برگزیده های پرشین تولز

مسائل حقوقی در زمینه ی فروشگاه های اینترنتی

raadcom

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 مارس 2016
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
سن
44
ازاریابی میتواند برای تجارت شما بی نهایت سودمند باشد. اما قبل از هرگونه اقدام در این زمینه چند مساله ی حقوقی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. این سه حوزه اصلی حقوقی عبارتند از: حریم خصوصی و جمع آوری داده ها، مالکیت فکری و قوانین و مقررات FTC.

حریم خصوصی و جمع آوری داده ها.

جمع آوری اطلاعات تماس مشتریان و ارسال ایمیل و پیام برای آنها بنظر ساده میرسد. اما روال جمع آوری این اطلاعات به این سادگی ها نیست بخصوص اگر این روال بر اساس موازین قانونی انجام شود.

قوانین و سیاست حفظ حریم شخصی.

حوزه ی قضایی در اکثر کشورها برای حفظ حریم خصوصی در زمینه ی جمع آوری اطلاعات خصوصی اشخاص قوانینی دارند که باید رعایت شوند. این قوانین شامل کسانی که از قبل مشتری شما بوده اند نیز میشود.

در آمریکا هیچ قانونی برای حفظ حریم شخصی بهنگام جمع آوری داده ها وجود ندارد اما ایالت کالیفرنیا قانونی دارد که حفظ حریم آنلاین را پوشش میدهد. این قانون شامل موارد زیر میشود:

نوع اطلاعاتی که وب سایت جمع آوری میکند یا تاکتیک های تجارت اینترنتی.

نحوه ی اشتراک گذاری اطلاعات.

پروسه ای که طی آن مشتریان میتوانند اطلاعات مربوط بخود را بازبینی یا تغییر دهند.

تاریخ اجرای سیاست و توضیح هرگونه تغییرات از آن زمان به بعد.

اگر از جمله کسانی هستید که در آمریکا فروشگاه الکترونیک دارید و یا بازاریابی آنلاین انجام میدهید احتمالا در کالیفرنیا نیز تعدادی مشتری دارید بنابراین باید این قانون را رعایت کنید.

ساده ترین روش برای رعایت حفظ حریم خصوصی افراد به این ترتیب است که این قانون را در وب سایت خود گنجانده و کاربران و مشتریان را ملزم به رعایت آن کنید به این ترتیب میتوانید اطلاعات شخصی افرادی که با این قانون موافق هستند را جمع آوری کنید. برای اطمینان از قانونی بودن این موافقت از متد clickwrap استفاده کنید. در این متد مشتری یا کاربر باید گزینه ی " موافقم" را کلیک کند. این متد میتواند بهنگام sign up برای دریافت پیام های تبلیغاتی یا خرید اینترنتی اجرا شود. در تصویر زیر نمونه ای از این متد را مشاهده میکنید:

3088d412-4be6-4e36-bd5d-f66db6b99802.png


در این مثال مشتری یا کاربر باید گزینه ی موافقت با شرایط و ضوابط خدمات و سیاست حفظ حریم شخصی کانال آب و هوا را تیک بزند تا خبرنامه برای آنها ارسال شود.

امنیت و ذخیره سازی ابری.

به مشتریان خود اطمینان دهید که اطلاعات آنها نزد شما محفوظ است. آنها باید احساس کنند که میتوانند به شما اعتماد کنند. شما میتوانید با مطلع کردن آنها از نحوه محافظت و ذخیره سازی اطلاعات، به آنها نشان دهید که ارزش اعتماد کردن دارید. در تصویر زیر نمونه ای از فهرست مکانیسم امنیتی گوگل را مشاهده میکنید:

55c79138-b122-4cdb-b13b-8e1b25e0d927.png


استفاده از مکانیسم های امنیتی مانند SSL یک روش ساده برای حفظ امنیت مشتریان بهنگام جمع آوری اطلاعات شخصی آنهاست. SSL به این معنی است که ارتباط بین وب سایت شما و مرورگر کاربران بهنگام انتقال داده ها امن است. بنابراین حتما در وب سایت خود گزینه ی SSL را فعال کنید.

