exchanging

مطالب جالب , خواندنی و آموزشی در مورد سازها

شروع موضوع توسط amirhkh ‏8 نوامبر 2007 در انجمن بایگانی

  1. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    با سلام
    گشتم دیدم تاپیک جامعی در مورد سازها نبود گفتم یه تاپیک جامع بزنم شاید به درد دوستان بخوره

    در این تاپیک دوستان مطالب جالب , خواندنی و آموزشی و نکات رو در مورد هر سازی بذارن

    سوالاتشون رو هم بپرسند

    با تشکر
     
  2. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    ساختمان ویولن و تشریح تخصصی ان

    ویولن بهترین مهندسی طراحی دقیق، زیبایی بصری و کیفیت صوتی را در خود جمع کرده است. صفحات قوس دار بیشترین استحکام را در بدنه ایجاد می کنند تا نیروی قابل ملاحظه ی رو به پایین سیم ها تحمل شود و در عین حال انعطاف مطلوبی به وجود می آید که به ساز اجازه می دهد تا در پاسخ به سیمی که آرشه بر آن کشیده شده است به نوسان درآید. ساز، شکلی کاربردی دارد، اما مقتضیات کاربردی هیچ گاه اجازه نیافته است تا در شکل کامل کلاسیک آن تغییری ایجاد نماید. طرح ساز، غیر قابل انعطاف و تغییر ناپذیرنیست و رویکردهای فردی سازنده ی آن را پذیراست؛ بنابراین ویولن، تکاملی ظریف و پیوسته را در پاسخ به نیازهای خاص زمان متحمل شده است.
    شاید به نظر عجیب بیاید که حتا امروز نیز با این میزان پیشرفت تکنولوژیکی، صدای سازهای سازندگان استاد گذشته را نتوانیم تقلید کنیم. از دیدگاه آکوستیکی، کپی کردن متضمن دوباره سازی شکل های ارتعاشی یک ساز است. کپی کردن صرف براساس انتقال ابعاد، پاسخ گو نیست؛ زیرا فرکانس ها، شکل های نوسانی بدنه و تضعیف تدریجی آنها تنها توسط ابعاد و ساختمان ساز تعیین نمی شوند، بلکه خواص مکانیکی چوب نیز موثر است. خواص مکانیکی به مقدار قابل ملاحظه ای از یک نمونه به نمونه ی دیگر متفاوت دارد و این به علت اختلاف در نحوه ی رشد درخت و یا به واسطه ی مسیر برش قطعه چوب است. بهترین چوب هنگامی از درخت به دست می آید که اطمینان یابیم الیاف آن به موازات سطح قرار گرفته و چوب در امتداد محور طولی آن بریده شده است، یعنی رگه ها عمود بر صفحه هستند. توجه به این دو نکته به ما اطمینان می دهد که بیشترین استحکام، چه در طول و چه در عرض رگه ها وجود خواهد داشت. حتا انحرافی کوچک از برش در امتداد محور طولی، از استحکام رگه ای چوب به مقدار قابل ملاحظه ای می تواند بکاهد و در نتیجه برای جبران آن یا باید ضخامت صفحه افزایش یابد یا آن که قوسی با کاهش چشمگیر قدرت صوتی به دست خواهد آمد. اثر تغییرات دراز مدت خواص مکانیکی چوب، عاملی افزون بر این موارد و نامشخص است. در تلاش برای رسیدن به ثبات یا دست یابی به کیفیت صدایی از پیش تعیین شده، سازنده باید ابعاد و طراحی یک ساز را تغییر دهد تا بتواند اختلافات موجود در کیفیت چوب را جبران کند. عموم سازندگان ـ البته بجز بهترین آنهاـ این کار را تا حد زیادی به صورت اتفاقی و غیر قابل پیش بینی انجام می دهند.
    کنترل کیفیت توسط سازنده از نخستین مراحل ساخت آغاز می شود. انتخاب چوب به دقت براساس قواعدی سنتی و تجربی انجام می پذیرد. صفحه ی جلویی از چوب صنوبر یا کاج ساخته می شود. این نوع چوب، استحکام و سختی زیاد و فشردگی و تراکمی اندک دارد که این عوامل از جهت ساختمانی و آکوستیکی حایز اهمیت هستند. مقاومت داخلی جزئی چوب، ما را مطمئن می کند که از دست رفتن انرژی در طول صفحه ی جلویی به میزان حداقل خواهد بود. صفحه ی پشتی و نوارهای قوسی از چوب افرا ساخته می شوند که انتخابی نامشخص تر و مبهم تر از گزینش قبلی است (و بی تردید این انتخاب، بیشتر براساس ظاهر چوب و نه به دلایل آکوستیکی است). مرحله ی بعدی کار سازنده، تراشیدن صفحات است که مبهم ترین بخش نوسانی ساز هستند. سازندگان خوب می توانند بگویند که چه هنگام صفحات به ابعاد صحیح رسده اند. آنها کم تر کار خود را وابسته به اعمال تغییرات در مراحل نهایی ساخت می کنند و با لمس صفحات قادر به دادن پاسخی صحیح هستند و به تجربه آنها را تنظیم می کنند.
