برگزیده های پرشین تولز

markazesh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2015
نوشته‌ها
68
لایک‌ها
15




شرکت بزرگ امنیتی کسپرسکی، در سایت خود آمارهایی آنلاین و بروز از جدیدترین وضعیت تهدیدات امنیتی ارایه می دهد. در این بررسی ها کشور ایران در رده 11 امین کشور مورد هجوم حملات سایبری قرار دارد.

در ادامه اطلاعاتی راجع به انواع تهدیدات و درصد نفوذشان در ایران را خواهیم داشت.

تهدیدات وبی /Web Threats
تهدیدات و بدافزراهای وبی برنامه های نرم افزارهای مخربی هستند که برای هدف گرفتن کاربران آنلاین طراحی شده اند. این تهدیدات وبی می توانند در فرم های مختلفی ظاهر شوند مثل ویروس، اسپم، فیشینگ، جاسوس افزار، تبلیغ افزار و یا دیگر ورژن های جرایم سایبری. مجرمان سایبری از بدافزارها برای آزار و اذیت کاربران گرفته تا سرقت اطلاعات مهم استفاده می کنند.



حملات شبکه/Network Attack
امروزه امنیت کامپیوترهای شخصی و شبکه‌ها از جمله موضوعاتی است که کانون توجه تمامی کاربران و حتی موسسات قرار گرفته است. در یک شبکه کامپیوتری و کامپیوترهای شخصی، سرویس‌ها و پروتکل‌های متعددی نصب و پیکربندی می‌شود.

در سیستم‌های کامپیوتری و شبکه برخی از سرویس‌ها مستعد انواع حملات بوده و لازم است در مرحله اول و در زمان نصب و پیکربندی آن‌ها، دقت لازم در خصوص رعایت مسایل ایمنی انجام و در مرحله دوم از نصب سرویس‌ها و پروتکل‌های غیرضروری، اجتناب شود. قطعا شناسایی سرویس‌های غیرضروری و انواع حملاتی که مهاجمان با استفاده از آن‌ها شبکه‌های کامپیوتری را هدف قرار می‌دهند، زمینه‌ بهتری برای برپاسازی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری ایمن و مطمین را فراهم می‌کند. هنگام وب‌گردی و مشاهده صفحات وب ممکن است اتفاقاتی پشت پرده بیفتد که حتی در ظاهر قابل مشاهده و درک نباشد، این اتفاقات و تغییرات ممکن است سیستم شما را در برابر حملات آسیب‌پذیر کند. خوشبختانه با مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، کاربران اینترنت با انواع حملات و تهدیدات اینترنت آشنا شده و نحوه ایمن سازی سیستم‌ها در برابر این حملات را فرا می‌گیرند.



آسیب پذیری/vulnerabilities
در فارسی به صورت “نقطه ضعف” یا “حفره” یا “آسیب پذیری” ترجمه شده است و تعریف رایج آن عبارت است از “هرگونه ضعف نرم افزاری که قابل سوءاستفاده باشد”.
مشهورترین نقطه ضعف ها در نرم افزارها و سیستم های عامل وجود دارند که از اشکالات و محدودیت های برنامه نویسی ناشی می شوند. البته برخی کارشناسان می گویند ضعف نرم افزاری را فقط نباید در برنامه های کامپیوتری خلاصه کرد زیرا یک نقطه ضعف ممکن است در عادات فردی کاربران نیز خودنمایی کند. مانند کارشناس یا مدیری که رمزهای عبورش را برروی کاغذی یاداشت کرده و در زیر شیشه میزش قرار می دهد یا به بدنه کامپیوتر می چسباند و فراموش می کند که همیشه تنها پشت میزش ننشسته است!
گاهی هم پیش می آید که نقطه ضعف در یک فناوری وجود دارد. مثلا یکی از اشکالات پروتکل انتقال فایل (FTP) آنست که نام کاربر و رمز عبورها به همان شکلی که تایپ می شوند و رمز نشده بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده رد و بدل می شود. در نتیجه اگر نفوذگری در این بین باشد و داده ها را شنود کند می تواند نام کاربری و رمز عبور را از جریان داده ها استخراج کند.



