيون
فرايند دنيتريفيكاسيون توسط باكتري هايي كه عموماً هتروتروف بوده و نسبت به باكتري هاي آتوتروف كه فرايند نيتريفيكاسيون را انجام مي دهند، عمومي تر هستند، صورت مي پذيرد. در اين فرايند در شرايط انوكسيك (بي اكسيژن)، نيترات تبديل به گاز نيتروژن مي شود.
در اين واكنش بيولوژيكي، نيترات به عنوان الكترون گيرنده عمل مي كند و بايد ماده آلي (BOD5) نيز به عنوان الكترون دهنده وجود داشته باشد تا واكنشهاي اكسايش و كاهش تكميل گردد. ماده آلي مورد نياز براي فرايند دنيتريفيكاسيون از سه منبع مختلف قابل تأمين مي باشد كه عبارتند از:
- مواد آلي موجود در فاضلاب ورودي .
- اضافه كردن مادة آلي خارجي مثل متانول و استات .
- استفاده از مواد آلي موجود در داخل سلول باكتري ها از طريق ايجاد فاز خودخوري.


لینک منبع: حذف نیتروژن از فاضلاب
 

bbaa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
54
محل سکونت
تهران
با تشکر از پستهای مفید ولی بدبختی اینه که تو ایران ما هنوز سیستم جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی نداریم به جز آبادان و خرمشهر که اونها هم قبل انقلاب درست شد که تو جنگ خیلی آسیب دید
حتی عقب مونده ترین کشورهای جهان سوم هم سیستم فاضلاب دارن
همین جوی های کنار خیابان رو ببینین که مثل خندق می مونن که هم باعث بوی بد و جمع شدن آشغال و از نظر جانی هم بر شهروندان خطرناکه که با سر نرن تو جوب که همچین چیزی تو هیچ کشوری غیر ایران و افغانستان همچین جوی آبی پیدا نمیشه که همه کشورها کانال سازی کردن و این مشکلات رو ندارن
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
نمک زدایی به فرایندی اطلاق می گردد که در آن مقداری از نمک ها و برخی از مواد معدنی از آب شور حذف می گردد.آب شور به منظور تولید آب مناسب جهت مصارف شرب، صنعتی و نیز آبیاری تولید می شود و لذا می تواند منبع خوبی جهت شرب یا دیگر مصارف باشد.جهت حذف نمک از آب روشهای گوناگونی موجود است که هر کدام بسته به شرایط قابل استفاده خواهند بود.در زیر به برخی از روش های نمک زدایی اشاره می گردد:

1-تقطیر:

- -تقطیر سریع چند مرحله ای(MSF)

- -تقطیر با اثر چندگانه(MED/ME)

- -روش بخار-فشار(VC)

2-تبادل یونی

3-فرایندهای غشایی:

- تعویض الکترودیالیز(EDR)

- اسمز معکوس(RO)

- نانوفیلتراسیون(NF)

- تقطیر غشایی(MD)

4-نمک زدایی به روش انجماد

5-نمک زدایی ژئوترمال

6-آب شیرین کن خورشیدی:

- رطوبت زایی-رطوبت زدایی خورشیدی(HDH)

- رطوبت زایی با اثر چند گانه(MEH)

لینک منبع: تصفیه فاضلاب(نمک زدایی)
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
راکتور بافلدار بی هوازی(ABR) نوعی از راکتورهای بی هوازی تصفیه فاضلاب با سرعت بالاست که در آن فاضلاب با عبور از از میان تعدادی اتاقک به صورت پایین رونده و بالا رونده،تصفیه می گردد.هر اتاقک از دو بخش پایین رونده و بالا رونده تشکیل شده که معمولا حجم وعرض بخش بالارونده 3 برابر بخش پایین رونده منظور می گردد.به دلیل ویژگی های هیدرولیکی خاص این نوع راکتور،زمان ماند جامدات در راکتور(SRT)بیشتر از زمان ماند هیدرولیکی(HRT) آن است.به عبارت دیگر ویژگی خاص هیدرولیکی سامانه باعث جداسازی زمان ماند هیدرولیکی و زمان ماند جامدات شده و به این طریق تصفیه مناسب فاضلاب در زمان ماند کم حاصل می گردد.بدلیل تقسیم این راکتور به اتاقک های مجزا،سامانه توانایی زیادی در مقابله با شوک های آلی و هیدرولیکی دارد و می توان گفت حساسیت این سیستم به تغییرات بسیار کمتر از دیگر سیستم های بی هوازی مشابه است.برای افزایش بازدهی این سامانه،اخیرا تغییراتی در این سامانه داده شده است که از آن جمله می توان به قرارگیری مدیا در بخش بالارونده راکتور اشاره کرد که برای جلوگیری از فرار لجن و نیز افزایش تماس بیولوژیکی و متعاقب آن افزایش بازده تصفیه بکار می رود.