    روش متدوال برای آزمایش صفحات، به طنین درآوردن شان با زدن یک ضربه به آنها است. صفحات به تدریج و تا حدی نازک می شوند که اگر آنها را نگاه دارند و به جاهای مشخصی از آنها ضربه بزنند، صداهای خاصی ایجاد کنند. در واقع سازنده در این شرایط، شکل های ارتعاشی صفحات آزاد و مجزا را بررسی می کند. در شکل مطلوب، صفحه در محل یک گره نگاه داشته می شود و در نقطه ی حداکثر ارتعاش به آن ضربه ای زده می شود و به این ترتیب یک شکل ارتعاشی منفرد تفکیک می شود. ارتفاع صوتی مطلوبی که از صفحه به دست می آید از این پس وابسته به فرکانس تشدیدی آن است. طول مدت صدا معرف عامل تصعیف صوت است. با تمرین و تجربه، با این روش می توان پنج یا شش شکل ارتعاشی را تفکیک کرد.
    این که سازنده یافته های مربوط به شکل های نوسانی صفحه ی تنها را چگونه به کار می بندد دقیقاً مشخص نیست. هر سازنده ای به تجربه، مجموعه ای از قوانین تنظیم صوتی صفحات مجزا را برای خود تدوین و تکمیل می کند و این خود یکی از دلایلی است که چرا انتقال این هنر تا این حد دشوار است. اما از آنجا که بهترین سازندگان، مستمراً سازهایی خوب تولید می کنند، منطقی به نظر می رسد که نتیجه بگیریم ویژگی هایی قابل اندازه گیری در یک صفحه ی آزاد وجود دارد که نشانه و معرف کیفیت یک ساز تمام شده است.
    نخستین فعالیت علمی جدی برای تدوین قوانین تنظیم صوتی صفحات ویولن در قرن نوزدهم به وسیله ی فلیکس ساوار( Félix Savart، 1791-1841) صورت گرفت. او این موقعیت ممتاز را داشت که بتواند بسیاری از صفحاتی را که از سازهای خوب جدا شده بودند، مورد آزمایش قرار دهد (از جمله ویولن های استرادیواری و گوارنری). این صفحه ها را لوت ساز معروف فرانسوی جی.بی.ویوم به امانت در اختیار او قرار داده بود. او از آزمایش هایش نتیجه گرفت که در سازهای خوب، آشکارترین طنین ضربه ای در صفحه ی پشتی آزاد (که امروزه به عنوان شکل ارتعاشی پنجم شناخته می شود) از جهت ارتفاع صوتی، همواره تا یک پرده بالاتر از صفحه ی آزاد جلویی ست. اخیراً کارلین هاچینس (Carleen Hutchins) قوانینی برای تنظیم صوتی صفحات ویولن تدوین کرده است که کمک می کند در کیفیت ویولن ها در شکل نهایی و خاتمه یافته ی آنها به ثبات دست یابیم. او علاوه بر تنظیم فرکانس های برخی از شکل های نوسانی، تغییراتی در صفحات ایجاد میکند تا به آرایش های گرهی خاصی دست یابد. موقعیت گره ها با توجه به الگوهای کلادنی (Chladni) مشخص می شود. صفحه در یکی از فرکانس های تشدیدی خود به روش الکترونیکی تحریک میشود. به عنوان مثال آن را بالای دهانه ی یک بلندگو می آویزند، سپس شن یا ذرات رنگی آلومینیوم به سطح آن می پاشند و این ذرات از بخش های نوسان کننده ی صفحه ، دور و پراکنده و در خطوط گرهی جمع می شوند. الگوهای کلادنی یکی از واضح ترین نمایش های ارتعاش های صفحات ویولن است. این الگوهای کلادنی یکی از واضح ترین نمایش های ارتعاش های صفحات ویولن است. این الگوها می توانند عدم تقارن هایی را در ارتعاشات نشان دهند که به علت ناهمگونی در ضخامت، قوس و یا خواص مواد به کار رفته ایجاد می شوند. تغییر دادن فرکانس ها و تغییر صورت چند شکل نوسانی، کاری فوق العاده دشوار است. این کار به قدری ظریف است که صفحات پس از روغن جلا خوردن، تنظیم صوتی می شوند تا تغییرات جزئی و در عین حال با اهمیتی که لایه های پوشش سطحی بر سختی و توزیع تراکمی صفحه می گذارند، محاسبه شوند. از توصیف روش ها چنین مشخص می شود که این راهکار، گامی در جهت تسهیل فعالیت سازنده ی ساز نیست و صرفاً اهدافی را که در نهایت کار، مورد نظر است آشکارتر می کند.
    برای ساخت یک ویولن با کیفیتی مطلوب، تنظیم صوتی صفحه ی آزاد به تنهایی کافی نیست. مسئله این است که شکل های نوسانی صفحات آزاد ارتباط اندکی با شکل های نوسانی ویولن در خاتمه ی کار دارند. ساختمان نوارهای قوسی، دسته و حفره ی هوایی داخل بدنه نیز در تعیین فواصل دینامیکی بدنه ی کامل شده، اهمیت دارند. با تغییر و تبدیل در اجزای به ظاهر بی اهمیتی همچون بلوک های بالایی، پایینی یا کناری و یا لایه های پوششی بدنه، می توان انتظار داشت که تغییرات قابل ملاحظه ای در کیفیت صوتی یک ساز ایجاد شود. قوانین تنظیم صوتی صفحه، صرفاً برای سازندگانی که به تنهایی کار می کنند کارآیی دارد، زیرا این افراد همواره تمایل دارند که ادامه ی کار ساختمان ساز را پس از این مرحله، به روالی ثابت و یکنواخت انجام دهند. فعالیت های اخیر در الگو سازی کامپیوتری ارتعاشات ویولن به روشن شدن موضوعی کمک کرده است که در صورت عدم وجود این الگوها، معضلی حاد و دشوار می بود
     
