برگزیده های پرشین تولز

معرفی انواع لوله پلیکا

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
اتصالات لوله پلیکا

polika-etesalat.jpg

آب اشامیدنی سالم، سیستم آبیاری نوین، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، مصارف صنعتی، مصارف مخابراتی و غیره..
رنگ ها : آبرسانی : لوله پلی اتیلن مشکی یا با نوار آبی ،گاز رسانی : لوله پلی اتیلن مشکی با نوار زرد، فاضلابی : لوله پلی اتیلن مشکی
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا مخابراتی

polika-mokhaberati.jpg



پیشرفت تکنولوژی صنعت لوله در طول یک قرن به عمر لوله های چدنی و فلزی و فاضلابهای آجری پایان داده ، در حالیکه دریچه ای را به سوی لوله های مهندسی که برای مصرف کننده راه حل موثرتری دارند گشوده است.لوله های سنتی سیستم های آب و فاضلاب ومخابرات به صورت پایداری با لوله های ترموپلاستیک که اجرای بهتر ونصب آسانتردارند شده است
لوله پلیکا
لوله بتنی
لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا آبرسانی
polika-abresani.png


امروزه در تمام کشورها انتقال آب آشامیدنی وجمع آوری آبهای سطحی و فاضلابها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خراب بودن لوله ها باعث آلودگی محیط زیست و حتی نشستهای ساختمانی میگردد از این رو لوله پلیکا به دلیل خواص ویژه وبادوام بودن و ضریب اطمینان بالانسبت به دیگر مواد پلیمری از اهمیت بیشتری برخورداراست.

استاندارد لوله های پلاستیکی برای که پیش نویس آن توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده است در صدوسی وهشتمین جلسه کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورد تصویب قرار گرفته است.

لوله پلیکای آبرسانی در 2 جالت مورد استفاده قرار میگیرد :

1-خطوط اصلی جانبی انتقال آب که در خاک مدفون است

2-انتقال آب به صورت رو کاربرای داخل و خارج از ساختمان

ویژگی ها ومزایا لوله پلیکای آبرسانی :

عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا

استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر

مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ور نشدن شعله

وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه

نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت

انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

مناسب برای مناطق زلزله خیز

روش های نوین جایگذاری و نصب لوله پلیکا


امروزه پروژه های زیر ساخت تاثیر بسیاری در رفاه و آرامش انسانها دارند.این پروژه ها بسیار پر هزینه بوده و از این رو کاهش هزینه و همچنین افزایش طول عمر سرویس دهی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای خط لوله ها هزینه اولیه شامل هزینه لوله ها به اضافه هزیه نصب آن است

در روش های قدیمی برای جایگذاری لوله ها در زمین ، گودال پهنی حفر میشد تا کارگران نیز بتوانند به راحتی عملیات لوله گذاری و اتصال را که نیاز به دقت و مراقبت زیادی دارند را انجام میدهند.در این روش ها مکان اتصال باید کاملا تمیز باشدو نیاز به پرسنل کاملا کار آزموده وبا دقت است که بتوانند فرایند را به طور کامل ودقیق انجام دهند.پس از آن گودال باید با بستری از شن پر شود.نقش بستر شنی یکی این است که از تخریب لوله که ممکن است در تماس با صخره و سنگ های تیز به وجود آیدو همچنین از خوردگی لوله در لوله های فلزی جلوپیری کند ودیگر اینکه بتواند نیروهای فشاری و خمشی را که در معرض آنها قرار دارند به اطراف پخش کند.

پس از جایگذاری لوله و پر کردن گودال،سطح زمین باید به حالت اولیه باز گردانده شود.

با گذشت زمان این روش ها پیشرفت زیادی کرده اند.استفاده از لوله ها ی پلاستیکی که سبک تر بودند،مزیت ویژه ای در جایگذاری خطوط لوله ایجاد کرد زیرا با وجود آنها دیگر به تجهیزات بالا و پایین برنده نیازی نیست وهمچنین تعداد پرسنل نصب نیز کاهش یافت.

برای بهینه سازی عملکرد لوله ها در طراحی ساختار آنها نیز تغییراتی انجام شده است.امروزه برای بهبود خواص برخی از لوله های پلاستیکی آنها را به صورت دو یا چند جداره تولید میکنند.

روش های جدید

با بهینه سازی و ترکیب شیوه های نصب در گذشته ، ابتدا دو روش جدید طراحی شده اند.

روش اول به نام خیش زنی است که با استفاده از ابزاری شبیه خیش متصل به دستگیره ای چرخان انجام میشود.در حالیکه خیش توسط دستگیره در داخل زمین رانده میشود،گودال باریکی را ایجاد میکند.ابزار سومی که در پشت خیش است ، لوله را باخود میکشد و به این ترتیب لوله داخل گودال جای میگیرد.خاک موجود در پشت خیش لوله را پوشانده و گودال را میبندد.در واقع بستن گودال با استفاده از نیروی وزن خاک به خودی خود انجام میشود.برای سرعت بخشیدن به آن میتواند 5 کیلومتر لوله را در روز جایگذاری کند.همچنین در این روش نسبت به روش های قدیمی ، از تعداد کارگران کمتری استفاده میشود.اما روش خیش زنی محدودیتهایی نیز دارد.از جمله اینکه در هر نوع خاکی قابل اجرا نیست.همچنین اجرای روش فوق برای لوله های سایز بزرگ امکان پذیر نیست.در این روش بستر سازی نیزانجام نمیشود.

روش دوم به نام
milling با استفاده از وسیله های برنده است که به طور پیوسته گودال باریکی را حفر میکند،لوله در پشت آن به سمت گودال رانده شده و سپس گودال توسط ماشین مجددا پر میشود.روش milling در خاک های سخت تر که در روش اول قابل اجرا نباشند نیز استفاده میشودالبته سرعت آن از روش خیش زنی کمتر است.

این دو روش دارای مزیتهایی فراوانی هستند وسبب کاهش هزینه میشوند.به ویژه در موارد خاص که کندن گودال بسیار سخت و یا ناممکن است ، از این روش استفاده میشود.روش های بدون حفر گودال روش های نصب جدیدی هستند که در آنها گودال باز حفر نمیشود و به آنها روش های بدون حفر گودال میگویند.با گذشت زمان روش های جدیدتری نیز به دست آمده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود.

حفر مستقیم افقی

در این روش از یک سر حفرکننده که معمولا مجهز به واترجت است،استفاده میشود.آب سبب نرم شدن خاک شده و وسیله را به جلو میراند.سر این وسیله قابلیت هدایت شدن در جهت های مختلف را دارد.به عنوان مثال میتواند هنگام رسیدن به رودخانه به سمت زیر بستر رودخانه رفته گودال را درزیر بستر حفر کرده وسپس به جهت بالاتر هدایت شود.

روش
javking روش جایگزینی لوله جدید در خطوط لوله قدیمی است که در آن لوله جدید به داخل لوله قدیمی رانده میشود.این روش برای مواردی است که میتوان لوله با قطر کمتر از لوله را جایگزین کرد.برای ثابت کردن مکان لوله جدید فضای خالی بین آن و لوله قدیم را پر میکنند.

در روشی دیگر به نام
close-fit-reling قطر خارجی لوله جدید تقریبا برابر با قطر داخلی لوله قدیم است.روش bursting در مواردی به کار میرود که کاهش قطر در لوله جدید امکان پذیر نیست و یا لوله قدیمی شکننده است.در این روش وسیله ای با قطر بزرگتر از لوله قدیمی به داخل این لوله کشیده شده و سبب شکستن آن میشود و به دنبال آن لوله جدید جایگزین میشود.

لوله های پلاستیکی دارای مزیت هایی از قبیل سبکی،انعطاف پذیری،تنوع و... هستندوترکیب این ویژگی ها با خلاقیت بشر،منجر به ایجاد روش های نصب پیشرفته در دردنیای امروزوآینده خواهد بود.

 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا فاضلابی
lulepolikafazelabi.jpg



جمع آوری و تصفيه فاضلاب در دنيای امروزی کاری پراهمیت و واجب است.برای چنین کاری مدیریت در هزینه تلاش بسیار زیادی میخواهد.

طراحی ، نصب و عملکرد شبکه فاضلاب بهداشتی به نحوی باید باشد كه بتواند هزينه هایی که برای طولانی مدت پیش بینی شده است را قابل پذیرش سازد.

تخریب دمایی و خواص آتش گیری

بررسی میزان و چگونگی اتش گیری هر ماده به مجموعه ای از ویژگیها بستگی دارد.برای مدل های ریاضی نیز وجود دارند. در زیر به این ویژگیها ، روش های آزمون آن ها و چگونگی تاثیر آن ها در خواص آتش گیری مواد و به ویژه ماده
PVC پرداخته میشود.

یکی از مهمترین دلایل بررسی تخریب دمایی پلیمرها ، اهمیت بررسی چگونگی آتش گیری آنهاست.این مطالب بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.ابتدا دانشمندی به نام
VAN KERVELEN بیان داشت که برای بیشتر پلیمرها شاخص اکسیژن میتواند رابطه مستقیمی با تخریب دمایی داشته باشد.این موضوع توسط روش آنالیز ترموگراویمتری در شرایط ویژه بررسی شد.پس از آن بررسی های بیشتری جهت درک ارتباط LOI با دمای تخریب انجام گرفت که البته نتایج نشان داد بین این دو پارامتر نمیتوان رابطه مشخصی به دست آورد.این تحقیقات تا به امروز نیز ادامه داشته است.امروزه میتوان گسترش شعله را با توجه به داده های حاصل از تخریب دمایی ماده پیش بینی نمود.واضح است که پلیمر تا وقتی شکسته و تخریب نشود، قابل سوختن نیست.

تمامی موارد آلی میسوزند اما هرچه دمای سوختن بالاتر باشد ، آن ماده ایمن تر است.در سال های گذشته برای دستیابی به دمای اشتعال مواد از آزمونی بر اساس استاندارد
ASTMD 1929 استفاده میشد.در این آزمون تکه ای از نمونه داخل کوره قرار داده شده ودر جریان آهسته هوا به آن گرما اعمال میشود.این روش برای مقایسه مواد مختلف مناسب است.بر اساس این روش دمای آتش گیری PE برابر 349درجه سانتیگراد بوده در حالیکه این دما برای PVC برابر 454 درجه سانتیگراد است.

در مورد
PVC سخت ، داده های فراوان حاصله از ویژگیهای مربوط به آتش گیری این ماده نشان میدهند که این ماده تمایل بسیار کمی برای آتش گرفتن دارد.برخی از این ویژگیها به شرح زیر هستند:

دمای فش اشتعال 391 درجه سانتیگراد

دمای اشتعال خود به خود 454 درجه سانتیگراد

زمان اشتعال 450-10000
S

زمان اشتعال 12-45
S

زمان اشتعال 12-45
S

جریان بحراتی حرارتی 30-33
KW/M

روش هایی جهت حفظ و نگهداری لوله های فاضلابی

1 - بازرسی ادواری به صورت حضوری و از راه دور

2 - حفاظت پيشگيرانه منظم

الف - پاک کردن با فشار هيدروليک بالا

ب - توپی ها

ج - پاك كردن توسط ميله

چ - درزگيری کردن

3 - اقدامات اضطراری خارج از برنامه

هيدروليک پرفشار الف-

ب - پاك كردن توسط ميله

ج -اره نمودن ریشه ها

ح -تیغه ها
لوله پلیکا
لوله بتنی
لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
این بازرگانی تولید کننده و تامین کننده انواع لوله بتنی پایپ جکینگ (لوله رانی) از قطر 800 الی 2400 میلی متر می باشد.
درباره پایپ جکینگ
pipejacking.gif
اصول اولیه این روش همراه با جزئیات آن، ابتدا توسط انجمن پایپ‌جکینگ آمریکا (APJ) در سال 1941 و پس از آن توسط افراد مختلف ارائه گردید. امروزه تکنولوژی پیشرفته‌ای جهت نصب لوله‌ بتنی به قطرهای mm 1000 تا mm 4000 به روش پایپ‌جکینگ و در زمین‌های با شرایط و جنس خاک متفاوت، در طول‌های مختلف به کار گرفته می‌شود .
لوله رانی یا پایپ جکینگ به معنی قرار دادن لوله ها در زیرزمین بدون اینکه تداخلی یا آسیبی به تاسیسات و ترافیک بروی سطح زمین وارد شود اتلاق می شود. این روش بیشتر برای نصب لوله بتنی مسلح برای مصارف آب های سطحی، زهکشی و فاضلاب در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود.
این روش بسایر اقتصادی و مناسب برای رد شدن لوله ها از زیر راه های اصلی، راه آهن و تاسیسات شهری می باشد. این روش به دلیل کم بودن حجم خاکبرداری در مقایسه با دیگر روش ها بسیار اقتصادی است و این روش به دلیل ترافیک و تراکم ساختمانها در شهرها به عنوان یک راه حل اقتصادی مناسب به جای روش های سنتی دیگر شده است. یکی از فاکتورهای مهم که در این رابطه بایستی مورد توجه قرار گیرد، جنس و خصوصیات مصالح استفاده شده در محل اتصالات می‌باشد. ضخامت مصالح اتصال یک پارامتر بسیار مهم در توزیع تنشها و حداکثر نیروهای مجاز جک است. مصالح با سختی کم در محل‌های اتصال لوله‌ها بر روی مصالحی از جنس مشتقات چوب و با در نظر گرفتن اثرات انحراف از زاویه مسیر لوله نتایج زیر حاصل گردیده است. الف) مطالح فشرده (Packing Material) با ضخامت بیشتر تأثیر بهتری بر توزیع تنشهای متمرکز داشته و مفیدترند. به طور مشخص مصالح (Fibreboard) به ضخامت 18 میلیمتر بهترین گزینه برای انتخاب مصالح فشرده محل اتصال دو لوله می‌باشد. ب) از ایجاد زاویه انحراف افقی بیش از 2/0 درجه مسیر خط لوله جلوگیری می‌گردد. ج) هرگاه مصالح فشرده محل اتصال مرطوب باشد توزیع تنش در محل اتصال 3 برابر یکنواخت‌تر خواهد بود. هنگام ساخت لوله‌ بتنی، بایستی مصالح فشرده‌تر در محل اتصال لوله (انتهای لوله‌ها) به صورت استاندارد نصب شده و سپس لوله با دقت کافی به محل نصب حمل گردد. نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اصطکاک بین جداره لوله و خاک اطراف توسط جک‌های هیدرولیک تأمین می‌شود. جهت محاسبه نیروی مورد نیاز باید نیروی اصطکاک وارده بر هر قطعه لوله را همراه با اثرات تمرکز تنش ناشی از تغییر زاویه انحراف قطعات لوله‌ها و در نظر گرفتن اثر وجود مصالح انعطاف‌پذیر در محل اتصال دو لوله محاسبه نمود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
بازرگانی پایپ تهران تامین کننده لوله بتنی پیش تنیده یا با هسته فولادی به سراسر ایران و کشورهای همسایه
نحوه ساخت لوله بتنی پیش تنیده:
لوله بتنی را بیشتر به سه روش ای زیر می سازند.

betoni-pishtanideh.jpg

1-- بتن را در قالب لوله ریخته و آن را می لرزانند تا بتن توپرشود سپس آن را از قالب بیرون در آورده ودر جای نمناک می گذارند تا بتن سفت وسخت گردد .
2_بتن خمیری شل را باناودان به درون لوله فولادی چرخنده با شیب کم می ریزند.بتن به د یواره لوله پرت می شود، درآغازدانه های درشت آن به کف لولهء فولادی فرو می ریزند وبتن ریز دانه (ملات) به دیواره لوله میچسپد. چون لوله فولادی پیوسته میچرخد؛دانه درشت از نو به بد نه لوله چرخنده پرت میشوند ودرون ملات جا مگیرند.
3_بتن رادر قالب فولادی ریخته می لرزانند وان را می مکند تا هوا واب زیاد بتن درآید(بتن مکیده). لوله بتن مکیده که یک لوله پوست نازک فولادی درون ان کار گذاشته شده؛ تاب فشاری زیاد دارد وآب بندی شده است؛ بویزه اگر در ساختنش از سیمان تراس مصرف شده باشد و یا به بتن گرد د یاتمه افزوده شده باشد.
قسمتهای کارگاه تولید:
الف- فاز اول
شامل : 1- آرماتوربندی 2- قالب بازکنی 3- واحد تهیه بتن 4- سانتریفیوژ 5- اتاقهای بخار 6- سالن قطعات ویبره
ب- فاز دوم
شامل : 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ج‌- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه
الف- فاز اول :
1- آرماتوربندی
شامل : الف - دستگاه سیم صاف کن ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد ج- دستگاههای سیم رزوه کن د- شابلونهای اسکلت لوله ر- شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال ز- ساخت اسکلت قطعات ویبره س- جکهای کشش میله گرد
1- الف- دستگاه سیم صاف کن :
بوسیله این دستگاه میله گردهای نمره 6و8 نرم با مشخصه (st-37) را که بصورت کلافی قبلا تهیه شده بود به شکل حلقه و یا بصورت میله گرد راسته در طولهای مورد نیاز تبدیل می کنند. ضمنا دستگاه مزبور، پوسته های ناشی از زنگ زدگی میله گرد را جدا می نماید.
1- ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد :
برای قرار دادن میله گرد در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار که در نهایت تحت کشش قرار می گیرند، دستگاه مزبور میله گردهای کلافی فولادی با مقاومت کششی بالا (st-178) را در طولهای مساوی بطور اتوماتیک قطع می نماید.
1 - ج- دستگاه سیم رزوه کن :
برای آنکه در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار، میله گردها تحت کشش قرار داده شوند باید دو سر میله گرد فولادی را بوسیله دستگاه مزبور رزوه نموده تا پیچهای کششی را به میله گردهای مربوطه در داخل قالب وصل نمایند.
1 - د - شابلونهای اسکلت لوله :
برای ساخت اسکلت فلزی لوله های فاضلابی 3.5 متری در سایزهای مختلف، میله گردهای حلقوی را به دور شابلونهای مزبور که قبلا تنظیم گردیده اند با فاصله های از پیش تعیین شده قرار داده و سپس میله گردهای حلقوی را با میله گردهای طولی بوسیله مفتول متصل می نمایند.
1- ر - شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال :
میله گردهای حلقوی نرم را با استفاده از این شابلونها بصورت نیم حلقه در سایزهای مورد نیاز تبدیل می کنند که جهت آرماتورهای عرضی در قالب بندی کانال استفاده می شود.
1 - ز - ساخت اسکلت قطعات ویبره :
میله گردهای نرم را در طولهای مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از آچارهای مخصوص میله گردها را به شکلهای مورد نیاز فرم می دهند. سپس آنها را برای استفاده در بالشتک، پایه و کفشک مونتاژ می نمایند.
1 - س - جکهای کشش میله گرد:
این دستگاهها برای کشیدن میله گردهای سخت طولی استقرار یافته در داخل قالبهای کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار استفاده می شود.
2- قالب بازکنی:
در این قسمت قالبهای فلزی استوانه ای شکل که دارای دو کفه و دو رینگ جهت دوران در سانتریفوژ بر روی آن تعبیه شده است و بوسیله پیچها بر روی قالب محکم گردیده اند، باز یا بسته می شوند. دو دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل را انجام می دهند. همه محصولات لوله فاضلابی، کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار با همین قالبهای فلزی استوانه ای ساخته می شوند ولی تنها چیزی که آنها را از هم مجزا می کند قطعات مورد استفاده در داخل و یا دو دهانه قالب است که شکل دهی محصول را تعیین می نماید.
3-واحد تهیه بتن :
این قسمت شامل سیلوهای شن و ماسه ، دستگاه شن کش ، سیلوهای سیمان ، باسکول شن و ماسه و میکسرها می باشد. در این قسمت عملیات تهیه بتن برای محصولات متفاوت بوسیله 3 واحد میکسر انجام می پذیرد.
4-سانتریفوژ:
شامل : الف- دستگاه دوران ساز جهت قالب ها در این قسمت احداث گردیده که هر کدام شامل چهار عدد فلکه جهت استقرار قالب بر روی آنها و یک عدد الکتروموتور جهت دوران قالب می باشد. عملیات سانتریفوژ تحت کنترل اپراتورها براساس برنامه های زمان بندی انجام می گیرد. ب - دستگاههای شارژ بتن : این دستگاهها که سه واحد میباشند دارای گاری، نوار بتن بر و قیف حمل بتن میباشند و عمل انتقال بتن به داخل قالب در هنگام دوران قالب بر روی سانتریفوژ را انجام می دهد.
5- اتاق بخار :
در این اتاقها که لوله های بخار انتقال بخار مرطوب با دمای کنترل شده مورد نیاز را هدایت می کنند عمل خشک نمودن محصولات که در قالب مزبور ساخته شده را انجام میدهند.
6- سالن قطعات ویبره:
در این سالن تولید قطعات مورد نیاز جهت نصب کانال برای بهره برداری انجام می گیرد. این قطعات شامل بالشتک، پایه و کفشک میباشد. در این سالن دو واحد میز ویبره ( لرزاننده ) و یک دستگاه میل ویبره وجود دارد. دو دستگاه جراثقال سقفی عمل نقل و انتقال قطعات ویبره با قالبهای مربوطه را انجام میدهند. ضمنا ماشین آلاتی مانند دامپر و لیفتراک نیز در این واحد مورد استفاده قرار می گیرند.
ب - فاز دوم :
در این فاز فقط عملیات تکمیل نمودن هسته مرکزی لوله های تحت فشار انجام می گیرد و شامل: 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ب- 1- سنگ زنی :
در این قسمت بوسیله دستگاه سنگ زنی دهانه قسمت مادگی لوله سنگ زده می شود.
ب- 2- راپینگ:
عملیات سیم پیچی حلقوی به دور هسته مرکزی لوله تحت فشار بوسیله دستگاه راپینگ انجام می پذیرد. این سیم ها از نوع سخت فولادی با مشخصه st-178 بوده که با کشش اولیه حدود 130 کیلوگرم به میلی متر مربع با گامهای محاسبه شده به دور لوله پیچیده می شود.
ب- 3- تست:
بوسیله دستگاه تست تمامی لوله های سیم پیچ شده تحت فشار را جهت تایید مقاومت فشاری محاسبه شده آنها مورد آزمایش قرار می دهند.
ب-4- واحد تهیه بتن :
در این واحد یک دستگاه میکسر، یک سیلوی سیمان ، باسکول شن و ماسه، سیلوهای شن و ماسه، نوار انتقال شن و ماسه و دستگاه شن کش وجود دارد. عملیات تهیه بتن برای فاز دوم در این واحد انجام می گیرد.
ب-5- کوتینگ:
در این قسمت برای آنکه لوله سیم پیچ شده تحت فشار را از معرض خورندگی و زنگ زدگی فولاد محافظت نمایند عملیات پوشش ثانویه بوسیله یک لایه بتن صورت می پذیرد. ضمنا در داخل کارگاه فاز دوم یک دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل لوله ها را بعهده دارد.
ج- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه :
شن و ماسه مصرفی در واحدهای مختلف تولید برای ساخت محصولات از این ایستگاه تغذیه می گردد. ابتدا مصالح رودخانه ای مناسب از سواحل رودخانه سفیدرود به داخل شرکت حمل و سپس با استفاده از ماشین آلات مختلف دانه بندی می شوند.
1- مواد اولیه مصرفی :
1- شن و ماسه
2- سیمان
3- میله گرد
1- شن و ماسه:
2- سیمان:
سیمان مورد مصرف برای محصولات شرکت از نوع تیپ 5 میباشد، که عیار آن برای هر مترمکعب بتن 460 کیلوگرم است. سیمان تیپ 5، ضد سولفات میباشد. بدلیل جلوگیری از حل سولفات های موجود در خاک بر روی محصولات بتنی از این سیمان استفاده می شود.
3- میله گرد:
میله گردهای مورد مصرف در این شرکت از نظر سختی به دو نوع : الف - میله گرد سخت ب- میله گرد نرم تقسیم می شوند. مصرف این میله گردها در محصولات متفاوت است.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
بازرگانی پایپ تهران تامین و کننده انواع لوله بتنی مسلح از قطر 400 الی 2400 میلی متر می باشد.
تعیین ویژگی های لوله بتنی مسلح برای جمع آوری آب باران و فاضلاب است. این ویژگی ها برای تولید و خرید کاربرد دارد و در برگیرنده الزامات بستر سازی، خاکریزی، شرایط بارگذاری و مقاومت لوله ها نمی باشد.
تجربه نشان داده است که کارکرد صحیح لوله ها به انتخاب مناسب کلاس لوله، نوع بسترسازی، خاکریزی و کنترل کیفیت ساخت و همچنینن نصب طبق مشخصات ساخت بستگی دارد. کلاس لوله ها باید با توجه به نیازهای محل کارگذاری لوله انتخاب شده و بازرسی های لازم در محل انجام شود.
betoni-mosalah.jpg