مزایای سیستم بی هوازی ABR

شکل هندسی و ویژگی هیدرولیکی منحصر به فرد راکتور بافلدار بی هوازی مزایای فراوانی را برای این راکتور ایجاد کرده که در زیر به برخی از انها اشاره می گردد:

1-توانایی مقابله با شوک های آلی و هیدرولیکی

2-راهبری ساده،عدم نیاز به تجهیزات پیچیده جمع آوری بیوگاز،عدم وجود بخش های متحرک و عدم نیاز به تجهیزات اختلاط مکانیکی و نیز احتمال گرفتگی بسیار کم.

3-زمان ماند طولانی ذرات جامد در زمان ماند هیدرولیکی کوتاه که باعث تصفیه بهتر فاضلاب و نیز تثبیت لجن می گردد.

4-توانایی تصفیه دامنه وسیعی از فاضلاب ها با ویژگی ها ی متفاوت.

5-تصفیه فاضلاب به صورت گام به گام و در نتیجه بهبود سینیتیک واکنش های تصفیه.

6-تمامی مزایای سیستم های بی هوازی تصفیه فاضلاب از جمله عدم نیاز به انرژی و نیز تولید انرژی به صورت بیوگاز

7- راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب های صنعتی با بارآلودگی بسیار بالا (COD>10000 mg/l)

کاربرد سیستم ABR

همچنانکه در جدول بالا نیز دیده می شود،از این سیستم در تصفیه فاضلاب های گوناگونی استفاده می شود.این سیستم در تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی،فاضلاب صنایعی که با تغییرات احتمالی در میزان دبی یا آلودگی فاضلاب همراه هستند،فاضلاب های شهری و انسانی ،فاضلاب اجتماعات کوچک،اجتماعات کم درآمد و فاضلاب مناظقی که با مشکل وجود برق مواجه هستند و نیز به عنوان پیش تصفیه برای دیگر واحد های فرایندی تصفیه فاضلاب کاربرد دارد.



لینک منبع: راکتور بافلدار بی هوازی ABR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از پروسه های مهم تصفیه آب، پساب و فاضلاب های صنعتی می باشد که باعث زلال شدن پساب و فاضلاب به علت حذف انواع آلاینده های معلق از آن مانند روغن، گریس، چربی و ذرات کلوئیدی می شود. عملیات حذف آلاینده ها و ذرات کلوئیدی در این روش براساس تزریق هوای فشرده به پساب می باشد. دراثر این عمل، حباب های ریز آزاد شده به ذرات کلوئیدی معلق در فاضلاب چسبیده و باعث شناورشدن ذرات به سطح DAF می گردند که در آنجا توسط اسکیمر جمع آوری و به یک مخزن نگهداری لجن تخلیه می¬گردند.
به منظور افزایش راندمان شناورسازی ذرات کلوئیدی، معمولا به پساب ورودی مواد منعقد کننده و کمک پلیمری جهت عملیات انعقاد و بی بار کردن ذرات اضافه می گردد. بدین منظور از لوله های مارپیچی استفاده می گردد که از یک طرف مواد منعقد کننده در بخش های مختلف تزریق می گردد و از طرف دیگر مخلوط هوا با مایع تحت فشار جهت اختلاط بهتر به داخل این لوله ها تزریق می گردد.
در سیستم DAF مقداری از آب تمیز و شفاف شده به لوله های فلوکولاتور انتقال داده بخشی از آن نیز مستقیما به واحد شناورسازی انتقال داده می شود. آب اضافه تصفیه شده نیز از سیستم DAF خارج می گردد. زلال بودن آب خروجی از واحد DAF یکی از معیارهای کارکرد مناسب این سیستم می باشد.
در بعضی موارد تانک های انعقاد و لخته سازی به جای لوله های فلوکولاتور مورد استفاده قرار می گیرند. در این حالت مواد منعقد کننده در یک فاصله زمانی حدود ۵ دقیقه با پساب در تانک انعقاد مخلوط می گردد و سپس به داخل DAF تزریق می شود. این فرایند هنگامی که پساب ورودی خنثی نمی باشد و به علت اینکه زمان کافی جهت خنثی سازی وجود دارد و از طرفی به راحتی توسط کاربر قابل کنترل می باشد نسبت به فلوکولاتورهای لوله ای برتری دارد.