اسپم/Spam
در اصل اسپم دلالت بر ایمیل های تجاری ناخواسته (unsolicited commercial e-mail) دارد و امروزه ارسال ایمیل های تبلیغاتی در دنیای آنلاین بسیار شایع و فراگیر شده است. در صورتی که تعداد آن ها بسیار زیاد شوند، باعث بروز مزاحمت ها و مخفی شدن ایمیل های اصلی در بین سیل ایمیل های اسپم خواهند شد. یکی از مهمترین دلایل ارسال اسپم و ایمیل های تجاری ناخواسته این است که به سادگی و با کمترین هزینه ها می توان میلیون ها ایمیل ارسال نمود. در همین راستا صنعتی جهت جلوگیری از ارسال اسپم های ناخواسته و بلک لیست ها و نیز تکنولوژی های آنتی اسپم به وجود آمده است.



ایمیل های آلوه/Infected Emails
بدافزار های ایمیلی به دوصورت وجود دارند: یا حاوی یک لینک مخرب هستند که با کلیک برروی آن سیستم را آلوده می کند و یا دارای فایل های ویروسی و آلوده در پیوست هستند. این ایمیل ها به نحوی نوشته می شود که بسیار قابل اعتماد به نظر می رسد، برای مثال در قالب پیش فاکتور، احضاریه ی دادگاه و یا دیگر مدارک و اسناد رسمی. مجرمان فقط در پی این هستند که کاربران را به هر نحو به باز کردن ایمیل های حاوی فایل های آلوه تشویق می کنند.

infected-email.jpg


markazesh.com
 

markazesh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2015
نوشته‌ها
68
لایک‌ها
15




مزیت واقعی داشتن آنتی ویروس مستقیما به عواقب نداشتن آنتی ویروس مرتبط می شود. فضای اینترنت به هیچ وجه امن نیست و حتی بسیاری از کاربران حرفه ای تکنولوژی نیز با دانلود بدافزارها قربانی آنها می شوند و با یکبار آنلاین شدن اطلاعات هویتی آنها به سرقت می رود.

دانستن تنها برخی از عواقب عدم استفاده از آنتی ویروس کافی است تا تمامی افراد متقاعد شوند که داشتن آنتی ویروس یک نیاز است. در اینجا به مزیت واقعی داشتن آنتی ویروس اشاره شده است.

حفاظت در مقابل آنتی ویروس ها
ویروس ها شاخص ترین مهاجم به کامپیوترها می باشد که قابلیت این را دارند که هر نوع آسیبی را وارد کنند. ویروس ها انواع متفاوتی دارند که هر کدام آسیب های متفاوتی به دستگاه شما وارد می کنند. اغلب کاربران با دانلود فایل های مشکوک، از طریق ایمیل و یا با بازدید سایت های مخرب مورد حملات ویروس ها قرار می گیرند.

ممکن است که شما فکر کنید که خودتان خوب می دانید که چه فایل هایی را دانلود کنید تا آسیب نبینید اما این نکته را در نظر داشته باشید که هکرها هر روز ویروس های قوی تری طراحی می کنند. برخی از ویروس ها به عنوان یک آنتی ویروس جعلی نمایان می شوند، برخی دیگر از طریق ایمیل یک دوست ناشناس و یا از طریق سایت های بانکی ساختگی و یا سایت های نهادهای مهمی که شما با آنها در ارتباط هستید وارد سیستم شما می شوند. به طور خلاصه خیلی از افرادی که مدعی هستند از تکنولوژی اطلاعات زیادی دارند نیز به ویروس ها این اجازه را می دهند که وارد سیستم آنها شوند.