بتن مسلح چیست؟
بتن مسلح شامل سیمان، سنگدانه و آب می باشد که در آن فولاد به نحوی در بتن جاگذاری می شود که فولاد و بتن با هم عمل کنند.
سطح میلگرد
در این مشخصات هنگامی که کلمه سطح با کلمه ای همانند مقطع یا تک سیم همراه نباشد منظور سطح مقطع میلگرد گذاری برای هر متر طول لوله است.
قفسه میلگردهای محیطی درکل طول لوله و در هر سطح مقطع می تواند شامل دو لایه برای لوله های با ضخامت جداره کمتر از 180 میلی متر و یا سه لایه برای لوله های با ضخامت جداره 180 میلی متر و بیشتر باشد. لایه ها نباید بیشتر از قطر یک میلگرد طولی به علاوه 6 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. لایه های متعدد باید به هم طوری محکم بسته شوند که تشکیل یک قفسه منفرد را بدهند. تمام مشخصات دیگر هم چون طول هم پوشانی، کیفیت جوش ها و رواداری جاگذاری میلگردها و جداره لوله ها و غیره باید برای ساختن قفسه میلگردهای محیطی یک لوله رعایت شود.
لوله بتنی مسلح
لوله بتنی متشکل از بتن و میلگرد فولادی می باشد. در این لوله ها، سیم فولادی، شبکه های جوشی فولادی و میگردهایی که دارای مقاومت مشخصی بوده و به صورت قفسه ساخته و در موقعیت صحیح در جداره لوله جاگذاری می شوند و بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می نماید.
آب بندی های قابل انعطاف از پیش شکل داده شده با قطعه معینی بر روی سطوح لوله و برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب از محل اتصال به کار می رود.
محل اتصال دو قطعه لوله که با و یا بدون یک قطعه اضافی انجام می شود.

مسلح سازی لوله بتنی مسلح
با استفاده از فولاد به صورت سیم های پیوسته، شبکه های جوشی سیمی و میلگردهایی گه در بتن مسغرق شده اند، صورت می پذیرد، به طوریکه بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می کنند.
میلگردها و سیم های مسلح سازی که برای کاهش صدمات ناشی از جابجایی هنگام انبار و نصب پیش بینی می شود.
لوله بتنی مسلح تولید شده بر اساس ویژگی های این استاندارد، در پنج کلاس یک، دو، سه، چهار و پنج طبقه بندی می شوند.
محل اتصال لوله ها
محل اتصال لوله ها باید به نحوی طراحی شده و انتهای لوله ها باید طوری شکل داده شوند تا بتوان آنها را به یکدیگر متصل کرد و یک خط لوله ممتد و یک دست و دارای سطح داخلی صاف و بدون انحراف و یکنواخت تشکیل داد.
عمل آوری با بخار
عمل آوری با بخار و به وسیله تزریق بخار انجام می شود. لوله را می توان در اتاقک عمل آوری بخار قرار داد. لوله باید برای مدت و در درجه حرارت معین تا زمانی نگهداری شود که مقاومت مورد نظر به دست آید. اتاقک عمل آوری باید طوری طراحی شود، که بخار در تمام اطراف و بدنه لوله بتواند به چرخش درآید و هرگونه مکش ناشی از جریان هوای خارجی محفوظ باشد.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلی اتیلن
luluabresanipolietilin.jpg


مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن به دلیل ویژگیها و کاربردهایی که دارد جای خودرا به خوبی در میان صنایع مختلف باز کرده است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی که غالبا با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل میگردند بیم نشت و هدر رفت آب را به کمترین میزان خود رسانده و آب را با حداقل زمان کمترین میزان هدر رفتن به نقاط مختلف هدایت میکنند.

در طی سالیان گذشته لوله پلی اتیلن آبرسانی به همراه اتصالات به خاطر استحکام و روش نصب آسان و کم هزینه بودن آن به خوبی توانسته نظر مدیران اجرایی پروژه ها را جلب کند و جایگزین خوبی برای لوله های فلزی باشد

دستورالعمل انبارداری،حمل ونقل،نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن آب رسانی

مطالب این بخش شامل توصیه هایی در مورد حمل و نقل ،نصب و اتصال و کار گذاری لوله پلی اتیلن دوجداره میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل اغلب مجاری ، فاضلاب ، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی ،مورد استفاده قرار میگیرند.توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله های پلی اتیلن به کار برد.توضیحات این بخش در مورد 3 مورد زیر میباشد:

1-انبار داری،بار گیری،تخلیه،جابجایی،نگهدار ی و ریسه کردن لوله

2-جوش لوله پلی اتیلن

3-مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه،بستر سازی،پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله

دستور العمل انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله و شرایط انبار داری توسط کارخانجات تولید کننده ارائه میگردد.محل نگهداری لوله ها باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد.محموله لوله های رسیده به کارگاه ، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را میتوان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود.در غیر این صورت میبایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.بجای تخلیه یکجای پالت،میتوان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود.برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط،میتوان لوله هارایکی یکی از روی روی بیل یک لودر وسپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن ، بسته میشود.برای بار گیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله میشود،استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها،تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول 4 متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند.بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ ، اتصالات لوله ومتعلقات دیگر،با توجه به نوع محصول ، تعداد واندازه آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد.لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت پلی اتیلن به نوع طراحی دارای مقاومت مناسب برای تحمل فشار های وارده و به علت سبکی و ارزان بودن لوله و هزینه نصب ارزان بیشترین سهم را در استفاده در پروژه های فاضلاب شهری در مقایسه با لوله پی وی سی, لوله بتنی, لوله جی آر پی را دارند.

karogate_fazelabi.jpg


علت استفاده بیشتر از لوله کاروگیت طول عمر آنها و همچین عدم خوردگی آن در مقابل مواد فاضلابی و گازها می باشد.

عموماً لوله کاروگیت با اندازه قطر داخلی شناخته میشوند.

- مزایای لوله کاروگیت بازرگانی پایپ تهران زیر مجموعه شرکت پارسیان آبراهه
- سبکی لوله و انتقال راحت آن پروژه
- مقاومت لوله کاروگیت در برابر سائیدگی
- آب بندی کامل لوله کاروگیت پلی اتیلن
- توان بالای لوله در برابر خورندگی
- انعطاف بالای لوله کاروگیت هنگام نصب
- ارزان بودن نصب لوله کاروگیت

لوله های دوجداره کاروگیت از دو لایه خارجی و داخلی از نوع پلی اتیلن پلی اتیلن تشکیل شده اند باید از گونه پلی اتیلن با جریان mfi یکسان و گونه های مناسب پلی اتیلن pipegrade و از نوع pe 80 باشد.

محصول (لوله و اتصالات به طور کامل)

مشخصات کیفی لوله کاروگیت مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی باید طبق استاندارد DIN16961-2 باشد.

سایر مشخصات آزمون های مربوط به لوله کاروگیت باید طبق استاندارد EN13476 باشد.

اتصالات لوله کاروگیت پلی اتیلن می بایستی طبق استاندارد هایDIN16961-2 | EN13476| ASTM-849 باشد.

داخل لوله کاروگیت باید کاملا صاف و دارای پوشش زرد رنگ باشد و همچنین دارای ضخامت کافی برای استفاده از سیستم تحت فشار برخوردار باشد.

سطح داخلی و خارجی لوله باید فاقد هرگونه سوراخ و شیار و ناهمواری غیر متعارف باشد.

حالت تیزی و برندی انتهای لوله که پس از برش تیز هستند باید به صورت صاف در بیاید.

مقاومت حلقوی لوله کاروگیت حداقل SR24=31/5 KN/M2باشد.

لوله کاروگیت از مواد اولیه ای تولید می شود که سطح داخلی و خارجی آن طبق استاندارد ISIRI7174باشد.

در داخل لوله باید از مواد غیر مشکی استفاده شود و باید 4 درصد مواد آنتی یو وی استفاده شود.

جهت تولید لایه های داخلی و خارجی لوله کاروگیت استفاده از مواد معدنی در مواد اولیه لوله مجاز نمی باشد.

برای تولید لوله کاروگیت نباید از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده شود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا

اتصالات پلیکا:

polika-etesalat.jpg

موارد استفاده:
آب اشامیدنی سالم، سیستم آبیاری نوین، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، مصارف صنعتی، مصارف مخابراتی و غیره..

رنگ ها :
آبرسانی : لوله پلی اتیلن مشکی یا با نوار آبی ،گاز رسانی : لوله پلی اتیلن مشکی با نوار زرد، فاضلابی : لوله پلی اتیلن مشکی

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
اتصالات لوله پلی اتیلن

از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی لوله پلی اتیلن ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.







etesalatepolietilin.jpg



روش های اتصال لوله پلی اتیلن تک جداره


لوله ها و اتصالات تک جداره لوله پلی اتیلن به روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:


1. جوشکاری لب به لب


2. جوشکاری الکتروفیوژن


3. استفاده از اتصالات پیچی


انتخاب روش اتصال ، بستگی به کاربرد خط لوله ، نیازمندیها و امکانات موجود دارد.








از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلنی ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.


در اتصالات جوشی ، کیفیت جوشکاری و بازده آن بستگی به مهارت و توانایی جوشکار ، تناسب و کارآیی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری دارد.


با توجه به دامنه وسیع کاربرد اتصال جوش لب به لب در لوله پلی اتیلن تک جداره و استحکام و قابلیت های بسیار ممتاز این نوع اتصال ، در ابتدا به شرح مختصری از آن می پردازیم.


جوشکاری به روش لب به لب با صفحه داغ








Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


این نوع جوشکاری ، طی مراحل زیر انجام می شود:


• ابتدا دو لوله در دو فک دستگاه جوش ( ثابت و متحرک ) گذاشته می شود و پس از تنظیمات لازم ، قالبها بسته می شوند.


• صفحه قیچی مابین دو لوله قرار می گیرد و لبه لوله ها را کاملا صاف و تمیز می نماید و پس از آن برداشته می شود.


• صفه داغ را که دمای آن به حد مجاز رسیده (210 – 230 درجه سانتیگراد ) ، مابین دو لوله قرار داده و دو سر لوله ها به آن چسبانده می شوند و فشار طبق دستورالعمل های دستگاه جوش ، بالا برده می شود تا در محل تماس لوله ها با صفحه داغ ، برآمدگی مدور و یکنواختی با اندازه معین ایجاد گردد.


• قسمت متحرک دستگاه جوش ، به عقب رانده شده و صفحه داغ به صورتی جدا می شود که هیچ آسیبی به سطح ذوب شده ، وارد نیاید.


• دو سر لوله ، به سرعت به همدیگر چسبانده شده و فشار بتدریج و بر اساس مشخصات مندرج در جدول دستگاه جوش ، افزایش یافته و تا خنک شدن محل جوش ، ثابت نگاه داشته می شود.


• مدت زمان خنک شدن در مرحله فوق ، بستگی به ضخامت لوله ها داشته و مقادیر آن در جدول تعیین شده است. در طی این زمان ، محل اتصال نباید تحت تنش یا فشار غیر مجاز قرار بگیرد.


• لبه جوش در محل اتصال باید به صورت یک برآمدگی دو تکه باشد. تشکیل این برآمدگی ، نشان دهنده آن است که جوشکاری بصورت یکنواخت انجام شده است.


تذکر: تفاوت در شکل برآمدگی های لبه جوش ، می تواند ناشی از یکسان نبودن ویژگی های جریان مذاب در دو قطعه اتصال باشد ( مثلا تفاوت در MFR )


جوشکاری به روش الکتروفیوژن


از این روش به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن ، معمولا در شبکه های پلی اتیلنی توزیع گاز استفاده می شود و در مورد لوله هایی با قطر 20 الی 110 میلیمتر اقتصادی می باشد.


جهت اتصال ، ابتدا انتهای لوله را سوهان زده و سپس آن را وارد کوپلینگ اتصال الکتروفیوژنی که دارای بوبین های مقاومت حرارتی می باشد نموده و جریان برق را متصل می نمایند. سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک های اطراف خود را ذوب می نماید ، در اثر حرارت ، کوپلینگ جمع شده و جوش مناسبی با لوله ایجاد می شود.


جریان برق لازم برای جوشکاری را باید روی دستگاه جوش متناسب با اندازه اتصال تنظیم نمود.


عمل جوشکاری بصورت اتوماتیک انجام می پذیرد. نقاط اتصال را نباید حداقل 10 دقیقه پس از اتمام جوشکاری حرکت داد. سطح لوله قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد ، زیرا وجود خراش باعث ایجاد نشتی در محل اتصال می شود.


نکته مهم مورد توجه در این روش اتصال آن است که برای جوشکاری باید حتما از دستگاهی استفاده شود که جریان برق آن متناسب با بوبین های الکتریکی اتصالات باشد


همانطور که می دانیم خطوط انتقال وشبکه تاسیسات اتصالات جزءلاینفک میباشندو همیشه در طراحی ها قسمتی از طرح را به خود اختصاص می دهند لوله های پلی اتیلن هم از این قاعده مستثنی نمی باشند.


در گذشته بدلیل کم بود امکانات وآگاهی در شبکه لوله های پلی اتیلن از اتصالات فلزی استفاده می گردید که این امر سبب کاهش طول عمر شبکه وافزایش هزینه ها می گردد بدین گونه که طول عمر لوله های پلی اتیلن حداقل 50 سال می باشد درصورتیکه اتصالات فلزی در مجاورت با اب اکسیده شده وطول عمرشان کوتاه می باشد گذشته از ان این اتصالات نسبت به اتصالات پلی اتیلن گران تر بوده وهزینه اجرای آنها هم از نظر زمانی وهم نیروی انسانی وتجهیزات بالاتر میباشد.


در مورد اتصالات لوله پلی اتیلن باید گفت این اتصالات به دو دسته تقسیم بندی می شوند


1-اتصالات تزریقی


2-اتصالات جوشی


اتصالات تزریقی


در این مدل از اتصالات جهت تولید باید ابتدا به ساکن قالب اتصال مورد نظر ساخته شود وسپس مواد پلی اتیلن داخل قالب تزریق گردد اینگونه اتصالات فاقد بید داخلی می باشند ولی به لحاظ محدودیتهاییکه در ساخت قالب ودستگاههای تزریق وجود دارد دارای زاویه های خشن وتند بوده که این امرسبب افت فشار می گردد ازطرف دیگر در صورتیکهفشار تزریق نا مناسب بود ویا دمای نامناسب داشته باشد ممکن است درون قطعه حباب هایی ایجاد گردد که از چشم پوشیده بماند.

اتصالات جوشی

در این روش جهت تولید اتصالات ازخود لوله استفاده می گردد بگونه ایکه مطابق استاندارد 16963 وطبق زوایای واندازه های مشخص لوله ایکه تولید شده برش خورده وبا دستگا ههای جوش زاویه زن به هم جوش داده می شوندواتصال مورد نظربا زاویه مورد نیاز تولید می گردد.از محاسن این روش می توان به تنوع تولیدویکنواختی واستحکام بالا وهزینه تمام شده پایین اشاره نمود لازم به ذکر است چنانچه در این روش از لوله های بچ کار شده در خط انتقال استفاده گردد یکنواختی وکیفیتی بی نظیر نسبت به دیگر روشها بدست می آید قابل توجه استدر این روش مقاومتی که در اتصال ایجاد می گردد بیش از دو برابر اتصالات مشابه خواهد بود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلی اتیلن گازرسانی

lulugazipolietilin.jpg



آغاز استفاده از لوله های پلاستیکی گاز رسانی از اوایل سال 1950 میلادی بوده است. به عنوان نمونه وضعیت و میزان استفاده از شبکه های لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله های فولادی وسایر لوله ها که توسط شرکت گاز دوفرانس اجرا شده در شکل نشان داده شده است.همانگونه که ملاحضه میشود میزان لوله های فولادی طی سالیان مورد بررسی ثابت بوده و این در حالی است که علاوه بر افزایش میزان کاربرد لوله پلی اتیلن میزان لوله های غیر فولادی از قبیل چدن کاهش یافته و لوله های پلی تیلن جایگزین آنها شده است.


هم اکنون بیش از 90درصد خطهای انتقال گاز کشورآمریکا و کانادا از پلاستیک و جنس مواد پلی اتیلن استفاده شده است.


براساس آمار رسمی موجود وضعیت و میزان استفاده از لوله پلی اتیلن در کشور ما در شکل 3 به تصویر کشیده شده است.


رشد شبکه پلی اتیلن در ایران


میزان شبکه های لوله پلی اتیلن در سالهای مورد بررسی به طور متوسط سالانه از رشدی معادل 54 دصد برخوردار بوده است و این در حالی است که متوسط رشد شبکه های فولادی حدود 8/6 در صد میباشد. لازم به ذر است براساس تحقيقات انجام شده استان هاي كرمان، تهران، خراسان، مازندران و فارس به ترتيب داراي بيشترين ميزان استفاده از لوله پلي اتيلن مي باشند و در استان خوزستان بر اساس صلاحديد مسئولان محترم شركت گاز اين استان ، تاكنون از لوله هاي پلي اتيلن استفاده نشده است.


از مهم ترين مزاياي لوله پلي اتيلن در مقايسه با لوله هاي فولادي مي توان به سرعت و سهولت در اجرا، آموزش ساده ، مقرون به صرفه بودن و مهم تر از همه عدم خوردگي و در نتيجه عدم نياز به پوشش وحفاظت از زنگ اشاره كرد. با عنايت به مراتب فوق و نيز با در نظرگرفتن معضلات و مشكلات موجود در اجرا و نگهداري لوله هاي فولادي، استفاده از لوله پلي اتيلن در شبكه هاي توزيع گاز بدون هيچ گونه تامل و ترديدي منطقي به نظر مي رسد. ليكن لازم است در خصوص شناسايي مشكلات و معضلات خاص لوله پلي اتيلن و اتخاذ تدابيرلازم در مواجهه و برخورد با اين مسائل احتمالي با رويكردي پيشگام و نگرشي پيشگيرانه اقدام كرد.


هر چند در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا استفاده از لوله های پلی اتیلن امری مرسوم شده است که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی


مقاومت در برابر سائیدگی ها و خوردگیها


سرعت در نصب و کار گذاری


انعطاف پذیری بالا و کاربرد آن در زمینهای ناهموار


مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه


مقاومت بالا در مقابل ضربه


مقاومت در مقابل سرما وگرما


حمل و نقل آسان


مقاومت در مقابل اشعه مادون قرمز و نور خورشید


داشتن اتصالات فراوان برای شبکه های طولانی
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلی اتیلن فاضلابی
lulufazelabipolietilin.jpg

دفع کردن فاضلاب از محيط زيست انسانی همیشه يکي از با اهمیت ترین موضوع های تمام جوامع بوده است. به دليل استعداد بیشمار اين مواد در ايجاد بيماريهاي مختلف، انسان مجبور است تا فاضلاب ايجاد شده توسط خود را به محيطي بيرون از منطقه زندگي خود منتقل کرده و با جمع کردن آن به تصفيه و دفع آن بپردازد. امروزه سيستمهاي انتقال فاضلاب متشکل از خطوط لوله، منهولها، راکتورهاي تصفيه و اجزاي ريز و درشت ديگري است که فاضلاب از سرتاسر شهر درون آنها جاري شده و به مکان مشخصي منتقل مي شود.


به دليل وجود باکتريهاي بي هوازي در فاضلاب و فعاليت آنها، ترکيبات خورنده و بدبويي نظير گاز هيدروسولفور تشکيل مي شود که وجود آنها لزوم يک طراحي دقيق مهندسي براي خطوط انتقال فاضلاب را موجب مي شود.


مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن فاضلابی


سبکي لوله ها


٢ـ انعطاف پذيري


٣ـ مقاومت خارجي لوله ها در مقابل بارهاي وارده


٤ـ سرعت اجرا


٥ـ نصب راحت


٦ـ ضريب زبري پايين


٧ـ مقاومت در مقابل مواد شيميايي


٨ـ طول عمر بالا


٩ـ تنوع اتصالات


10ـ غير سمي بودن


مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوله پلی اتیلن در گروه های HDPEوLDPEودسته های PE100تاPE80 تقسیم میشوند.


این مواد به دلیل ساختار شیمیایی ومولکولی ویژه ای که دارند در برابر اسیدها ، بازها ونمکها تا حد مطلوبی مقاومت دارند و فرایند های الکتروشیمیایی که در فلزات منجر به خوردگی میشوند،به روی آنها بی اثر است.تنها در مجاورت با مواد شیمیایی بسیارقوی و زمان طولانی و دمای بالا این مواد تحت تاثیر وتخریب قرار میگیرند.





فرایند تولید


تولید لوله پلی اتیلن در این شرکت توسط سیستم اکستروژن و طی مراحل زیر انجام میگیرد.


1-آماده سازی مواد اولیه


2-اکستروژن


3-دای((DIE که ارتباط دهنده بین قالب و اکسترودر میباشد.


4-رفتن در قالب


5-فرایندتولید


6-کالیبراتوروتانک خلا


آزمون فشار در لوله های نصب شده


پس از نصب لوله پلی اتیلن و برای اطمینان از صحت کارکرد خط لوله و عدم نشتی درآن باید آزمون فشار راطبق روش زیر انجام داد.