کابردهای پکیج چربی گیرDAF
همانطور که گفته شد شناورسازی به کمک هوای فشرده دارای کارائی بسیار بالایی در حذف مواد شناور و معلق موجود در فاضلاب می باشد. در بسیاری از مراجع کارائی این فرایند در تصفیه پساب های صنعت روغن نباتی را تا حدود 90% ذکر کرده اند. سیستم DAF در پساب صنایع لبنی نیز کاربرد زیادی دارد. پساب صنایع غذایی از جمله کشتارگاه ها و فراورده های گوشتی، کنسروسازی و اصولاً پساب هایی که دارای چربی هستند با این روش تا حد زیادی تصفیه می شوند.
همچنین در بسیاری از صنایع شیمیایی وپتروشیمی از فرایند DAF به طور فزاینده ای برای جداسازی نفت و چربی های شناور استفاده می شود. به طور کلی از واحد DAF در تمامی تصفیه خانه های شیمیایی می توان استفاده کرد.
یکی دیگر ار کاربردهای شناورسازی با هوای محلول تغلیظ لجن است. لجن هضم شده با روش شناورسازی با هوای تحت فشار از غلظت 1% به حدود 5 الی 7% می رسد.
مهمترین صنایعی که بیشتر از سیستم DAF استفاده می کنند عبارتند از:

  • صنایع غذایی مختلف از قبیل: صنایع لبنی، صنایع شستشو و بسته بندی گوشت و ماهی و سایر صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب های کشتارگاه های ماکیان و دام و طیور
  • تصفیه فاضلاب های صنایع پتروشیمی
  • تصفیه فاضلاب های صنایع اتومبیل سازی و هواپیماسازی
  • تصفیه فاضلاب پالایشگاه های نفت و گاز
  • تصفیه فاضلاب صنایع ذوب و آلیاژ فلزات
  • تصفیه فاضلاب صنایع نساجی
  • تصفیه فاضلاب پایانه ها و بنادر نفتی
  • تصفیه پساب صنایع تولید مواد شوینده و شیمیایی
  • تصفیه پساب های صنایع کاغذ سازی
  • حذف جوهر و رنگ از پساب های صنعتی
ویژگی های پکیج چربی گیر DAF

  • قابلیت حذف بیش از ۹۹درصد چربی های امولسیونی و آزاد و ذرات معلق
  • قابلیت حذف بیش از ۷۵ درصد بار آلودگی شیمیایی (COD) پساب
  • شفاف شدن پساب خروجی دراثر حذف ذرات کلوئیدی
  • سهولت حمل و نقل و نصب به علت ساخت DAF به صورت پکیج های یکپارچه
  • قابلیت تولید لجن نسبتا جامد و کم آب
  • قابلیت حذف دترجنت از پساب
اجزای پکیج چربی گیر DAF
مخزن تحت فشار برای خل نمودن هوا در آب تحت فشار عملیاتی 3 الی 5 اتمسفر
کمپرسور تامین هوا با فشار مورد نیاز
تانک شناورسازی مجهز به اسکیمر
پمپ انتقال فاضلاب با فشار مورد نیاز
مخازن و تجهیزات مربوط به واحد تزریق ماده منعقدکننده و پلیمر
لوله و اتصالات و لوزم جانبی
جنس بدنه چربی گیر با توجه به ماهیت فاضلاب مورد تصفیه، فولاد ضد زنگ ( SS304 و SS316 ) و یا کربن استیل می باشد.



لینک منبع: پکیج چربی گیر DAF
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
نیتروژن و فسفر مهمترین عموامل ایجاد کننده پدیده اوتریفیکاسیون(eutrophication) یا تغذیه گرایی در منابع آب سطحی است.این پدیده عبارت است از پیری زودرس دریاچه ها و رودخانه ها در اثر رشد بی رویه گیاهان آبزی.گیاهان آبزی از قبیل جلبک ها،برای رشد به مواد مغذی(nutrient)،از قبیل فسفر و نیتروژن نیاز دارند.در صورتی که این عناصر به میزان زیادی در دسترس گیاهان آبزی قرار گیرد،رشد آنها به صورت قابل توجهی افزایش می یابد به طوریکه در مدت زمان کوتاهی سطح دریاچه یا رودخانه کاملا از گیاه پوشیده خواهد شد.در صورتیکه این اتفاق رخ دهد،اکسیژن محلول منبع آبی در مدت کوتاهی توسط گیاهان مصرف شده و به دلیل پوشیده شدن سطح منبع،اکسیژن دیگری وارد محیط آبی نخواهد شد و لذا منبع آبی حالت مردابی به خود خواهد گرفت.تصفیه چنین آبهایی به دلیل وجود مواد آلی بسیار حاصل از زوال گیاهان،علاوه بر مصرف بالای گندزداها و افزایش هزینه،خطر تولید مواد سرطان زای نیتروزامین را در پی دارد.برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده هایی،سازمانهای زیست محیطی مسئول،اغلب میزان نیتروژن و فسفر خروجی از واحد های تصفیه فاضلاب را محدود می کنند. به دلیل اینکه فرایندهای تصفیه معمول، اغلب برای رسیدن به استانداردهای تصفیه ثانویه فاضلاب طراحی می شوند،لذا این روشها معمولاً قادر به حذف نیتروژن کل(TN) و فسفر کل(TP) در حد مجاز برای تخلیه به آبهای پذیرنده، نیستند.در چنین مواردی لازم است از سیستم های(BNR(biological nutrient removal استفاده گردد.این سیستم ها نیتروژن و فسفر را از طریق بکارگیری میکروارگانیسم ها در شرایط زیستی متفاوت حذف می کنند.