  3. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    بدنه ویولن

    قاب بدنه ویولن دارای ساختمانی متشکل از نوارهای قوسی هست واز مجموع شش
    باریکه قوس دار از چوب افرا تشکیل شده که با حرارت خشک خمیده شده اند و این
    باریکه ها در محل اتصالات به وسیله بلوکهای چوبی از داخل تقویت میشوند .
    چهار بلوک در چهار گوشه خارجی قوس ها ، یکی در انتهای پایینی ساز و بلوک بالایی که
    قسمت ابتدایی دسته با شکافی باریک شونده به آن متصل می شوند .
    این شش نوار قوسی به شش انحنای اصلی در طرح کلی ویلن وابسته اند :
    انحناهای بالایی ، انحنای میانی با قوس معکوس که به شکل حرف C هست و احناهای
    بزرگ پایینی در دوسمت صدای بم و زیر که منظور همون سیمهای سل و می هست .
    پشت ویولن از یک یا دو تکه چوب افرا که با یکدیگر انطباق می یابند ساخته می شود وبر
    اساس آن طرح کلی ویولن ترسیم و بریده می شود .
    تحدب خارجی چوب را بعداً با تراشیدن آن ایجاد می کنندوسطح داخلی نیز تراش می خورد
    تا ضخامت نهایی آن در وسط صفحه پشتی به 5 میلیمتر ودر لبه ها به 2.5 میلیمتر کاهش
    می یابد . ارتفاع و شکل قوس به اضافه ضخامت نهایی صفحه از عوامل اصلی در تعیین
    کیفیت صدادهندگی ساز هستند .
    در داخل لبه صفحات جلویی و پشتی باریکه نازکی قرار می گیرد که از سه باریکه مجزای
    چوب تشکیل میشود : دو باریکه از چوب گلابی و یک باریکه از چوب تبریزی و ضخامت این
    باریکه ها کمتر از 1.5 میلیمتر است و علاوه بر نقش تزیینی ، این باریکه از گسترش ترک
    در اطراف لبه ها که بسیار آسیب پذیرند جلوگیری می کند .
    در صفحه پشتی ، لبه خارجی ، دکمه بالایی را نیز شامل می شود اکه این دکمه اتصال
    دسته ویولن را تقویت می کند . و در صفحه جلویی ویولن دو سوراخ میانی وجود دارد که به
    خاطر شکلشان به نام سوراخهای F هستند .
    خرک که موقعیت ان بر روی ساز به وسیله بریدگی های کوچکی که در وسط سوراراخهای
    F وجود دارد مشخص می شود و تنها توسط فشاری که سیمها به آن وارد می کنند
    نگهداشته میشود که موقعیت دقیق خرک در کیفیت مطلوب صوتی اهمیت زیادی دارد .
    خرک را از ورقه نازکی از چوب افرا می تراشند که با برش های ظریفی از حجم آن کاسته
    میشود . قوس بالایی خرک متناسب با تخته انگشت گذاری بوده و به آرشه این امکان را
    میدهد تا بر روی یک سیم کشیده شود بدون اینکه با سیمهای مجاور برخورد کند .
    سیمها وقتی از روی خرک میگذرند به وسیله سیم گیر محکم شده که این سیم گیر خود
    بوسیله نواری به ویولن متصل می شود که از چوب آبنوس بوده و به طرف پایین صفحه
    جلویی می رود و به دور دکمه انتهایی که به شکل میخ واز جنس چوب سخت است
    می پیچد و دکمه انتهایی هم در داخل بلوک پایینی محکم می شود .
     
  4. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    آرشه و ساز

    سازهای آرشه ای از جزو دسته سازهایی هستند که به نگهداری و مراقبت زیادی احتیاج دارند . عناصر تشکیل دهنده این سازها تحت فشار سیم ها و لرزش صوتی دائمی به طور قطع کمی تغییر میکنند. در طی عمر چند صد ساله یک ساز اگر از آن به طور مناسب استفاده شود شکل ساز کمی تغییر میکند در این مطلب به نکاتی اشاره میشود که به وسیله آن میتوانید مراقبت بیشتری از سازتان داشته باشید.- طبیعت چوب به گونه ای است که وقتی در معرض هوای مرطوب قرار میگیرد باد میکند و وقتی در معرض هوای خشک قرار میگیرد جمع میشود. تغییر ناگهانی دمای محیطی که سازتان را در آن محل قرار میدهید باعث صدمه زدن به آن میشود پس از هرگونه تغییر دمای ناگهانی محیط خود داری نمایید. برای دقت در این امر وقتی وارد محیطی شدید 15 دقیقه از خارج کردن ساز از جعبه آن خودداری کنید تا چوب به دمای محیط عادت کند. 2-هرگز سازتان را در معرض نورمستقیم خورشید قرار ندهید چون به سرعت باعث تغییر رنگ ساز میشود 3-اگر در منزلتان از وسایل گرم کننده مانند رادیاتور استفاده میکنید و یا در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی میکنید همواره از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده نمایید و هرگز آن را در کنار رادیاتور و یا بخاری قرار ندهید بهترین مکان برای قرار دادن ساز فضای بازی در سالن میباشد که از دما و رطوبت نرمالی برخوردار است. 4- هرگز سازتان را در هنگام مسافرت در صندوق عقب ماشین قرار ندهید چون تغییر دائمی هوای سرد و گرم باعث باز شدن چسب چوب و چسبیدن ساز به کیف میشود و همچنین 95 دزصد سازهایی که در صندوق عقب ماشین بدون سرنشین نگهداری میشود دزدیده میشود. 5- هر گز ساز را بر روی سطوح سخت و تیز قرار ندهید زیرا باعث خراشیده شدن سطح آن میشود 6-بعد از هر بار نواختن سازتان گرده های کالیفوم موجود روی صفحه صدا را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمال نرم و لطیف و گرده های موجود روی گریف و سیم ها را با استفاده از انگشتان خود پاک کنید.اگر این آلودگی ها روی ساز باقی بماند باعث میشود که صدا از شفافیت لازم برخوردار نباشد. لازم به ذکر است هیچگاه برای تمیز کردن و پاک کردن ساز از الکل – استون – پارافین و یا سایر حلال ها استفاده نکنید. 7-اگر ساز شما با ارزش است بهتر است از کیف مناسبی برای حمل آن استفاده نمایید. بهتر است کیفی را که انتخاب میکنید از داخل دارای فنر بندی باشد تا اگر به طور اتفاقی از دستتان رها شد آسیب کمتری به ساز وارد آید و همچنین به اندازه کافی جا برای ادوات و کتاب نت داشته باشد.اکثر موزیسین ها کیف های مستطیلی را ترجیح میدهند زیرا دارای جای بیشتری میباشد. 8-هر چند وقت یک بار خرک ساز را کنترل کنید و مطمئن شود که سر جایش است و فاصله آن تا بدنه مناسب باشد
     
  5. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    مزایای ویالن استرادیواری

    استرادیورای یکی از سازندگان ویالن بوده و پس از گذشت 300 سال مزایای ویالن آن به شرح ذیل می باشد :

    1- برد صدای بالا بطوریکه در سالنهای بزرگ صدای این ویالنها تا فاصله 40-50 متری به وضوح شنیده می شود .