1-ابتدا تمامی خطوط لوله را از نظرسلامت ظاهری و استحکام اتصالات و خطوط لوله برسی نموده و دو طرف لوله را به وسیله درپوش مسدود نماید.


2-یک شیر هواگیری در بالاترین سطح خط لوله و یک فشار سنج وشیر ورودی آب در پایین ترین سطح خط لوله ویک فشار سنج وشیر ورودی اب در پایین ترین سطح خط لوله نصب نمایید.


3-لوله را از آب پر نمایید وتوسط شیر هوا گیری هوای موجود در خط لوله را تخلیه نمایید.


4-بادستگاه تزریق فشار ،فشار داخل را تا 2/1 فشار اسمی بالا ببرید وسپس کل خط لوله را از نظر نشتی اتصالات بررسی نمایید.


5-در صورت نشتی در خط لوله ،نقاط مورد نظر را اصلاح و مراحل فوق را مجددا تکرار نمایید.


6-در صورت عدم نشتی ، فشار لوله را تا 5/1 برابر فشار اسمی بالا میبریم و مدت 1 ساعت آن را ثابت نگه میداریم.


7-چنانچه در این مدت ، شکستگی ، نشتی ویا هرگونه نقصی در سیستم بوجود نیاید،نتیجه کثبت است.


8-توجه کنید حداکثر طول لوله در این آزمون 500متر است و فشار سنج باید در پایینترین سطح خط لوله قرارگیرد تا حداکثر فشار در این آزمون از مقدار ذکر شده بالاتر نرود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلی اتیلن آبرسانی
luluabresanipolietilin.jpg

مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن به دلیل ویژگیها و کاربردهایی که دارد جای خودرا به خوبی در میان صنایع مختلف باز کرده است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی که غالبا با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل میگردند بیم نشت و هدر رفت آب را به کمترین میزان خود رسانده و آب را با حداقل زمان کمترین میزان هدر رفتن به نقاط مختلف هدایت میکنند.

در طی سالیان گذشته لوله پلی اتیلن آبرسانی به همراه اتصالات به خاطر استحکام و روش نصب آسان و کم هزینه بودن آن به خوبی توانسته نظر مدیران اجرایی پروژه ها را جلب کند و جایگزین خوبی برای لوله های فلزی باشد

دستورالعمل انبارداری،حمل ونقل،نصب و کارگذاری لوله پلی اتیلن آب رسانی

مطالب این بخش شامل توصیه هایی در مورد حمل و نقل ،نصب و اتصال و کار گذاری لوله های پلی اتیلن دوجداره میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل اغلب مجاری ، فاضلاب ، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی ،مورد استفاده قرار میگیرند.توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله پلی اتیلن به کار برد.توضیحات این بخش در مورد 3 مورد زیر میباشد:

1-انبار داری،بار گیری،تخلیه،جابجایی،نگهدار ی و ریسه کردن لوله

2-جوش لوله های پلی اتیلن

3-مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه،بستر سازی،پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله

دستور العمل انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله و شرایط انبار داری توسط کارخانجات تولید کننده ارائه میگردد.محل نگهداری لوله ها باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد.محموله لوله های رسیده به کارگاه ، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را میتوان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود.در غیر این صورت میبایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.بجای تخلیه یکجای پالت،میتوان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود.برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط،میتوان لوله هارایکی یکی از روی روی بیل یک لودر وسپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن ، بسته میشود.برای بار گیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله میشود،استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها،تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول 4 متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند.بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ ، اتصالات لوله ومتعلقات دیگر،با توجه به نوع محصول ، تعداد واندازه آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد.لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا آبرسانی
polika-abresani.png


امروزه در تمام کشورها انتقال آب آشامیدنی وجمع آوری آبهای سطحی و فاضلابها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خراب بودن لوله ها باعث آلودگی محیط زیست و حتی نشستهای ساختمانی میگردد از این رو لوله پلیکا به دلیل خواص ویژه وبادوام بودن و ضریب اطمینان بالانسبت به دیگر مواد پلیمری از اهمیت بیشتری برخورداراست.

استاندارد لوله های پلاستیکی برای که پیش نویس آن توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده است در صدوسی وهشتمین جلسه کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورد تصویب قرار گرفته است.

لوله پلیکای آبرسانی در 2 جالت مورد استفاده قرار میگیرد :

1-خطوط اصلی جانبی انتقال آب که در خاک مدفون است

2-انتقال آب به صورت رو کاربرای داخل و خارج از ساختمان

ویژگی ها ومزایا لوله پلیکای آبرسانی :

عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا

استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر

مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ور نشدن شعله

وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه

نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت

انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

مناسب برای مناطق زلزله خیز

روش های نوین جایگذاری و نصب لوله پلیکا

امروزه پروژه های زیر ساخت تاثیر بسیاری در رفاه و آرامش انسانها دارند.این پروژه ها بسیار پر هزینه بوده و از این رو کاهش هزینه و همچنین افزایش طول عمر سرویس دهی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای خط لوله ها هزینه اولیه شامل هزینه لوله ها به اضافه هزیه نصب آن است

در روش های قدیمی برای جایگذاری لوله ها در زمین ، گودال پهنی حفر میشد تا کارگران نیز بتوانند به راحتی عملیات لوله گذاری و اتصال را که نیاز به دقت و مراقبت زیادی دارند را انجام میدهند.در این روش ها مکان اتصال باید کاملا تمیز باشدو نیاز به پرسنل کاملا کار آزموده وبا دقت است که بتوانند فرایند را به طور کامل ودقیق انجام دهند.پس از آن گودال باید با بستری از شن پر شود.نقش بستر شنی یکی این است که از تخریب لوله که ممکن است در تماس با صخره و سنگ های تیز به وجود آیدو همچنین از خوردگی لوله در لوله های فلزی جلوپیری کند ودیگر اینکه بتواند نیروهای فشاری و خمشی را که در معرض آنها قرار دارند به اطراف پخش کند.

پس از جایگذاری لوله و پر کردن گودال،سطح زمین باید به حالت اولیه باز گردانده شود.

با گذشت زمان این روش ها پیشرفت زیادی کرده اند.استفاده از لوله ها ی پلاستیکی که سبک تر بودند،مزیت ویژه ای در جایگذاری خطوط لوله ایجاد کرد زیرا با وجود آنها دیگر به تجهیزات بالا و پایین برنده نیازی نیست وهمچنین تعداد پرسنل نصب نیز کاهش یافت.

برای بهینه سازی عملکرد لوله ها در طراحی ساختار آنها نیز تغییراتی انجام شده است.امروزه برای بهبود خواص برخی از لوله های پلاستیکی آنها را به صورت دو یا چند جداره تولید میکنند.

روش های جدید

با بهینه سازی و ترکیب شیوه های نصب در گذشته ، ابتدا دو روش جدید طراحی شده اند.

روش اول به نام خیش زنی است که با استفاده از ابزاری شبیه خیش متصل به دستگیره ای چرخان انجام میشود.در حالیکه خیش توسط دستگیره در داخل زمین رانده میشود،گودال باریکی را ایجاد میکند.ابزار سومی که در پشت خیش است ، لوله را باخود میکشد و به این ترتیب لوله داخل گودال جای میگیرد.خاک موجود در پشت خیش لوله را پوشانده و گودال را میبندد.در واقع بستن گودال با استفاده از نیروی وزن خاک به خودی خود انجام میشود.برای سرعت بخشیدن به آن میتواند 5 کیلومتر لوله را در روز جایگذاری کند.همچنین در این روش نسبت به روش های قدیمی ، از تعداد کارگران کمتری استفاده میشود.اما روش خیش زنی محدودیتهایی نیز دارد.از جمله اینکه در هر نوع خاکی قابل اجرا نیست.همچنین اجرای روش فوق برای لوله های سایز بزرگ امکان پذیر نیست.در این روش بستر سازی نیزانجام نمیشود.

روش دوم به نام milling با استفاده از وسیله های برنده است که به طور پیوسته گودال باریکی را حفر میکند،لوله در پشت آن به سمت گودال رانده شده و سپس گودال توسط ماشین مجددا پر میشود.روش milling در خاک های سخت تر که در روش اول قابل اجرا نباشند نیز استفاده میشودالبته سرعت آن از روش خیش زنی کمتر است.

این دو روش دارای مزیتهایی فراوانی هستند وسبب کاهش هزینه میشوند.به ویژه در موارد خاص که کندن گودال بسیار سخت و یا ناممکن است ، از این روش استفاده میشود.روش های بدون حفر گودال روش های نصب جدیدی هستند که در آنها گودال باز حفر نمیشود و به آنها روش های بدون حفر گودال میگویند.با گذشت زمان روش های جدیدتری نیز به دست آمده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود.

حفر مستقیم افقی

در این روش از یک سر حفرکننده که معمولا مجهز به واترجت است،استفاده میشود.آب سبب نرم شدن خاک شده و وسیله را به جلو میراند.سر این وسیله قابلیت هدایت شدن در جهت های مختلف را دارد.به عنوان مثال میتواند هنگام رسیدن به رودخانه به سمت زیر بستر رودخانه رفته گودال را درزیر بستر حفر کرده وسپس به جهت بالاتر هدایت شود.

روش javking روش جایگزینی لوله جدید در خطوط لوله قدیمی است که در آن لوله جدید به داخل لوله قدیمی رانده میشود.این روش برای مواردی است که میتوان لوله با قطر کمتر از لوله را جایگزین کرد.برای ثابت کردن مکان لوله جدید فضای خالی بین آن و لوله قدیم را پر میکنند.

در روشی دیگر به نام close-fit-reling قطر خارجی لوله جدید تقریبا برابر با قطر داخلی لوله قدیم است.روش bursting در مواردی به کار میرود که کاهش قطر در لوله جدید امکان پذیر نیست و یا لوله قدیمی شکننده است.در این روش وسیله ای با قطر بزرگتر از لوله قدیمی به داخل این لوله کشیده شده و سبب شکستن آن میشود و به دنبال آن لوله جدید جایگزین میشود.

لوله های پلاستیکی دارای مزیت هایی از قبیل سبکی،انعطاف پذیری،تنوع و... هستندوترکیب این ویژگی ها با خلاقیت بشر،منجر به ایجاد روش های نصب پیشرفته در دردنیای امروزوآینده خواهد بود.

لوله پلیکا
- لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت - لوله پلی اتیلن


این بازرگانی تولید کننده و تامین کننده انواع لوله بتنی پایپ جکینگ (لوله رانی) از قطر 800 الی 2400 میلی متر می باشد.
درباره پایپ جکینگ
pipejacking.gif
اصول اولیه این روش همراه با جزئیات آن، ابتدا توسط انجمن پایپ‌جکینگ آمریکا (APJ) در سال 1941 و پس از آن توسط افراد مختلف ارائه گردید. امروزه تکنولوژی پیشرفته‌ای جهت نصب لوله‌ بتنی به قطرهای mm 1000 تا mm 4000 به روش پایپ‌جکینگ و در زمین‌های با شرایط و جنس خاک متفاوت، در طول‌های مختلف به کار گرفته می‌شود .
لوله رانی یا پایپ جکینگ به معنی قرار دادن لوله ها در زیرزمین بدون اینکه تداخلی یا آسیبی به تاسیسات و ترافیک بروی سطح زمین وارد شود اتلاق می شود. این روش بیشتر برای نصب لوله بتنی مسلح برای مصارف آب های سطحی، زهکشی و فاضلاب در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود.
این روش بسایر اقتصادی و مناسب برای رد شدن لوله ها از زیر راه های اصلی، راه آهن و تاسیسات شهری می باشد. این روش به دلیل کم بودن حجم خاکبرداری در مقایسه با دیگر روش ها بسیار اقتصادی است و این روش به دلیل ترافیک و تراکم ساختمانها در شهرها به عنوان یک راه حل اقتصادی مناسب به جای روش های سنتی دیگر شده است. یکی از فاکتورهای مهم که در این رابطه بایستی مورد توجه قرار گیرد، جنس و خصوصیات مصالح استفاده شده در محل اتصالات می‌باشد. ضخامت مصالح اتصال یک پارامتر بسیار مهم در توزیع تنشها و حداکثر نیروهای مجاز جک است. مصالح با سختی کم در محل‌های اتصال لوله‌ها بر روی مصالحی از جنس مشتقات چوب و با در نظر گرفتن اثرات انحراف از زاویه مسیر لوله نتایج زیر حاصل گردیده است. الف) مطالح فشرده (Packing Material) با ضخامت بیشتر تأثیر بهتری بر توزیع تنشهای متمرکز داشته و مفیدترند. به طور مشخص مصالح (Fibreboard) به ضخامت 18 میلیمتر بهترین گزینه برای انتخاب مصالح فشرده محل اتصال دو لوله می‌باشد. ب) از ایجاد زاویه انحراف افقی بیش از 2/0 درجه مسیر خط لوله جلوگیری می‌گردد. ج) هرگاه مصالح فشرده محل اتصال مرطوب باشد توزیع تنش در محل اتصال 3 برابر یکنواخت‌تر خواهد بود. هنگام ساخت لوله‌ بتنی، بایستی مصالح فشرده‌تر در محل اتصال لوله (انتهای لوله‌ها) به صورت استاندارد نصب شده و سپس لوله با دقت کافی به محل نصب حمل گردد. نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اصطکاک بین جداره لوله و خاک اطراف توسط جک‌های هیدرولیک تأمین می‌شود. جهت محاسبه نیروی مورد نیاز باید نیروی اصطکاک وارده بر هر قطعه لوله را همراه با اثرات تمرکز تنش ناشی از تغییر زاویه انحراف قطعات لوله‌ها و در نظر گرفتن اثر وجود مصالح انعطاف‌پذیر در محل اتصال دو لوله محاسبه نمود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



بازرگانی پایپ تهران تامین کننده لوله بتنی پیش تنیده یا با هسته فولادی به سراسر ایران و کشورهای همسایه
نحوه ساخت لوله بتنی پیش تنیده:
لوله بتنی را بیشتر به سه روش ای زیر می سازند.

betoni-pishtanideh.jpg

1-- بتن را در قالب لوله ریخته و آن را می لرزانند تا بتن توپرشود سپس آن را از قالب بیرون در آورده ودر جای نمناک می گذارند تا بتن سفت وسخت گردد .
2_بتن خمیری شل را باناودان به درون لوله فولادی چرخنده با شیب کم می ریزند.بتن به د یواره لوله پرت می شود، درآغازدانه های درشت آن به کف لولهء فولادی فرو می ریزند وبتن ریز دانه (ملات) به دیواره لوله میچسپد. چون لوله فولادی پیوسته میچرخد؛دانه درشت از نو به بد نه لوله چرخنده پرت میشوند ودرون ملات جا مگیرند.
3_بتن رادر قالب فولادی ریخته می لرزانند وان را می مکند تا هوا واب زیاد بتن درآید(بتن مکیده). لوله بتن مکیده که یک لوله پوست نازک فولادی درون ان کار گذاشته شده؛ تاب فشاری زیاد دارد وآب بندی شده است؛ بویزه اگر در ساختنش از سیمان تراس مصرف شده باشد و یا به بتن گرد د یاتمه افزوده شده باشد.
قسمتهای کارگاه تولید:
الف- فاز اول
شامل : 1- آرماتوربندی 2- قالب بازکنی 3- واحد تهیه بتن 4- سانتریفیوژ 5- اتاقهای بخار 6- سالن قطعات ویبره
ب- فاز دوم
شامل : 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ج‌- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه
الف- فاز اول :
1- آرماتوربندی
شامل : الف - دستگاه سیم صاف کن ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد ج- دستگاههای سیم رزوه کن د- شابلونهای اسکلت لوله ر- شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال ز- ساخت اسکلت قطعات ویبره س- جکهای کشش میله گرد
1- الف- دستگاه سیم صاف کن :
بوسیله این دستگاه میله گردهای نمره 6و8 نرم با مشخصه (st-37) را که بصورت کلافی قبلا تهیه شده بود به شکل حلقه و یا بصورت میله گرد راسته در طولهای مورد نیاز تبدیل می کنند. ضمنا دستگاه مزبور، پوسته های ناشی از زنگ زدگی میله گرد را جدا می نماید.
1- ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد :
برای قرار دادن میله گرد در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار که در نهایت تحت کشش قرار می گیرند، دستگاه مزبور میله گردهای کلافی فولادی با مقاومت کششی بالا (st-178) را در طولهای مساوی بطور اتوماتیک قطع می نماید.
1 - ج- دستگاه سیم رزوه کن :
برای آنکه در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار، میله گردها تحت کشش قرار داده شوند باید دو سر میله گرد فولادی را بوسیله دستگاه مزبور رزوه نموده تا پیچهای کششی را به میله گردهای مربوطه در داخل قالب وصل نمایند.
1 - د - شابلونهای اسکلت لوله :
برای ساخت اسکلت فلزی لوله های فاضلابی 3.5 متری در سایزهای مختلف، میله گردهای حلقوی را به دور شابلونهای مزبور که قبلا تنظیم گردیده اند با فاصله های از پیش تعیین شده قرار داده و سپس میله گردهای حلقوی را با میله گردهای طولی بوسیله مفتول متصل می نمایند.
1- ر - شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال :
میله گردهای حلقوی نرم را با استفاده از این شابلونها بصورت نیم حلقه در سایزهای مورد نیاز تبدیل می کنند که جهت آرماتورهای عرضی در قالب بندی کانال استفاده می شود.
1 - ز - ساخت اسکلت قطعات ویبره :
میله گردهای نرم را در طولهای مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از آچارهای مخصوص میله گردها را به شکلهای مورد نیاز فرم می دهند. سپس آنها را برای استفاده در بالشتک، پایه و کفشک مونتاژ می نمایند.
1 - س - جکهای کشش میله گرد:
این دستگاهها برای کشیدن میله گردهای سخت طولی استقرار یافته در داخل قالبهای کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار استفاده می شود.
2- قالب بازکنی:
در این قسمت قالبهای فلزی استوانه ای شکل که دارای دو کفه و دو رینگ جهت دوران در سانتریفوژ بر روی آن تعبیه شده است و بوسیله پیچها بر روی قالب محکم گردیده اند، باز یا بسته می شوند. دو دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل را انجام می دهند. همه محصولات لوله فاضلابی، کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار با همین قالبهای فلزی استوانه ای ساخته می شوند ولی تنها چیزی که آنها را از هم مجزا می کند قطعات مورد استفاده در داخل و یا دو دهانه قالب است که شکل دهی محصول را تعیین می نماید.
3-واحد تهیه بتن :
این قسمت شامل سیلوهای شن و ماسه ، دستگاه شن کش ، سیلوهای سیمان ، باسکول شن و ماسه و میکسرها می باشد. در این قسمت عملیات تهیه بتن برای محصولات متفاوت بوسیله 3 واحد میکسر انجام می پذیرد.
4-سانتریفوژ:
شامل : الف- دستگاه دوران ساز جهت قالب ها در این قسمت احداث گردیده که هر کدام شامل چهار عدد فلکه جهت استقرار قالب بر روی آنها و یک عدد الکتروموتور جهت دوران قالب می باشد. عملیات سانتریفوژ تحت کنترل اپراتورها براساس برنامه های زمان بندی انجام می گیرد. ب - دستگاههای شارژ بتن : این دستگاهها که سه واحد میباشند دارای گاری، نوار بتن بر و قیف حمل بتن میباشند و عمل انتقال بتن به داخل قالب در هنگام دوران قالب بر روی سانتریفوژ را انجام می دهد.
5- اتاق بخار :
در این اتاقها که لوله های بخار انتقال بخار مرطوب با دمای کنترل شده مورد نیاز را هدایت می کنند عمل خشک نمودن محصولات که در قالب مزبور ساخته شده را انجام میدهند.
6- سالن قطعات ویبره:
در این سالن تولید قطعات مورد نیاز جهت نصب کانال برای بهره برداری انجام می گیرد. این قطعات شامل بالشتک، پایه و کفشک میباشد. در این سالن دو واحد میز ویبره ( لرزاننده ) و یک دستگاه میل ویبره وجود دارد. دو دستگاه جراثقال سقفی عمل نقل و انتقال قطعات ویبره با قالبهای مربوطه را انجام میدهند. ضمنا ماشین آلاتی مانند دامپر و لیفتراک نیز در این واحد مورد استفاده قرار می گیرند.
ب - فاز دوم :
در این فاز فقط عملیات تکمیل نمودن هسته مرکزی لوله های تحت فشار انجام می گیرد و شامل: 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ب- 1- سنگ زنی :
در این قسمت بوسیله دستگاه سنگ زنی دهانه قسمت مادگی لوله سنگ زده می شود.
ب- 2- راپینگ:
عملیات سیم پیچی حلقوی به دور هسته مرکزی لوله تحت فشار بوسیله دستگاه راپینگ انجام می پذیرد. این سیم ها از نوع سخت فولادی با مشخصه st-178 بوده که با کشش اولیه حدود 130 کیلوگرم به میلی متر مربع با گامهای محاسبه شده به دور لوله پیچیده می شود.
ب- 3- تست:
بوسیله دستگاه تست تمامی لوله های سیم پیچ شده تحت فشار را جهت تایید مقاومت فشاری محاسبه شده آنها مورد آزمایش قرار می دهند.
ب-4- واحد تهیه بتن :
در این واحد یک دستگاه میکسر، یک سیلوی سیمان ، باسکول شن و ماسه، سیلوهای شن و ماسه، نوار انتقال شن و ماسه و دستگاه شن کش وجود دارد. عملیات تهیه بتن برای فاز دوم در این واحد انجام می گیرد.
ب-5- کوتینگ:
در این قسمت برای آنکه لوله سیم پیچ شده تحت فشار را از معرض خورندگی و زنگ زدگی فولاد محافظت نمایند عملیات پوشش ثانویه بوسیله یک لایه بتن صورت می پذیرد. ضمنا در داخل کارگاه فاز دوم یک دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل لوله ها را بعهده دارد.
ج- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه :
شن و ماسه مصرفی در واحدهای مختلف تولید برای ساخت محصولات از این ایستگاه تغذیه می گردد. ابتدا مصالح رودخانه ای مناسب از سواحل رودخانه سفیدرود به داخل شرکت حمل و سپس با استفاده از ماشین آلات مختلف دانه بندی می شوند.
1- مواد اولیه مصرفی :
1- شن و ماسه
2- سیمان
3- میله گرد
1- شن و ماسه:
2- سیمان:
سیمان مورد مصرف برای محصولات شرکت از نوع تیپ 5 میباشد، که عیار آن برای هر مترمکعب بتن 460 کیلوگرم است. سیمان تیپ 5، ضد سولفات میباشد. بدلیل جلوگیری از حل سولفات های موجود در خاک بر روی محصولات بتنی از این سیمان استفاده می شود.
3- میله گرد:
میله گردهای مورد مصرف در این شرکت از نظر سختی به دو نوع : الف - میله گرد سخت ب- میله گرد نرم تقسیم می شوند. مصرف این میله گردها در محصولات متفاوت است.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


بازرگانی پایپ تهران تامین و کننده انواع لوله بتنی مسلح از قطر 400 الی 2400 میلی متر می باشد.
تعیین ویژگی های لوله بتنی مسلح برای جمع آوری آب باران و فاضلاب است. این ویژگی ها برای تولید و خرید کاربرد دارد و در برگیرنده الزامات بستر سازی، خاکریزی، شرایط بارگذاری و مقاومت لوله ها نمی باشد.
تجربه نشان داده است که کارکرد صحیح لوله ها به انتخاب مناسب کلاس لوله، نوع بسترسازی، خاکریزی و کنترل کیفیت ساخت و همچنینن نصب طبق مشخصات ساخت بستگی دارد. کلاس لوله ها باید با توجه به نیازهای محل کارگذاری لوله انتخاب شده و بازرسی های لازم در محل انجام شود.
betoni-mosalah.jpg

بتن مسلح چیست؟
بتن مسلح شامل سیمان، سنگدانه و آب می باشد که در آن فولاد به نحوی در بتن جاگذاری می شود که فولاد و بتن با هم عمل کنند.
سطح میلگرد
در این مشخصات هنگامی که کلمه سطح با کلمه ای همانند مقطع یا تک سیم همراه نباشد منظور سطح مقطع میلگرد گذاری برای هر متر طول لوله است.
قفسه میلگردهای محیطی درکل طول لوله و در هر سطح مقطع می تواند شامل دو لایه برای لوله های با ضخامت جداره کمتر از 180 میلی متر و یا سه لایه برای لوله های با ضخامت جداره 180 میلی متر و بیشتر باشد. لایه ها نباید بیشتر از قطر یک میلگرد طولی به علاوه 6 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. لایه های متعدد باید به هم طوری محکم بسته شوند که تشکیل یک قفسه منفرد را بدهند. تمام مشخصات دیگر هم چون طول هم پوشانی، کیفیت جوش ها و رواداری جاگذاری میلگردها و جداره لوله ها و غیره باید برای ساختن قفسه میلگردهای محیطی یک لوله رعایت شود.
لوله بتنی مسلح
لوله بتنی متشکل از بتن و میلگرد فولادی می باشد. در این لوله ها، سیم فولادی، شبکه های جوشی فولادی و میگردهایی که دارای مقاومت مشخصی بوده و به صورت قفسه ساخته و در موقعیت صحیح در جداره لوله جاگذاری می شوند و بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می نماید.
آب بندی های قابل انعطاف از پیش شکل داده شده با قطعه معینی بر روی سطوح لوله و برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب از محل اتصال به کار می رود.
محل اتصال دو قطعه لوله که با و یا بدون یک قطعه اضافی انجام می شود.