موضوع دیگر مساله ی ذخیره کردن اطلاعات کاربران است. بسیاری از شرکت های تجاری و بازاریابی برای ذخیره سازی اطلاعات از ذخیره سازی ابری استفاده میکنند. برای اطمینان خاطر کاربران از تولید کننده های مشهور استفاده کنید.

در صورت استفاده از ذخیره سازی ابری مطمئن شوید در سیاست حفظ حریم شخصی و شرایط استفاده از وب سایت خود، بندی را به موقعیت هایی که تولید کننده ذخیره سازی ابری حریم خصوصی را نقض کرده و اطلاعات کاربران به بیرون درز میکند اختصاص دهید. به مثال زیر دقت کنید:

488ae6c8-6e7a-49b3-85a1-639d3682d3c9.png


همانطور که در تصوی میبینید کمپانی آمازون درصورت گم شدن یا از بین رفتن فایل ها هیچ مسولیتی برعهده نگرفته است. به این ترتیب درصورت درز اطلاعات به بیرون مسئولیت برعهده ی کمپانی شخص ثالث( تولید کننده ذخیره سازی ابری) می باشد. بنابراین برای جلب اعتماد مشتریان از تولید کنندگان معروف و قابل اطمینان استفاده کنید. گزیده ای از موارد نامبرده:

گنجاندن تنظیمات سیاست حفظ حریم شخصی در وب سایت.

ملزم کردن مشتریان یا کاربران برای موافقت با این سیاست بهنگام جمع آوری داده های آنها.

حفظ داده و اطلاعات کاربران توسط تولید کنندگان خوشنام ذخیره سازی ابری.

عدم مسئولیت پذیری درصورت گم شدن یا درز اطلاعات.

مالکیت فکری.

مساله حقوقی دیگری که باید درنظر داشته باشید مالکیت فکری است. در گام اول شما باید از مالکیت فکری خود مانند مارک تجاری و حق کپی محافظت کنید. در گام دوم نباید به مالکیت فکری سایرین تعدی کنید.

مارک تجاری.

درصورت ارسال ایمیل های بازاریابی به کاربران و یا برقراری تماس با آنها از طریق تبلیغات یا آگهی، لوگو یا برند شما اولین چیزی است که باید محفوظ بماند. ثبت مارک تجاری به شما این حق را میدهد که در رابطه با کالاها یا خدمات خاص از لغت یا لغات، اسامی، طراحی یا لوگو استفاده کنید. اعطای این حق بمدت ده سال معتبر بوده و در صورت نیاز امکان تجدید آن وجود دارد.

قبل از ثبت مارک تجاری خود از عدم شباهت لوگوی خود با لوگوی سایر شرکت ها و عدم تعدی به مارک تجاری سایرین اطمینان حاصل کنید. ساده ترین روش برای اطمینان ازعدم شباهت لوگو استخدام یک وکیل است. این وکیل میتواند با توجه به برنامه های شما برای استفاده از مارک مربوطه در سطح جهانی امور مربوط به ثبت مالکیت فکری و دفاتر ثبت بین المللی و ثبت در سایر سیستم های حقوقی را نیز انجام دهد.

حق کپی.

