hamdhos
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 6 ژانویه 2019
- نوشتهها
- 10
- لایکها
- 1
- سن
- 29
این روزها با توجه به شرایط پیش آمده و بحران کرونا لزوم یافتن راه حل برای جلوگیری از زیان های وارده از هر حوزه ای مهم میباشد که این مبحث در حوزه ی آموزش نیز مظرح میباشد. در حوزه ی آموزش کارمندان و مدیران هر ارگان یا نهادی میتوان با استفاده از نرم افزار آموزش مجازی این مشکل را برطرف کرد. نرم افزار LMS یا مدیریت آموزش الکترونیکی با هدف تامین نیاز به آموزش از راه دور کلیه چرخه حیات فرآیند آموزشی از لحظه نیازسنجی و انتخاب و ثبت نام دوره توسط فراگیران تا برگزاری کلاس های آنلاین، امتحانات، نظر سنجی، چت، نتایج، مدیریت مستندات آموزشی و … را پوشش می دهد. ضمنا نرم افزار آموزش مجازی سامیکس استاندارد و مطابق با متدهای آموزش آنلاین برتر جهان و محصول مطالعه تطبیقی با برترین نرم افزارهای آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی روز دنیاست و در حوزه قابلیت ها و امکانات نسبت به همه راهکارهای رقیب مزیت دارد، ضمنا در کنار امکانات و قابلیت های متعدد و متنوع فنی، نرم افزار LMS سامیکس مطابق با شرایط بومی و سازگار با فرهنگ آموزشی کاربران طراحی شده است.
نرم افزار LMS یا مدیریت آموزش مجازی سامیکس این امکان را برای سازمان هاو مجموعه ها فراهم می آورد که از تمامی آنچه می تواند در فرآیند یادگیری و آموزش در حالت سنتی بدان نیاز باشد، بهره مند شوند.
در کنار این موارد برجسته ترین ویژگی های قابل اشاره نرم افزار LMS سامیکس به شرح زیر است:
امکانات نرم افزار LMS یا آموزش مجازی
مدیریت کاربران
هرجا که نیاز آموزشی مطرح باشد و فرآیندهای آن موجود باشد، نرم افزار آموزش مجازی LMS سامیکس می تواند به عنوان سامانه اصلی مدیریت این فعالیت ها مورد استفاده قرار گرفته و امکان تحقق همه فعالیت های آموزشی برای همه طرف های درگیر با این موضوع را به صورت آنلاین و غیر حضوری مهیا سازد.
موارد استفاده در مجموعه های زیر:
طراحی با سرعت پاسخگویی بالا
کاربران میتوانند از هر دستگاهی، چه رایانهی رومیزی، لپتاپ، تبلت و چه گوشی هوشمند به سامانهی مدیریت آموزش دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانهی مدیریت آموزش اجازهی دانلود محتوا را به کاربران میدهد تا در مواقع آفلاین به محتوا دسترسی داشته باشند.
رابط کاربرپسند
رابط کاربری این امکان را به فراگیران فراهم میکند که در بستر سامانهی مدیریت آموزش به راحتی بخش مورد نظر خود را پیدا کنند. رابط کاربری همچنین با تواناییها و اهداف کاربر و سازمان همخوانی دارد. یک رابط کاربری پیچیده، خطر سردرگمی و حواسپرتی کاربران را به همراه دارد و باعث ناکارآمدی سامانهی مدیریت آموزش میشود.
گزارشات و تحلیل دادهها
این مورد ابزارهای سنجش آموزش الکترونیکی را شامل میشود. مدرسان و مدیران باید بتوانند برنامههای آموزشی آنلاین خود را مشاهده و پیگیری کنند تا تشخیص دهند که آیا این برنامهها مؤثر واقع میشوند یا باید تغییراتی در آنها به وجود آورد. این موضوع شامل حال فراگیران گروهی و انفرادی می شود.
مدیریت دورههای آموزشی و فهرست مشخصات دورهها
کلاسهای آموزش الکترونیکی و محتوای مرتبط با کلاس، همگی در سامانهی مدیریت آموزش نگهداری میشوند. مدیران و مدرسان برای ارائهی یک تجربهی آموزش هدفمندتر، باید بتوانند این دورههای آموزشی و فهرست مشخصات آنها را ایجاد و مدیریت کنند.