مسلح سازی لوله بتنی مسلح
با استفاده از فولاد به صورت سیم های پیوسته، شبکه های جوشی سیمی و میلگردهایی گه در بتن مسغرق شده اند، صورت می پذیرد، به طوریکه بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می کنند.
میلگردها و سیم های مسلح سازی که برای کاهش صدمات ناشی از جابجایی هنگام انبار و نصب پیش بینی می شود.
لوله بتنی مسلح تولید شده بر اساس ویژگی های این استاندارد، در پنج کلاس یک، دو، سه، چهار و پنج طبقه بندی می شوند.
محل اتصال لوله ها
محل اتصال لوله ها باید به نحوی طراحی شده و انتهای لوله ها باید طوری شکل داده شوند تا بتوان آنها را به یکدیگر متصل کرد و یک خط لوله ممتد و یک دست و دارای سطح داخلی صاف و بدون انحراف و یکنواخت تشکیل داد.
عمل آوری با بخار
عمل آوری با بخار و به وسیله تزریق بخار انجام می شود. لوله را می توان در اتاقک عمل آوری بخار قرار داد. لوله باید برای مدت و در درجه حرارت معین تا زمانی نگهداری شود که مقاومت مورد نظر به دست آید. اتاقک عمل آوری باید طوری طراحی شود، که بخار در تمام اطراف و بدنه لوله بتواند به چرخش درآید و هرگونه مکش ناشی از جریان هوای خارجی محفوظ باشد.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلیکا فاضلابی
lulepolikafazelabi.jpg



جمع آوری و تصفيه فاضلاب در دنيای امروزی کاری پراهمیت و واجب است.برای چنین کاری مدیریت در هزینه تلاش بسیار زیادی میخواهد.

طراحی ، نصب و عملکرد شبکه فاضلاب بهداشتی به نحوی باید باشد كه بتواند هزينه هایی که برای طولانی مدت پیش بینی شده است را قابل پذیرش سازد.

تخریب دمایی و خواص آتش گیری

بررسی میزان و چگونگی اتش گیری هر ماده به مجموعه ای از ویژگیها بستگی دارد.برای مدل های ریاضی نیز وجود دارند. در زیر به این ویژگیها ، روش های آزمون آن ها و چگونگی تاثیر آن ها در خواص آتش گیری مواد و به ویژه ماده PVC پرداخته میشود.

یکی از مهمترین دلایل بررسی تخریب دمایی پلیمرها ، اهمیت بررسی چگونگی آتش گیری آنهاست.این مطالب بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.ابتدا دانشمندی به نام VAN KERVELEN بیان داشت که برای بیشتر پلیمرها شاخص اکسیژن میتواند رابطه مستقیمی با تخریب دمایی داشته باشد.این موضوع توسط روش آنالیز ترموگراویمتری در شرایط ویژه بررسی شد.پس از آن بررسی های بیشتری جهت درک ارتباط LOI با دمای تخریب انجام گرفت که البته نتایج نشان داد بین این دو پارامتر نمیتوان رابطه مشخصی به دست آورد.این تحقیقات تا به امروز نیز ادامه داشته است.امروزه میتوان گسترش شعله را با توجه به داده های حاصل از تخریب دمایی ماده پیش بینی نمود.واضح است که پلیمر تا وقتی شکسته و تخریب نشود، قابل سوختن نیست.

تمامی موارد آلی میسوزند اما هرچه دمای سوختن بالاتر باشد ، آن ماده ایمن تر است.در سال های گذشته برای دستیابی به دمای اشتعال مواد از آزمونی بر اساس استاندارد ASTMD 1929 استفاده میشد.در این آزمون تکه ای از نمونه داخل کوره قرار داده شده ودر جریان آهسته هوا به آن گرما اعمال میشود.این روش برای مقایسه مواد مختلف مناسب است.بر اساس این روش دمای آتش گیری PE برابر 349درجه سانتیگراد بوده در حالیکه این دما برای PVC برابر 454 درجه سانتیگراد است.

در مورد PVC سخت ، داده های فراوان حاصله از ویژگیهای مربوط به آتش گیری این ماده نشان میدهند که این ماده تمایل بسیار کمی برای آتش گرفتن دارد.برخی از این ویژگیها به شرح زیر هستند:

دمای فش اشتعال 391 درجه سانتیگراد

دمای اشتعال خود به خود 454 درجه سانتیگراد

زمان اشتعال 450-10000S

زمان اشتعال 12-45S

زمان اشتعال 12-45S

جریان بحراتی حرارتی 30-33 KW/M

روش هایی جهت حفظ و نگهداری لوله های فاضلابی

1 - بازرسی ادواری به صورت حضوری و از راه دور

2 - حفاظت پيشگيرانه منظم

الف - پاک کردن با فشار هيدروليک بالا

ب - توپی ها

ج - پاك كردن توسط ميله

چ - درزگيری کردن

3 - اقدامات اضطراری خارج از برنامه

هيدروليک پرفشار الف-

ب - پاك كردن توسط ميله

ج -اره نمودن ریشه ها

ح -تیغه ها
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلی اتیلن
luluabresanipolietilin.jpg


مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن به دلیل ویژگیها و کاربردهایی که دارد جای خودرا به خوبی در میان صنایع مختلف باز کرده است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی که غالبا با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل میگردند بیم نشت و هدر رفت آب را به کمترین میزان خود رسانده و آب را با حداقل زمان کمترین میزان هدر رفتن به نقاط مختلف هدایت میکنند.

در طی سالیان گذشته لوله پلی اتیلن آبرسانی به همراه اتصالات به خاطر استحکام و روش نصب آسان و کم هزینه بودن آن به خوبی توانسته نظر مدیران اجرایی پروژه ها را جلب کند و جایگزین خوبی برای لوله های فلزی باشد

دستورالعمل انبارداری،حمل ونقل،نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن آب رسانی

مطالب این بخش شامل توصیه هایی در مورد حمل و نقل ،نصب و اتصال و کار گذاری لوله پلی اتیلن دوجداره میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل اغلب مجاری ، فاضلاب ، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی ،مورد استفاده قرار میگیرند.توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله های پلی اتیلن به کار برد.توضیحات این بخش در مورد 3 مورد زیر میباشد:

1-انبار داری،بار گیری،تخلیه،جابجایی،نگهدار ی و ریسه کردن لوله

2-جوش لوله پلی اتیلن

3-مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه،بستر سازی،پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله

دستور العمل انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله و شرایط انبار داری توسط کارخانجات تولید کننده ارائه میگردد.محل نگهداری لوله ها باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد.محموله لوله های رسیده به کارگاه ، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را میتوان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود.در غیر این صورت میبایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.بجای تخلیه یکجای پالت،میتوان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود.برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط،میتوان لوله هارایکی یکی از روی روی بیل یک لودر وسپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن ، بسته میشود.برای بار گیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله میشود،استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها،تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول 4 متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند.بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ ، اتصالات لوله ومتعلقات دیگر،با توجه به نوع محصول ، تعداد واندازه آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد.لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن

لوله کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت پلی اتیلن به نوع طراحی دارای مقاومت مناسب برای تحمل فشار های وارده و به علت سبکی و ارزان بودن لوله و هزینه نصب ارزان بیشترین سهم را در استفاده در پروژه های فاضلاب شهری در مقایسه با لوله پی وی سی, لوله بتنی, لوله جی آر پی را دارند.

karogate_fazelabi.jpg


علت استفاده بیشتر از لوله کاروگیت طول عمر آنها و همچین عدم خوردگی آن در مقابل مواد فاضلابی و گازها می باشد.

عموماً لوله کاروگیت با اندازه قطر داخلی شناخته میشوند.

- مزایای لوله کاروگیت بازرگانی پایپ تهران زیر مجموعه شرکت پارسیان آبراهه
- سبکی لوله و انتقال راحت آن پروژه
- مقاومت لوله کاروگیت در برابر سائیدگی
- آب بندی کامل لوله کاروگیت پلی اتیلن
- توان بالای لوله در برابر خورندگی
- انعطاف بالای لوله کاروگیت هنگام نصب
- ارزان بودن نصب لوله کاروگیت

لوله های دوجداره کاروگیت از دو لایه خارجی و داخلی از نوع پلی اتیلن پلی اتیلن تشکیل شده اند باید از گونه پلی اتیلن با جریان mfi یکسان و گونه های مناسب پلی اتیلن pipegrade و از نوع pe 80 باشد.

محصول (لوله و اتصالات به طور کامل)

مشخصات کیفی لوله کاروگیت مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی باید طبق استاندارد DIN16961-2 باشد.

سایر مشخصات آزمون های مربوط به لوله کاروگیت باید طبق استاندارد EN13476 باشد.

اتصالات لوله کاروگیت پلی اتیلن می بایستی طبق استاندارد هایDIN16961-2 | EN13476| ASTM-849 باشد.

داخل لوله کاروگیت باید کاملا صاف و دارای پوشش زرد رنگ باشد و همچنین دارای ضخامت کافی برای استفاده از سیستم تحت فشار برخوردار باشد.

سطح داخلی و خارجی لوله باید فاقد هرگونه سوراخ و شیار و ناهمواری غیر متعارف باشد.

حالت تیزی و برندی انتهای لوله که پس از برش تیز هستند باید به صورت صاف در بیاید.

مقاومت حلقوی لوله کاروگیت حداقل SR24=31/5 KN/M2باشد.

لوله کاروگیت از مواد اولیه ای تولید می شود که سطح داخلی و خارجی آن طبق استاندارد ISIRI7174باشد.

در داخل لوله باید از مواد غیر مشکی استفاده شود و باید 4 درصد مواد آنتی یو وی استفاده شود.

جهت تولید لایه های داخلی و خارجی لوله کاروگیت استفاده از مواد معدنی در مواد اولیه لوله مجاز نمی باشد.

برای تولید لوله کاروگیت نباید از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده شود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن

لوله پلیکا

اتصالات پلیکا:

polika-etesalat.jpg

موارد استفاده:
آب اشامیدنی سالم، سیستم آبیاری نوین، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، مصارف صنعتی، مصارف مخابراتی و غیره..

رنگ ها :
آبرسانی : لوله پلی اتیلن مشکی یا با نوار آبی ،گاز رسانی : لوله پلی اتیلن مشکی با نوار زرد، فاضلابی : لوله پلی اتیلن مشکی

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


اتصالات لوله پلی اتیلن

از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی لوله پلی اتیلن ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.







etesalatepolietilin.jpg



روش های اتصال لوله پلی اتیلن تک جداره


لوله ها و اتصالات تک جداره لوله پلی اتیلن به روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:


1. جوشکاری لب به لب


2. جوشکاری الکتروفیوژن


3. استفاده از اتصالات پیچی


انتخاب روش اتصال ، بستگی به کاربرد خط لوله ، نیازمندیها و امکانات موجود دارد.








از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلنی ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.


در اتصالات جوشی ، کیفیت جوشکاری و بازده آن بستگی به مهارت و توانایی جوشکار ، تناسب و کارآیی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری دارد.


با توجه به دامنه وسیع کاربرد اتصال جوش لب به لب در لوله پلی اتیلن تک جداره و استحکام و قابلیت های بسیار ممتاز این نوع اتصال ، در ابتدا به شرح مختصری از آن می پردازیم.


جوشکاری به روش لب به لب با صفحه داغ








Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


این نوع جوشکاری ، طی مراحل زیر انجام می شود:


• ابتدا دو لوله در دو فک دستگاه جوش ( ثابت و متحرک ) گذاشته می شود و پس از تنظیمات لازم ، قالبها بسته می شوند.


• صفحه قیچی مابین دو لوله قرار می گیرد و لبه لوله ها را کاملا صاف و تمیز می نماید و پس از آن برداشته می شود.


• صفه داغ را که دمای آن به حد مجاز رسیده (210 – 230 درجه سانتیگراد ) ، مابین دو لوله قرار داده و دو سر لوله ها به آن چسبانده می شوند و فشار طبق دستورالعمل های دستگاه جوش ، بالا برده می شود تا در محل تماس لوله ها با صفحه داغ ، برآمدگی مدور و یکنواختی با اندازه معین ایجاد گردد.


• قسمت متحرک دستگاه جوش ، به عقب رانده شده و صفحه داغ به صورتی جدا می شود که هیچ آسیبی به سطح ذوب شده ، وارد نیاید.


• دو سر لوله ، به سرعت به همدیگر چسبانده شده و فشار بتدریج و بر اساس مشخصات مندرج در جدول دستگاه جوش ، افزایش یافته و تا خنک شدن محل جوش ، ثابت نگاه داشته می شود.


• مدت زمان خنک شدن در مرحله فوق ، بستگی به ضخامت لوله ها داشته و مقادیر آن در جدول تعیین شده است. در طی این زمان ، محل اتصال نباید تحت تنش یا فشار غیر مجاز قرار بگیرد.


• لبه جوش در محل اتصال باید به صورت یک برآمدگی دو تکه باشد. تشکیل این برآمدگی ، نشان دهنده آن است که جوشکاری بصورت یکنواخت انجام شده است.


تذکر: تفاوت در شکل برآمدگی های لبه جوش ، می تواند ناشی از یکسان نبودن ویژگی های جریان مذاب در دو قطعه اتصال باشد ( مثلا تفاوت در MFR )


جوشکاری به روش الکتروفیوژن


از این روش به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن ، معمولا در شبکه های پلی اتیلنی توزیع گاز استفاده می شود و در مورد لوله هایی با قطر 20 الی 110 میلیمتر اقتصادی می باشد.


جهت اتصال ، ابتدا انتهای لوله را سوهان زده و سپس آن را وارد کوپلینگ اتصال الکتروفیوژنی که دارای بوبین های مقاومت حرارتی می باشد نموده و جریان برق را متصل می نمایند. سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک های اطراف خود را ذوب می نماید ، در اثر حرارت ، کوپلینگ جمع شده و جوش مناسبی با لوله ایجاد می شود.


جریان برق لازم برای جوشکاری را باید روی دستگاه جوش متناسب با اندازه اتصال تنظیم نمود.


عمل جوشکاری بصورت اتوماتیک انجام می پذیرد. نقاط اتصال را نباید حداقل 10 دقیقه پس از اتمام جوشکاری حرکت داد. سطح لوله قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد ، زیرا وجود خراش باعث ایجاد نشتی در محل اتصال می شود.


نکته مهم مورد توجه در این روش اتصال آن است که برای جوشکاری باید حتما از دستگاهی استفاده شود که جریان برق آن متناسب با بوبین های الکتریکی اتصالات باشد


همانطور که می دانیم خطوط انتقال وشبکه تاسیسات اتصالات جزءلاینفک میباشندو همیشه در طراحی ها قسمتی از طرح را به خود اختصاص می دهند لوله های پلی اتیلن هم از این قاعده مستثنی نمی باشند.


در گذشته بدلیل کم بود امکانات وآگاهی در شبکه لوله های پلی اتیلن از اتصالات فلزی استفاده می گردید که این امر سبب کاهش طول عمر شبکه وافزایش هزینه ها می گردد بدین گونه که طول عمر لوله های پلی اتیلن حداقل 50 سال می باشد درصورتیکه اتصالات فلزی در مجاورت با اب اکسیده شده وطول عمرشان کوتاه می باشد گذشته از ان این اتصالات نسبت به اتصالات پلی اتیلن گران تر بوده وهزینه اجرای آنها هم از نظر زمانی وهم نیروی انسانی وتجهیزات بالاتر میباشد.


در مورد اتصالات لوله پلی اتیلن باید گفت این اتصالات به دو دسته تقسیم بندی می شوند


1-اتصالات تزریقی


2-اتصالات جوشی


اتصالات تزریقی


در این مدل از اتصالات جهت تولید باید ابتدا به ساکن قالب اتصال مورد نظر ساخته شود وسپس مواد پلی اتیلن داخل قالب تزریق گردد اینگونه اتصالات فاقد بید داخلی می باشند ولی به لحاظ محدودیتهاییکه در ساخت قالب ودستگاههای تزریق وجود دارد دارای زاویه های خشن وتند بوده که این امرسبب افت فشار می گردد ازطرف دیگر در صورتیکهفشار تزریق نا مناسب بود ویا دمای نامناسب داشته باشد ممکن است درون قطعه حباب هایی ایجاد گردد که از چشم پوشیده بماند.

اتصالات جوشی

در این روش جهت تولید اتصالات ازخود لوله استفاده می گردد بگونه ایکه مطابق استاندارد 16963 وطبق زوایای واندازه های مشخص لوله ایکه تولید شده برش خورده وبا دستگا ههای جوش زاویه زن به هم جوش داده می شوندواتصال مورد نظربا زاویه مورد نیاز تولید می گردد.از محاسن این روش می توان به تنوع تولیدویکنواختی واستحکام بالا وهزینه تمام شده پایین اشاره نمود لازم به ذکر است چنانچه در این روش از لوله های بچ کار شده در خط انتقال استفاده گردد یکنواختی وکیفیتی بی نظیر نسبت به دیگر روشها بدست می آید قابل توجه استدر این روش مقاومتی که در اتصال ایجاد می گردد بیش از دو برابر اتصالات مشابه خواهد بود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلی اتیلن گازرسانی

lulugazipolietilin.jpg



آغاز استفاده از لوله های پلاستیکی گاز رسانی از اوایل سال 1950 میلادی بوده است. به عنوان نمونه وضعیت و میزان استفاده از شبکه های لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله های فولادی وسایر لوله ها که توسط شرکت گاز دوفرانس اجرا شده در شکل نشان داده شده است.همانگونه که ملاحضه میشود میزان لوله های فولادی طی سالیان مورد بررسی ثابت بوده و این در حالی است که علاوه بر افزایش میزان کاربرد لوله پلی اتیلن میزان لوله های غیر فولادی از قبیل چدن کاهش یافته و لوله های پلی تیلن جایگزین آنها شده است.


هم اکنون بیش از 90درصد خطهای انتقال گاز کشورآمریکا و کانادا از پلاستیک و جنس مواد پلی اتیلن استفاده شده است.


براساس آمار رسمی موجود وضعیت و میزان استفاده از لوله پلی اتیلن در کشور ما در شکل 3 به تصویر کشیده شده است.


رشد شبکه پلی اتیلن در ایران


میزان شبکه های لوله پلی اتیلن در سالهای مورد بررسی به طور متوسط سالانه از رشدی معادل 54 دصد برخوردار بوده است و این در حالی است که متوسط رشد شبکه های فولادی حدود 8/6 در صد میباشد. لازم به ذر است براساس تحقيقات انجام شده استان هاي كرمان، تهران، خراسان، مازندران و فارس به ترتيب داراي بيشترين ميزان استفاده از لوله پلي اتيلن مي باشند و در استان خوزستان بر اساس صلاحديد مسئولان محترم شركت گاز اين استان ، تاكنون از لوله هاي پلي اتيلن استفاده نشده است.


از مهم ترين مزاياي لوله پلي اتيلن در مقايسه با لوله هاي فولادي مي توان به سرعت و سهولت در اجرا، آموزش ساده ، مقرون به صرفه بودن و مهم تر از همه عدم خوردگي و در نتيجه عدم نياز به پوشش وحفاظت از زنگ اشاره كرد. با عنايت به مراتب فوق و نيز با در نظرگرفتن معضلات و مشكلات موجود در اجرا و نگهداري لوله هاي فولادي، استفاده از لوله پلي اتيلن در شبكه هاي توزيع گاز بدون هيچ گونه تامل و ترديدي منطقي به نظر مي رسد. ليكن لازم است در خصوص شناسايي مشكلات و معضلات خاص لوله پلي اتيلن و اتخاذ تدابيرلازم در مواجهه و برخورد با اين مسائل احتمالي با رويكردي پيشگام و نگرشي پيشگيرانه اقدام كرد.


هر چند در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا استفاده از لوله های پلی اتیلن امری مرسوم شده است که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی


مقاومت در برابر سائیدگی ها و خوردگیها


سرعت در نصب و کار گذاری


انعطاف پذیری بالا و کاربرد آن در زمینهای ناهموار


مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه


مقاومت بالا در مقابل ضربه


مقاومت در مقابل سرما وگرما


حمل و نقل آسان


مقاومت در مقابل اشعه مادون قرمز و نور خورشید


داشتن اتصالات فراوان برای شبکه های طولانی
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا آبرسانی
polika-abresani.png


امروزه در تمام کشورها انتقال آب آشامیدنی وجمع آوری آبهای سطحی و فاضلابها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خراب بودن لوله ها باعث آلودگی محیط زیست و حتی نشستهای ساختمانی میگردد از این رو لوله پلیکا به دلیل خواص ویژه وبادوام بودن و ضریب اطمینان بالانسبت به دیگر مواد پلیمری از اهمیت بیشتری برخورداراست.