    2- عدم افت کیفیت صدا و تداخل نتها در اجرای قطعات با سرعتهای بالا مانند آثار پاگانینی

    3- عدم افت کیفیت صدا بعد از رنگ آمیزی ساز و بهبود صدا بعد از خشک شدن کامل رنگ
     
  6. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    پیشینه ساز ویالن

    ویولن یک ساز ظریف و فرنگی است و طبق نمونه‌های که ساخته می‌شود از 58 قطعه مختلف که به طرز دقیقی با هم جور شده‌اند و وزن آن در حدود 400 گرم می باشد و ابتدا توسط سازنده ایتالیایی گاسپارو برتولونی اختراع شده است.
    از شاگردان مشهور گاسپارو برتولونی آ آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویولن در سطح جهان را پرورش داد یعنی آنتونیو استرادیواریوس ایتالیا ایتالیایی.
    تا کنون کسی در جهان پیدا نشده که نه تنها بتواند هنر او را تکمیل نماید بلکه قادر نبوده ویولنی بسازد که از حیث زیبایی و صوت بتواند با ویولن‌های آنتونیو استرادیواریوس برابری نماید. جلا و ظاهر خوش ویولن استرادیواریوس چیزی در حد کیفیت خورشید که روی پوست ابریشمی تابیده باشد است و هم چنین نرمی و لطافت خاص و منحصر به فرد یا می‌توان گفت پختگی.
    یکی از کارهای استرادیواریوس ایجاد ویولن کنسرت است که با طنین نیرومند خود در کنسرتها مقام ارجمند دارد و موسیقی بیشتر از این لحاظ مدیون استرادیواریوس می باشد.
    تاکنون بیش از سه سده از اختراع اولین نمونه ویولن توسط گاسپارو برتولونی میگذرد و در این مدت با وجودی که کشفیات جدیدی در علوم فیزیک و شیمی نموده‌اند نه تنها نتوانسته‌اند در ساختمان ویولن تغییری بدهند بلکه از رموز کار سازندگان قدیم نیز چیزی درک نکرده اند.
     
  7. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    قطعات ویولن و توضیحات آن

    خرک (در جلو)، گریف (جسم سیاه‌رنگ در عقب) و سیم‌های ویولون
    قسمت‌های ساز ویولن عبارت‌اند از:

    *
    آرشه: یا کمان ترکه‌ای چوبی است که رشته‌های موی دم اسب در طول آن کشیده شده و به دو سر آن ثابت شده است.

    *
    تنه: جعبه‌ای که ما بین طبله (تخته روئی)، زیره (تخته زیرین) و جدارهای طرفی محصور شده است. در روی طبله سیم‌ها، چوب آبنوس تکیه گاه سیم‌ها، خرک، سیم‌گیر و دو شکاف قرینه به شکل f قرار دارد.

    *
    دسته یا گردن: در واقع دنباله چوب آبنوس تکیه سیم هاست که محل انگشت گذاری نوازنده در قسمت بالای آن قرار دارد. نوازنده ویولن قادر است در تمام طول چوب آبنوس انگشت گذاری کند.انتهای دسته به جعبه کوچکی ختم می‌‌شود که سیم‌ها در درون آن به دور گوشی‌های کوک پیچیده می‌‌شوند.

    *
    خرک: بین سیم‌ها و طبله ویولن قرار گرفته و فشار سیم‌ها آن را عمودی نگه‌می‌دارد. نقش خرک آن است که ارتعاش سیم‌ها را به طبله و به جعبه ویولن منتقل کند. و نیز در داخل جعبه میله‌ای چوبی تقریباً زیر خرک، اندکی بلندتر از جدار طرفی قرار داده شده که شکل گرده ماهی، طبله و زیره را حفظ کند.

    *
    گریف: از آبنوس ساخته شده و در طول گردن ویولن چسبیده است و تا میانهٔ جعبهٔ ساز ادامه دارد. گریف جایی است که نوازنده با انگشت خود سیم را به آن می‌چسباند و به این ترتیب طول سیم را کوتاه می‌کند و نت‌های مختلف را می‌نوازد.

    *
    سیم گیر: از آبنوس ساخته شده و در فاصله اندکی از خرک تا آخر تنه ویولن کشیده شده است. با زهی از جنس روده یا پلاستیک به دکمه‌ای که در قسمت پائین جدار تعبیه شده بند می‌‌شود.

    *
    سیم‌ها: سیم‌ها از جعبه کوچک سر ساز آغاز شده در طول چوب آبنوس تکیه‌گاه سیم‌ها ادامه یافته، از روی خرک عبور کرده و در سیم‌گیر مهار می‌شوند. سیم‌های ویولن قبلا از روده گوسفند (زه) ساخته می‌‌شد. امروزه در سیم‌های بم‌تر، روی روده سیم فلزی نازکی می‌‌پیچند و در سیم‌های زیرتر از مفتول فلزی تنها استفاده می‌‌شود.

    نقش این ساز چه در ارکستر بزرگ، به طور جمعی و چه در ارکستر مجلسی و انفرادی آنقدر پر اهمیت است که آن را «شاه سازها» گفته‌اند. در یک پارتیتور موسیقی ارکستری، ویولن‌ها از تمام سازهای دیگر کمتر سکوت دارند.
    نخستین سازندگان معروف ویولن درایتالیا پیدا شدند. گاسپارو داسالو نخستین ویولن حقیقی را ساخت، اما معروفترین ویولن‌ها در شهر کرمونا ساخته شدند. آندره اماتی و فرزندش نیکولا اماتی و شاگردش آنتونیو استرادیواریوس، بهترین ویولن‌های دنیا را تاکنون ساخته اند.
     