انواع سیستم های BNR

در حال چند نوع فرایند BNR موجود می باشد.برخی از این سیستم ها فقط جهت حذف TN،برخی فقط جهت حذف TP،و برخی نیز جهت حذف هر دو طراحی می شوند.فرایند مورد نظر،بسته به کیفیت مورد نظر پساب خروجی،تجربه اپراتور،کیفیت فاضلاب ورودی و فرایندهای تصفیه موجود(در صورتیکه ارتقاء عملکرد تصفیه خانه مد نظر باشد)،انتخاب می شود.اشکال مختلف فرایندهای BNR بر اساس توالی شرایط زیستی(هوازی،بی هوازی،انوکسیک) و زمان تغییر می کنند.از فرایندهای معمول این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-فرایند لودزاک-اتینگر اصلاح شده(MLE):فرایند رشد معلق با جریان پیوسته به همراه یک مرحله انوکسیک اولیه و متعاقب آن یک مرحله هوازی،برای حذف TN

-فرایندA2/O:فرایندMLE که قبل از آن یک مرحله بی هوازی قرار گرفته است،برای حذف TP و TN

-فرایند تغذیه مرحله ای(step feed):تعویض مراحل انوکسیک و هوازی،برای حذفTN

-فرایند باردنفو(چهار مرحله ای):فرایند رشد معلق با جریان پیوسته به همراه تعویض مراحل انوکسیک/هوازی/انوکسیک/هوازی،برای حذفTN

-فرایند باردنفو اصلاح شده:فرایند باردنفو با یک ناحیه بی هوازی اولیه،برای حذف TP و TN

-راکتور ناپیوسته متوالی (SBR):فرایند منقطع رشد معلق با تولی چهارمرحله ای،برای حذف TN

-فرایند اصلاح شده دانشگاه کیپ تاون(UCT):فرایند A2/O با یک مرحله انوکسیک ثانویه که در آن برگشت داخلی نیترات انجام می گردد،برای حذف TP و TN

-فرایند تماس دهنده بیولوژیکی چرخان(RBC):فرایند جریان پیوسته با بکار گیری RBC به همراه مراحل متوالی انوکسیک/هوازی،برای حذف TN

-نهرهای اکسیداسیون(oxidation Ditch):فرایند جریان پیوسته با بکارگیری کانالهای حلقوی جهت ایجاد نواحی انوکسیک،هوازی و بی هوازی به صورت توالی زمانی،برای حذف TP و TN

کاربرد سیستم های BNR

همانگونه که گفته شد،این سیستم ها اغلب برای تصفیه پیشرفته فاضلاب و حذف نیتروژن و فسفر طراحی شده اند،لذا در مواردی که به دلیل بالا بودن نیتروژن و فسفر در پساب خروجی تصفیه خانه احتمال آلودگی در پایین دست وجود داشته باشد،بهتر است این واحد ها نیز به واحدهای فرایندی افزوده شود.از جمله این موارد می توان به فاضلاب کارخانه های تولید کودهای شیمیایی یا مواد شوینده و موارد مشابه اشاره نمود.همچنین در مواردی که منبع آب پذیرنده از قبل دچار پدیده تغذیه گرایی بوده و یا در شرف وقوع این پدیده باشد،بایستی از سیستم های مذکور برای رسیدن به استانداردهای خروجی مدنظر استفاده کرد.