استاندارد لوله های پلاستیکی برای که پیش نویس آن توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده است در صدوسی وهشتمین جلسه کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورد تصویب قرار گرفته است.

لوله پلیکای آبرسانی در 2 جالت مورد استفاده قرار میگیرد :

1-خطوط اصلی جانبی انتقال آب که در خاک مدفون است

2-انتقال آب به صورت رو کاربرای داخل و خارج از ساختمان

ویژگی ها ومزایا لوله پلیکای آبرسانی :

عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا

استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر

مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ور نشدن شعله

وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه

نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت

انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

مناسب برای مناطق زلزله خیز

روش های نوین جایگذاری و نصب لوله پلیکا

امروزه پروژه های زیر ساخت تاثیر بسیاری در رفاه و آرامش انسانها دارند.این پروژه ها بسیار پر هزینه بوده و از این رو کاهش هزینه و همچنین افزایش طول عمر سرویس دهی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای خط لوله ها هزینه اولیه شامل هزینه لوله ها به اضافه هزیه نصب آن است

در روش های قدیمی برای جایگذاری لوله ها در زمین ، گودال پهنی حفر میشد تا کارگران نیز بتوانند به راحتی عملیات لوله گذاری و اتصال را که نیاز به دقت و مراقبت زیادی دارند را انجام میدهند.در این روش ها مکان اتصال باید کاملا تمیز باشدو نیاز به پرسنل کاملا کار آزموده وبا دقت است که بتوانند فرایند را به طور کامل ودقیق انجام دهند.پس از آن گودال باید با بستری از شن پر شود.نقش بستر شنی یکی این است که از تخریب لوله که ممکن است در تماس با صخره و سنگ های تیز به وجود آیدو همچنین از خوردگی لوله در لوله های فلزی جلوپیری کند ودیگر اینکه بتواند نیروهای فشاری و خمشی را که در معرض آنها قرار دارند به اطراف پخش کند.

پس از جایگذاری لوله و پر کردن گودال،سطح زمین باید به حالت اولیه باز گردانده شود.

با گذشت زمان این روش ها پیشرفت زیادی کرده اند.استفاده از لوله ها ی پلاستیکی که سبک تر بودند،مزیت ویژه ای در جایگذاری خطوط لوله ایجاد کرد زیرا با وجود آنها دیگر به تجهیزات بالا و پایین برنده نیازی نیست وهمچنین تعداد پرسنل نصب نیز کاهش یافت.

برای بهینه سازی عملکرد لوله ها در طراحی ساختار آنها نیز تغییراتی انجام شده است.امروزه برای بهبود خواص برخی از لوله های پلاستیکی آنها را به صورت دو یا چند جداره تولید میکنند.

روش های جدید

با بهینه سازی و ترکیب شیوه های نصب در گذشته ، ابتدا دو روش جدید طراحی شده اند.

روش اول به نام خیش زنی است که با استفاده از ابزاری شبیه خیش متصل به دستگیره ای چرخان انجام میشود.در حالیکه خیش توسط دستگیره در داخل زمین رانده میشود،گودال باریکی را ایجاد میکند.ابزار سومی که در پشت خیش است ، لوله را باخود میکشد و به این ترتیب لوله داخل گودال جای میگیرد.خاک موجود در پشت خیش لوله را پوشانده و گودال را میبندد.در واقع بستن گودال با استفاده از نیروی وزن خاک به خودی خود انجام میشود.برای سرعت بخشیدن به آن میتواند 5 کیلومتر لوله را در روز جایگذاری کند.همچنین در این روش نسبت به روش های قدیمی ، از تعداد کارگران کمتری استفاده میشود.اما روش خیش زنی محدودیتهایی نیز دارد.از جمله اینکه در هر نوع خاکی قابل اجرا نیست.همچنین اجرای روش فوق برای لوله های سایز بزرگ امکان پذیر نیست.در این روش بستر سازی نیزانجام نمیشود.

روش دوم به نام milling با استفاده از وسیله های برنده است که به طور پیوسته گودال باریکی را حفر میکند،لوله در پشت آن به سمت گودال رانده شده و سپس گودال توسط ماشین مجددا پر میشود.روش milling در خاک های سخت تر که در روش اول قابل اجرا نباشند نیز استفاده میشودالبته سرعت آن از روش خیش زنی کمتر است.

این دو روش دارای مزیتهایی فراوانی هستند وسبب کاهش هزینه میشوند.به ویژه در موارد خاص که کندن گودال بسیار سخت و یا ناممکن است ، از این روش استفاده میشود.روش های بدون حفر گودال روش های نصب جدیدی هستند که در آنها گودال باز حفر نمیشود و به آنها روش های بدون حفر گودال میگویند.با گذشت زمان روش های جدیدتری نیز به دست آمده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود.

حفر مستقیم افقی

در این روش از یک سر حفرکننده که معمولا مجهز به واترجت است،استفاده میشود.آب سبب نرم شدن خاک شده و وسیله را به جلو میراند.سر این وسیله قابلیت هدایت شدن در جهت های مختلف را دارد.به عنوان مثال میتواند هنگام رسیدن به رودخانه به سمت زیر بستر رودخانه رفته گودال را درزیر بستر حفر کرده وسپس به جهت بالاتر هدایت شود.

روش javking روش جایگزینی لوله جدید در خطوط لوله قدیمی است که در آن لوله جدید به داخل لوله قدیمی رانده میشود.این روش برای مواردی است که میتوان لوله با قطر کمتر از لوله را جایگزین کرد.برای ثابت کردن مکان لوله جدید فضای خالی بین آن و لوله قدیم را پر میکنند.

در روشی دیگر به نام close-fit-reling قطر خارجی لوله جدید تقریبا برابر با قطر داخلی لوله قدیم است.روش bursting در مواردی به کار میرود که کاهش قطر در لوله جدید امکان پذیر نیست و یا لوله قدیمی شکننده است.در این روش وسیله ای با قطر بزرگتر از لوله قدیمی به داخل این لوله کشیده شده و سبب شکستن آن میشود و به دنبال آن لوله جدید جایگزین میشود.

لوله های پلاستیکی دارای مزیت هایی از قبیل سبکی،انعطاف پذیری،تنوع و... هستندوترکیب این ویژگی ها با خلاقیت بشر،منجر به ایجاد روش های نصب پیشرفته در دردنیای امروزوآینده خواهد بود.

لوله پلیکا
- لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت - لوله پلی اتیلن


این بازرگانی تولید کننده و تامین کننده انواع لوله بتنی پایپ جکینگ (لوله رانی) از قطر 800 الی 2400 میلی متر می باشد.
درباره پایپ جکینگ
pipejacking.gif
اصول اولیه این روش همراه با جزئیات آن، ابتدا توسط انجمن پایپ‌جکینگ آمریکا (APJ) در سال 1941 و پس از آن توسط افراد مختلف ارائه گردید. امروزه تکنولوژی پیشرفته‌ای جهت نصب لوله‌ بتنی به قطرهای mm 1000 تا mm 4000 به روش پایپ‌جکینگ و در زمین‌های با شرایط و جنس خاک متفاوت، در طول‌های مختلف به کار گرفته می‌شود .
لوله رانی یا پایپ جکینگ به معنی قرار دادن لوله ها در زیرزمین بدون اینکه تداخلی یا آسیبی به تاسیسات و ترافیک بروی سطح زمین وارد شود اتلاق می شود. این روش بیشتر برای نصب لوله بتنی مسلح برای مصارف آب های سطحی، زهکشی و فاضلاب در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود.
این روش بسایر اقتصادی و مناسب برای رد شدن لوله ها از زیر راه های اصلی، راه آهن و تاسیسات شهری می باشد. این روش به دلیل کم بودن حجم خاکبرداری در مقایسه با دیگر روش ها بسیار اقتصادی است و این روش به دلیل ترافیک و تراکم ساختمانها در شهرها به عنوان یک راه حل اقتصادی مناسب به جای روش های سنتی دیگر شده است. یکی از فاکتورهای مهم که در این رابطه بایستی مورد توجه قرار گیرد، جنس و خصوصیات مصالح استفاده شده در محل اتصالات می‌باشد. ضخامت مصالح اتصال یک پارامتر بسیار مهم در توزیع تنشها و حداکثر نیروهای مجاز جک است. مصالح با سختی کم در محل‌های اتصال لوله‌ها بر روی مصالحی از جنس مشتقات چوب و با در نظر گرفتن اثرات انحراف از زاویه مسیر لوله نتایج زیر حاصل گردیده است. الف) مطالح فشرده (Packing Material) با ضخامت بیشتر تأثیر بهتری بر توزیع تنشهای متمرکز داشته و مفیدترند. به طور مشخص مصالح (Fibreboard) به ضخامت 18 میلیمتر بهترین گزینه برای انتخاب مصالح فشرده محل اتصال دو لوله می‌باشد. ب) از ایجاد زاویه انحراف افقی بیش از 2/0 درجه مسیر خط لوله جلوگیری می‌گردد. ج) هرگاه مصالح فشرده محل اتصال مرطوب باشد توزیع تنش در محل اتصال 3 برابر یکنواخت‌تر خواهد بود. هنگام ساخت لوله‌ بتنی، بایستی مصالح فشرده‌تر در محل اتصال لوله (انتهای لوله‌ها) به صورت استاندارد نصب شده و سپس لوله با دقت کافی به محل نصب حمل گردد. نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اصطکاک بین جداره لوله و خاک اطراف توسط جک‌های هیدرولیک تأمین می‌شود. جهت محاسبه نیروی مورد نیاز باید نیروی اصطکاک وارده بر هر قطعه لوله را همراه با اثرات تمرکز تنش ناشی از تغییر زاویه انحراف قطعات لوله‌ها و در نظر گرفتن اثر وجود مصالح انعطاف‌پذیر در محل اتصال دو لوله محاسبه نمود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



بازرگانی پایپ تهران تامین کننده لوله بتنی پیش تنیده یا با هسته فولادی به سراسر ایران و کشورهای همسایه
نحوه ساخت لوله بتنی پیش تنیده:
لوله بتنی را بیشتر به سه روش ای زیر می سازند.

betoni-pishtanideh.jpg

1-- بتن را در قالب لوله ریخته و آن را می لرزانند تا بتن توپرشود سپس آن را از قالب بیرون در آورده ودر جای نمناک می گذارند تا بتن سفت وسخت گردد .
2_بتن خمیری شل را باناودان به درون لوله فولادی چرخنده با شیب کم می ریزند.بتن به د یواره لوله پرت می شود، درآغازدانه های درشت آن به کف لولهء فولادی فرو می ریزند وبتن ریز دانه (ملات) به دیواره لوله میچسپد. چون لوله فولادی پیوسته میچرخد؛دانه درشت از نو به بد نه لوله چرخنده پرت میشوند ودرون ملات جا مگیرند.
3_بتن رادر قالب فولادی ریخته می لرزانند وان را می مکند تا هوا واب زیاد بتن درآید(بتن مکیده). لوله بتن مکیده که یک لوله پوست نازک فولادی درون ان کار گذاشته شده؛ تاب فشاری زیاد دارد وآب بندی شده است؛ بویزه اگر در ساختنش از سیمان تراس مصرف شده باشد و یا به بتن گرد د یاتمه افزوده شده باشد.
قسمتهای کارگاه تولید:
الف- فاز اول
شامل : 1- آرماتوربندی 2- قالب بازکنی 3- واحد تهیه بتن 4- سانتریفیوژ 5- اتاقهای بخار 6- سالن قطعات ویبره
ب- فاز دوم
شامل : 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ج‌- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه
الف- فاز اول :
1- آرماتوربندی
شامل : الف - دستگاه سیم صاف کن ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد ج- دستگاههای سیم رزوه کن د- شابلونهای اسکلت لوله ر- شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال ز- ساخت اسکلت قطعات ویبره س- جکهای کشش میله گرد
1- الف- دستگاه سیم صاف کن :
بوسیله این دستگاه میله گردهای نمره 6و8 نرم با مشخصه (st-37) را که بصورت کلافی قبلا تهیه شده بود به شکل حلقه و یا بصورت میله گرد راسته در طولهای مورد نیاز تبدیل می کنند. ضمنا دستگاه مزبور، پوسته های ناشی از زنگ زدگی میله گرد را جدا می نماید.
1- ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد :
برای قرار دادن میله گرد در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار که در نهایت تحت کشش قرار می گیرند، دستگاه مزبور میله گردهای کلافی فولادی با مقاومت کششی بالا (st-178) را در طولهای مساوی بطور اتوماتیک قطع می نماید.
1 - ج- دستگاه سیم رزوه کن :
برای آنکه در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار، میله گردها تحت کشش قرار داده شوند باید دو سر میله گرد فولادی را بوسیله دستگاه مزبور رزوه نموده تا پیچهای کششی را به میله گردهای مربوطه در داخل قالب وصل نمایند.
1 - د - شابلونهای اسکلت لوله :
برای ساخت اسکلت فلزی لوله های فاضلابی 3.5 متری در سایزهای مختلف، میله گردهای حلقوی را به دور شابلونهای مزبور که قبلا تنظیم گردیده اند با فاصله های از پیش تعیین شده قرار داده و سپس میله گردهای حلقوی را با میله گردهای طولی بوسیله مفتول متصل می نمایند.
1- ر - شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال :
میله گردهای حلقوی نرم را با استفاده از این شابلونها بصورت نیم حلقه در سایزهای مورد نیاز تبدیل می کنند که جهت آرماتورهای عرضی در قالب بندی کانال استفاده می شود.
1 - ز - ساخت اسکلت قطعات ویبره :
میله گردهای نرم را در طولهای مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از آچارهای مخصوص میله گردها را به شکلهای مورد نیاز فرم می دهند. سپس آنها را برای استفاده در بالشتک، پایه و کفشک مونتاژ می نمایند.
1 - س - جکهای کشش میله گرد:
این دستگاهها برای کشیدن میله گردهای سخت طولی استقرار یافته در داخل قالبهای کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار استفاده می شود.
2- قالب بازکنی:
در این قسمت قالبهای فلزی استوانه ای شکل که دارای دو کفه و دو رینگ جهت دوران در سانتریفوژ بر روی آن تعبیه شده است و بوسیله پیچها بر روی قالب محکم گردیده اند، باز یا بسته می شوند. دو دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل را انجام می دهند. همه محصولات لوله فاضلابی، کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار با همین قالبهای فلزی استوانه ای ساخته می شوند ولی تنها چیزی که آنها را از هم مجزا می کند قطعات مورد استفاده در داخل و یا دو دهانه قالب است که شکل دهی محصول را تعیین می نماید.
3-واحد تهیه بتن :
این قسمت شامل سیلوهای شن و ماسه ، دستگاه شن کش ، سیلوهای سیمان ، باسکول شن و ماسه و میکسرها می باشد. در این قسمت عملیات تهیه بتن برای محصولات متفاوت بوسیله 3 واحد میکسر انجام می پذیرد.
4-سانتریفوژ:
شامل : الف- دستگاه دوران ساز جهت قالب ها در این قسمت احداث گردیده که هر کدام شامل چهار عدد فلکه جهت استقرار قالب بر روی آنها و یک عدد الکتروموتور جهت دوران قالب می باشد. عملیات سانتریفوژ تحت کنترل اپراتورها براساس برنامه های زمان بندی انجام می گیرد. ب - دستگاههای شارژ بتن : این دستگاهها که سه واحد میباشند دارای گاری، نوار بتن بر و قیف حمل بتن میباشند و عمل انتقال بتن به داخل قالب در هنگام دوران قالب بر روی سانتریفوژ را انجام می دهد.
5- اتاق بخار :
در این اتاقها که لوله های بخار انتقال بخار مرطوب با دمای کنترل شده مورد نیاز را هدایت می کنند عمل خشک نمودن محصولات که در قالب مزبور ساخته شده را انجام میدهند.
6- سالن قطعات ویبره:
در این سالن تولید قطعات مورد نیاز جهت نصب کانال برای بهره برداری انجام می گیرد. این قطعات شامل بالشتک، پایه و کفشک میباشد. در این سالن دو واحد میز ویبره ( لرزاننده ) و یک دستگاه میل ویبره وجود دارد. دو دستگاه جراثقال سقفی عمل نقل و انتقال قطعات ویبره با قالبهای مربوطه را انجام میدهند. ضمنا ماشین آلاتی مانند دامپر و لیفتراک نیز در این واحد مورد استفاده قرار می گیرند.
ب - فاز دوم :
در این فاز فقط عملیات تکمیل نمودن هسته مرکزی لوله های تحت فشار انجام می گیرد و شامل: 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ب- 1- سنگ زنی :
در این قسمت بوسیله دستگاه سنگ زنی دهانه قسمت مادگی لوله سنگ زده می شود.
ب- 2- راپینگ:
عملیات سیم پیچی حلقوی به دور هسته مرکزی لوله تحت فشار بوسیله دستگاه راپینگ انجام می پذیرد. این سیم ها از نوع سخت فولادی با مشخصه st-178 بوده که با کشش اولیه حدود 130 کیلوگرم به میلی متر مربع با گامهای محاسبه شده به دور لوله پیچیده می شود.
ب- 3- تست:
بوسیله دستگاه تست تمامی لوله های سیم پیچ شده تحت فشار را جهت تایید مقاومت فشاری محاسبه شده آنها مورد آزمایش قرار می دهند.
ب-4- واحد تهیه بتن :
در این واحد یک دستگاه میکسر، یک سیلوی سیمان ، باسکول شن و ماسه، سیلوهای شن و ماسه، نوار انتقال شن و ماسه و دستگاه شن کش وجود دارد. عملیات تهیه بتن برای فاز دوم در این واحد انجام می گیرد.
ب-5- کوتینگ:
در این قسمت برای آنکه لوله سیم پیچ شده تحت فشار را از معرض خورندگی و زنگ زدگی فولاد محافظت نمایند عملیات پوشش ثانویه بوسیله یک لایه بتن صورت می پذیرد. ضمنا در داخل کارگاه فاز دوم یک دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل لوله ها را بعهده دارد.
ج- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه :
شن و ماسه مصرفی در واحدهای مختلف تولید برای ساخت محصولات از این ایستگاه تغذیه می گردد. ابتدا مصالح رودخانه ای مناسب از سواحل رودخانه سفیدرود به داخل شرکت حمل و سپس با استفاده از ماشین آلات مختلف دانه بندی می شوند.
1- مواد اولیه مصرفی :
1- شن و ماسه
2- سیمان
3- میله گرد
1- شن و ماسه:
2- سیمان:
سیمان مورد مصرف برای محصولات شرکت از نوع تیپ 5 میباشد، که عیار آن برای هر مترمکعب بتن 460 کیلوگرم است. سیمان تیپ 5، ضد سولفات میباشد. بدلیل جلوگیری از حل سولفات های موجود در خاک بر روی محصولات بتنی از این سیمان استفاده می شود.
3- میله گرد:
میله گردهای مورد مصرف در این شرکت از نظر سختی به دو نوع : الف - میله گرد سخت ب- میله گرد نرم تقسیم می شوند. مصرف این میله گردها در محصولات متفاوت است.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


بازرگانی پایپ تهران تامین و کننده انواع لوله بتنی مسلح از قطر 400 الی 2400 میلی متر می باشد.
تعیین ویژگی های لوله بتنی مسلح برای جمع آوری آب باران و فاضلاب است. این ویژگی ها برای تولید و خرید کاربرد دارد و در برگیرنده الزامات بستر سازی، خاکریزی، شرایط بارگذاری و مقاومت لوله ها نمی باشد.
تجربه نشان داده است که کارکرد صحیح لوله ها به انتخاب مناسب کلاس لوله، نوع بسترسازی، خاکریزی و کنترل کیفیت ساخت و همچنینن نصب طبق مشخصات ساخت بستگی دارد. کلاس لوله ها باید با توجه به نیازهای محل کارگذاری لوله انتخاب شده و بازرسی های لازم در محل انجام شود.
betoni-mosalah.jpg

بتن مسلح چیست؟
بتن مسلح شامل سیمان، سنگدانه و آب می باشد که در آن فولاد به نحوی در بتن جاگذاری می شود که فولاد و بتن با هم عمل کنند.
سطح میلگرد
در این مشخصات هنگامی که کلمه سطح با کلمه ای همانند مقطع یا تک سیم همراه نباشد منظور سطح مقطع میلگرد گذاری برای هر متر طول لوله است.
قفسه میلگردهای محیطی درکل طول لوله و در هر سطح مقطع می تواند شامل دو لایه برای لوله های با ضخامت جداره کمتر از 180 میلی متر و یا سه لایه برای لوله های با ضخامت جداره 180 میلی متر و بیشتر باشد. لایه ها نباید بیشتر از قطر یک میلگرد طولی به علاوه 6 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. لایه های متعدد باید به هم طوری محکم بسته شوند که تشکیل یک قفسه منفرد را بدهند. تمام مشخصات دیگر هم چون طول هم پوشانی، کیفیت جوش ها و رواداری جاگذاری میلگردها و جداره لوله ها و غیره باید برای ساختن قفسه میلگردهای محیطی یک لوله رعایت شود.
لوله بتنی مسلح
لوله بتنی متشکل از بتن و میلگرد فولادی می باشد. در این لوله ها، سیم فولادی، شبکه های جوشی فولادی و میگردهایی که دارای مقاومت مشخصی بوده و به صورت قفسه ساخته و در موقعیت صحیح در جداره لوله جاگذاری می شوند و بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می نماید.
آب بندی های قابل انعطاف از پیش شکل داده شده با قطعه معینی بر روی سطوح لوله و برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب از محل اتصال به کار می رود.
محل اتصال دو قطعه لوله که با و یا بدون یک قطعه اضافی انجام می شود.

مسلح سازی لوله بتنی مسلح
با استفاده از فولاد به صورت سیم های پیوسته، شبکه های جوشی سیمی و میلگردهایی گه در بتن مسغرق شده اند، صورت می پذیرد، به طوریکه بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می کنند.
میلگردها و سیم های مسلح سازی که برای کاهش صدمات ناشی از جابجایی هنگام انبار و نصب پیش بینی می شود.
لوله بتنی مسلح تولید شده بر اساس ویژگی های این استاندارد، در پنج کلاس یک، دو، سه، چهار و پنج طبقه بندی می شوند.
محل اتصال لوله ها
محل اتصال لوله ها باید به نحوی طراحی شده و انتهای لوله ها باید طوری شکل داده شوند تا بتوان آنها را به یکدیگر متصل کرد و یک خط لوله ممتد و یک دست و دارای سطح داخلی صاف و بدون انحراف و یکنواخت تشکیل داد.
عمل آوری با بخار
عمل آوری با بخار و به وسیله تزریق بخار انجام می شود. لوله را می توان در اتاقک عمل آوری بخار قرار داد. لوله باید برای مدت و در درجه حرارت معین تا زمانی نگهداری شود که مقاومت مورد نظر به دست آید. اتاقک عمل آوری باید طوری طراحی شود، که بخار در تمام اطراف و بدنه لوله بتواند به چرخش درآید و هرگونه مکش ناشی از جریان هوای خارجی محفوظ باشد.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلیکا فاضلابی
lulepolikafazelabi.jpg



جمع آوری و تصفيه فاضلاب در دنيای امروزی کاری پراهمیت و واجب است.برای چنین کاری مدیریت در هزینه تلاش بسیار زیادی میخواهد.

