برگزیده های پرشین تولز

مراحل تعویض بلبرینگ چرخ ماشین

yaldaV

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2016
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
9
سن
34
بلبرینگ بخش مهمی از لاستیک های خودرو شما را تشکیل می دهد و به آنها کمک می کند تا با سرعت بیشتر و اصطکاک جزئی بچرخد. بلبرینگ به طور کلی شامل توپ های فلزی داخل یک حلقه فلزی می شود که روی یک میل پلوس فلزی درست وسط چرخ قرار دارند. اگرچه بلبرینگ چرخ بادوام و مقاوم می باشد، به دلیل نقش مهمی که دارد، به مرور زمان فرسوده می شود و حداقل یکبار نیاز به تعویض دارد. اگر در طول رانندگی صدای قیژ قیژ چرخ ها را شنیدید، باید بلبرینگ ها را بررسی کنید.اگر بتوانید بدون رفتن نزد مکانیک، بلبرینگ ماشین را تعویض کنید، در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. هرچند کار چندان ساده ای نیست و باید چندین قطعه از لاستیک خودرو باز کنید تا به بلبرینگ ها دسترسی پیدا کنید. پس در صورتی که علم و تجربه اندکی در زمینه مکانیک و تعمیر خودرو دارید، برای این کار اقدام کنید.


آماده شوید
تعویض بلبرینگ

قبل از اقدام برای تعویض بلبرینگ چرخ ، خودرو را روی زمین صاف پارک کنید. حواستان باشد بلبرینگ مناسب برای ساخت و مدل ماشین خود را تهیه کنید. تمامی وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید. حداقل به یک جک، چکش،اسکنه، آچار پیچ گوشتی، آچار سوکت و .. نیاز دارید. بهتر است دستکش بپوشید تا از روغنی شدن دستهایتان جلوگیری کنید.


چرخ های دیگر را محکم کنید
گوه یا تخته زیر چرخ

قبل از اینکه بلبرینگ چرخ مورد نظر را تعویض کنید، باید سایر لاستیک های خودرو را محکم کنید.برای تعویض بلبرینگ چرخ جلو این کار را با قرار دادن گوه یا تخته زیر چرخ ، را زیر چرخ های عقب انجام دهید. گوه کمک می کند تا وقتی روی چرخ های جلو کار می کنید، سایر لاستیک ها حرکت نکنند.


زیر ماشین جک بزنید
شل کردن مهره ها


مرحله بعدی برای تعویض بلبرینگ چرخ ماشین، بالابردن لاستیک ها از سطح زمین می باشد. اینکار را با جک زدن زیر ماشین انجام دهید، درست همان کاری که برای تعویض لاستیک انجام می دهید. بیشتر ماشین ها دارای لوازم یدکی مثل جک هستند، ولی در غیر این صورت هم میتوانید از یک فروشگاه لوازم یدکی مطمئن جک را تهیه کنید. سعی کنید جک را روی یک قطعه محکم از چارچوب زیر اتاق خودرو قرار دهید تا از هر گونه آسیبی به قطعات پلاستیکی شکننده تحت فشار جلوگیری شود.


چرخ را بیرون بیاورید
بیرون آوردن چرخ


وقتی چرخ را بالا بردید ، آن را از وسیله نقلیه جدا کنید. این کار را با باز کردن مهره های چرخ به وسیله آچار انجام دهید. مهره ها یا Lug nuts را در جایی مطمئن قرار دهید تا گم نشود.


کولیس را بیرون بیاورید
باز کردن کولیس


وقتی چرخ را بیرون آوردید، قادر به دیدن کولیس ترمز خواهید شد. با استفاده از یک چرخ دنده ضامن دار و آچار سوکت، پیچ های کولیس را باز کنید. سپس با استفاده از آچار پیچ گوشتی کولیس را در بیاورید. یادتان باشد کولیس را به چارچوب اتاق خودرو گیر بیاندازید، چرا که آویزان شدن آن باعث اسیب به شیلنگ ترمز خواهد شد.


روتور را باز کنید
باز کردن چرخانه


حالا که کولیس ترمز را باز کردید، نوبت به روتور یا چرخانه می رسد. کاور پلاستیکی غبار گرفته را بردارید تا به اجزای نگهدارنده روتور دسترسی پیدا کنید. احتمالا برای این کار نیاز به یک چکش دارید. سپس با انبردست، زبانه ی دو سر پرچ را باز کنید. بعد از آن مهره ها و واشر را باز کنید. تمام این قطعات را جایی امن قرار دهید.


بعد از این مرحله شما میتوانید بلبرینگ های بیرونی چرخ را باز کنید (شاید کمی فشار لازم باشد) و سپس روتور را کاملا از وسیله نقلیه جدا کنید. این کار نیاز به دقت دارد پس مراقب باشید به قطعات خودرو آسیب نرسانید.


توپی چرخ را بیرون بیاورید
باز کردن توپی


در این بخش ، وقتش رسیده که توپی (جایی که بلبرینگ چرخ قرار دارد) را خارج کنید. برای این کار لازم است زیر ماشین بروید و پیچ هایی که توپی را محکم نگاه داشته اند، باز کنید. این مرحله کمی دشوار است و شما به یک آچار سوکت باریک نیاز دارید. بعد از شل شدن پیچ ها، توپی را از محور خارج کنید.


اگر یک توپی بلبرینگ جدید خریده اید، میتوانید آن را جایگزین کنید ولی اگر خود بلبرینگ را خریداری کرده اید، باید کلا توپی را از جایش خارج کنید. با استفاده از چکش، آچار و ابزار حرفه ای، قطعات را بیرون بیاورید.


یاتاقان را باز کنید
باز کردن یاتاقان

حالا باید یاتاقان را از بلبرینگ جدا کنید. این مرحله نیز دشوار است و نیاز به استفاده از چکش و اسکنه دارید. بعد از باز کردن یاتاقان ، با استفاده از یک پارچه روغن های آن قسمت را تمیز کنید.


بلبرینگ جدید را نصب کنید

حالا وقت نصب بلبرینگهای جدید می باشد. یاتاقان جدید را به جای قبلی قرار دهید و آن را با چکش محکم کنید. مطمئن شوید بولبرینگ ها در جای خود محکم شده اند. حسابی روغن کاری کنید تا به نرمی حرکت کنند تا چرخ ها اصطکاک کمی داشته باشند.


چرخ ها را سر جای خود قرار دهید

بعد از نصب بلبرینگ چرخ ، باید دوباره لاستیک ها را به حال اول باز گردانید. با دقت همه قطعات را به ترتیب سر جای خود محکم کنید. بعد از اتمام کار، جک را از زیر ماشین بیرون بیاورید. تبریک می گویم!! شما موفق شدید به تنهایی بلبرینگ های چرخ ماشین خود را تعویض کنید!

منبع: لوازم یدکی خودرو
 
بالا