زمانی که ویروس ها وارد سیستم شما شدند باعث می شوند که سرعت سیستم پایین بیاید و حتی قادرند که فایل ها و عکس های شخصی شما را پاک کنند و در بدترین حالت ممکن می توانند آسیب های سخت افزاری به سیستم شما وارد کنند. ویروس ها باعث می شوند که شما خسارت های مالی ببینید و فایل های مهمی را از دست بدهید. بهترین آنتی ویروس ها می توانند 99.99% از ویروس های شناخته شده را خنثی کنند.

حفاظت در مقابل جاسوس افزارها و دزدان هویت
جاسوس افزارها نوعی نرم افزار است که برای تاثیر گذاری بر روی کامپیوتر شما و جاسوسی شما طراحی شده است. این بدان معنی است که جاسوس افزارها تمامی اطلاعات شخصی و هویتی راکه شما در کامپیوتر خود ذخیره کرده اید به سرقت می برنند. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات مالی ،پسوردها، شماره ها ی امنیتی، شماره های کارت های اعتباری و یا هر گونه اطلاعات دیگری که جاسوس افزارها آنها را تشخیص بدهند. برخی نرم افزارهای جاسوسی خیلی پیچیده هستند آنها بدون هیچ تاثیری بر روی سیستم شما می مانند تا زمانی که شما خرید آنلاینی را انجام دهید. همان طور که شما شماره کارت اعتباری و رمزهای خود را وارد می کنید اطلاعات شما را در حافظه نگه می دارند و غالبا این اطلاعات را برای طراح نرم افزار و یا هکرها ارسال می کنند. هکرهایی که در مسیرهای خیلی دوری نسبت به شما هستند.

هکرها از اطلاعات بانکی شما برای خرید، انجام معاملات بانکی و یا هر گونه سواستفاده دیگری که از کارت شما بتوانند ببرنند استفاده می کنند. سرقت اطلاعات هویتی اصلی ترین ضرری است که سارقین به قربانی ها می زنند و باعث از دست رفتن پول و یا علامت های منفی بر روی گزارش های کارت اعتبار ی شما می شوند.

حفاظت در مقابل اسپم ها
اسپم ها با بمباران شما توسط ایمیل ها ی ناخواسته، تبلیغاتی که شما هیچ علاقه ا ی به دریافت آنها ندارید باعث آزار شما می شوند. امری که اکثر افراد متوجه آن نمی شوند این است که اگر هر زمان که وارد ایمیل خود می شوید حجم زیادی از اسپم ها را از نقاط مختلف دریافت می کنید در واقع تاثیر ویروس هایی است که بر روی سیستم شما هستند. از آنجایی که نصب آنتی ویروس باعث می شود که ویروس ها غیر فعال گردند بنابراین باعث کاهش چشم گیر حجم اسپم ها می شوند.

نرم افزارها و آنتی ویروس های متعددی در بازار موجود می باشد ولی بهترین آنها از نظر حفاظت سیستم شما از ویروس ها و جاسوس افزارها، آنتی ویروس کسپرسکی و آنتی ویروس بیت دیفندر می باشد. می توانید نسخه آزمایشی آنتی ویروس کسپرسکی و آنتی ویروس بیت دیفندر را از مرکزش دانلود کنید و به مدت 30 روز برنامه را بررسی نمایید.

markazesh.com
 

markazesh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2015
نوشته‌ها
68
لایک‌ها
15




نرم افزارهای آنتی ویروس، برنامه هایی هستند که توانایی محافظت در برابر ویروس های مخرب را از سیستم دارند. آنتی ویروس ها تمام فایل های دانلود شده و همینطور کل سیستم را برای تشخیص وجود ویروس مخرب اسکن می کنند.

قبل از اینکه بخواهیم راجع به آنتی ویروس بیشتر صحبت کنیم بهتر هست که ابتدا اطلاعات مقدماتی راجع به ویروس های کامپیوتری بدست بیاوریم.