یکپارچگی و تعاملپذیری محتوا
محتوایی که در یک سامانهی مدیریت آموزش تولید و ذخیره میشود، بایستی طبق استانداردهای تعاملپذیری از جمله SCORM و xAPI بستهبندی شود.
خدمات پشتیبانی
میزان پشتیبانی فروشندگان سامانههای مدیریت آموزش مختلف با هم تفاوت دارد. بسیاری از آنها انجمنهای بحث و تبادل نظر آنلاین دارند که کابران میتوانند از طریق آنها با هم ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر کمک کنند. خدمات پشتیبانی بیشتر مانند یک شماره تلفن رایگان مخصوص سرویسدهی، با پرداخت هزینهی بیشتر موجود است.
پشتیبانی از صدور گواهینامه و آموزش قوانین و مقررات
وجود این قابلیت در سامانههایی که برای دورههای آموزش قوانین و مقررات و صدور گواهینامهها استفاده میشوند ضروری است. مدرسان و مدیران باید بتوانند مهارتهای فرد را بسنجند و هر نوع ضعف در عملکرد او را شناسایی کنند. با این قابلیت، به وقت حسابرسی شرکت میتوان از سوابق ثبت شده در سامانهی مدیریت آموزش استفاده کرد.
قابلیتهای آموزش اجتماعی
بسیاری از سامانههای مدیریت آموزش در حال اضافه کردن ابزارهای رسانههای اجتماعی به بستر خود هستند. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد با همکلاسیهای خود تعامل و همکاری داشته باشند و تجربههای آموزش خود را به هم منتقل کنند.
گیمیفیکیشن
در بعضی از سامانههای مدیریت آموزش ساز و کارهای بازی یا امکانات گیمیفیکیشن وجود دارد که به مدرسان و مدیران، این امکان را میدهد که انگیزه و جذابیت دورههای آموزشی را بیشتر کنند. این ویژگی احتمالا در قالب جدول نفرات برتر، امتیازات و مدالها، به کمک دانشآموزانی خواهد آمد که برای انجام دوره به مشوقهای بیشتر نیاز دارند.
اتوماسیون
سامانههای مدیریت آموزش، باید امکان خودکار کردن کارهای تکراری و خستهکننده را به مدیران بدهند. مثالهای اتوماسیون عبارتند از: گروهبندی کاربران، جاگیری کاربر جدید، غیرفعالسازی کاربر و ثبتنام گروهی.
بومیسازی
مهم است که سامانههای مدیریت آموزش از چند زبان پشتیبانی کنند تا آموزش و محتوای آموزشی، تحت تأثیر موانع زبانی قرار نگیرد. در برخی از سامانههای مدیریت آموزش امکانات مکانیابی گنجانده شده تا به محض دسترسی کاربر، به طور خودکار نسخهی مناسب دورهی آموزشی برای او نمایش داده شود.
هوش مصنوعی
در پایان، هوش مصنوعی به کمک سامانهی مدیریت آموزش میآید تا تجربههای آموزش اختصاصی برای کاربران ایجاد کند، از این طریق که دورهی آموزشی در شکلی که با نیازهای کاربر متناسب باشد به او ارائه شود، و بر اساس دورههای گذرانده شده، موضوعاتی که از نظر کاربر جالب هستند به او پیشنهاد شود.
نرم افزار LMS یا مدیریت آموزش مجازی سامیکس این امکان را برای سازمان هاو مجموعه ها فراهم می آورد که از تمامی آنچه می تواند در فرآیند یادگیری و آموزش در حالت سنتی بدان نیاز باشد، بهره مند شوند.
در کنار این موارد برجسته ترین ویژگی های قابل اشاره نرم افزار LMS سامیکس به شرح زیر است:
- طراحی ماژولار Modular
- انعطاف پذیری توسعه Flexible
- قابلیت سفارشی سازی Customizable
- UI و UX ساده جذاب و کاربردی Easy to Use
- مقیاس پذیری Scalable
- طراحی و معماری استاندارد Standardized
- پیاده سازی سریع و بومی Rapid & Localized
- برندینگ اختصاصی Personalized Branding
- چند زبانه Multi-lingual
امکانات نرم افزار LMS یا آموزش مجازی
مدیریت کاربران
- نقش های از پیش تعریف شده (ادمین، معلم، فراگیر) با سطح دسترسی های از پیش تعریف شده
- دسترسی ها به طور پیشرفته توسط بهترین سناریوها مدیریت شده اند و نیازی به تنظیمات پیچیده هرباره توسط مدیر نیست.
