برگزیده های پرشین تولز

معرفی اجمالی شیراز و جاذبه های دیدنی آن + مهم ترین مراکز خرید، رستوران ها و هتل ها

tourgasht admin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 جولای 2018
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
سن
25
معرفی اجمالی شیراز

شیراز یکی از پرطرفدارترین و بزرگ ترین شهرهای ایران و مرکز استان فارس می باشد که سالانه هزاران گردشگر از نقاط مختلف به این شهر زیبا و دیدنی سفر می کنند. جمعیت شهر شیراز در سال 95 بالغ بر 1/712/745 نفر بوده است و به علت هجرت گردشگران از نقاط مختلف به این شهر تعداد جمعیت رو به افزایش می باشد. لازم است بدانید از شهر زیبای شیراز در کتاب های مختلفی به نام های دیگری نظیر ((تیرازیس)) یا ((شیرازیس)) یاد شده است. این شهر زیبا در بخش مرکزی استان فارس در ارتفاع 1486 متری سطح دریا در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است. این شهر زیبا آب و هوای معتدلی دارد که بسیار دلچسب و دوست داشتنی می باشد و هر ساله گردشگزان بیشماری را به سوی خود می کشاند. شهر زیبای شیراز از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوههای بمو، سبز پوشان، چهل مقام و بابا کوهی محدود شده است. این شهر در زمره یکی از مهم ترین شهرهای ایران شناخته شده است و توانسته است رتبه ی برتری را از لحاظ جاذبه های گردشگری و تفریحی ازآن خود کند. برای آشنایی بیشتر با این شهر با تورگشت همراه شوید.

1-تخت جشید

تخت جمشید یکی از پرآوازه ترین جاذبه های گردشگری شیراز می باشد که در نزدیکی شهر مرودشت و در فاصله حدود 60 کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است. پونانیان قدیم به این آثار تاریخی پرسپولیس نیز می گفتند و در ایران به آن چهل منار نیز گفته می شود. تخت جمشید یکی از شهرهای باستانی ایران به شمار می رود که سالیان دور، پایتخت هخامنشیان بوده است. تخت جمشید مجموعه ای از کاخ های بسیار باشکوهی می باشد که ساخت آن در سال 512 قبل از میلاد بوده و اتمام آن نیز 1500 سال به طول انجامید. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



2-دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از دروازه های معروف به جامانده از دوره های قدیم در شهر زیبای شیراز می باشد که امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین آثار تاریخی شیراز محسوب می شود. این بنا در شمال شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه بابا کوهی قرار دارد. لازم است بدانید دروازه قرآن در طول تاریخ چندین بار تخریب و مورد بازسازی قرار گرفته است. برای مثال در دوره زندیه، کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهچراغ تیموری در اتاقک بالای آن جای داد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



3-باغ ارم شیراز

باغ ارم از دیگر مکانهای دیدنی شیراز می باشد که در شمال غربی شیراز واقع شده و زیبایی خاصی را برای علاقه مندان تور شیراز به نمایش گذاشته است. این مجموعه دیدنی از معروف ترین باغ های شیراز به شمار می رود که از دوران سلجوقیان و در تمام دوره آل اینجور و آل مظفر و گورکانیان مورد استفاده شاهان و خاندان سلطنتی بوده است. گردشگران عزیزی که عاشق طبیعت و گل و گیاه هستند و با قدم زدن در آن به آرامش می رسند باغ ارم می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. بنابراین به گردشگران عزیز توصیه می شود در سفر به شهر زیبای شیراز بازدید از این باغ پرگل و گیاه رنگارنگ را از دست ندهند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.

tourgasht.com-bagh-eram-new.jpeg


4-آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ، آرامگاهی پرطرفدار و متبرک در شیراز می باشد که امروزه به یکی از مهم ترین نقاط دیدنی شیراز تبدیل گردیده است. این آرامگاه باشکوه در شمال خیابان احمدی قرار گرفته و زیبایی خاصی را برای گردشگران به نمایش گذاشته است. آرامگاه شاهچراغ، بنا به اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا می باشد که در آن به خاک سپرده شده و هر ساله گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به سوی خود می کشاند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



5-حمام وکیل

حمام وکیل شیراز، یکی از پیشرفته ترین اصول معماری در زمان خود بوده که در غرب مسجد وکیل به دست کریم خان زند ساخته شده است. این حمام در مرکز شهر شیراز و نزدیک بازار وکیل و مسجد وکیل قرار گرفته است. از آنجایی که این بنای باشکوه از پرطرفدار ترین و مهم ترین مکانهای دیدنی شیراز می باشد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین از قسمت های جالب و دوست داشتنی این حمام قسمتی به نام شاه نشین می باشد که مخصوص استفاده شاه بوده است و نمای دیدنی را برای علاقه مندان به نمایش گذاشته است. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



