برگزیده های پرشین تولز

مروری بر بیماری های مقاربتی، راه های تشخیص و درمان آنها | زوج بازار

زوج بازار - zojbazaar.com

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2018
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
0
سن
34
عفونت هایی که در پی مقاربت از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند، به عفونت های آمیزشی یا بیماری های مقاربتی (Sexually transmitted diseases) معروف هستند که به اختصار STD نامیده می شوند. هر چند این عفونت ها، هم مردان و هم زنان را مبتلا می کنند، ولی علائم آنها با یکدیگر متفاوت است. برخی عفونت ها حتی اگر علائم کمی هم داشته باشند ممکن است خطرناک باشند و در صورت عدم درمان باعث ایجاد آسیب های دائمی می شوند.


بیماری های مقاربتی بسته به نوع بیماری، ممکن است باعث اختلال در عملکرد جنسی فرد بیمار شوند.

https://zojbazaar.com/std-treatment-and-diagnosis


بیماری های مقاربتی چگونه منتقل می شوند؟

این دسته از بیماری ها تنها از طریق یه رابطه جنسی کامل منتقل نمی شوند، بلکه برخی از این بیماری ها مانند هرپس یا تبخال تناسلی تنها از طریق تماس پوستی با منطقه آلوده نیز انتقال یافته و فرد را مبتلا می سازد.


نکته دیگر در مورد این بیماری ها این است که فرد ممکن است از مشکل خود هیچ اطلاعی نداشته باشد زیرا برخی از این بیماری ها دارای دوره ی نهفتگی بسیار طولانی بوده و گاهی مشاهده می شود که فردی سالها به این بیماری مبتلاست و اطلاعی از بیماری خود ندارد.


در صورتی که تصور می کنید شما یا همسرتان به عفونت آمیزشی مبتلا هستید، باید به پزشک مراجعه کنید تا با حفظ کامل رازداری، درمان شوید.


ابتلا به چند نوع بیماری مقاربتی به طور همزمان شایع است. تا زمانی که پزشک تایید کند که عفونت کاملا برطرف شده است، باید از هرگونه رابطه جنسی پرهیز کرد. خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی با استفاده از رفتارهای سالم جنسی کاهش پیدا می کنند.


معرفی رایج ترین بیماری های مقاربتی




-بیماری-های-مقاربتی.jpg





سوزاک:

این بیماری مقاربتی در مردان با علائمی مانند درد یا سوزش در هنگام ادرار و در برخی موارد خروج ترشحات چرکی از آلت تناسلی بروز می کند. اما در زنان معمولا بی علامت است یا به صورت دردهای لگنی و ترشحات واژنی خود نمایی می کند. دوره مخفی بودن این بیماری 2 الی 10 روز می باشد.


تشخیص و درمان


پزشک از ترشحات مجرای خروج ادرار و یا راست روده نمونه برداری می کند. درمان این بیماری با آنتی بیوتیک انجام می شود.


التهاب غیر سوزاکی مجرای خروج ادرار:

در این بیماری احساس درد یا سوزش هنگام ادرار به ویژه در صبح ها وجود دارد. ممکن است ترشحاتی نیز همراه با ادرار خارج شوند. دوره ی نهفتگی این بیماری 1 الی 6 هفته می باشد.


تشخیص و درمان:


پزشک از ترشحات مجرای خروج ادرار نمونه برداری می کند و درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود.


سیفلیس:

این بیماری مقاربتی از باکتری ترپونماپالیدوم ناشی می شود. در این بیماری در ابتدا زخمی بدون درد و بسیار مسری در روی ناحیه تناسلی ( معمولا روی آلت یا داخل راست روده) ایجاد می شود. در حالت معمول این زخم ها از یک لکه به یک دانه ی سفت و در نهایت به زخم تبدیل می شوند. معمولا غدد لنفاوی در اطراف محل عفونت بزرگ می شوند و این اتفاق 7 تا 10 روز بعد از به وجود آمدن زخم رخ می دهد. دوره نهفتگی این بیماری 1 الی 12 هفته می باشد.