لینک منبع: سیستم BNR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
فرآورده های لبنی و محصولات بدست آمده از شیر نقش مهمی در تغذیه و تامین انرژی مصرفی مردم ایفا می کنند. بدلیل مصرف زیاد، کارخانجات و صنایع لبنی تقریبا در کلیه شهرهای متوسط و بزرگ کشور احداث شده اند. ماده اولیه این صنعت شیر می باشد که در برخی مواقع از شیر تازه و یا از شیر خشک و یا سایر فرآورده های لبنی استفاده می شود.
با توجه به نوع محصولات تولیدی، کیفیت و کمیت پسابهای صنایع لبنی بسیار متفاوت است. BOD5 شیر خالص در حدود 100000 میلیگرم در لیتر است که در اثر ورود به منابع آبی باعث افت شدید اکسیژن محلول می گردد. ترکیباتی نظیر آلبومینوئیدها، کازتین، لاکتوز و چربی شیر دارای قابلیت تجزیه بیولوژیکی زیادی بوده و در اثر تجزیه سریع این مواد، این دسته از فاضلاب ها سریعاً سپتیک شده و بسیار متعفن می گردد. به همین دلیل ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در این کارخانجات امری بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.
صنایع لبنی در کشور را به گروه های مختلفی می توان تقسیم نمود که عبارتند از:
1- کارخانجاتی که فقط شیر پاستوریزه، خامه، ماست و دوغ تولید می کنند. این نوع کارخانجات در حد متوسط و کوچک بوده و معمولا ظرفیت تولید انها در حدود 20 الی 200 تن در روز می باشد.
2- کارخانجاتی که به طور عمده فقط پنیر تولید می کنند.
3- کارخانجاتی که فرآورده های خاص لبنی نظیر پنیر پیتزا، بستنی و ... تولید می کنند.
4- کارخانجاتی که طیف وسیعی از محصولات لبنی را تولید می کنند. این کارخانجات با داشتن واحدهای تولیدی مختلف شیر را به عنوان ماده اولیه دریافت نموده و طیف وسیعی از محصولات را تولید می کنند.
به این ترتیب همانگونه که مشخص می گردد بار آلودگی این صنایع بسیار متنوع بوده و کارخانجات مختلف با توجه به نوع تولید، میزان تولید و حتی موقعیت محلی خود فاضلاب و پساب های صنعتی با مشخصات متفاوتی را ایجاد می کنند.
با توجه به غلظت بالای آلودگی فاضلاب های لبنی معمولا ترکیبی از روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای تصفیه این فاضلاب ها بکار می رود. و معمولا از فرایند های چند مرحله ای برای رسیدن به استاندارد خروجی استفاده می شود. در هر صورت با توجه به نوع این فاضلاب روش های مختلفی برای تصفیه آن وجود دارد که انتخاب روش تصفیه تابع تنوع محصولات تولیدی در کارخانه و آنالیز دقیق نمونه فاضلاب می باشد. در حال حاضر به جز چند صنعت لبنی که فاضلاب خود را به شکل مناسبی تصفیه می نمایند، اکثر صنایع در تصفیه فاضلاب خود دچار مشکل می باشند.


لینک منبع: تصفیه فاضلاب صنایع لبنی
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
در این سیستم به منظور تجزیه مواد آلی ناپایدار و تصفیه فاضلاب، از روش تصفیه بیولوژیکی لجن فعال رشد چسبیده معلق (Moved Bed Bio Reactor) استفاده می گردد. در این روش با پرکردن 40% از حجم مخازن هوادهی توسط پکینگهای معلق و با تامین اکسیژن لازم به منظور رشد میکروارگانیزم ها، مواد آلی موجود در فاضلاب توسط میکروارگانیزم ها مصرف شده و بار BOD5 فاضلاب کاهش می یابد. هدف از بکارگیری مدیا یا پکینگ معلق در حوض هوادهی این است که با رشد میکروارگانیسم بر روی این بسترها میزان سطح تماس فاضلاب و میکروارگانیسم ها را افزایش داده و بنابراین راندمان تصفیه فاضلاب بطور چشمگیری افزایش می یابد و از طرفی استفاده از مدیا به دلیل سطح ویژه بالایی که دارد منجر به کاهش حجم مخزن هوادهی و کوچک تر شدن اندازه پکیج در مقایسه با سایر سیستم های لجن فعال می شود.
هوادهی در پکیج تصفیه فاضلاب MBBR به روش عمقی و از طریق پخش کننده های مخصوص (دیفیوزرها) که در کف وجود دارد انجام می گیرد و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات راهبری و نگهداری کمتری مواجه می باشد. در این سیستم از هیچ گونه تجهیزات پیچیده مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمی شود، بنابراین هزینه نگهداری آن بسیار ناچیز می باشد.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب MBBR

تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی نظیر فاضلاب مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها، پادگان ها، کمپ‌های کارگری، کارخانجات، کارگاه ها، مجتمع‌های تفریحی و...

تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی قابل تجزیه بیولوژیکی با بار آلودگی بالا


ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب MBBR شرکت نهراب زیست

  • کاهش حجم مخزن هوادهی
  • کاهش فضای مورد نیاز
  • قابلیت تصفیه فاضلاب های قابل تجزیه بیولوژیکی با بار آلودگی بالا
  • شوک پذیری بیشتر نسبت به بار آلی و هیدرولیکی ورودی
  • عدم نیاز به برگشت لجن و کاهش مشکلات فرار لجن
  • کیفیت بهتر پساب خروجی
  • تولید لجن کمتر
  • راندمان بالاتر تصفیه فاضلاب در مقایسه با سایر روش های لجن فعال
  • یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش

مشخصات فنی پکیج تصفیه فاضلاب MBBR شرکت نهراب زیست

  • پکیج تصفیه فاضلاب MBBR شرکت نهراب زیست شامل واحدهای زیر می باشد: آشغالگیر، مخزن متعادلسازی، مخزن هوادهی، مخزن ته نشینی، مخزن کلرزنی و هاضم لجن
  • شاسی کشی کربن استیل پوشیده شده با رنگ اپوکسی
  • آشغالگیر ریز میله ای از جنس استنلیس استیل
  • پمپ مستغرق فاضلاب
  • بلوئر هوادهی در ظرفیت های مختلف با توجه به دبی فاضلاب
  • هوادهی عمقی با کمک دیفیوزرهای حباب ریز (Fine Bubble)
  • مخرن پلی اتیلنی، میکسر و پمپ تزریق جهت کلرزنی
  • استفاده از مدیای مرغوب جهت افزایش رشد میکروارگانیسم ها
  • تابلو برق تمام اتوماتیک (PLC)


لینک منبع: سیستم MBBR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
راکتور ناپیوسته متوالی (SBR)،عبارت است از راکتوراختلاط کاملی که در آن عمل هوادهی و زلال سازی به صورت متناوب در یک تانک انجام می شود و راکتور بعد از طی یک دوره فرایند کامل،خالی شده و مجدداً با فاضلاب پر می گردد و عمل تصفیه به صورت متناوب در آن صورت می پذیرد.تمامی سیستم های SBR،معمولا دارای 5 مرحله پشت سر هم هستند که این مراحل عبارتند از:

1-پر شدن

2-واکنش(هوادهی)

3-ته نشینی(زلال سازی/رسوب)

4-تخلیه

5-سکون

در شکل زیر شماتیکی از مراحل تصفیه در راکتور SBR دیده می شود.



مزایای سیستم

مشخصه اصلی سیستم SBR عدم نیاز به سیستم برگشت لجن فعال است،زیرا عمل هوادهی و ته نشینی در یک تانک صورت می پذیرد.با حذف سیستم برگشت لجن که معادل است با حذف برخی از تاسیسات برقی و مکانیکی،علاوه بر کاهش هزینه ساخت،هزینه بهره برداری از سیستم نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

ساختار فیزیکی ساده،انعطاف پذیری فرایندی بالا،راندمان بالا،بهره برداری آسان،حذف حوض ته نشینی وعدم نیاز به سیستم های الکتریکی پیچیده از دیگر مزایای این سیستم است.

کاربرد سیستم های ناپیوسته متوالی:

به دلیل راندمان بالا در حذف نیتروژن از این سیستم جهت انجام فرایند دنیتریفیکاسیون استفاده می شود.همچنین این سیستم کارایی مناسبی در تصفیه پیشرفته فاضلاب و حذف موادی مانند کربن و فسفر دارد.با توجه به مزایای این سیستم می توان گفت استفاده از آن روش بسیار مناسبی برای تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک خواهد بود.




لینک منبع: SBR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
در این سیستم به منظور تجزیه مواد آلی ناپایدار و تصفیه فاضلاب، از روش تصفیه بیولوژیکی لجن فعال رشد چسبیده معلق (Moved Bed Bio Reactor) استفاده می گردد. در این روش با پرکردن 40% از حجم مخازن هوادهی توسط پکینگهای معلق و با تامین اکسیژن لازم به منظور رشد میکروارگانیزم ها، مواد آلی موجود در فاضلاب توسط میکروارگانیزم ها مصرف شده و بار BOD5 فاضلاب کاهش می یابد. هدف از بکارگیری مدیا یا پکینگ معلق در حوض هوادهی این است که با رشد میکروارگانیسم بر روی این بسترها میزان سطح تماس فاضلاب و میکروارگانیسم ها را افزایش داده و بنابراین راندمان تصفیه فاضلاب بطور چشمگیری افزایش می یابد و از طرفی استفاده از مدیا به دلیل سطح ویژه بالایی که دارد منجر به کاهش حجم مخزن هوادهی و کوچک تر شدن اندازه پکیج در مقایسه با سایر سیستم های لجن فعال می شود.
هوادهی در پکیج تصفیه فاضلاب MBBR به روش عمقی و از طریق پخش کننده های مخصوص (دیفیوزرها) که در کف وجود دارد انجام می گیرد و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات راهبری و نگهداری کمتری مواجه می باشد. در این سیستم از هیچ گونه تجهیزات پیچیده مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمی شود، بنابراین هزینه نگهداری آن بسیار ناچیز می باشد.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب MBBR

تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی نظیر فاضلاب مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها، پادگان ها، کمپ‌های کارگری، کارخانجات، کارگاه ها، مجتمع‌های تفریحی و...

تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی قابل تجزیه بیولوژیکی با بار آلودگی بالا


ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب MBBR

  • کاهش حجم مخزن هوادهی
  • کاهش فضای مورد نیاز
  • قابلیت تصفیه فاضلاب های قابل تجزیه بیولوژیکی با بار آلودگی بالا
  • شوک پذیری بیشتر نسبت به بار آلی و هیدرولیکی ورودی
  • عدم نیاز به برگشت لجن و کاهش مشکلات فرار لجن
  • کیفیت بهتر پساب خروجی
  • تولید لجن کمتر
  • راندمان بالاتر تصفیه فاضلاب در مقایسه با سایر روش های لجن فعال
  • یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش

مشخصات فنی پکیج تصفیه فاضلاب MBBR

  • پکیج تصفیه فاضلاب MBBR شرکت نهراب زیست شامل واحدهای زیر می باشد: آشغالگیر، مخزن متعادلسازی، مخزن هوادهی، مخزن ته نشینی، مخزن کلرزنی و هاضم لجن
  • شاسی کشی کربن استیل پوشیده شده با رنگ اپوکسی
  • آشغالگیر ریز میله ای از جنس استنلیس استیل
  • پمپ مستغرق فاضلاب
  • بلوئر هوادهی در ظرفیت های مختلف با توجه به دبی فاضلاب
  • هوادهی عمقی با کمک دیفیوزرهای حباب ریز (Fine Bubble)
  • مخرن پلی اتیلنی، میکسر و پمپ تزریق جهت کلرزنی
  • استفاده از مدیای مرغوب جهت افزایش رشد میکروارگانیسم ها
  • تابلو برق تمام اتوماتیک (PLC)

لینک منبع: سیستم MBBR
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از اساسی ترین اهداف تصفیه آب و فاضلاب، گند زدائی یا ضد عفونی نمودن جهت از بین بردن عوامل میکروبی بیماریزای موجود و بی خطر سازی پساب جهت تخلیه در انواع آب های سطحی یا مصارف کشاورزی می باشد. تاکنون برای گند زدائی و ضدعفونی روشهای مختلفی ارائه گردیده است که مهمترین آنها کلرزنی ، ازن زنی، استفاده از دی اکسید کلر ، برم ، ید و نیز اشعه ماوراء بنفش می باشد.

عمومی ترین روش گند زدائی در جهان کلرزنی می باشد که به دلیل مزایایی از قبیل کارایی بالا در غلظت پائین ، ارزان و در دسترس بودن ،داشتن باقیمانده در آب پس از عمل گند زدائی و سهولت بهره برداری، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر گندزدایی به منظور از بین بردن عوامل میکروبی، استفاده از یک سیستم گندزدایی به عنوان واحد پیش تصفیه در برخی سیستم های تصفیه از قبیل سیستم های اسمز معکوس امری ضروری می باشد. در صورتیکه بار آلودگی میکروبی به سطح فیلتر شنی برسد در آنجا به شدت تکثیر می شود و زمانی که این آلودگی به روی غشاء RO برسد غشاء را بعنوان منبع غذایی مصرف کرده و باعث نابودی آن می شود. گرفتگی میکروبی یکی از شایعترین گرفتگی های غشاهای پلی آمید می باشد. لذا استفاده از یک سیستم گند زدایی کارامد و موثر امری اجتناب ناپذیر است. در سیستم های اسمز معکوس کم هزینه ترین روش ضد عفونی استفاده از کلر آزاد ( هیپو کلریت سدیم یا هیپوکلریت کلسیم ) می باشد.

کاربرد سیستم های کلرزنی:

گندزدایی آب جهت تامین آب شرب مورد نیاز

تصفیه و ضدعفونی آب در استخرهای شنا

گندزدایی و ضدعفونی فاضلاب و بازیافت پسابهای صنعتی

پیش تصفیه و گندزدایی آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

گند زدایی آب مصرفی برج های خنک کن

گند زدایی آب مصرفی صنایع شیمیایی ، پتروشیمی ، کاغذ سازی ، نساجی ،زنگرزی و ...

