برگزیده های پرشین تولز

مشخصات گل لیلیوم (بخش دوم)

melinaa

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2018
نوشته‌ها
141
لایک‌ها
37
سن
35
Picture1.jpg

کاشت گل لیلیوم

تکثیر و کاشت گل لیلیوم یا همون گل آپارتمانی به سه روش امکان پذیر می باشد.

جدا کردن پیاز ها –در این روش پیاز ها را بعد از جدا کردن در عمقی حدود 15 سانتی متری خاک و در مکانی که نه خیلی در معرض آفتاب باشد و نه همیشه سایه می کارند.

استفاده از فلس های پیاز گل

بذر- در این روش نیز بذر ها را در عمق حدود 4 سانتی متری خاک کاشته و با آبیاری مرتب این بذر ها جوانه ی زنند. لازم به تذکر می باشد که از آبیاری بیش از حد به این بذر ها جلوگیری نمایید زیرا سبب آسیب به گیاه می شود.

برداشت و نگه داری گل لیلیوم

شاخه ها گل لیلیوم یا همون گل آپارتمانی را می توان به مدت یک تا یک ماه و نیم در دمای نزدیک صفر درجه نگهداری نمود. برای افزایش طول عمر این گل آپارتمانی گرده های ان را می برند و جدا می کنند.

انواع مختلف گل لیلیوم

گل لیلیوم دارای تنوع زیادی بوده که به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

L.Bulbiferum:
این نوع گل لیلیوم یا همان گیاه آپارتمانی فاقد عطر بوده و رنگ ان زرد تا قرمز می تواند باشد این گل در اوایل تابستان گل می دهد و گل های ان دارای لکه های سیاه رنگ می باشند. بنابراین در این زمان خرید گل انجام دهید

مشکلات گل لیلیوم

گیاه لیلیوم یا همان گیاه آپارتمانی میتواند به دلایل مختلف دچار بیماری خایی شود که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است. برای جلوپیری و پیشگیری از این مشکلات باید به نکاتی دقت گردد تا مانع از بروز بیماری هایی برای این گل شود.

پوسیدگی ریشه

این مشکل گل لیلیوم به دلیل رطوبت بالای خاک ممکن است رخ دهد. این کار باعث بروز قارچ در خاک شده که باید در این صورت خاک گلدان عوض شوند تا هوای بیشتری به ریشه ی این گیاه آپارتمانی برسد.

شته

یکی از مشکلات رایج این گل می باشد که به برگ ها آسیب می رساند. همجنین سبب آسیب به جوانه ها نیزمی شود . پس هنگام خرید گل حواستان باشد شته نداشته باشد

نماتد از دیگر بیماری های گل لیلیوم

موجوداتی که نماتد نام دارند در خاک و بر روی ریشه های این گیاه فعالیت داشته و سبب پژمردگی ان می شود.برای جلوگیری از این مشکل باید از خاک ضدعفونی شده و پیاز های سالم استفاده نمود.

L.Candidum:

این گل که رنگ ان سفید رنگ می باشد در شمال ایران به راحتی قابل رشد و پرورش بوده و گل های آن به شکل شیپوری و معطر می باشند. این نوع گل لیلیوم در اوایل تابستان گل می دهند. پس در این زمان خرید گل انجام دهید

Longiflorum یا سوسن عید پاک

این گل که نام دیگر آن سوسن عید پاک است دارای گل های سفید رنگ و معطر بوده و گل های آن به طور افقی قرار میگیرند. این نوع گل لیلیوم نیز در اواسط فصل بهار گل می دهند و به سرمای زیاد نیز بسیارحساس می باشد.

L.Ledebouri یا لیلیوم چلچراغ

نام دیگر این نوع گل لیلیوم سوسن چلچراغ بوده و در مناطق کمی از کشور رشد می کند. گل های آن سفید رنگ بوده و در تابستان رشد می کنند و گل می دهند. پرچم های این گل قرمز رنگ بوده و گل های آن به طور واژگون قرار می گیرند. این نوع گل لیلیوم در بعضی مناطق آذربایجان شرقی و گیلان رشد می کنند.
 
بالا