تشخیص و درمان:


تشخیص با آزمایش خون، نمونه برداری از زخم ها و بررسی های میکروسکوپی انجام می شود و درمان آن با آنتی بیوتیک صورت می گیرد. استفاده از کاندوم در کاهش احتمال ابتلا به سیفلیس موثر است.


تبخال تناسلی:

عامل عفونی این بیماری مقاربتی، هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 می باشد که هر دو نوع این ویروس ها می توانند باعث آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان شوند. علائم این اختلال زخم یا خارش آلت و بعضا ران هاست. سپس تعدادی تاول کوچک و دردناک ظاهر می شوند. با پاره شدن تاول ها زخم هایی ایجاد می شود که پس از 10 الی 14 روز بهبود پیدا می کنند. بعضی اشخاص ممکن است در طی حملات و مراحل اولیه ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی در کشاله رانها، دردهای عضلانی و تب هم داشته باشند. این بیماری معمولا عود می کند.همچنین زنان بیشتر در معرض ابتلا به تبخال تناسلی هستند. دوره مخفی بودن این بیماری 4 الی 7 روز می باشد.


تشخیص و درمان:


تشخیص معمولا بر اساس ظاهر پوست آلت داده می شود. داروهای ضد ویروس خوراکی، چنانچه در اوایل حملات مصرف شوند، باعث کوتاه شدن مدت آنها می شوند، اما ویروس را ریشه کن نمی کنند. در واقع هیچ درمان قطعی برای تبخال تناسلی وجود ندارد زیرا ویروس آن (HSV) هرگز از بدن توسط سیستم ایمنی برداشته نمی شود. تبخال تناسلی هنگام وجود زخم، بیشتر از مواقع دیگر مسری است، اما در برخی موارد بعد از بهبود زخم هم باعث انتقال عفونت می شود. استفاده از کاندوم لاتکس برای پیشگیری از انتقال این بیماری بسیار مفید است. همچنین استفاده از لوبریکانت بر پایه آب می تواند مانع از ایجاد خراش و آسیب و در نتیجه کاهش خطر انتقال ویروس تبخال تناسلی شود.


زگیل تناسلی:

کوندیلوما آکومیناتا یا زگیل تناسلی همواره هموراه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید. این بیماری به صورت توده های گوشتی و صورتی رنگ یا همرنگ پوست بر روی آلت و بیضه ها، همچنین روی واژن و گردن رحم و در برخی موارد اطراف مقعد ظاهر می شود. در مواردی در قسمت دهان و گلوی فرد نیز گرفتار می شود. اگرچه این بیماری بسیار مسری است و هم از طریق جنسی و هم از طریق تماس پوستی با نواحی مخاط بدن فرد آلوده قابل انتقال است، اما درارتباط مقعدی احتمال انتقال این بیماری بسیار بسیار بالاتر می رود. کاندوم در جلوگیری از انتقال این بیماری میتواند تا حدودی مفید باشد اما به طور کامل نمی تواند مانع از انتقال آن شود چون ویروس ها پخش هستند. دوره مخفی بودن این بیماری 1 الی 20 ماه است.


تشخیص و درمان:


این مشکل با جراحی یا داروهای موضعی و یا لیزر درمانی، درمان می شود. گاهی اوقات علی رغم درمان، ممکن است عود کند. خوشبختانه این بیماری واکسن دارد.


ایدز:

این بیماری در ابتدا ممکن است علامتی نداشته باشد اما در برخی موارد ممکن است با حالت شبیه آنفولانزا که گاهی همراه با تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است ایجاد شود. این بیماری چه شخص علامت داشته باشد و چه نداشته باشد، عفونت منتقل می شود.


تشخیص و درمان:


تشخیص ایدز با آزمایش خون انجام می شود. در حال حاضر روشی برای درمان آن وجود ندارد ولی روش هایی برای کند کردن پیشرفت بیماری وجود دارد.


به دلیل اهمیت این بیماری و مشکلات خاص آن در مقاله ای جداگانه پیرامون این موضوع به صورت کامل به آن پرداخته ایم. شما می توانید مباحث تفصیلی مربوط به ایدز را می توانید در مقاله زیر بخوانید.





منبع : فروشگاه اینترنتی زوج بازار
 
بالا