برگزیده های پرشین تولز

مراحل یادگیری زبان آلمانی به همراه معرفی کتاب و آزمون

zabankadeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2018
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
4
869x488_094607%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84%20%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%20%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%87%D8%B1.jpg


یکی از زبان های محبوب بین علاقمندان یادگیری زبان های خارجی، زبان آلمانی است. محبوبیت زبان آلمانی به دلایل مختلف است. به طور کلی زبان آلمانی دارای شباهت هایی (حداقل ظاهری) با زبان انگلیسی است. شرایط مناسب تحصیل در کشورهای آلمانی زبان، به خصوص آلمان علتی برای علاقمندی زبان آموزان به یادگیری زبان آلمانی می باشد. علاوه بر این، ادبیات غنی این کشور و شباهت های آن (گاهاً) با ادبیات فارسی نیز دلیل دیگری برای محبوبیت زبان آلمانی است.

بدیهی است که تقاضا برای زبان آلمانی به اندازه انگلیسی نیست. به همین دلیل پیدا کردن مؤسسه های تخصصی آموزش زبان آلمانی شاید کار چندان آسانی نباشد. در میان مؤسسات آموزش زبان آلمانی، مؤسسه DSIT که بین اکثر مردم با اسم گوته شناخته میشود و مؤسسه UKF یا همان مرکز فرهنگی اتریش جزء محبوبترین ها می باشند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این دو مؤسسه، اینست که مرکز رسمی هستند. این یعنی برای اخذ مدرک معتبر زبان آلمانی، یک زبان آموز باید در یکی از این 2 مکان امتحان دهد. این وجهه بین المللی به همراه علت های بسیار دیگر باعث جذب مدرسان بسیار حرفه ای به این دو مؤسسه شده است.

البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر با بالا رفتن تقاضا و زمان بالای اسم نویسی، مؤسسات بسیار دیگری شروع به فعالیت کرده اند. بدیهی است که بسیاری از اساتید مشغول به کار در این مؤسسات بسیار حرفه ای بوده و می توانند تمام نیازهای آموزشی زبان آموزان را برآورده کنند.

یادگیری زبان آلمانی

با پیشرفت تکنولوژی نرم افزار های بسیاری برای آموزش زبان انگلیسی به بازار عرضه شده اند. با اینکه این نرم افزارها نمی توانند جای کلاس ها و معلم ها را بگیرند، اما تحت شرایط خاص، شاید بهترین گزینه برای یادگیری زبان، یکی از این نرم افزارها باشد. دو نرم افزار معروف یادگیری زبان Rosetta Stone و Duolingo می باشد. ممکن است این نرم افزار ها برای نوشتن و یا مهارت گفتار بهترین نباشند، اما برای کسانی که وقت کافی برای یادگیری زبان ندارند و یا به هر دلیلی قادر به شرکت در کلاس نمی باشند، گزینه ی خوبی هستند. البته این دو برنامه در کنار هر کلاسی می توانند کمک بسزایی به یادگیری و پیشرفت زبان آموز کنند.

زمان یادگیری زبان آلمانی

مدت زمان یادگیری زبان برای هر زبان آموز متفاوت است. به طور کلی برای زبان آموزان، هدف نهایی مدرک B2 و C1 است.B2 همان Upper- Intermediate (فوق-متوسطه) و C1 همان Advanced (پیشرفته) است.

برای یک زبان آموز مبتدی، یک بازه ی یک سال و نیم شاید منطقی باشد. اما برای دوره های فشرده شاید بتوان در 8 ماه به سطح B2 رسید. لازم به ذکر است که این تخمین خوشبینانه است و معمولاً زبان آموزان به زمان بیشتری نیاز دارند.

اگر هدف شما از یادگیری زبان، مهاجرت و یا تحصیل است و اگر وقت کافی دارید، بهترین راه، اختصاص وقت کافی و لازم برای گرفتن مدرک است. هر چند، مدرک زبان ب ه تنهایی کافی نیست. برای زندگی و معاشرت با مردم یک کشور که زبان کاملاً متفاوتی دارند، بهتر است وقت کافی برای یادگیری زبان صرف شود. بازه ی زمانی یک و نیم تا دو سال مدت زمان معقولی است.

آزمون های زبان آلمانی

برای اثبات دستاوردهای زبان یا برای به نتیجه رساندن تلاش های خود در یادگیری یک زبان و یا شاید هم به دلایل دیگر، بسیاری از زبان آموزان در آزمون های بین المللی شرکت می کنند تا تلاش های چندین و چند ماهه و یا حتی چند ساله شان بی ثمر و نتیجه نبوده باشد.

زبان آموزان آلمانی، بسته به نیاز و هدف خود، امکان شرکت در 3 آزمون مختلف آلمانی را دارند. معروفترین آزمون های آلمانی، سری آزمون های مؤسسه ی گوته (GOETHE) می باشد. این آزمون ها از محبوبیت بالایی بین زبان آموزان برخوردار هستند. دلایل این محبوبیت، مقبولیت این آزمون ها در سرتاسر دنیا بوده است.

دلیل دیگر این است که این آزمون ها می توانند سطح زبان آموزان را از مبتدی (A1) تا فوق پیشرفته (C2) بسنجند. هر امتحان برای زبان آموزان همان سطح تعریف شده و به همین دلیل است که هر زبان آموز، در هر سطحی که باشد، امتحان مناسبی برای سنجش خود دارد. از این امتحانات می توان در روز مهاجرت یا برای تحصیل در دانشگاه به زبان آلمانی استفاده کرد.

کتاب های آموزش زبان آلمانی

کتاب های آموزش زبان برای زبان آلمانی به بازار عرضه شده اند. طبیعی است که هر کتاب از کتاب های قبلی به روزتر باشد. اما همیشه کتاب جدیدتر به معنای کتاب بهتر نیست. البته با توجه به مدت زمانی که برای تهیه و نوشتن یک کتاب صرف می شود، شاید بی انصافی باشد اگر بگوییم یک کتاب خاص مطلب و محتوای ارزشمندی برای ارائه ندارد. از کتاب هایی که هم اکنون در کلاس های زبان آلمانی تدریس می شود، به جرأت می توان گفت که برای دوره های ابتدایی تا متوسطه سری کتاب های Menschen و برای دوره های نیمه پیشرفته تا پیشرفته، سری کتاب های Sicher از بیشترین محبوبیت در بین زبان آموزان و اساتید برخوردار هستند.

از کتاب های دیگر که قدیمی تر هستند و در برخی مؤسسات ممکن است تدریس شوند، به سری Studio، Tangram Aktuell می توان اشاره کرد. در آخر باید گفت که کتاب های آموزش زبان مکالمه زبان آلمانی، مکالمه محورتر و کاربردی تر شده اند. و این روند به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد. این تغییر در کتاب ها به دلیل تغییر در نحوه و شیوه ی تدریس در سال های اخیر بوده است که در آن زبان آموز از اهمیت بالاتری برخوردار شده و کلاس های آموزش زبان از معلم محور بودن به سمت زبان آموز محور بودن سوق گرفته اند. این تغییر جهت، مسلماً برای زبان آموزان بهتر بوده و آن ها را برای برقراری ارتباط با دیگران بهتر آماده می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: 50 واژه آلمانی برای توصیف دوست و دشمن
 
بالا