  8. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    تحقیقات برای یافتن یک ویالن قرن 18

    پلیس آمریكا تحقیقات گسترده ای را برای یافتن یك ویولن بسیار ارزشمند كه متعلق به قرن هجدهم میلادی است آغاز كرده است. به گزارش رویترز، این ویولن برجای مانده از قرن هجدهم كه از ارزش زیادی برخوردار است، از درون ماشین یك دانشجوی موسیقی در سانفرانسیسكو ربوده شده است.به گفته كارشناسان عتیقه شناس این ساز به دست هنرمند بزرگ ایتالیایی، نیكولو گالیانو در دهه ۱۷۶۰ ساخته شده و ۲۳۸ هزار دلار آمریكا ارزش دارد.گالیانو از شاگردان بزرگ نابغه و استاد مسلم ویولن سازی ایتالیایی آنتونیو استرادیواریوس بود.این ویولن آخرین بار توسط یك فروشگاه عتیقه در اختیار سبینا ناكاجیما دانشجوی موسیقی قرار گرفته بود تا با آن در یك كنسرواتوار برنامه اجرا كند.او كه ماشین خود را در منطقه ای پارك ممنوع گذاشته بود زمانی كه می خواست آن را از درون ماشین بردارد، متوجه ربوده شدن آن شد.

     
  9. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    تميزكردن گيتار

    - براي تميز كردن از پارچه ي خشك خشك استفاده كنيد

    - اگر دستمالتونو "اتفاقي" خيس كردين اونقدر وايسيد تا خشك بشه يا خيلي خيلي كم نم داشته باشه

    - اگر ميخواين ديگه سنگ تموم بذارين و حصابي برقش بندازين بايد از جلا دهنده هاي مخصوص گيتار بخرين كه يه سرياشونم تا يه مدتي در برابر اب و هوا عايقن

    - يه نكته ي ديگه كه بعضي گيتارها "پل"شون جلادهنده نداره و بعضي موقعها خشك ميشه كه من مال خودمو يكي از اين چربكننده ها كه مال چوبه ميزنم و تا يه مدتي عالي ميكشه.


    .: اينم بگم كه گيتارهاي سفارشي خيلي خيلي نسبت به گيتارهاي ديگه حساسند و در تميز كردن و نگه داشتن اونا بايد دقت خيلي بيشتري به خرج بدين.:)
     
  10. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    طرز صحيح گرفتن پيك(و اطلاعات اضافي...)

    يكي از دوستان طرز قرار گرفتن پيك رو درخواست كرده بودند كه من مقاله يا نوشته ي خواصي راجبش ندارم چون هرچي هست يه چند خط توضيحه كه براتون ميذارم:ى


    دستتون رو بايد در حالت مشت بگيريد, ولي شصتتون صاف باشه. پيك يا همون "مضراب" بين اين دو انگشت قرار ميگيره. اينم از عكسش:

    [​IMG]


    پيك يا مضراب در سايزهاي مختلف مياد كه به جاي انگشت استفاده ميشه. كاربردشم در سبكهاي پاپ و الكتريكه ولي گاهي اوقات(خيلي خيلي كم) پيش مياد كه در كلاسيك و فلامنكو از پيك براي صداي بلندتر استفاده بشه كه فقط براي تاكييده و در اجرا استفاده نميشه.

    من پيشنهاد ميكنم قبل از خريد همه ي اندازه ها رو بررسي كنيد چون من براي خود من پيش اومده كه اونقدر نازك بودن كه هنگام نواختن ريتم ميشكستند و يه بارم انقدر كلفت بود كه به كلي دستم رو از كار انداخته بود!
     
  11. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    خرید گیتار

    در صورتي كه شما قصد خريدن يك گيتار خوب راداريد بايد حتما با يك نفر آدمي كه وارد هست برويد ولي در هر صورت يك سري نكات هست كه بايد در هنگام خريد گيتار به آن توجه كنيد:

    1- ابتدا شكل ظاهري گيتار را با دقت نگاه كنيد كه تا هيچ گونه لكه و يا خوردگي و خط و تو رفتگي وجود نداشته باشد مخصوصا در قسمت دسته گيتار(جايي كه گيتار در آن قسمت كوك ميشود)هيچ گونه تركي در داخل و يا خارج وجود نداشته باشد.
    2-بايد مطمئن بشويد كه دسته گيتار كاملا صاف است و هيچ گونه تابي در آن وجود ندارد.
    3- بايد توجه كنيد فرتهاي گيتار( ميله هاي آهني كه بصورت موازي در دسته گيتار قرار دارد و نتها را از هم جدا ميكند) بصورت نوك تيز از طرفين بيرون زده نباشد چون ممكن است دستتان در هنگام نواختن گيتار صدمه ببيند و همينطور بايد توجه كنيد كه فرتها بطور كامل در دسته گيتار فرو رفته باشد.
    4-بايد توجه كنيد كه فاصله سيم گيتار تا دسته گيتار (فرت برد) كم باشد چون اگه بيش از حد باشد شما بايد نيروي بيشتري را براي اينكه نتي را گرفته متحمل شويد.
    5- مطمئن شويد سيمهاي گيتار بروي هيچ فرتي صدايي مانند (گز) نداشته باشد براي اين كار بايد شما صداي 6 سيم را بروي تمام فرت برد امتحان كنيد.
    6-بايد مطمئن شويدكه گيتار شما داراي طنین خوبي بوده و داراي حد اكثر صدا است.
    7-با پشت دست به روي تمام قسمت هاي صفحه صدا بزنيد اگر متوجه صدايي مانند صداي گز شديد آن گيتار خراب است و نبايد خريداري شود.
    8-بايد توجه كنيد كه تيغه پل( تيغه سفيد رنگي كه در شكاف پل وارد شده و سيم گيتار بروي آن قرار دارد) كاملا عمود باشد چون در غيره اينصورت امكان شكسته شدن پل گيتار وجود دارد.
    9-توجه كنيد كه پل گيتار بطور كامل بروي بدنه گيتار چسبيده باشد و هيچ گونه درزي وجود نداشته باشد.
    10- گيتارتان بايد سبك باشد.
    دوستان عزيز اين نكاتي است كه من خودم در هنگام خريدن گيتار رعايت ميكنم پس بايد توجه كنيد كه همه اين نكات در گيتار رعايت شده باشد در غيره اينصورت من به شما پيشنهاد ميكنم كه از خريد آن منصرف شويد. و هيچ وقت در خريد ساز عجله نكنيد.اگه مبتدي هستي و ميخواهيد گيتاري خريداري كنيد حداقل انتخاب شما بايد گيتار YAMAHA C70 باشد و براي انتخاب سيم گيتار من سيم D Addario J50 را به شما پيشنهاد ميكنم.
     
