برگزیده های پرشین تولز

مسجد فاتیح در استانبول

الناز پارسا

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2014
نوشته‌ها
553
لایک‌ها
23
سن
39
سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا تور استانبول را انتخاب می کنند و به بازدید از این شهر زیبا می پردازند . استانبول ترکیبی از مدرنیته و سنت است که نماد مدرنیته را میتوان در مراکز خرید و تفریحات این شهر و نماد سنتی را میتوان در بناهای تارخی و مساجد استانبول دید که توجه گردشگران را بخود جلب میکند . در اینجا با یکی از مساجد ترکیه در استانبول با نام مسجد فاتیح آشنا می شویم .

fatih_mosque_istanbulturkey-qpr.jpg

مسجد فاتیح استانبول

مسجد فاتیح یک مسجد تاریخی و از دیدنی های استانبول است که در زمان شاهان عثمانی ساخته شده است . این مسجد با سبک معماری خاص ، در خیابان فوزا پاشا قرار دارد . مسجد فاتیح بروی کلیسای حواریون که پیش از فتح استانبول به خرابه‌ای تبدیل شده بود ، توسط سلطان محمد فاتح ایجاد شده‌است . بنای این مسجد که توسط معمار سینان الدین یوسف ساخته شده در بین سالهای ۱۴۷۰-۱۴۶۲ به پایان رسیده‌است . معماری این مجموعه معماری خاص ترک بوده و از معماری بیزانس تاثیر پذیری نداشته‌است . مسجد فاتیح یک مسجد جامع است و مجموعه ای از ساختمان های مختلف مانند مدرسه یا همان مکتب ، بیمارستان ها و شفا خانه و آسایشگاه ، کاروان سرا ، حمام ، فروشگاه ، آشپزخانه های عمومی می باشد که نتیجه وقف‌های ادیان مختلف است .

fatih_mosque_istanbul_2turkey-qpr.jpg

مسجد جامع فاتیح استانبول

متاسفانه مسجد فاتح اصلی در سال ۱۵۰۹ به دلیل زلزله ی شدیدی آسیب های جدی دید اما تعمیر شد . سپس در سال های ۱۵۵۷ و ۱۷۵۴ دوباره در اثر زلزله آسیب های شدید دیگری دید که باز هم تعمیر شد . سرانجام این مسجد در ۲۲ می سال ۱۷۶۶ توسط زلزله ی خیلی شدیدی کاملا نابود شد و خسارت جبران ناپذیری به گنبد اصلی آن وارد شده بود . مسجد کنونی که نقشه ساخت آن با مسجد قبلی کاملا متفاوت است در سال ۱۷۷۱ به دستور سلطان مصطفی سوم توسط معمار معروف محمت تاحیر ساخته شده و تا کنون پابرجا باقی مانده است .

fatih_mosque_istanbul_1turkey-qpr.jpg

Fatih Mosque Istanbul

ویژگی های مسجد فاتیح در استانبول :

خرابی های مکرر مسجد در اثر زلزله باعث شد تغییراتی در اصل مسجد ایجاد شود از مسجد اصلی تنها حیاط و دروازه ورودی باقی مانده که یاد آور زمان سلطان محمد است و در پشت مسجد فاتح مزار سلطان محمد و همسرش (گلبهار) قرار دارد . معماری اولیه مسجد جامع فاتیح دارای یک گنبد اصلی بود اما در معماری حال حاضر مسجد یک گنبد اصلی که توسط ۴ گنبد فرعی در میانه های آن قرار دارد ساخته شده است . اما محوطه ی اصلی مسجد چه در معماری قدیمی و چه در معماری کنونی هیچ تغییری نکرده است . در شمال و جنوب مسجد جامع فاتیح صحن سمان قرار دارد که شامل ۸ کلاس مکتب میشود یعنی در هر دو سمت ۴ کلاس قرار دارد . معماری مسجد جامع فاتیح بسیار جالب است و برگرفته از معماری اسلامی و معماری ترکی ست . این مسجد از سنگ های گرانیت و ماربل ساخته شده است و برای ساخت آن بالاترین تپه در استانبول را یافته اند، و بر بالای آن مسجد را ساخته اند .

fatih_mosque_istanbul_5turkey-qpr.jpg

مسجد فاتیح در استانبول

نحوه دسترسی به مسجد فاتیح استانبول :

مانند سایر مساجد ترکیه ، گردشگران در زمان اذان و رویداد های خاص مذهبی باید با رعایت شئونات اسلامی داخل مسجد شوند . میتوانید برنامه بازدید از این مسجد را طوری تنظیم کنید که روز چهارشنبه به آنجا بروید تا بتوانید از چهارشنبه بازار نزدیک مسجد نیز که از مراکز خرید استانبول است ، دیدن کنید . این مسجد در قسمت اروپایی شهر قرار دارد و از طریق اتوبوس و ون قابل دسترس است .
 
بالا