6-مقبره کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ که مقبره کوروش دوم هخامنش ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نیز بوده است مکانی خارق العاده با معماری منحصر به فردی می باشد که در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد قرار دارد. این بنا از همه سوی دشت مرغاب دیده می شود به ویژه اگر از سمت جنوب غربی از راه باستانی عبور کنیم و از تنگه ی بلاغی وارد دشت شویم نخستین چیزی که جلب توجه می کند آرامگاه باشکوه کوروش بزرگ می باشد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



7-آرامگاه سعدی

مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی ملقب به ((سعدی شیرازی)) در اوایل سده هفتم هجری قمری در شیراز به دنیا آمده است و در سال 690 هجری قمری در شیراز نیز در گذشت. سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شاعران ادب فارسی پس از فردوسی می باشد که آثار بی نظیری را از خود به یادگار گذاشته است. آرامگاه این بزرگ در قدیم بارها مورد مرمت قرار گرفته است و امروزه بعنوان یکی از برترین مکان دیدنی شیراز به شمار می رود. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



8-مقبره حافظ شیرازی

آرامگاه حافظ از دیگر مکان های دیدنی شیراز می باشد که در شمال این شهر پایین تر از دروازه قرآن در یکی از قبرستان های معروف شیراز به نام خاک مصلی واقع شده است. این آرامگاه با ابهت دارای 56 متر ارتفاع و 8 متر عرض و همچنین شامل 20 ستون سنگی به ارتفاع 5 متر نیز می باشد. به گردشگران عزیز توصیه می شود در حین سفر به شهر زیبای شیراز از این مقبره باشکوه حتما دیدن نمایند. در تور شیراز بر خلاف تور مشهد که بیشتر جنبه مذهبی آن مطرح گردید. در تور شیراز هدف بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بیشماری که در خود نهفته است می باشد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



9-بازار وکیل

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران می باشد که در شیراز بعد از میدان شهرداری، نزدیک ارگ کریم خان قرار گرفته است. این بازار سنتی مربوط به دوره زندیه می باشد و به دوره کریم خان زند برمیگردد. این بازار هم اکنون در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) جای گرفته است و از طرفداران بیشماری برخوردار است. ناگفته نماند در کنار بازار وکیل مکانهای دیدنی و تاریخی دیگری هم چون مسجد وکیل و حمام تاریخی وکیل قرار دارد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



10-ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یکی از مهم ترین بناهای دوره زندیه می باشد که دارای 4000 متر زیر بنا بوده و در سال 1108 هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این بنای باشکوه مرکز حکومتی کریم خان و خاندان زند و بزرگان آن دوره می باشد. همچنین این بنای تاریخی دارای مناره ها و برج های زیبا و دوست داشتنی دیگری می باشد که هر گردشگر را محو تماشای خود کرده است. این بنای تاریخی باشکوه اکنون زیر نظر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود و در سال 1351 با شماره 918 به ثبت ملی رسیده است. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه کنید.



اطلاعات لازم برای سفر به شیراز

جمعیت: با توجه به سرشماری انجام گرفته در سال 1395 جمعیت این شهر حدود 1.214.808 نفر بوده است. لازم است بدانید شیراز ششمین شهر پر جمعیت ایران شناخته شده است.

مساحت: 240 کیلومتر مربع

استان: فارس

زبان رسمی: زبان رسمی شیراز فارسی می باشد و اهالی این شهر فارسی را با لهجه شیرازی بیان می کنند.

دین رسمی: دین رسمی مردم شیراز اسلام می باشد اما در زمان های دور یهودیان بسیاری نیز در این شهر سکونت داشتند که در سده بیستم به آمریکا و اسرائیل هجرت کردند. ناگفته نماند در این شهر در حال حاضر هموطن یهودی نیز زندگی می کنند. همچنین هموطنان مسیحی به خصوص فرقه پروتستان مانند انگلیکن و پرسبی ترین در شیراز زندگی می کنند و کلیسایی برای ارمنه و یک کلیسا نیز برای انگلین در این شهر دیده می شود.

مهم ترین مراکز خرید شیراز

بازار وکیل: بازار وکیل یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید در شیراز می باشد که در آن می توانید مرغوب ترین پارچه ها و سایر سوغاتی های شیراز را خریداری کنید. این بازار نه تنها مکانی برای خرید می باشد بلکه شاهکاری از معماری اصیل ایرانی می باشد.



سرای مشیر: سرای مشیر یکی دیگر از بازارهای سنتی شیراز می باشد که در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت درب خروجی آن قرار دارد. در این بازار مهم ترین صنایع دستی به فروش می رسد و بعنوان اصلی ترین مرکز فروش صنایع دستی شناخته شده است. از مهم ترین صنایع دستی این بازار می توان به خاتم سازی و معرق، حکاکی و قلم زنی روی مس و برنج، حکاکی و تراش سنگ های قیمتی، ساخت زیور آلات دست ساز سنتی طلا و نقره اشاره کرد.