طراحی ، نصب و عملکرد شبکه فاضلاب بهداشتی به نحوی باید باشد كه بتواند هزينه هایی که برای طولانی مدت پیش بینی شده است را قابل پذیرش سازد.

تخریب دمایی و خواص آتش گیری

بررسی میزان و چگونگی اتش گیری هر ماده به مجموعه ای از ویژگیها بستگی دارد.برای مدل های ریاضی نیز وجود دارند. در زیر به این ویژگیها ، روش های آزمون آن ها و چگونگی تاثیر آن ها در خواص آتش گیری مواد و به ویژه ماده PVC پرداخته میشود.

یکی از مهمترین دلایل بررسی تخریب دمایی پلیمرها ، اهمیت بررسی چگونگی آتش گیری آنهاست.این مطالب بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.ابتدا دانشمندی به نام VAN KERVELEN بیان داشت که برای بیشتر پلیمرها شاخص اکسیژن میتواند رابطه مستقیمی با تخریب دمایی داشته باشد.این موضوع توسط روش آنالیز ترموگراویمتری در شرایط ویژه بررسی شد.پس از آن بررسی های بیشتری جهت درک ارتباط LOI با دمای تخریب انجام گرفت که البته نتایج نشان داد بین این دو پارامتر نمیتوان رابطه مشخصی به دست آورد.این تحقیقات تا به امروز نیز ادامه داشته است.امروزه میتوان گسترش شعله را با توجه به داده های حاصل از تخریب دمایی ماده پیش بینی نمود.واضح است که پلیمر تا وقتی شکسته و تخریب نشود، قابل سوختن نیست.

تمامی موارد آلی میسوزند اما هرچه دمای سوختن بالاتر باشد ، آن ماده ایمن تر است.در سال های گذشته برای دستیابی به دمای اشتعال مواد از آزمونی بر اساس استاندارد ASTMD 1929 استفاده میشد.در این آزمون تکه ای از نمونه داخل کوره قرار داده شده ودر جریان آهسته هوا به آن گرما اعمال میشود.این روش برای مقایسه مواد مختلف مناسب است.بر اساس این روش دمای آتش گیری PE برابر 349درجه سانتیگراد بوده در حالیکه این دما برای PVC برابر 454 درجه سانتیگراد است.

در مورد PVC سخت ، داده های فراوان حاصله از ویژگیهای مربوط به آتش گیری این ماده نشان میدهند که این ماده تمایل بسیار کمی برای آتش گرفتن دارد.برخی از این ویژگیها به شرح زیر هستند:

دمای فش اشتعال 391 درجه سانتیگراد

دمای اشتعال خود به خود 454 درجه سانتیگراد

زمان اشتعال 450-10000S

زمان اشتعال 12-45S

زمان اشتعال 12-45S

جریان بحراتی حرارتی 30-33 KW/M

روش هایی جهت حفظ و نگهداری لوله های فاضلابی

1 - بازرسی ادواری به صورت حضوری و از راه دور

2 - حفاظت پيشگيرانه منظم

الف - پاک کردن با فشار هيدروليک بالا

ب - توپی ها

ج - پاك كردن توسط ميله

چ - درزگيری کردن

3 - اقدامات اضطراری خارج از برنامه

هيدروليک پرفشار الف-

ب - پاك كردن توسط ميله

ج -اره نمودن ریشه ها

ح -تیغه ها
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلی اتیلن
luluabresanipolietilin.jpg


مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن به دلیل ویژگیها و کاربردهایی که دارد جای خودرا به خوبی در میان صنایع مختلف باز کرده است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی که غالبا با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل میگردند بیم نشت و هدر رفت آب را به کمترین میزان خود رسانده و آب را با حداقل زمان کمترین میزان هدر رفتن به نقاط مختلف هدایت میکنند.

در طی سالیان گذشته لوله پلی اتیلن آبرسانی به همراه اتصالات به خاطر استحکام و روش نصب آسان و کم هزینه بودن آن به خوبی توانسته نظر مدیران اجرایی پروژه ها را جلب کند و جایگزین خوبی برای لوله های فلزی باشد

دستورالعمل انبارداری،حمل ونقل،نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن آب رسانی

مطالب این بخش شامل توصیه هایی در مورد حمل و نقل ،نصب و اتصال و کار گذاری لوله پلی اتیلن دوجداره میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل اغلب مجاری ، فاضلاب ، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی ،مورد استفاده قرار میگیرند.توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله های پلی اتیلن به کار برد.توضیحات این بخش در مورد 3 مورد زیر میباشد:

1-انبار داری،بار گیری،تخلیه،جابجایی،نگهدار ی و ریسه کردن لوله

2-جوش لوله پلی اتیلن

3-مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه،بستر سازی،پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله

دستور العمل انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله و شرایط انبار داری توسط کارخانجات تولید کننده ارائه میگردد.محل نگهداری لوله ها باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد.محموله لوله های رسیده به کارگاه ، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را میتوان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود.در غیر این صورت میبایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.بجای تخلیه یکجای پالت،میتوان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود.برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط،میتوان لوله هارایکی یکی از روی روی بیل یک لودر وسپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن ، بسته میشود.برای بار گیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله میشود،استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها،تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول 4 متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند.بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ ، اتصالات لوله ومتعلقات دیگر،با توجه به نوع محصول ، تعداد واندازه آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد.لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن

لوله کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت پلی اتیلن به نوع طراحی دارای مقاومت مناسب برای تحمل فشار های وارده و به علت سبکی و ارزان بودن لوله و هزینه نصب ارزان بیشترین سهم را در استفاده در پروژه های فاضلاب شهری در مقایسه با لوله پی وی سی, لوله بتنی, لوله جی آر پی را دارند.

karogate_fazelabi.jpg


علت استفاده بیشتر از لوله کاروگیت طول عمر آنها و همچین عدم خوردگی آن در مقابل مواد فاضلابی و گازها می باشد.

عموماً لوله کاروگیت با اندازه قطر داخلی شناخته میشوند.

- مزایای لوله کاروگیت بازرگانی پایپ تهران زیر مجموعه شرکت پارسیان آبراهه
- سبکی لوله و انتقال راحت آن پروژه
- مقاومت لوله کاروگیت در برابر سائیدگی
- آب بندی کامل لوله کاروگیت پلی اتیلن
- توان بالای لوله در برابر خورندگی
- انعطاف بالای لوله کاروگیت هنگام نصب
- ارزان بودن نصب لوله کاروگیت

لوله های دوجداره کاروگیت از دو لایه خارجی و داخلی از نوع پلی اتیلن پلی اتیلن تشکیل شده اند باید از گونه پلی اتیلن با جریان mfi یکسان و گونه های مناسب پلی اتیلن pipegrade و از نوع pe 80 باشد.

محصول (لوله و اتصالات به طور کامل)

مشخصات کیفی لوله کاروگیت مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی باید طبق استاندارد DIN16961-2 باشد.

سایر مشخصات آزمون های مربوط به لوله کاروگیت باید طبق استاندارد EN13476 باشد.

اتصالات لوله کاروگیت پلی اتیلن می بایستی طبق استاندارد هایDIN16961-2 | EN13476| ASTM-849 باشد.

داخل لوله کاروگیت باید کاملا صاف و دارای پوشش زرد رنگ باشد و همچنین دارای ضخامت کافی برای استفاده از سیستم تحت فشار برخوردار باشد.

سطح داخلی و خارجی لوله باید فاقد هرگونه سوراخ و شیار و ناهمواری غیر متعارف باشد.

حالت تیزی و برندی انتهای لوله که پس از برش تیز هستند باید به صورت صاف در بیاید.

مقاومت حلقوی لوله کاروگیت حداقل SR24=31/5 KN/M2باشد.

لوله کاروگیت از مواد اولیه ای تولید می شود که سطح داخلی و خارجی آن طبق استاندارد ISIRI7174باشد.

در داخل لوله باید از مواد غیر مشکی استفاده شود و باید 4 درصد مواد آنتی یو وی استفاده شود.

جهت تولید لایه های داخلی و خارجی لوله کاروگیت استفاده از مواد معدنی در مواد اولیه لوله مجاز نمی باشد.

برای تولید لوله کاروگیت نباید از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده شود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن

لوله پلیکا

اتصالات پلیکا:

polika-etesalat.jpg

موارد استفاده:
آب اشامیدنی سالم، سیستم آبیاری نوین، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، مصارف صنعتی، مصارف مخابراتی و غیره..

رنگ ها :
آبرسانی : لوله پلی اتیلن مشکی یا با نوار آبی ،گاز رسانی : لوله پلی اتیلن مشکی با نوار زرد، فاضلابی : لوله پلی اتیلن مشکی

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


اتصالات لوله پلی اتیلن

از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی لوله پلی اتیلن ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.







etesalatepolietilin.jpg



روش های اتصال لوله پلی اتیلن تک جداره


لوله ها و اتصالات تک جداره لوله پلی اتیلن به روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:


1. جوشکاری لب به لب


2. جوشکاری الکتروفیوژن


3. استفاده از اتصالات پیچی


انتخاب روش اتصال ، بستگی به کاربرد خط لوله ، نیازمندیها و امکانات موجود دارد.








از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلنی ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.


در اتصالات جوشی ، کیفیت جوشکاری و بازده آن بستگی به مهارت و توانایی جوشکار ، تناسب و کارآیی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری دارد.


با توجه به دامنه وسیع کاربرد اتصال جوش لب به لب در لوله پلی اتیلن تک جداره و استحکام و قابلیت های بسیار ممتاز این نوع اتصال ، در ابتدا به شرح مختصری از آن می پردازیم.


جوشکاری به روش لب به لب با صفحه داغ








Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


این نوع جوشکاری ، طی مراحل زیر انجام می شود:


• ابتدا دو لوله در دو فک دستگاه جوش ( ثابت و متحرک ) گذاشته می شود و پس از تنظیمات لازم ، قالبها بسته می شوند.


• صفحه قیچی مابین دو لوله قرار می گیرد و لبه لوله ها را کاملا صاف و تمیز می نماید و پس از آن برداشته می شود.


• صفه داغ را که دمای آن به حد مجاز رسیده (210 – 230 درجه سانتیگراد ) ، مابین دو لوله قرار داده و دو سر لوله ها به آن چسبانده می شوند و فشار طبق دستورالعمل های دستگاه جوش ، بالا برده می شود تا در محل تماس لوله ها با صفحه داغ ، برآمدگی مدور و یکنواختی با اندازه معین ایجاد گردد.


• قسمت متحرک دستگاه جوش ، به عقب رانده شده و صفحه داغ به صورتی جدا می شود که هیچ آسیبی به سطح ذوب شده ، وارد نیاید.


• دو سر لوله ، به سرعت به همدیگر چسبانده شده و فشار بتدریج و بر اساس مشخصات مندرج در جدول دستگاه جوش ، افزایش یافته و تا خنک شدن محل جوش ، ثابت نگاه داشته می شود.


• مدت زمان خنک شدن در مرحله فوق ، بستگی به ضخامت لوله ها داشته و مقادیر آن در جدول تعیین شده است. در طی این زمان ، محل اتصال نباید تحت تنش یا فشار غیر مجاز قرار بگیرد.


• لبه جوش در محل اتصال باید به صورت یک برآمدگی دو تکه باشد. تشکیل این برآمدگی ، نشان دهنده آن است که جوشکاری بصورت یکنواخت انجام شده است.


تذکر: تفاوت در شکل برآمدگی های لبه جوش ، می تواند ناشی از یکسان نبودن ویژگی های جریان مذاب در دو قطعه اتصال باشد ( مثلا تفاوت در MFR )


جوشکاری به روش الکتروفیوژن


از این روش به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن ، معمولا در شبکه های پلی اتیلنی توزیع گاز استفاده می شود و در مورد لوله هایی با قطر 20 الی 110 میلیمتر اقتصادی می باشد.


جهت اتصال ، ابتدا انتهای لوله را سوهان زده و سپس آن را وارد کوپلینگ اتصال الکتروفیوژنی که دارای بوبین های مقاومت حرارتی می باشد نموده و جریان برق را متصل می نمایند. سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک های اطراف خود را ذوب می نماید ، در اثر حرارت ، کوپلینگ جمع شده و جوش مناسبی با لوله ایجاد می شود.


جریان برق لازم برای جوشکاری را باید روی دستگاه جوش متناسب با اندازه اتصال تنظیم نمود.


عمل جوشکاری بصورت اتوماتیک انجام می پذیرد. نقاط اتصال را نباید حداقل 10 دقیقه پس از اتمام جوشکاری حرکت داد. سطح لوله قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد ، زیرا وجود خراش باعث ایجاد نشتی در محل اتصال می شود.


نکته مهم مورد توجه در این روش اتصال آن است که برای جوشکاری باید حتما از دستگاهی استفاده شود که جریان برق آن متناسب با بوبین های الکتریکی اتصالات باشد


همانطور که می دانیم خطوط انتقال وشبکه تاسیسات اتصالات جزءلاینفک میباشندو همیشه در طراحی ها قسمتی از طرح را به خود اختصاص می دهند لوله های پلی اتیلن هم از این قاعده مستثنی نمی باشند.


در گذشته بدلیل کم بود امکانات وآگاهی در شبکه لوله های پلی اتیلن از اتصالات فلزی استفاده می گردید که این امر سبب کاهش طول عمر شبکه وافزایش هزینه ها می گردد بدین گونه که طول عمر لوله های پلی اتیلن حداقل 50 سال می باشد درصورتیکه اتصالات فلزی در مجاورت با اب اکسیده شده وطول عمرشان کوتاه می باشد گذشته از ان این اتصالات نسبت به اتصالات پلی اتیلن گران تر بوده وهزینه اجرای آنها هم از نظر زمانی وهم نیروی انسانی وتجهیزات بالاتر میباشد.


در مورد اتصالات لوله پلی اتیلن باید گفت این اتصالات به دو دسته تقسیم بندی می شوند


1-اتصالات تزریقی


2-اتصالات جوشی


اتصالات تزریقی


در این مدل از اتصالات جهت تولید باید ابتدا به ساکن قالب اتصال مورد نظر ساخته شود وسپس مواد پلی اتیلن داخل قالب تزریق گردد اینگونه اتصالات فاقد بید داخلی می باشند ولی به لحاظ محدودیتهاییکه در ساخت قالب ودستگاههای تزریق وجود دارد دارای زاویه های خشن وتند بوده که این امرسبب افت فشار می گردد ازطرف دیگر در صورتیکهفشار تزریق نا مناسب بود ویا دمای نامناسب داشته باشد ممکن است درون قطعه حباب هایی ایجاد گردد که از چشم پوشیده بماند.

اتصالات جوشی

در این روش جهت تولید اتصالات ازخود لوله استفاده می گردد بگونه ایکه مطابق استاندارد 16963 وطبق زوایای واندازه های مشخص لوله ایکه تولید شده برش خورده وبا دستگا ههای جوش زاویه زن به هم جوش داده می شوندواتصال مورد نظربا زاویه مورد نیاز تولید می گردد.از محاسن این روش می توان به تنوع تولیدویکنواختی واستحکام بالا وهزینه تمام شده پایین اشاره نمود لازم به ذکر است چنانچه در این روش از لوله های بچ کار شده در خط انتقال استفاده گردد یکنواختی وکیفیتی بی نظیر نسبت به دیگر روشها بدست می آید قابل توجه استدر این روش مقاومتی که در اتصال ایجاد می گردد بیش از دو برابر اتصالات مشابه خواهد بود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلی اتیلن گازرسانی

lulugazipolietilin.jpg



آغاز استفاده از لوله های پلاستیکی گاز رسانی از اوایل سال 1950 میلادی بوده است. به عنوان نمونه وضعیت و میزان استفاده از شبکه های لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله های فولادی وسایر لوله ها که توسط شرکت گاز دوفرانس اجرا شده در شکل نشان داده شده است.همانگونه که ملاحضه میشود میزان لوله های فولادی طی سالیان مورد بررسی ثابت بوده و این در حالی است که علاوه بر افزایش میزان کاربرد لوله پلی اتیلن میزان لوله های غیر فولادی از قبیل چدن کاهش یافته و لوله های پلی تیلن جایگزین آنها شده است.


هم اکنون بیش از 90درصد خطهای انتقال گاز کشورآمریکا و کانادا از پلاستیک و جنس مواد پلی اتیلن استفاده شده است.


براساس آمار رسمی موجود وضعیت و میزان استفاده از لوله پلی اتیلن در کشور ما در شکل 3 به تصویر کشیده شده است.


رشد شبکه پلی اتیلن در ایران


میزان شبکه های لوله پلی اتیلن در سالهای مورد بررسی به طور متوسط سالانه از رشدی معادل 54 دصد برخوردار بوده است و این در حالی است که متوسط رشد شبکه های فولادی حدود 8/6 در صد میباشد. لازم به ذر است براساس تحقيقات انجام شده استان هاي كرمان، تهران، خراسان، مازندران و فارس به ترتيب داراي بيشترين ميزان استفاده از لوله پلي اتيلن مي باشند و در استان خوزستان بر اساس صلاحديد مسئولان محترم شركت گاز اين استان ، تاكنون از لوله هاي پلي اتيلن استفاده نشده است.


از مهم ترين مزاياي لوله پلي اتيلن در مقايسه با لوله هاي فولادي مي توان به سرعت و سهولت در اجرا، آموزش ساده ، مقرون به صرفه بودن و مهم تر از همه عدم خوردگي و در نتيجه عدم نياز به پوشش وحفاظت از زنگ اشاره كرد. با عنايت به مراتب فوق و نيز با در نظرگرفتن معضلات و مشكلات موجود در اجرا و نگهداري لوله هاي فولادي، استفاده از لوله پلي اتيلن در شبكه هاي توزيع گاز بدون هيچ گونه تامل و ترديدي منطقي به نظر مي رسد. ليكن لازم است در خصوص شناسايي مشكلات و معضلات خاص لوله پلي اتيلن و اتخاذ تدابيرلازم در مواجهه و برخورد با اين مسائل احتمالي با رويكردي پيشگام و نگرشي پيشگيرانه اقدام كرد.


هر چند در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا استفاده از لوله های پلی اتیلن امری مرسوم شده است که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی


مقاومت در برابر سائیدگی ها و خوردگیها


سرعت در نصب و کار گذاری


انعطاف پذیری بالا و کاربرد آن در زمینهای ناهموار


مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه


مقاومت بالا در مقابل ضربه


مقاومت در مقابل سرما وگرما


حمل و نقل آسان


مقاومت در مقابل اشعه مادون قرمز و نور خورشید


داشتن اتصالات فراوان برای شبکه های طولانی
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا آبرسانی
polika-abresani.png


امروزه در تمام کشورها انتقال آب آشامیدنی وجمع آوری آبهای سطحی و فاضلابها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خراب بودن لوله ها باعث آلودگی محیط زیست و حتی نشستهای ساختمانی میگردد از این رو لوله پلیکا به دلیل خواص ویژه وبادوام بودن و ضریب اطمینان بالانسبت به دیگر مواد پلیمری از اهمیت بیشتری برخورداراست.


استاندارد لوله های پلاستیکی برای که پیش نویس آن توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده است در صدوسی وهشتمین جلسه کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورد تصویب قرار گرفته است.

لوله پلیکای آبرسانی در 2 جالت مورد استفاده قرار میگیرد :

1-خطوط اصلی جانبی انتقال آب که در خاک مدفون است

2-انتقال آب به صورت رو کاربرای داخل و خارج از ساختمان

ویژگی ها ومزایا لوله پلیکای آبرسانی :

عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا

استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر

مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ور نشدن شعله

وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه

نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت

انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

مناسب برای مناطق زلزله خیز

روش های نوین جایگذاری و نصب لوله پلیکا


امروزه پروژه های زیر ساخت تاثیر بسیاری در رفاه و آرامش انسانها دارند.این پروژه ها بسیار پر هزینه بوده و از این رو کاهش هزینه و همچنین افزایش طول عمر سرویس دهی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای خط لوله ها هزینه اولیه شامل هزینه لوله ها به اضافه هزیه نصب آن است

در روش های قدیمی برای جایگذاری لوله ها در زمین ، گودال پهنی حفر میشد تا کارگران نیز بتوانند به راحتی عملیات لوله گذاری و اتصال را که نیاز به دقت و مراقبت زیادی دارند را انجام میدهند.در این روش ها مکان اتصال باید کاملا تمیز باشدو نیاز به پرسنل کاملا کار آزموده وبا دقت است که بتوانند فرایند را به طور کامل ودقیق انجام دهند.پس از آن گودال باید با بستری از شن پر شود.نقش بستر شنی یکی این است که از تخریب لوله که ممکن است در تماس با صخره و سنگ های تیز به وجود آیدو همچنین از خوردگی لوله در لوله های فلزی جلوپیری کند ودیگر اینکه بتواند نیروهای فشاری و خمشی را که در معرض آنها قرار دارند به اطراف پخش کند.

پس از جایگذاری لوله و پر کردن گودال،سطح زمین باید به حالت اولیه باز گردانده شود.

با گذشت زمان این روش ها پیشرفت زیادی کرده اند.استفاده از لوله ها ی پلاستیکی که سبک تر بودند،مزیت ویژه ای در جایگذاری خطوط لوله ایجاد کرد زیرا با وجود آنها دیگر به تجهیزات بالا و پایین برنده نیازی نیست وهمچنین تعداد پرسنل نصب نیز کاهش یافت.

برای بهینه سازی عملکرد لوله ها در طراحی ساختار آنها نیز تغییراتی انجام شده است.امروزه برای بهبود خواص برخی از لوله های پلاستیکی آنها را به صورت دو یا چند جداره تولید میکنند.

روش های جدید

با بهینه سازی و ترکیب شیوه های نصب در گذشته ، ابتدا دو روش جدید طراحی شده اند.

روش اول به نام خیش زنی است که با استفاده از ابزاری شبیه خیش متصل به دستگیره ای چرخان انجام میشود.در حالیکه خیش توسط دستگیره در داخل زمین رانده میشود،گودال باریکی را ایجاد میکند.ابزار سومی که در پشت خیش است ، لوله را باخود میکشد و به این ترتیب لوله داخل گودال جای میگیرد.خاک موجود در پشت خیش لوله را پوشانده و گودال را میبندد.در واقع بستن گودال با استفاده از نیروی وزن خاک به خودی خود انجام میشود.برای سرعت بخشیدن به آن میتواند 5 کیلومتر لوله را در روز جایگذاری کند.همچنین در این روش نسبت به روش های قدیمی ، از تعداد کارگران کمتری استفاده میشود.اما روش خیش زنی محدودیتهایی نیز دارد.از جمله اینکه در هر نوع خاکی قابل اجرا نیست.همچنین اجرای روش فوق برای لوله های سایز بزرگ امکان پذیر نیست.در این روش بستر سازی نیزانجام نمیشود.