ویروس های کامپیوتری را می توان بر اساس اندازه و هدف طبقه بندی کرد اما در کل ویروس ها یک قطعه کد برنامه نویسی هستند که به فایل ها اضافه و یا در آن ها مخفی می شوند. کلمه ویروس به صورت گسترده برای انواع تهدیدات مثل کرم ها، جاسوس افزارها، تبلیغ افزارها، بدافزارها و تروجان ها به کار برده می شود در صورتی که تمام این تهدیدات با هم متفاوت هستند و طبقه بندی خاص خود را دارند.

انواع تهدیدات کامپیوتری، مشکل و آسیبی را که بوجود می آورند بسیار متفاوت هستند. آلودگی می تواند به سادگی شوخی هایی مثل بوجود آوردن صداهای عجیب، پاپ آپ ها و دیگر مواردی که می تواند در یک سیستم اتفاق بیفتد. آن ها می توانند فایل ها را پاک کنند و یا اینکه سرعت سیستم را کاهش دهند و یا حتی بدتر می توانند به سخت افزار و یا حتی کل سیستم کامپیوتری تان آسیب برسانند. ویروس ها نه تنها در سیستم تان تکثیر می شوند بلکه به دیگر سیستم ها هم بوسیله متدهای مثل بدست گرفتن کنترل ایمیل ها و ارسال کپی هایی از ویروس به لیست مخاطبین ایمیل تان، انتشار می یابند .

راه های متفاوتی وجود دارند که سیستم را آلوده کنند. اما رایج ترین راهی که ویروس های مخرب سیستم را آلوده می کنند فایل های ضمیمه به ایمیل هاست. این ضمیمه ها می تواند شامل عکس ها، ویدیو ها، موزیک و یا هر نوع دیگری از فایل ها باشد. راه دیگری که سیستم به راحتی ویروسی می شود از طریق اینترنت است. این آلودگی می تواند از طریق لینک ها یا نرم افزارهای به ظاهر درست باشد. در زیر نشانه ها و علایمی را که یک سیستم ویروسی از خود نشان می دهد را نام برده ایم:

  • پاپ آپ های خود به خودی و نویزهای عجیب و موزیک.
  • فایل ها و آیکون هایی خود به خودی روی دسکتاپ تان یا هرجای دیگر سیستم ظاهر می شوند در حالی که شما همچین برنامه هایی را نصب نکره اید.
  • فایل هایی را که بدون اطلاع شما از سیستم حذف شده اند.
  • نمایش تعداد زیادی از پیغام های خطا.
  • متن ها، عکس ها، پاپ آپ ها و دیالوگ های روی صفحه ناخوانا می شوند.
  • دی وی دی درایوها، هارد دیسک و دیگر قطعات سخت افزاری قابل دسترسی نباشند.
  • برنامه هایی که رمز عبور دارندو دیگر نمی توانید واردشان شوید در صورتی که شما رمزی را تغییر نداده اید.
  • برنامه هایی که سابقا درست کار می کردند اما بعد از آلودگی سیستم سرعتشان کم شده ویا اجرا نمی شوند.
  • سیستم به طرز فجیعی کند شده و دایما هنگ می کند.
  • سیستم خود به خود هر از چند دقیقه ری استارت می شود و یا کلا ری استارت نمی توان کرد.
محافظت در برابر ویروس های مخرب
بهترین راه برای متوقف کردن آلودگی سیستم، استفاده از یک آنتی ویروس مناسب است که خیلی راحت تر و مطمئن تر از پاک کردن دستی تمام ویروس هاست. کار آنتی ویروس ها محافظت در برابر انواع بدافزارها از سیستم است.

در این حین مراقبت هایی نیز می توان انجام داد:

  • یکی از این کارها دانلود نکردن فایل هایی که به ایمیل ضمیمه شده اند.
  • از سایت های شناخته شده و معتبر دانلود کنید.
  • همیشه از به روز بدون برنامه ها و سیستم تان مطمئن باشید چون همیشه در ورژن جدیدتر نقایص برطرف می شوند.
  • به وای فای های عمومی متصل نشوید.

markazesh.com
 
بالا