  12. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    آلتراسیون چیست؟

    زمين شناسی :به کلیه تغییرات شیمیایی و کانی شناسی که تحت تأثیر آبهای ماگمایی و یا گرمایی در سنگها ایجاد می‌شود آلتراسیون می‌گویند.

    موسيقی :عبارتست از تغییرات لحظه ای و مقطعی در خط ملودی و یا آکورد.

    بطور کلی آکوردی را آلتره گویند که یکی از نت ها که سازنده این آکورد است٬ دچار تغییری کروماتیک شود.

    هرچه زمان کشش نت التره شده طولانی تر باشد، آن نت خود را بیشتر نمایان میکند و آکورد مربوطه واقعا آلتره میگردد .
     
  13. avajang.com .leftavajang.com.right
  14. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    آشنایی با گام ها

    گام مجموعه ای از نتهاست که با يکديگر رابطه دارند وبه عبارت ديگر دارای فاصله های معينی از يکديگرند.گام از مفاهيم بسيار مهم در موسيقی است و تئوری موسيقی بر اساس گام بنا شده است.هرگام ميتونه بر اساس يک نت بنا بشه مانند گام لا مينور ويا گام دوماژور و...


    بطور کلی گام در موسيقی به دو دسته تقسيم ميشه:
    گام مينور وگام ماژور و ساير گامها از اين دو گام مشتق ميشود مانند گام پنتاتونيک.
    توجه کنيد که تفاوت گامها از فاصله بين آنها نتيجه ميشود.خوب بريم سر اصل مطلب:

    اولين گامي که ميخوام براتون بگم گام مينور است.
    اين گام که از ۷ نت تشکيل شده و قالب کلي اون به اين شکل است:Foto1

    گامتون با استفاده از اين قالب گام مورد نظر رو بدست بياريد.
    بطور مثال شما ميخواهيد گام لا مينور را بدست بياريد بنا بر اين نت اصلي شما لا است.
    از اونجايي که نت لا در فرت ۵ قرار گرفته بنابر اين اين قالب رو از فرت ۵ شروع ميکنيم.که تصوير بالا نيز گام لا مينور را به شما نشون داده.
    راستي اين هم بگم که برای بدست آوردن گام بايد از سيم۶ شروع کنيد يعنی نت مورد نظر شما از اين سيم شروع ميشود و به ترتيب جلو ميرويم .(در تصوير بالا از بالا به پايين سيم بم ميشود)
    در ضمن بگم که آهنگی گه در اين گام ساخته ميشود معمولا احساس غم وناراحتی را به شنونده القاء ميکند.پس اگه خواستيد آهنگ غم انگيز بسازيد ميتونين از اين گام استفاده کنيد.
    نکته:گام نوازی يه تمرين بسيار مهم در بالا بردن سرعت و مهارت در انگشتان دست ميباشد.
    واقعيت اينکه بهترين گيتاريستهای دنيا هم هر روز اين تمرين رو انجام ميدن پس شما هم از امروز اين تمرينو بايد بزاريد در برنامه روزانه زندگيتون.البته شما بايد در همه گامهايي که بّه شما آموزش ميدم تمرين گام نوازي رو داشته باشيد.

    آشنایی با گام ماژور:

    گام ماژور یکی از مهمترین گامهای موجود میباشد.اين گام برعکس گام مينورکه دارای حالت غم انگيز ميباشد.القاءکننده حالت شاديست.پس اگه خواستيد آهنگ شاد بسازيد ميتونيد در اين گام آهنگ بسازيد.اين گام نيز مانند گام مينور دارای ۷ نت ميباشد .شکل اين گام بروی دسته گيتار به اين شکل ميباشدoto2



    شما ميتونيد با جابجا کردن اين قالب بروی دسته گيتار گام ماژور هر نت مورد نظر را بدست بياريد.که نت اصلی شما از سيم ۶ گيتار شروع ميشود .بطور مثال گام دوماژور از فرت ۸ شروع ميشود ويا گام لا ماژور از فرت ۵ شروع ميشود.بطور مثال شکل بالا بما گام دوماژور را نشان ميدهد. قالب فوق را که ميبينيد از فرت ۸ شروع کرديم و گام دو ماژور را بدست آورديم.
    نکته: برای گام نوازی ترتيب اجرای نتها مهم ميباشد مثلا گام دوماژور که از نتهای دو.ر.می.فا.سل.لا.سی تشکيل شده شما هم بايد به همين ترتيب گام مورد نظر را بنوازيد. (ياداوری:دراين شکل از بالا به پايين سيم بم ميشود.)

    گام پنتاتونیک مینور و ماژور:
    گام پنتاتونيک مينور: اين گام از ۵ نت تشکيل شده و از مهمترين گامها در موسيقی مدرن است.قالب کلی آن بروی دسته گيتار بصورت زير استoto3




    در اين قالب ما ميخواهيم گام لا پنتاتونيک مينور را به شما نشان بديم.چون اين گام از نت پايه لا واقع در سيم ۶ فرت ۵ (نت لا) شروع شده و به همين خاطر نام گام لا پنتاتونيک مينور ميباشد.
    سعی کنيد که اين قالب را انقدر تمرين کنيد تا برای پيدا کردن نتهای گام نيازی به فکر کردن نداشته باشيد و بدون مکث نتهای گام را بشناسيد.
    در ضمن اين قالب را ميتوانيد در سراسر دسته گيتار جابجا کنيد و گام مورد نظر را بدست اوريد.
    مثلا اگه شما گام دو پنتاتونيک مينور را بخواهيد بايد اين قالب را از فرت ۸ سيم ۶ شروع کنيد.