روش دوم به نام milling با استفاده از وسیله های برنده است که به طور پیوسته گودال باریکی را حفر میکند،لوله در پشت آن به سمت گودال رانده شده و سپس گودال توسط ماشین مجددا پر میشود.روش milling در خاک های سخت تر که در روش اول قابل اجرا نباشند نیز استفاده میشودالبته سرعت آن از روش خیش زنی کمتر است.

این دو روش دارای مزیتهایی فراوانی هستند وسبب کاهش هزینه میشوند.به ویژه در موارد خاص که کندن گودال بسیار سخت و یا ناممکن است ، از این روش استفاده میشود.روش های بدون حفر گودال روش های نصب جدیدی هستند که در آنها گودال باز حفر نمیشود و به آنها روش های بدون حفر گودال میگویند.با گذشت زمان روش های جدیدتری نیز به دست آمده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود.

حفر مستقیم افقی

در این روش از یک سر حفرکننده که معمولا مجهز به واترجت است،استفاده میشود.آب سبب نرم شدن خاک شده و وسیله را به جلو میراند.سر این وسیله قابلیت هدایت شدن در جهت های مختلف را دارد.به عنوان مثال میتواند هنگام رسیدن به رودخانه به سمت زیر بستر رودخانه رفته گودال را درزیر بستر حفر کرده وسپس به جهت بالاتر هدایت شود.

روش javking روش جایگزینی لوله جدید در خطوط لوله قدیمی است که در آن لوله جدید به داخل لوله قدیمی رانده میشود.این روش برای مواردی است که میتوان لوله با قطر کمتر از لوله را جایگزین کرد.برای ثابت کردن مکان لوله جدید فضای خالی بین آن و لوله قدیم را پر میکنند.

در روشی دیگر به نام close-fit-reling قطر خارجی لوله جدید تقریبا برابر با قطر داخلی لوله قدیم است.روش bursting در مواردی به کار میرود که کاهش قطر در لوله جدید امکان پذیر نیست و یا لوله قدیمی شکننده است.در این روش وسیله ای با قطر بزرگتر از لوله قدیمی به داخل این لوله کشیده شده و سبب شکستن آن میشود و به دنبال آن لوله جدید جایگزین میشود.

لوله های پلاستیکی دارای مزیت هایی از قبیل سبکی،انعطاف پذیری،تنوع و... هستندوترکیب این ویژگی ها با خلاقیت بشر،منجر به ایجاد روش های نصب پیشرفته در دردنیای امروزوآینده خواهد بود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 

pipetehranir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
2
سن
35
لوله پلیکا آبرسانی
polika-abresani.png


امروزه در تمام کشورها انتقال آب آشامیدنی وجمع آوری آبهای سطحی و فاضلابها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خراب بودن لوله ها باعث آلودگی محیط زیست و حتی نشستهای ساختمانی میگردد از این رو لوله پلیکا به دلیل خواص ویژه وبادوام بودن و ضریب اطمینان بالانسبت به دیگر مواد پلیمری از اهمیت بیشتری برخورداراست.

استاندارد لوله های پلاستیکی برای که پیش نویس آن توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده است در صدوسی وهشتمین جلسه کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورد تصویب قرار گرفته است.

لوله پلیکای آبرسانی در 2 جالت مورد استفاده قرار میگیرد :

1-خطوط اصلی جانبی انتقال آب که در خاک مدفون است

2-انتقال آب به صورت رو کاربرای داخل و خارج از ساختمان

ویژگی ها ومزایا لوله پلیکای آبرسانی :

عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا

استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر

مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ور نشدن شعله

وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه

نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت

انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

مناسب برای مناطق زلزله خیز

روش های نوین جایگذاری و نصب لوله پلیکا

امروزه پروژه های زیر ساخت تاثیر بسیاری در رفاه و آرامش انسانها دارند.این پروژه ها بسیار پر هزینه بوده و از این رو کاهش هزینه و همچنین افزایش طول عمر سرویس دهی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای خط لوله ها هزینه اولیه شامل هزینه لوله ها به اضافه هزیه نصب آن است

در روش های قدیمی برای جایگذاری لوله ها در زمین ، گودال پهنی حفر میشد تا کارگران نیز بتوانند به راحتی عملیات لوله گذاری و اتصال را که نیاز به دقت و مراقبت زیادی دارند را انجام میدهند.در این روش ها مکان اتصال باید کاملا تمیز باشدو نیاز به پرسنل کاملا کار آزموده وبا دقت است که بتوانند فرایند را به طور کامل ودقیق انجام دهند.پس از آن گودال باید با بستری از شن پر شود.نقش بستر شنی یکی این است که از تخریب لوله که ممکن است در تماس با صخره و سنگ های تیز به وجود آیدو همچنین از خوردگی لوله در لوله های فلزی جلوپیری کند ودیگر اینکه بتواند نیروهای فشاری و خمشی را که در معرض آنها قرار دارند به اطراف پخش کند.

پس از جایگذاری لوله و پر کردن گودال،سطح زمین باید به حالت اولیه باز گردانده شود.

با گذشت زمان این روش ها پیشرفت زیادی کرده اند.استفاده از لوله ها ی پلاستیکی که سبک تر بودند،مزیت ویژه ای در جایگذاری خطوط لوله ایجاد کرد زیرا با وجود آنها دیگر به تجهیزات بالا و پایین برنده نیازی نیست وهمچنین تعداد پرسنل نصب نیز کاهش یافت.

برای بهینه سازی عملکرد لوله ها در طراحی ساختار آنها نیز تغییراتی انجام شده است.امروزه برای بهبود خواص برخی از لوله های پلاستیکی آنها را به صورت دو یا چند جداره تولید میکنند.

روش های جدید

با بهینه سازی و ترکیب شیوه های نصب در گذشته ، ابتدا دو روش جدید طراحی شده اند.

روش اول به نام خیش زنی است که با استفاده از ابزاری شبیه خیش متصل به دستگیره ای چرخان انجام میشود.در حالیکه خیش توسط دستگیره در داخل زمین رانده میشود،گودال باریکی را ایجاد میکند.ابزار سومی که در پشت خیش است ، لوله را باخود میکشد و به این ترتیب لوله داخل گودال جای میگیرد.خاک موجود در پشت خیش لوله را پوشانده و گودال را میبندد.در واقع بستن گودال با استفاده از نیروی وزن خاک به خودی خود انجام میشود.برای سرعت بخشیدن به آن میتواند 5 کیلومتر لوله را در روز جایگذاری کند.همچنین در این روش نسبت به روش های قدیمی ، از تعداد کارگران کمتری استفاده میشود.اما روش خیش زنی محدودیتهایی نیز دارد.از جمله اینکه در هر نوع خاکی قابل اجرا نیست.همچنین اجرای روش فوق برای لوله های سایز بزرگ امکان پذیر نیست.در این روش بستر سازی نیزانجام نمیشود.

روش دوم به نام milling با استفاده از وسیله های برنده است که به طور پیوسته گودال باریکی را حفر میکند،لوله در پشت آن به سمت گودال رانده شده و سپس گودال توسط ماشین مجددا پر میشود.روش milling در خاک های سخت تر که در روش اول قابل اجرا نباشند نیز استفاده میشودالبته سرعت آن از روش خیش زنی کمتر است.

این دو روش دارای مزیتهایی فراوانی هستند وسبب کاهش هزینه میشوند.به ویژه در موارد خاص که کندن گودال بسیار سخت و یا ناممکن است ، از این روش استفاده میشود.روش های بدون حفر گودال روش های نصب جدیدی هستند که در آنها گودال باز حفر نمیشود و به آنها روش های بدون حفر گودال میگویند.با گذشت زمان روش های جدیدتری نیز به دست آمده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود.

حفر مستقیم افقی

در این روش از یک سر حفرکننده که معمولا مجهز به واترجت است،استفاده میشود.آب سبب نرم شدن خاک شده و وسیله را به جلو میراند.سر این وسیله قابلیت هدایت شدن در جهت های مختلف را دارد.به عنوان مثال میتواند هنگام رسیدن به رودخانه به سمت زیر بستر رودخانه رفته گودال را درزیر بستر حفر کرده وسپس به جهت بالاتر هدایت شود.

روش javking روش جایگزینی لوله جدید در خطوط لوله قدیمی است که در آن لوله جدید به داخل لوله قدیمی رانده میشود.این روش برای مواردی است که میتوان لوله با قطر کمتر از لوله را جایگزین کرد.برای ثابت کردن مکان لوله جدید فضای خالی بین آن و لوله قدیم را پر میکنند.

در روشی دیگر به نام close-fit-reling قطر خارجی لوله جدید تقریبا برابر با قطر داخلی لوله قدیم است.روش bursting در مواردی به کار میرود که کاهش قطر در لوله جدید امکان پذیر نیست و یا لوله قدیمی شکننده است.در این روش وسیله ای با قطر بزرگتر از لوله قدیمی به داخل این لوله کشیده شده و سبب شکستن آن میشود و به دنبال آن لوله جدید جایگزین میشود.

لوله های پلاستیکی دارای مزیت هایی از قبیل سبکی،انعطاف پذیری،تنوع و... هستندوترکیب این ویژگی ها با خلاقیت بشر،منجر به ایجاد روش های نصب پیشرفته در دردنیای امروزوآینده خواهد بود.

لوله پلیکا
- لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت - لوله پلی اتیلن


این بازرگانی تولید کننده و تامین کننده انواع لوله بتنیپایپ جکینگ (لوله رانی) از قطر 800 الی 2400 میلی متر می باشد.
درباره پایپ جکینگ
pipejacking.gif
اصول اولیه این روش همراه با جزئیات آن، ابتدا توسط انجمن پایپ‌جکینگ آمریکا (APJ) در سال 1941 و پس از آن توسط افراد مختلف ارائه گردید. امروزه تکنولوژی پیشرفته‌ای جهت نصب لوله‌ بتنی به قطرهای mm 1000 تا mm 4000 به روش پایپ‌جکینگ و در زمین‌های با شرایط و جنس خاک متفاوت، در طول‌های مختلف به کار گرفته می‌شود .
لوله رانی یا پایپ جکینگ به معنی قرار دادن لوله ها در زیرزمین بدون اینکه تداخلی یا آسیبی به تاسیسات و ترافیک بروی سطح زمین وارد شود اتلاق می شود. این روش بیشتر برای نصب لوله بتنی مسلح برای مصارف آب های سطحی، زهکشی و فاضلاب در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود.
این روش بسایر اقتصادی و مناسب برای رد شدن لوله ها از زیر راه های اصلی، راه آهن و تاسیسات شهری می باشد. این روش به دلیل کم بودن حجم خاکبرداری در مقایسه با دیگر روش ها بسیار اقتصادی است و این روش به دلیل ترافیک و تراکم ساختمانها در شهرها به عنوان یک راه حل اقتصادی مناسب به جای روش های سنتی دیگر شده است. یکی از فاکتورهای مهم که در این رابطه بایستی مورد توجه قرار گیرد، جنس و خصوصیات مصالح استفاده شده در محل اتصالات می‌باشد. ضخامت مصالح اتصال یک پارامتر بسیار مهم در توزیع تنشها و حداکثر نیروهای مجاز جک است. مصالح با سختی کم در محل‌های اتصال لوله‌ها بر روی مصالحی از جنس مشتقات چوب و با در نظر گرفتن اثرات انحراف از زاویه مسیر لوله نتایج زیر حاصل گردیده است. الف) مطالح فشرده (Packing Material) با ضخامت بیشتر تأثیر بهتری بر توزیع تنشهای متمرکز داشته و مفیدترند. به طور مشخص مصالح (Fibreboard) به ضخامت 18 میلیمتر بهترین گزینه برای انتخاب مصالح فشرده محل اتصال دو لوله می‌باشد. ب) از ایجاد زاویه انحراف افقی بیش از 2/0 درجه مسیر خط لوله جلوگیری می‌گردد. ج) هرگاه مصالح فشرده محل اتصال مرطوب باشد توزیع تنش در محل اتصال 3 برابر یکنواخت‌تر خواهد بود. هنگام ساخت لوله‌ بتنی، بایستی مصالح فشرده‌تر در محل اتصال لوله (انتهای لوله‌ها) به صورت استاندارد نصب شده و سپس لوله با دقت کافی به محل نصب حمل گردد. نیروی مورد نیاز برای
5946.gif
ه بر اصطکاک بین جداره لوله و خاک اطراف توسط جک‌های هیدرولیک تأمین می‌شود. جهت محاسبه نیروی مورد نیاز باید نیروی اصطکاک وارده بر هر قطعه لوله را همراه با اثرات تمرکز تنش ناشی از تغییر زاویه انحراف قطعات لوله‌ها و در نظر گرفتن اثر وجود مصالح انعطاف‌پذیر در محل اتصال دو لوله محاسبه نمود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



بازرگانی پایپ تهران تامین کننده لوله بتنی پیش تنیده یا با هسته فولادی به سراسر ایران و کشورهای همسایه
نحوه ساخت لوله بتنی پیش تنیده:
لوله بتنی را بیشتر به سه روش ای زیر می سازند.

betoni-pishtanideh.jpg

1-- بتن را در قالب لوله ریخته و آن را می لرزانند تا بتن توپرشود سپس آن را از قالب بیرون در آورده ودر جای نمناک می گذارند تا بتن سفت وسخت گردد .
2_بتن خمیری شل را باناودان به درون لوله فولادی چرخنده با شیب کم می ریزند.بتن به د یواره لوله پرت می شود، درآغازدانه های درشت آن به کف لولهء فولادی فرو می ریزند وبتن ریز دانه (ملات) به دیواره لوله میچسپد. چون لوله فولادی پیوسته میچرخد؛دانه درشت از نو به بد نه لوله چرخنده پرت میشوند ودرون ملات جا مگیرند.
3_بتن رادر قالب فولادی ریخته می لرزانند وان را می مکند تا هوا واب زیاد بتن درآید(بتن مکیده). لوله بتن مکیده که یک لوله پوست نازک فولادی درون ان کار گذاشته شده؛ تاب فشاری زیاد دارد وآب بندی شده است؛ بویزه اگر در ساختنش از سیمان تراس مصرف شده باشد و یا به بتن گرد د یاتمه افزوده شده باشد.
قسمتهای کارگاه تولید:
الف- فاز اول
شامل : 1- آرماتوربندی 2- قالب بازکنی 3- واحد تهیه بتن 4- سانتریفیوژ 5- اتاقهای بخار 6- سالن قطعات ویبره
ب- فاز دوم
شامل : 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ج‌- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه
الف- فاز اول :
1- آرماتوربندی
شامل : الف - دستگاه سیم صاف کن ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد ج- دستگاههای سیم رزوه کن د- شابلونهای اسکلت لوله ر- شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال ز- ساخت اسکلت قطعات ویبره س- جکهای کشش میله گرد
1- الف- دستگاه سیم صاف کن :
بوسیله این دستگاه میله گردهای نمره 6و8 نرم با مشخصه (st-37) را که بصورت کلافی قبلا تهیه شده بود به شکل حلقه و یا بصورت میله گرد راسته در طولهای مورد نیاز تبدیل می کنند. ضمنا دستگاه مزبور، پوسته های ناشی از زنگ زدگی میله گرد را جدا می نماید.
1- ب- دستگاه قیچی خشکه بر میله گرد :
برای قرار دادن میله گرد در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار که در نهایت تحت کشش قرار می گیرند، دستگاه مزبور میله گردهای کلافی فولادی با مقاومت کششی بالا (st-178) را در طولهای مساوی بطور اتوماتیک قطع می نماید.
1 - ج- دستگاه سیم رزوه کن :
برای آنکه در داخل قالبهای کانال و لوله های تحت فشار، میله گردها تحت کشش قرار داده شوند باید دو سر میله گرد فولادی را بوسیله دستگاه مزبور رزوه نموده تا پیچهای کششی را به میله گردهای مربوطه در داخل قالب وصل نمایند.
1 - د - شابلونهای اسکلت لوله :
برای ساخت اسکلت فلزی لوله های فاضلابی 3.5 متری در سایزهای مختلف، میله گردهای حلقوی را به دور شابلونهای مزبور که قبلا تنظیم گردیده اند با فاصله های از پیش تعیین شده قرار داده و سپس میله گردهای حلقوی را با میله گردهای طولی بوسیله مفتول متصل می نمایند.
1- ر - شابلونهای اسکلت نیم حلقه کانال :
میله گردهای حلقوی نرم را با استفاده از این شابلونها بصورت نیم حلقه در سایزهای مورد نیاز تبدیل می کنند که جهت آرماتورهای عرضی در قالب بندی کانال استفاده می شود.
1 - ز - ساخت اسکلت قطعات ویبره :
میله گردهای نرم را در طولهای مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از آچارهای مخصوص میله گردها را به شکلهای مورد نیاز فرم می دهند. سپس آنها را برای استفاده در بالشتک، پایه و کفشک مونتاژ می نمایند.
1 - س - جکهای کشش میله گرد:
این دستگاهها برای کشیدن میله گردهای سخت طولی استقرار یافته در داخل قالبهای کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار استفاده می شود.
2- قالب بازکنی:
در این قسمت قالبهای فلزی استوانه ای شکل که دارای دو کفه و دو رینگ جهت دوران در سانتریفوژ بر روی آن تعبیه شده است و بوسیله پیچها بر روی قالب محکم گردیده اند، باز یا بسته می شوند. دو دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل را انجام می دهند. همه محصولات لوله فاضلابی، کانال و هسته مرکزی لوله تحت فشار با همین قالبهای فلزی استوانه ای ساخته می شوند ولی تنها چیزی که آنها را از هم مجزا می کند قطعات مورد استفاده در داخل و یا دو دهانه قالب است که شکل دهی محصول را تعیین می نماید.
3-واحد تهیه بتن :
این قسمت شامل سیلوهای شن و ماسه ، دستگاه شن کش ، سیلوهای سیمان ، باسکول شن و ماسه و میکسرها می باشد. در این قسمت عملیات تهیه بتن برای محصولات متفاوت بوسیله 3 واحد میکسر انجام می پذیرد.
4-سانتریفوژ:
شامل : الف- دستگاه دوران ساز جهت قالب ها در این قسمت احداث گردیده که هر کدام شامل چهار عدد فلکه جهت استقرار قالب بر روی آنها و یک عدد الکتروموتور جهت دوران قالب می باشد. عملیات سانتریفوژ تحت کنترل اپراتورها براساس برنامه های زمان بندی انجام می گیرد. ب - دستگاههای شارژ بتن : این دستگاهها که سه واحد میباشند دارای گاری، نوار بتن بر و قیف حمل بتن میباشند و عمل انتقال بتن به داخل قالب در هنگام دوران قالب بر روی سانتریفوژ را انجام می دهد.
5- اتاق بخار :
در این اتاقها که لوله های بخار انتقال بخار مرطوب با دمای کنترل شده مورد نیاز را هدایت می کنند عمل خشک نمودن محصولات که در قالب مزبور ساخته شده را انجام میدهند.
6- سالن قطعات ویبره:
در این سالن تولید قطعات مورد نیاز جهت نصب کانال برای بهره برداری انجام می گیرد. این قطعات شامل بالشتک، پایه و کفشک میباشد. در این سالن دو واحد میز ویبره ( لرزاننده ) و یک دستگاه میل ویبره وجود دارد. دو دستگاه جراثقال سقفی عمل نقل و انتقال قطعات ویبره با قالبهای مربوطه را انجام میدهند. ضمنا ماشین آلاتی مانند دامپر و لیفتراک نیز در این واحد مورد استفاده قرار می گیرند.
ب - فاز دوم :
در این فاز فقط عملیات تکمیل نمودن هسته مرکزی لوله های تحت فشار انجام می گیرد و شامل: 1- سنگ زنی 2- راپینگ 3- تست 4- واحد تهیه بتن 5- کوتینگ
ب- 1- سنگ زنی :
در این قسمت بوسیله دستگاه سنگ زنی دهانه قسمت مادگی لوله سنگ زده می شود.
ب- 2- راپینگ:
عملیات سیم پیچی حلقوی به دور هسته مرکزی لوله تحت فشار بوسیله دستگاه راپینگ انجام می پذیرد. این سیم ها از نوع سخت فولادی با مشخصه st-178 بوده که با کشش اولیه حدود 130 کیلوگرم به میلی متر مربع با گامهای محاسبه شده به دور لوله پیچیده می شود.
ب- 3- تست:
بوسیله دستگاه تست تمامی لوله های سیم پیچ شده تحت فشار را جهت تایید مقاومت فشاری محاسبه شده آنها مورد آزمایش قرار می دهند.
ب
1%20%2841%29.gif
واحد تهیه بتن :
در این واحد یک دستگاه میکسر، یک سیلوی سیمان ، باسکول شن و ماسه، سیلوهای شن و ماسه، نوار انتقال شن و ماسه و دستگاه شن کش وجود دارد. عملیات تهیه بتن برای فاز دوم در این واحد انجام می گیرد.
ب
1%20%2837%29.gif
کوتینگ:
در این قسمت برای آنکه لوله سیم پیچ شده تحت فشار را از معرض خورندگی و زنگ زدگی فولاد محافظت نمایند عملیات پوشش ثانویه بوسیله یک لایه بتن صورت می پذیرد. ضمنا در داخل کارگاه فاز دوم یک دستگاه جراثقال سقفی عملیات حمل و نقل لوله ها را بعهده دارد.
ج- ایستگاه تهیه و تولید شن و ماسه :
شن و ماسه مصرفی در واحدهای مختلف تولید برای ساخت محصولات از این ایستگاه تغذیه می گردد. ابتدا مصالح رودخانه ای مناسب از سواحل رودخانه سفیدرود به داخل شرکت حمل و سپس با استفاده از ماشین آلات مختلف دانه بندی می شوند.
1- مواد اولیه مصرفی :
1- شن و ماسه
2- سیمان
3- میله گرد
1- شن و ماسه:
2- سیمان:
سیمان مورد مصرف برای محصولات شرکت از نوع تیپ 5 میباشد، که عیار آن برای هر مترمکعب بتن 460 کیلوگرم است. سیمان تیپ 5، ضد سولفات میباشد. بدلیل جلوگیری از حل سولفات های موجود در خاک بر روی محصولات بتنی از این سیمان استفاده می شود.
3- میله گرد:
میله گردهای مورد مصرف در این شرکت از نظر سختی به دو نوع : الف - میله گرد سخت ب- میله گرد نرم تقسیم می شوند. مصرف این میله گردها در محصولات متفاوت است.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



بازرگانی پایپ تهران تامین و کننده انواع لوله بتنی مسلح از قطر 400 الی 2400 میلی متر می باشد.
تعیین ویژگی های لوله بتنی مسلح برای جمع آوری آب باران و فاضلاب است. این ویژگی ها برای تولید و خرید کاربرد دارد و در برگیرنده الزامات بستر سازی، خاکریزی، شرایط بارگذاری و مقاومت لوله ها نمی باشد.
تجربه نشان داده است که کارکرد صحیح لوله ها به انتخاب مناسب کلاس لوله، نوع بسترسازی، خاکریزی و کنترل کیفیت ساخت و همچنینن نصب طبق مشخصات ساخت بستگی دارد. کلاس لوله ها باید با توجه به نیازهای محل کارگذاری لوله انتخاب شده و بازرسی های لازم در محل انجام شود.
betoni-mosalah.jpg

بتن مسلح چیست؟
بتن مسلح شامل سیمان، سنگدانه و آب می باشد که در آن فولاد به نحوی در بتن جاگذاری می شود که فولاد و بتن با هم عمل کنند.
سطح میلگرد
در این مشخصات هنگامی که کلمه سطح با کلمه ای همانند مقطع یا تک سیم همراه نباشد منظور سطح مقطع میلگرد گذاری برای هر متر طول لوله است.
قفسه میلگردهای محیطی درکل طول لوله و در هر سطح مقطع می تواند شامل دو لایه برای لوله های با ضخامت جداره کمتر از 180 میلی متر و یا سه لایه برای لوله های با ضخامت جداره 180 میلی متر و بیشتر باشد. لایه ها نباید بیشتر از قطر یک میلگرد طولی به علاوه 6 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. لایه های متعدد باید به هم طوری محکم بسته شوند که تشکیل یک قفسه منفرد را بدهند. تمام مشخصات دیگر هم چون طول هم پوشانی، کیفیت جوش ها و رواداری جاگذاری میلگردها و جداره لوله ها و غیره باید برای ساختن قفسه میلگردهای محیطی یک لوله رعایت شود.
لوله بتنی مسلح
لوله بتنی متشکل از بتن و میلگرد فولادی می باشد. در این لوله ها، سیم فولادی، شبکه های جوشی فولادی و میگردهایی که دارای مقاومت مشخصی بوده و به صورت قفسه ساخته و در موقعیت صحیح در جداره لوله جاگذاری می شوند و بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می نماید.
آب بندی های قابل انعطاف از پیش شکل داده شده با قطعه معینی بر روی سطوح لوله و برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب از محل اتصال به کار می رود.
محل اتصال دو قطعه لوله که با و یا بدون یک قطعه اضافی انجام می شود.