بازار حاجی: بازار حاجی یکی از قدیمی ترین بازارهای شیراز می باشد که بازدید کنندگان بیشماری را به سوی خود می کشاند. گردشگران می توانند در این بازار محصولاتی مانند پوشاک محلی و سنتی، محصولات خشکبار، لوازم بهداشتی، پارچه های رنگی، ترمه، ظروف قدیمی مانند دیگ و ... به فروش می رسد.



مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس: یکی از بهترین مراکز خرید شیراز می باشد که در 8 طبقه ساخته شده است و دارای دو پارکینگ مجزا، سه طبقه تجار و سه طبقه اداری می باشد. لازم است بدانید این مرکز خرید امکانات رفاهی دیگری از جمله رستوران و کافی شاب را نیز در خود جای داده است.



مجتمع تجاری ستاره فارس: این مجتمع خرید یکی از شیک ترین و لوکس ترین مراکز خرید می باشد که در 9 طبقه ساخته شده است و در آن بیشتر اجناس، از مناطق آزاد کشور تهیه می گردد 3 طبقه از این مجتمعع متعلق به پارکینک می باشد و 6 طبقه ی دیگر آن نیز انواع مختلف کالا در اختیار گردشگران قرار داده می شود.



بهترین رستوران های شیراز

رستوران هفت خوان: رستوران هفت خوان از بهترین رستوران های شیراز می باشد که در چهار طبقه ساخته شده و در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است. این رستوران در مجموع دارای هفت تالار مجزا، شامل 5 رستوران و 2 کافه نیز می باشد و هر یک از آنها به نام یکی از خوان های شاهنامه نامگذاری شده است.



رستوران صوفی: یکی دیگر از برترین رستوران هایی که در بین گردشگران شیراز به شهرت رسیده است رستوران صوفی می باشد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و خاورمیانه سرو می شود. مهمانان این رستوران در حین صرف غذا می توانند از نوای موسیقی ایرانی نیز نهایت لذت را ببرند و خاطرات خوشی را در ذهنشان به ثبت برسانند.



رستوران باغ دار: رستوران باغ دار، رستورانی منحصر به فرد و بزرگ در میان باغ های سرسبز می باشد که به علت وجود غذاهای لذیذ و بی نظیرش شهرت یافته است. لازم است بدانید که فضای داخلی این رستوران به 3 قسمت به نام سالن غذاهای سنتی، غذاهای بین المللی و فست فود تقسیم می شود.



رستوران سنتی شاپوری: این رستوران از رستوران های سنتی و معروف شیراز می باشد که هر گردشگر دغدغه ی این را دارد که یک غذای لذیذ محلی را در آن نوش جان کند. همچنین رستوران شاپوری در کنار مکان های تاریخی این شهر واقع شده و منوی غذاهای آن بیشتر شامل غذاهای اصیل شیرازی مانند کلم پلو و سایر غذاهای ایرانی می باشد.



رستوران سنتی سرای مهر: رستوران سرای مهر یکی دیگر از رستوران های سنتی شیراز می باشد که در میان دالان ها و راهروهای بازار وکیل واقع شده است. این رستوران دارای فضایی زیبا و دیدنی می باشد و با نقاشی های قدیمی، فرش ها، گلیم ها و تخت های چوبی تزئین گردیده است.



مهم ترین هتل های شیراز

هتل پارس: هتل پارس یکی از شیک ترین هتل های 5 ستاره شیراز می باشد که در بلوار کریم خاند قرار گرفته است. این هتل امکانات ویژه ی را در خود جای داده است و آماده خدمت به مهمانان عزیز می باشد. علاقه مندانی که به دنبال اقامتی راحت و ویژه هستند این هتل می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. زیرا هر آنچه را که از لحاظ امکانات رفاهی به دنبالش هستند می توانید در این هتل تجربه کنید.



هتل پرسپولیس: هتل پرسپولیس هتلی لوکس و 5 ستاره در شیراز می باشد که از طرفداران بیشماری برخوردار است. این هتل با وجود امکاناتی هم چون اینترنت رایگان، روم سرویس، خدمات خانه داری و لاندری اقامتی راحت را برای مهمانان عزیز رقم خواهد زد.



هتل بزرگ: هتل بزرگ یکی از لوکس ترین و پرطرفداران ترین هتل های شیراز می باشد که در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته است. این هتل زیبا و لوکس در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار دارد. زیرا در نزدیکی مکان های گردشگری و دیدنی این شهر قرار دارد و گردشگران می توانند دسترسی راحت تری به مکان های دیدنی این شهر داشته باشند.



هتل چمران: این هتل یکی دیگر از هتل های 5 ستاره شیراز می باشد که در تمام طول سال آماده خدمت رسانی به مهمانان داخلی و خارجی می باشد. این هتل از امکانات رفاهی ویژه ای برخوردار است از جمله این امکانات می توان به انواع ماساژ های جدید و سنتی، حمام مغربی و امکانات ورزشی دیگری هم چون استخر، سونا، سالن بدنسازی و ... اشاره نمود.



منبع: tourgasht.com
 
Last edited:
بالا