    گام پنتاتونيک ماژور:اين گام نيز مانند گام پنتاتونيک مينور از ۵ نت تشکيل شده و قالب کلی آن بروی دسته گيتار بصورت زير ميباشدoto4
     
  15. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    حالت صحيح بدن هنگام نوازندگي گيتار

    نواختن بسياري از سازها از جمله گيتار مستلزم قرار گرفتن بدن در حالتي نامتقارن است. از اين رو مي‌بايست به نكات و جزئيات بسياري توجه نمود. تا كنون وسايل مختلفي جهت هماهنگ كردن اين ساز با بدن انسان و نيز حالات مختلف بدن هنگام نوازندگي مورد بررسي قرار گرفته است.
    صندلي نوازنده گيتار بهتر است از نظر ارتفاع قابل تنظيم و بدون تكيه‌گاه باشد. سطح رويي صندلي بايد تا حدي نرم باشد اما نه به اندازه‌اي كه در آن فرو رود. جاي پاي نوازنده هم نسبت به بلندي قد، ويژگيهاي جسماني و ارتفاع صندلي در سه درجه مختلف قابل تنظيم باشد. هنگام نشستن ستون فقرات بايد كاملاً صاف و بدون پيچ خوردگي و يا خميدگي قرار گيرد و زاويه بين رانهاي نوازنده و نشيمنگاه حدود 100 درجه باشد.
    روش صحیح مهار کردن گیتار بدون انحنا:
    1) نوازنده باید هنگام نشستن کاملاً راحت و در حالت آرامش قرار بگیرد.
    2) گیتار باید طوری مهار شود که احتیاج به نیروی نگهدارنده توسط انگشتان دست ها نداشته باشد.
    3) دستها و بازوهای نوازنده باید کاملاً قادر باشند که به راحتی و آزادانه عمل کنند.
    4) فرورفتگی قسمت پایین شکم گیتار باید کاملاً بر روی ران پای چپ به طوری که هیچ فضای خالی بین آنها نباشد قرار گیرد.
    5) لبه بالایی گیتار باید به وسط سینه نوازنده تکیه داده شود.
    6) پای راست باید در حالت آرامش قرار بگیرد و سنگینی طبیعی آن بر روی قوس پایین شکم گیتار فشار آورد.
    7) بازوی دست راست باید طوری قرار بگیرد که وزن طبیعی آن باعث ایجاد شیب مناسب بین سردسته و شکم گیتار گردد.
    8) کلیه اعضای بدن باید همواره حالت آرامش خود را حفظ نمایند.
    توجه:
    دقت داشته باشید که پشت گیتار با شکم تماس نداشته باشد ، چرا که باعث ضعیف شدن و نامطلوب گردیدن صدا میشود.
    بازوی دست راست:
    هنگامی که بازوی دست راست به طور صحیح در محل مناسب بر روی گیتار قرار گیرد نه تنها باعث تعادل گیتار میشود، بلکه انرژی کمتری را جهت به ارتعاش درآوردن سیمها ممکن میسازد. بازوی دست راست بر روی لبه بالایی عقب شکم گیتار و به حالت تعلیق باید در مقابل سوراخ تولید صدا قرار گیرد ، ناگفته نماند که با تغییر مکان بازو بر روی نقطه تماس میتوان این عمل را اصلاح کرد ، که هم گیتار در حالت تعادل باشد و هم دست در محل صحیح قرار گیرد. با توجه به متفاوت بودن اسکلت بندی بدن هر شخص نسبت به دیگری ، این نقطه تماس را باید خود نوازنده پیدا کند.
     
  16. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    لگاتو

    تعریف لگاتو(legato) :
    برای پیوسته اجرا شدن صدای نت ها به کار می رود که در نهایت صدای نت ها را لطیف و دلپذیر می کند.نشانه لگاتو در نت نویسی به صورت یک خط خمیده می باشد که در بالای نت ها قرار می گیرد.

    لگاتوی کوبیدنی یا چکشی (Hammer):
    اگر از نتی به نت یا نت های زیرتر از خودش روی یک سیم برویم و این عمل را با یک بار به صدا درآوردن سیم گیتار و کوبیدن انگشت مربوط به آن پرده زیرتر انجام بدهیم. در تبلچر ما این عمل را با علامت h نشان می دهیم.مثلا با یک ضربه به سیم اول گیتار در حالی که پرده سوم آن را گرفته ایم با انگشت سوم به روی پرده پنجم همان سیم می کوبیم.
    (-----5-h-3------)

    لگاتوی کشیدنی (Pull off):
    اگر از نتی به نت یا نت های بم تر از خودش روی یک سیم برویم و این عمل را با یک بار به صدا در آوردن سیم گیتار و کشیدن و رها کردن پرده مورد نظر توسط انگشت مربوطه انجام دهیم. توجه کنید که در این عمل چون حرکت رو به عقب هست پس باید از قبل ما پرده قبلی را روی سیم گرفته باشیم. این عمل را در تبلچر با علامت P نشان می دهند. برای مثال ما در حالی که پرده پنجم سیم یک را با انگشت دوم و پرده چهارم همان سیم را با انگشت اول نگه داشته ایم با یکبار به صدا در آوردن سیم یکم انگشت خود را از روی پرده پنجم به پایین می کشیم و رها می کنیم.
    (-------4-P-5----)
     
  17. amirhkh

    amirhkh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    83
    تشکر شده:
    0
    گیتار هوایی

    مقدمه:در چند روز اخیر که به دنبال خبری درباره موسیقی بودم، مدام به مطلبی برخورد میکردم که درباره به صدا درآوردن گیتار مجازی بود. همان کاری که بیشتر ما هنگام شنیدن گیتار در موسیقی محبوب خودمان انجام میدهیم یا میداده ایم. ماجرای این اختراع برایم چندان جالب نبود، اما وقتی دیدم نواختن گیتار مجازی یا به عبارتی "ادای گیتار زدن در آوردن" در جهان چه اهمیتی دارد، برایم جالب شد و فکر کردم

    شنیدن صدای گیتار مجازی
    بالاخره پس از ده ها سال از "ابداع" گیتار هوایی یا مجازی، صدای این ساز نادیدنی از استرالیا درآمد!