مسلح سازی لوله بتنی مسلح
با استفاده از فولاد به صورت سیم های پیوسته، شبکه های جوشی سیمی و میلگردهایی گه در بتن مسغرق شده اند، صورت می پذیرد، به طوریکه بتن و فولاد با هم در مقابل تنش ها مقاومت می کنند.
میلگردها و سیم های مسلح سازی که برای کاهش صدمات ناشی از جابجایی هنگام انبار و نصب پیش بینی می شود.
لوله بتنی مسلح تولید شده بر اساس ویژگی های این استاندارد، در پنج کلاس یک، دو، سه، چهار و پنج طبقه بندی می شوند.
محل اتصال لوله ها
محل اتصال لوله ها باید به نحوی طراحی شده و انتهای لوله ها باید طوری شکل داده شوند تا بتوان آنها را به یکدیگر متصل کرد و یک خط لوله ممتد و یک دست و دارای سطح داخلی صاف و بدون انحراف و یکنواخت تشکیل داد.
عمل آوری با بخار
عمل آوری با بخار و به وسیله تزریق بخار انجام می شود. لوله را می توان در اتاقک عمل آوری بخار قرار داد. لوله باید برای مدت و در درجه حرارت معین تا زمانی نگهداری شود که مقاومت مورد نظر به دست آید. اتاقک عمل آوری باید طوری طراحی شود، که بخار در تمام اطراف و بدنه لوله بتواند به چرخش درآید و هرگونه مکش ناشی از جریان هوای خارجی محفوظ باشد.

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



لوله پلیکا فاضلابی
lulepolikafazelabi.jpg



جمع آوری و تصفيه فاضلاب در دنيای امروزی کاری پراهمیت و واجب است.برای چنین کاری مدیریت در هزینه تلاش بسیار زیادی میخواهد.

طراحی ، نصب و عملکرد شبکه فاضلاب بهداشتی به نحوی باید باشد كه بتواند هزينه هایی که برای طولانی مدت پیش بینی شده است را قابل پذیرش سازد.

تخریب دمایی و خواص آتش گیری

بررسی میزان و چگونگی اتش گیری هر ماده به مجموعه ای از ویژگیها بستگی دارد.برای مدل های ریاضی نیز وجود دارند. در زیر به این ویژگیها ، روش های آزمون آن ها و چگونگی تاثیر آن ها در خواص آتش گیری مواد و به ویژه ماده PVC پرداخته میشود.

یکی از مهمترین دلایل بررسی تخریب دمایی پلیمرها ، اهمیت بررسی چگونگی آتش گیری آنهاست.این مطالب بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.ابتدا دانشمندی به نام VAN KERVELEN بیان داشت که برای بیشتر پلیمرها شاخص اکسیژن میتواند رابطه مستقیمی با تخریب دمایی داشته باشد.این موضوع توسط روش آنالیز ترموگراویمتری در شرایط ویژه بررسی شد.پس از آن بررسی های بیشتری جهت درک ارتباط LOI با دمای تخریب انجام گرفت که البته نتایج نشان داد بین این دو پارامتر نمیتوان رابطه مشخصی به دست آورد.این تحقیقات تا به امروز نیز ادامه داشته است.امروزه میتوان گسترش شعله را با توجه به داده های حاصل از تخریب دمایی ماده پیش بینی نمود.واضح است که پلیمر تا وقتی شکسته و تخریب نشود، قابل سوختن نیست.

تمامی موارد آلی میسوزند اما هرچه دمای سوختن بالاتر باشد ، آن ماده ایمن تر است.در سال های گذشته برای دستیابی به دمای اشتعال مواد از آزمونی بر اساس استاندارد ASTMD 1929 استفاده میشد.در این آزمون تکه ای از نمونه داخل کوره قرار داده شده ودر جریان آهسته هوا به آن گرما اعمال میشود.این روش برای مقایسه مواد مختلف مناسب است.بر اساس این روش دمای آتش گیری PE برابر 349درجه سانتیگراد بوده در حالیکه این دما برای PVC برابر 454 درجه سانتیگراد است.

در مورد PVC سخت ، داده های فراوان حاصله از ویژگیهای مربوط به آتش گیری این ماده نشان میدهند که این ماده تمایل بسیار کمی برای آتش گرفتن دارد.برخی از این ویژگیها به شرح زیر هستند:

دمای فش اشتعال 391 درجه سانتیگراد

دمای اشتعال خود به خود 454 درجه سانتیگراد

زمان اشتعال 450-10000S

زمان اشتعال 12-45S

زمان اشتعال 12-45S

جریان بحراتی حرارتی 30-33 KW/M

روش هایی جهت حفظ و نگهداری لوله های فاضلابی

1 - بازرسی ادواری به صورت حضوری و از راه دور

2 - حفاظت پيشگيرانه منظم

الف - پاک کردن با فشار هيدروليک بالا

ب - توپی ها

ج - پاك كردن توسط ميله

چ - درزگيری کردن

3 - اقدامات اضطراری خارج از برنامه

هيدروليک پرفشار الف-

ب - پاك كردن توسط ميله

ج -اره نمودن ریشه ها

ح -تیغه ها
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



لوله پلی اتیلن
luluabresanipolietilin.jpg


مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن به دلیل ویژگیها و کاربردهایی که دارد جای خودرا به خوبی در میان صنایع مختلف باز کرده است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی که غالبا با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل میگردند بیم نشت و هدر رفت آب را به کمترین میزان خود رسانده و آب را با حداقل زمان کمترین میزان هدر رفتن به نقاط مختلف هدایت میکنند.

در طی سالیان گذشته لوله پلی اتیلن آبرسانی به همراه اتصالات به خاطر استحکام و روش نصب آسان و کم هزینه بودن آن به خوبی توانسته نظر مدیران اجرایی پروژه ها را جلب کند و جایگزین خوبی برای لوله های فلزی باشد

دستورالعمل انبارداری،حمل ونقل،نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن آب رسانی

مطالب این بخش شامل توصیه هایی در مورد حمل و نقل ،نصب و اتصال و کار گذاری لوله پلی اتیلن دوجداره میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل ا
5946.gif
مجاری ، فاضلاب ، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی ،مورد استفاده قرار میگیرند.توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله های پلی اتیلن به کار برد.توضیحات این بخش در مورد 3 مورد زیر میباشد:

1-انبار داری،بار گیری،تخلیه،جابجایی،نگهدار ی و ریسه کردن لوله

2-جوش لوله پلی اتیلن

3-مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه،بستر سازی،پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله

دستور العمل انبارداری،بارگیری،تخلیه،ج ابجایی،نگهداری و ریسه کردن لوله و شرایط انبار داری توسط کارخانجات تولید کننده ارائه میگردد.محل نگهداری لوله ها باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد.محموله لوله های رسیده به کارگاه ، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را میتوان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود.در غیر این صورت میبایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.بجای تخلیه یکجای پالت،میتوان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود.برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط،میتوان لوله هارایکی یکی از روی روی بیل یک لودر وسپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن ، بسته میشود.برای بار گیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله میشود،استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها،تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول 4 متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند.بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ ، اتصالات لوله ومتعلقات دیگر،با توجه به نوع محصول ، تعداد واندازه آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد.لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت پلی اتیلن به نوع طراحی دارای مقاومت مناسب برای تحمل فشار های وارده و به علت سبکی و ارزان بودن لوله و هزینه نصب ارزان بیشترین سهم را در استفاده در پروژه های فاضلاب شهری در مقایسه با لوله پی وی سی, لوله بتنی, لوله جی آر پی را دارند.

karogate_fazelabi.jpg


علت استفاده بیشتر از لوله کاروگیت طول عمر آنها و همچین عدم خوردگی آن در مقابل مواد فاضلابی و گازها می باشد.

عموماً لوله کاروگیت با اندازه قطر داخلی شناخته میشوند.

- مزایای لوله کاروگیت بازرگانی پایپ تهران زیر مجموعه شرکت پارسیان آبراهه
- سبکی لوله و انتقال راحت آن پروژه
- مقاومت لوله کاروگیت در برابر سائیدگی
- آب بندی کامل لوله کاروگیت پلی اتیلن
- توان بالای لوله در برابر خورندگی
- انعطاف بالای لوله کاروگیت هنگام نصب
- ارزان بودن نصب لوله کاروگیت

لوله های دوجداره کاروگیت از دو لایه خارجی و داخلی از نوع پلی اتیلن پلی اتیلن تشکیل شده اند باید از گونه پلی اتیلن با جریان mfi یکسان و گونه های مناسب پلی اتیلن pipegrade و از نوع pe 80 باشد.

محصول (لوله و اتصالات به طور کامل)

مشخصات کیفی لوله کاروگیت مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی باید طبق استاندارد DIN16961-2 باشد.

سایر مشخصات آزمون های مربوط به لوله کاروگیت باید طبق استاندارد EN13476 باشد.

اتصالات لوله کاروگیت پلی اتیلن می بایستی طبق استاندارد هایDIN16961-2 | EN13476| ASTM-849 باشد.

داخل لوله کاروگیت باید کاملا صاف و دارای پوشش زرد رنگ باشد و همچنین دارای ضخامت کافی برای استفاده از سیستم تحت فشار برخوردار باشد.

سطح داخلی و خارجی لوله باید فاقد هرگونه سوراخ و شیار و ناهمواری غیر متعارف باشد.

حالت تیزی و برندی انتهای لوله که پس از برش تیز هستند باید به صورت صاف در بیاید.

مقاومت حلقوی لوله کاروگیت حداقل SR24=31/5 KN/M2باشد.

لوله کاروگیت از مواد اولیه ای تولید می شود که سطح داخلی و خارجی آن طبق استاندارد ISIRI7174باشد.

در داخل لوله باید از مواد غیر مشکی استفاده شود و باید 4 درصد مواد آنتی یو وی استفاده شود.

جهت تولید لایه های داخلی و خارجی لوله کاروگیت استفاده از مواد معدنی در مواد اولیه لوله مجاز نمی باشد.

برای تولید لوله کاروگیت نباید از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده شود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلیکا

اتصالات پلیکا:

polika-etesalat.jpg

موارد استفاده:
آب اشامیدنی سالم، سیستم آبیاری نوین، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، مصارف صنعتی، مصارف مخابراتی و غیره..

رنگ ها :
آبرسانی : لوله پلی اتیلن مشکی یا با نوار آبی ،گاز رسانی : لوله پلی اتیلن مشکی با نوار زرد، فاضلابی : لوله پلی اتیلن مشکی

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن



اتصالات لوله پلی اتیلن

از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی لوله پلی اتیلن ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.







etesalatepolietilin.jpg



روش های اتصال لوله پلی اتیلن تک جداره


لوله ها و اتصالات تک جداره لوله پلی اتیلن به روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:


1. جوشکاری لب به لب


2. جوشکاری الکتروفیوژن


3. استفاده از اتصالات پیچی


انتخاب روش اتصال ، بستگی به کاربرد خط لوله ، نیازمندیها و امکانات موجود دارد.








از اتصال الکتروفیوژن معمولا در شبکه های توزیع گاز و از اتصال جوش لب به لب و اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلنی ، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها استفاده می شود. اتصالات پیچشی به راحتی و سریعا باز و بسته شده و هیچگونه آسیبی به لوله وارد نمی کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند.


در اتصالات جوشی ، کیفیت جوشکاری و بازده آن بستگی به مهارت و توانایی جوشکار ، تناسب و کارآیی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری دارد.


با توجه به دامنه وسیع کاربرد اتصال جوش لب به لب در لوله پلی اتیلن تک جداره و استحکام و قابلیت های بسیار ممتاز این نوع اتصال ، در ابتدا به شرح مختصری از آن می پردازیم.


جوشکاری به روش لب به لب با صفحه داغ








Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


این نوع جوشکاری ، طی مراحل زیر انجام می شود:


• ابتدا دو لوله در دو فک دستگاه جوش ( ثابت و متحرک ) گذاشته می شود و پس از تنظیمات لازم ، قالبها بسته می شوند.


• صفحه قیچی مابین دو لوله قرار می گیرد و لبه لوله ها را کاملا صاف و تمیز می نماید و پس از آن برداشته می شود.


• صفه داغ را که دمای آن به حد مجاز رسیده (210 – 230 درجه سانتیگراد ) ، مابین دو لوله قرار داده و دو سر لوله ها به آن چسبانده می شوند و فشار طبق دستورالعمل های دستگاه جوش ، بالا برده می شود تا در محل تماس لوله ها با صفحه داغ ، برآمدگی مدور و یکنواختی با اندازه معین ایجاد گردد.


• قسمت متحرک دستگاه جوش ، به عقب رانده شده و صفحه داغ به صورتی جدا می شود که هیچ آسیبی به سطح ذوب شده ، وارد نیاید.


• دو سر لوله ، به سرعت به همدیگر چسبانده شده و فشار بتدریج و بر اساس مشخصات مندرج در جدول دستگاه جوش ، افزایش یافته و تا خنک شدن محل جوش ، ثابت نگاه داشته می شود.


• مدت زمان خنک شدن در مرحله فوق ، بستگی به ضخامت لوله ها داشته و مقادیر آن در جدول تعیین شده است. در طی این زمان ، محل اتصال نباید تحت تنش یا فشار غیر مجاز قرار بگیرد.


• لبه جوش در محل اتصال باید به صورت یک برآمدگی دو تکه باشد. تشکیل این برآمدگی ، نشان دهنده آن است که جوشکاری بصورت یکنواخت انجام شده است.


تذکر: تفاوت در شکل برآمدگی های لبه جوش ، می تواند ناشی از یکسان نبودن ویژگی های جریان مذاب در دو قطعه اتصال باشد ( مثلا تفاوت در MFR )


جوشکاری به روش الکتروفیوژن


از این روش به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن ، معمولا در شبکه های پلی اتیلنی توزیع گاز استفاده می شود و در مورد لوله هایی با قطر 20 الی 110 میلیمتر اقتصادی می باشد.


جهت اتصال ، ابتدا انتهای لوله را سوهان زده و سپس آن را وارد کوپلینگ اتصال الکتروفیوژنی که دارای بوبین های مقاومت حرارتی می باشد نموده و جریان برق را متصل می نمایند. سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک های اطراف خود را ذوب می نماید ، در اثر حرارت ، کوپلینگ جمع شده و جوش مناسبی با لوله ایجاد می شود.


جریان برق لازم برای جوشکاری را باید روی دستگاه جوش متناسب با اندازه اتصال تنظیم نمود.


عمل جوشکاری بصورت اتوماتیک انجام می پذیرد. نقاط اتصال را نباید حداقل 10 دقیقه پس از اتمام جوشکاری حرکت داد. سطح لوله قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد ، زیرا وجود خراش باعث ایجاد نشتی در محل اتصال می شود.


نکته مهم مورد توجه در این روش اتصال آن است که برای جوشکاری باید حتما از دستگاهی استفاده شود که جریان برق آن متناسب با بوبین های الکتریکی اتصالات باشد


همانطور که می دانیم خطوط انتقال وشبکه تاسیسات اتصالات جزءلاینفک میباشندو همیشه در طراحی ها قسمتی از طرح را به خود اختصاص می دهند لوله های پلی اتیلن هم از این قاعده مستثنی نمی باشند.


در گذشته بدلیل کم بود امکانات وآگاهی در شبکه لوله های پلی اتیلن از اتصالات فلزی استفاده می گردید که این امر سبب کاهش طول عمر شبکه وافزایش هزینه ها می گردد بدین گونه که طول عمر لوله های پلی اتیلن حداقل 50 سال می باشد درصورتیکه اتصالات فلزی در مجاورت با اب اکسیده شده وطول عمرشان کوتاه می باشد گذشته از ان این اتصالات نسبت به اتصالات پلی اتیلن گران تر بوده وهزینه اجرای آنها هم از نظر زمانی وهم نیروی انسانی وتجهیزات بالاتر میباشد.


در مورد اتصالات لوله پلی اتیلن باید گفت این اتصالات به دو دسته تقسیم بندی می شوند


1-اتصالات تزریقی


2-اتصالات جوشی


اتصالات تزریقی


در این مدل از اتصالات جهت تولید باید ابتدا به ساکن قالب اتصال مورد نظر ساخته شود وسپس مواد پلی اتیلن داخل قالب تزریق گردد اینگونه اتصالات فاقد بید داخلی می باشند ولی به لحاظ محدودیتهاییکه در ساخت قالب ودستگاههای تزریق وجود دارد دارای زاویه های خشن وتند بوده که این امرسبب افت فشار می گردد ازطرف دیگر در صورتیکهفشار تزریق نا مناسب بود ویا دمای نامناسب داشته باشد ممکن است درون قطعه حباب هایی ایجاد گردد که از چشم پوشیده بماند.

اتصالات جوشی

در این روش جهت تولید اتصالات ازخود لوله استفاده می گردد بگونه ایکه مطابق استاندارد 16963 وطبق زوایای واندازه های مشخص لوله ایکه تولید شده برش خورده وبا دستگا ههای جوش زاویه زن به هم جوش داده می شوندواتصال مورد نظربا زاویه مورد نیاز تولید می گردد.از محاسن این روش می توان به تنوع تولیدویکنواختی واستحکام بالا وهزینه تمام شده پایین اشاره نمود لازم به ذکر است چنانچه در این روش از لوله های بچ کار شده در خط انتقال استفاده گردد یکنواختی وکیفیتی بی نظیر نسبت به دیگر روشها بدست می آید قابل توجه استدر این روش مقاومتی که در اتصال ایجاد می گردد بیش از دو برابر اتصالات مشابه خواهد بود.
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن


لوله پلی اتیلن گازرسانی

lulugazipolietilin.jpg



آغاز استفاده از لوله های پلاستیکی گاز رسانی از اوایل سال 1950 میلادی بوده است. به عنوان نمونه وضعیت و میزان استفاده از شبکه های لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله های فولادی وسایر لوله ها که توسط شرکت گاز دوفرانس اجرا شده در شکل نشان داده شده است.همانگونه که ملاحضه میشود میزان لوله های فولادی طی سالیان مورد بررسی ثابت بوده و این در حالی است که علاوه بر افزایش میزان کاربرد لوله پلی اتیلن میزان لوله های غیر فولادی از قبیل چدن کاهش یافته و لوله های پلی تیلن جایگزین آنها شده است.


هم اکنون بیش از 90درصد خطهای انتقال گاز کشورآمریکا و کانادا از پلاستیک و جنس مواد پلی اتیلن استفاده شده است.


براساس آمار رسمی موجود وضعیت و میزان استفاده از لوله پلی اتیلن در کشور ما در شکل 3 به تصویر کشیده شده است.


رشد شبکه پلی اتیلن در ایران


میزان شبکه های لوله پلی اتیلن در سالهای مورد بررسی به طور متوسط سالانه از رشدی معادل 54 دصد برخوردار بوده است و این در حالی است که متوسط رشد شبکه های فولادی حدود 8/6 در صد میباشد. لازم به ذر است براساس تحقيقات انجام شده استان هاي كرمان، تهران، خراسان، مازندران و فارس به ترتيب داراي بيشترين ميزان استفاده از لوله پلي اتيلن مي باشند و در استان خوزستان بر اساس صلاحديد مسئولان محترم شركت گاز اين استان ، تاكنون از لوله هاي پلي اتيلن استفاده نشده است.


از مهم ترين مزاياي لوله پلي اتيلن در مقايسه با لوله هاي فولادي مي توان به سرعت و سهولت در اجرا، آموزش ساده ، مقرون به صرفه بودن و مهم تر از همه عدم خوردگي و در نتيجه عدم نياز به پوشش وحفاظت از زنگ اشاره كرد. با عنايت به مراتب فوق و نيز با در نظرگرفتن معضلات و مشكلات موجود در اجرا و نگهداري لوله هاي فولادي، استفاده از لوله پلي اتيلن در شبكه هاي توزيع گاز بدون هيچ گونه تامل و ترديدي منطقي به نظر مي رسد. ليكن لازم است در خصوص شناسايي مشكلات و معضلات خاص لوله پلي اتيلن و اتخاذ تدابيرلازم در مواجهه و برخورد با اين مسائل احتمالي با رويكردي پيشگام و نگرشي پيشگيرانه اقدام كرد.


هر چند در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا استفاده از لوله های پلی اتیلن امری مرسوم شده است که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی


مقاومت در برابر سائیدگی ها و خوردگیها


سرعت در نصب و کار گذاری


انعطاف پذیری بالا و کاربرد آن در زمینهای ناهموار


مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه


مقاومت بالا در مقابل ضربه


مقاومت در مقابل سرما وگرما


حمل و نقل آسان


مقاومت در مقابل اشعه مادون قرمز و نور خورشید


داشتن اتصالات فراوان برای شبکه های طولانی
لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن
 
بالا