حق کپی به حق تالیف آثار ارجینال همچون ادبیات، موسیقی، کارهای هنری، آثار معماری و غیره اطلاق میشود. درصورت همکاری با شرکت های شخص ثالث که وظیفه ی نوشتن متن یا کپی بازاریابی شما را عهده دارهستند اطمینان حاصل کنید هیچگونه دزدی ادبی مرتکب نشده باشند. شما قطعا نمیخواهید هنگام ارسال ایمیل یا خبرنامه به کاربران خود به حق کپی سایر شرکت ها تجاوز کنید. در تصویر زیر نمونه ای ازحفظ مالکیت فکری در ضوابط استفاده از خدمات را مشاهده میکنید:

480bb0ed-d906-4661-943f-5ba8aee424f1.png


همانطور که مشاهده میکنید آنها تعدادی از انواع مختلف مالکیت فکری( اسامی، تصاویر، لوگو و غیره) را لیست کرده و ادعا میکنند مالکیتی نسبت به اسامی شرکت های شخص ثالث، مارک های تجاری یا مارک های خدماتی که ممکن است در وب سایت آنها ظاهر شود ندارند. درصورتیکه با سایر سازمان ها یا مارک های تضمین کیفیت شریک هستید بند یا ماده ای را برای اشاره به این موضوع اختصاص دهید. گزیده:

کنترل کنید برندینگ پیشنهادی شما منحصر بفرد باشد.

مالکیت فکری خود را ثبت کنید.

استخدام یک وکیل برای کمک در مواقع ضروری.

گنجاندن توضیحات شفاف درخصوص مالکیت فکری بعنوان بخشی از شرایط و ضوابط خدمات.

قوانین و مقررات FTC.

کمیسیون تجارت فدرال(FTC) چندین حوزه از تجارت ازقبیل حریم شخصی، قانون آنتی اسپم و راستی نمایی در تبلیغات را کنترل میکند. در مباحث پیشین به حفظ حریم شخصی اشاره شد بنابراین به دو حوزه دیگر یعنی تبلیغات و آنتی اسپم اشاره میکنیم.

تبلیغات.

براساس کمیسیون تجارت فدرال، تبلیغات و پیام های بازرگانی نباید بگونه ای باشند که مصرف کنندگان را گمراه کرده و بر رفتار یا تصیمیم مصرف کنندگان درخصوص محصول یا سرویس تبلیغ شده تاثیر سوء داشته باشد. بعبارت دیگر ارائه ی تبلیغات نادرست و فریبنده که به مردم دروغ میگویند ممنوع می باشد.

در انجام تبلیغات یا بازاریابی های مقایسه ای احتیاط کنید. زیرا در صورت مقایسه ی نادرست و مبهم ممکن است به استانداردهای تبلیغات لطمه وارد کنید. بنابراین تک تک واژه های بکار رفته در پیام های بازرگانی را بدقت چک کنید. از یکی

از افرادی که در تیم تبلیغات فعالیت ندارد مثلا یکی از اعضای تیم حقوقی درخواست کنید پیام تبلیغاتی را مرور کند. این روش به شما کمک میکند تا از ادعاهای دروغین یا توضیحات اغراق آمیز آگاه شوید.

قانون آنتی اسپم.

قانون اصلی آنتی اسپم در ایالات متحده آمریکا CAN SPAM نام دارد. بمنظور رعایت این قانون می بایست:

از هدرهای اطلاعاتی دروغین و منحرف کننده استفاده نکنید.

عدم استفاده از موضوعات فریبنده.

هویت دادن به تبلیغ بعنوان یک پیام.

معرفی مکان و موقعیت خود به دریافت کنندگان تبلیغ.

نحوه ی انصراف از دریافت ایمیل های تبلیغاتی را به دریافت کنندگان توضیح دهید.

به درخواست های عدم دریافت پیام احترام گذاشته و بی درنگ ارسال آنها را متوقف کنید.

بر فعالیت هایی که سایرین از جانب شما انجام میدهند نظارت کنید.

و در آخر، شما بعنوان یک تاجر یا بازاریاب باید از خطرات حقوقی آگاه بوده و مسائل امنیتی در حفظ اطلاعات کاربران و مشتریان، مالکیت فکری را رعایت کرده تا با مشکلی مواجه نشوید.

منبع: طراحی فروشگاه اینترنتی
 
Last edited:
بالا