برگزیده های پرشین تولز

معرفی برد رسپری برای انجام پروژه های اینترنت اشیا

behidoco

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 می 2017
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
3
محل سکونت
اصفهان
در مقاله قبلی در مورد سخت افزارهایی که می توان برای پروژه های اینترنت اشیا استفاده کرد به صورت مختصر مطالبی را در اختیار شما قرار دادیم. در این مقاله هدف این است که یکی از بردهای معرفی شده را انتخاب کنیم و برای آموزش اینترنت اشیا به شما از آن استفاده کنیم.

بردی که ما برای آموزش استفاده می کنیم برد رسپری پای ( Raspberry Pi ) است. در ابتدا به معرفی اجمالی این بردها می پردازیم و بعد از به معرفی سخت افزار آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سخت افزارهای مورد نیاز برای راه اندازی رسپری پای از این لینک استفاده کنید.

(Raspberry Pi ) را می توان یک برد رایانه ای در نظر گرفت که بزرگترین مزیت آن سایز کوچک آن است. این بردها در ابتدا با هدف آموزش مباحث کامپوتری در اختیار دانش آموزان در سال ۲۰۱۲ قرار گرفت. کمپانی تولید کننده این برد ها در بریتانیا واقع است که تا کنون ۳ نسل مختلف از این بردها را در اختیار افراد قرار داده است.

مزیت بعدی این بردها که یکی از دلایل علاقه مندی افراد به آن است، قیمت مناسب آنهاست. ۳ مدل مختلف این بردها که مدل های zero ، A و B نام دارند به ترتیب دارای قیمت های ۵، ۲۵ و ۳۵ دلار هستند.

مدل zero :

Raspberry_Pi_Zero-300x134.jpg


مدل A :

raspberry_a_model-300x134.jpg


مدل B :

raspberry_b_model-300x134.jpg


از دیگر ویژیگی های این بردهای رسپری پای می توان به این موضوع اشاره کرد که این بردها دارای دیسک سخت برای ذخیره اطلاعات نیستند و شما می توانید از کارت حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید.

سیستم هامل های مختلفی را می توان برای بردهای رسپری پای استفاده کرد که در مقاله قبلی در مورد آن صحبت کردیم. سیستم عاملی که ما برای آموزش از آن استفاده می کنیم سیستم عامل رسپین است. این سیستم عامل را می توان در واقع حالتی از سیستم عامل لینوکس دبیان دانست و در آموزش های آتی خواهید دید که روند دستورات در این این سیستم عامل ها بسیار شبیه سیستم عامل لینوکس است.

یکی دیگر از مزیت های این بردها همین سیستم عامل آنهاست. چرا که این سیستم عامل برای کاربران به صورت متن باز است. در واقع این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که برنامه های خود را راحتی به روی آن اجرا کنید. بنابراین شما هیچ گونه محدودیتی برای تنظیمات سیستم خود ندارید. البته سیستم عامل های دیگری مانند اندروید و به تازگی وینندوز ۱۰ برای این بردها در نظر گرفته شده اند که شما می توانید اط آن ها استفاده کنید.

بنابراین سیستم عاملی که ما از آن استفاده می کنیم، سیستم عامل (Raspbian) است که همان طور که گفته شد می توان آن را الهام گرفته از سیستم عامل لینوکس در نظر گرفت.

این بردها از ماژول های مختلفی ساخته شده اند که بسته به مدل آنها بعضی ماژول ها را دارا هستند یا خیر.

بردهای رسپری ۲ و ۳ بسیار از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند. ولی تنها تفاوت بارز آن ها ماژول WiFi و BlueTooth است که برای مدل ۳ تعبیه شده است.در واقع شما برای اتصال به اینترنت نیازی به استفاده از ماژول های خارجی ندارید.

تفاوت دیگر آنها استفاده از پردازنده مرکزی در آنهاست. در مدل ۳ پردازنده تقریبا به اندازه ۳۰۰ مگاهرتز نسبت به مدل ۲ افزایش داده است. تفاوت دیگر آنها در سرعت کلاک زنی است. بردهای مدل ۳ با فرکانس ۴۰۰ مگاهرتز کلاک می زنند در حالی که برد های مدل ۲ در فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز.
منبع:بهیدو
 
بالا