    گروهی از دانشمندان استرالیایی، نرم افزاری ساخته اند که هر بلوز آستین بلندی را به یک گیتار تبدیل میکند. دکتر ریچارد هلمر Richard Helmer ، متخصص مهندسی برق، به فکر نمایش قدرت البسه تولید شده با "پارچه های هوشمند"ی بود که میتوانستند با کمک کامپیوتر دارای صدا شوند. این در واقع جبه دیگری از روشی است که برای تولید بازیهای کامپیوتری واقع گرایانه به کار میرود. در این بازیها، حرکات بازیکن واقعی با حسگرهایی که در لباسش کار گذاشته شده و توسط کامپیوتر ضبط میشود، به شخصیت مجازی داخل بازی منتقل میشود. با این تفاوت که در اختراع هلمر، او این اطلاعات حرکتی را به صوت تبدیل میکند.

    این ایده، چندان هم نو نیست زیرا لئو ترمین Léon Theremin فیزیکدان روس نیز در سال 1919 با ساختن ساز الکترونیکی خود که به نام خودش شناخته میشود، حرکت را به صوت مبدل کرده بود.

    سال گذشته پروژه ای در دانشگاه تکنولوژی هلسینکی Helsinki تکمیل شد که در آن با استفاده از دستکشهایی با فناوری بسیار پیشرفته، به تولید صوت می پرداختند.

    این بلوزهای آستین بلند که توسط هلمر طراحی شده اند در قسمت آرنج دارای حسگرهایی هستند که سیگنالهای حرکتی بازو را تعریف و تفسیر کرده و سپس این اطلاعات را به شکل سیگنالهای بیسیم به کامپیوتری میفرستند که آنها را به صدایی مانند صدای گیتار تبدیل میکند. دستها و بازوهای این نوازندگان، درست مانند زمانی که یک گیتار واقعی را در دست گرفته باشند قرار گرفته و عمل میکند، یک دست پرده ها را روی "دسته" ساز میگیرد و دست دیگر به نواختن میپردازد. این بلوز که "ساز پوشیدنی" نام گرفته است واکنشهای منفی و مثبتی را در میان علاقمندان این "ساز" به وجود آورده است.

    اجرایی از گیتار هوایی را ببینید.

    نحوه پردازش کامپیوتر از نوازندگی گیتار هوایی را ببینید.

    جایگاه باور نکردنی گیتار هوایی یا مجازی در جهان :

    هنر نواختن گیتار هوایی
    گیتار هوایی، سازی فرضی است که بسیاری از افراد هنگام شنیدن موسیقی به نواختن آن تظاهر میکنند. نواختن گیتار هوایی با حرکات اغراق شده در نواختن و معمولا همراه با خواندن ترانه با صدای بلند یا تنها با لب زدن است. گیتار هوایی معمولا در همراهی با گیتار الکتریکی در موسیقی سبکهای راک و هوی متال heavy metal و انواع دیگر موسیقی پر تحرک "نواخته" میشود.

    تکنیک
    نوازندگان، هنگام اجرای موسیقی معمولا به طور غیر ارادی با بدن خود ریتم و حال و هوای موسیقی را دنبال میکنند و این کار در بسیاری مواقع به عنوان روشی برای محاسبه و حفظ زمان و ریتم موسیقی نیز به کار میرود (ساده ترین این حرکات، شمردن ضرباهنگ با زدن پا بر زمین است). در موسیقی راک بسیاری از نوازندگان با اغراق در این حرکات، آنها را به جزئی از نمایش خود و علامت مشخصه کار خود تبدیل کرده اند. علاقمندان این نوازندگان معمولا از شدت علاقه به هنرمند محبوشان حرکات آنها را تقلید کرده و در موسیقی غرق میشوند. نوع دریافت تصویر نوازندگی
    گیتار هوایی از طریق کامپیوتر

    از نظر عده ای، نواختن گیتار هوایی نوعی سرگرمی تخصصی است و این افراد به توانایی خود در تقلید شیوه نواختن هنرمندان مختلف میبالند. جالب است که در بسیاری از کشورها مسابقات سازمان یافته گیتار هوایی برگذار میشود و از سال 1996، مسابقات سالیانه قهرمانی گیتار هوایی، به عنوان بخشی از فستیوال موسیقی اولو Oulu در فنلاند برگزار میشود. اولین مسابقات رسمی گیتار هوایی در سال 1994 در بریتانیا برگذار شد.

    تبدیل شدن به مفهومی فرهنگی
    بعضی از هنرمندان، گیتار هوایی را به درجات بالاتری سوق داده اند: گروه راک آمریکایی Journey در ویدئو کلیپ تک ترانه خود Separate Ways، هر یک به نواختن ساز مجازی مربوط به خود پرداخته اند. گروه سوئدی اکستریم متال extreme metal مشوگا Meshugga نیز در ویدئوی ترانه خود New Millenium Cyanide Christ از این ایده بهره مند شده است. در این ویدئو پنج عضو گروه در اتوبوس تور خود نشسته اند و با گیتارها، درامز و میکروفونهای هوایی خود به اجرای موسیقی پرداخته اند.


    دلیل واکنشهای منفی
    پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که این اختراع با وجود جذابیت علمی و فنی آن، واقعا برای نوازندگان این "ساز" هم جذابیت دارد؟ آیا آنها واقعا میل دارند که مسئول صدایی که از بلندگو پخش میشود، باشند؟ بخشی از جذابیت گیتار هوایی این است که هر کاری بکنید، موسیقی به هر حال پخش میشود. هیچ حرکتی اشتباه نخواهد بود و هر چقدر نت که جا بیاندازید و هر چقدر هم خارج بنوازید، باز هم بزرگترین نوازندگان گیتار در حال همراهی با شما هستند.

    به گفته بسیاری از نوازندگان و علاقمندان گیتار هوایی، با این اختراع هلمر، این هم نوازی افراط آمیز، ساده و بدون تعهد، دیگر نمیتواند به همین راحتی انجام شود. حالا هر حرکت دست، مسئولیت دارد و یک نت به وجود می آورد و در نتیجه تفریحی بودن ماجرا و هیجان حاصل از آن به هیچ میرسد.