گندزدایی آب مصرفی واحدهای صنایع غذایی , صنایع دارویی، پزشکی و آزمایشگاهی

گند زدایی آب مصرفی دامداری ها


لینک منبع: پکیج کلرزنی
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از اصلی ترین فرآيند های تصفیه بیولوژیکی هوازی، فرایند لجن فعال می باشد که در حال حاضر به عنوان متداولترین فرایند براي تصفيه بيولوژيکي فاضلابهاي شهري و صنعتي استفاده مي شود. در انواع مختلف روش های لجن فعال با هوادهی مناسب فاضلاب ورودی و ایجاد زمان ماند کافی جهت تماس میکروارگانیسم با فاضلاب ورودی، تصفیه فاضلاب خام صورت می گیرد. چون مواد آلي فاضلابها منبع غذائي ميکرو ارگانيسم‌ها هستند، تماس فاضلاب با تعداد بسيار زيادي ميکروارگانيسم اساس جريانهاي تصفيه بيولوژيکي است تا آلوده‌کننده‌ها در زمان کوتاهي از آب حذف شوند. شرايط محيطي مانند وجود اکسيژن، مواد غذائي معدني، pH و حرارت بايد در حدي نگه داشته شوند تا رشد ميکروب‌ها بخوبي انجام گيرد. بعد از جدا شدن آلوده‌کننده‌هاي آلي، ميکروب ها به شکل لجن از فاضلاب جدا شده و به حوضچه تصفيه بازگردانده مي‌شوند و آب تصفيه شده تخليه مي‌گردد. فرایند لجن فعال شامل روش های مختلف می باشد که از بین این روش ها، روش هوادهی گستره (Extended Aeration Activated Sludge) و روش لجن فعال با بستر متحرک (MBBR) از کارامد ترین و پرکاربردترین روش های تصفیه فاضلاب های بهداشتی می باشد. هوادهی در سیستم های مذکور به روش عمقی و از طریق پخش کننده های مخصوص (دیفیوزرها) که در کف وجود دارد انجام می گیرد و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات راهبری و نگهداری کمتری مواجه می باشد. در این سیستم ها از هیچ گونه تجهیزات پیچیده مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمی شود، بنابراین هزینه نگهداری و راهبری آن بسیار ناچیز می باشد. شرکت فنی مهندسی نهراب زیست با بهره گیری از جدیدترین فن آوری روز و بکارگیری دانش و تجربه فنی آمادگی طراحی، ساخت و اجرای انواع پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی در ظرفیت های مختلف را دارد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخت شرکت نهراب زیست به سه شکل فلزی، پلی اتیلنی و کامپوزیتی و در ظرفیت های مختلف جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی جوامع کوچک و متوسط قابل اجرا می باشد. این پکیج ها با راندمان تصفیه بسیار بالا، به صورت صد در صد استانداردهای تخلیه زیست محیطی را برآورده می نمایند.


کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

  • تصفیه فاضلاب بهداشتی کارخانجات، کارگاه ها، مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها،پادگان ها، کمپ‌های کارگری، مجتمع‌های تفریحی و...
  • تصفیه فاضلاب های صنعتی قابل تجزیه بیولوژیکی

ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

  • راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب و رسیدن به استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست در پساب خروجی از پکیج
  • سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی پکیج
  • قابلیت اجرا به صورت دفنی و غیر دفنی
  • عدم تولید بو و هر گونه آلودگی زیست محیطی
  • امکان سازگاری با شرایط آب و هوایی نقاط مختلف کشور
  • اشغال فضای بسیار کم و قابلیت تغییر اندازه ابعاد براساس شرایط محل نصب
  • عدم نیاز به اپراتور متخصص و تمام وقت
  • برخورداری از کلیه واحدها و تجهیزات مورد نیاز جهت تصفیه کامل پساب
  • شوک پذیری بیشتر نسبت به بار آلی و هیدرولیکی ورودی در مقایسه با سایر روش ها
  • سهولت در بهره برداری و نگهداری و قابلیت ارتقاء ظرفیت تصفیه فاضلاب تا دو برابر
  • قیمت پایین و اقتصادی به ویژه در ظرفیت های کمتر از 500 مترمکعب در شبانه روز
  • یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش

مشخصات فنی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

  • پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شرکت نهراب زیست شامل واحدهای زیر می باشد: آشغالگیر، مخزن متعادلسازی، مخزن هوادهی، مخزن ته نشینی، مخزن کلرزنی و هاضم لجن
  • شاسی کشی کربن استیل پوشیده شده با رنگ اپوکسی
  • آشغالگیر ریز میله ای از جنس استنلیس استیل
  • پمپ مستغرق فاضلاب
  • بلوئر هوادهی در ظرفیت های مختلف با توجه به دبی فاضلاب
  • هوادهی عمقی با کمک دیفیوزرهای حباب ریز (Fine Bubble)
  • مخرن پلی اتیلنی، میکسر و پمپ تزریق جهت کلرزنی
  • پمپ برگشت لجن از نوع ایرلیفت
  • تابلو برق تمام اتوماتیک (PLC)


لینک منبع: سیستم فاضلاب بهداشتی
 
بالا