- ادمین می تواند انتخاب کند که آیا معلمان مجاز به ثبت نام هستند یا نه.
- ادمین می تواند به صورت دستی معلم ها را اضافه کند.
- امکان چت آنلاین و پیام رسانی
- یک کاربر امکان ارسال پیام به دیگر کاربران را دارد.
- مدیر می تواند تعیین کند که آیا فراگیران می توانند به معلمان پیام بدهند یا خیر.
- معلم ها با هم می توانند گفتگوی گروهی داشته باشند.
- مدیر می تواند گروه آموزش تعریف کند و هر معلم را به یک گروه اختصاص دهد.
- هر گروه آموزشی یک اتاق گفتگو برای معلمان و سرپرستان دارد.
- کاربران می توانند فایلهایی از جمله تصویر، صدا، ویدئو، اسناد و … را به اشتراک بگذارد.
- ادمین می تواند دسته دروس و رشته ها را مدیریت کنند.
- معلم ها می توانند هر تعدادی که بخواهند جلسه به یک دوره اضافه کنند.
- درس ها می توانند رایگان و یا قیمت مورد نظر خود را داشته باشند.
- هر جلسه تعدادی داکیومنت و همچنین می تواند تعدادی توضیح متنی داشته باشد.
- فراگیران می توانند در درس ها و سیلابس ها جستجو کنند و یا عضو یک دوره شوند.
- فراگیران اگر عضو یک دوره شوند می توانند جلسات و بخش های دوره را ببینند.
- فراگیران در هر زمان که بخواهند می توانند فایل های دوره را دانلود کنند.
- فراگیران می توانند در صورت عضو یک دوره بودن به گفتگو و دوره دروس بپردازند.
- فراگیران می توانند دوره را با دادن امتیاز به آن ارزیابی کنند.
- معلم می تواند به سؤالات و پیام ها در مورد دوره پاسخ دهد.
- معلمان می توانند آزمون و امتحان ایجاد کرده و آنها را به جلسات دوره خود اختصاص دهند.
- فراگیران می توانند پاسخ صحیح را بعد از امتحان مشاهده کنند.
- معلمان می توانند برای یک جلسه یا یک دوره نظرسنجی ایجاد کنند.
- فراگیران می توانند در نظرسنجی همکاری کنند و نتیجه آن را بعد از آن مشاهده کنند.
- مدیر می تواند کلاسهای آنلاین ایجاد کند ، برنامه ریزی کند و کاربران را به آن اضافه کند.
- کاربر می تواند در یک کلاس عضو شود و قیمت آن را بپردازد.
- همه کاربران به یک چت روم هدایت می شوند و آنجا از امکانات کنفرانس ویدئویی بهره مند می شوند.
- معلم می تواند از یک تخته سیاه برای یادداشت در طول کلاس استفاده کند.
- فراگیران می توانند صدا یا تصویر خود را (اگر ادمین به آنها اجازه می دهد) برای سؤال یا هر چیز دیگری فعال کنند.
- کاربران می توانند یک کلاس زنده را ضبط و دانلود کنند.
- …
هرجا که نیاز آموزشی مطرح باشد و فرآیندهای آن موجود باشد، نرم افزار آموزش مجازی LMS سامیکس می تواند به عنوان سامانه اصلی مدیریت این فعالیت ها مورد استفاده قرار گرفته و امکان تحقق همه فعالیت های آموزشی برای همه طرف های درگیر با این موضوع را به صورت آنلاین و غیر حضوری مهیا سازد.
موارد استفاده در مجموعه های زیر:
- مدارس
- دانشگاه ها
- آموزشگاه های خصوصی
- ادارات و سازمان های دولتی
- شرکت های خصوصی
طراحی با سرعت پاسخگویی بالا
کاربران میتوانند از هر دستگاهی، چه رایانهی رومیزی، لپتاپ، تبلت و چه گوشی هوشمند به سامانهی مدیریت آموزش دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانهی مدیریت آموزش اجازهی دانلود محتوا را به کاربران میدهد تا در مواقع آفلاین به محتوا دسترسی داشته باشند.
رابط کاربرپسند
رابط کاربری این امکان را به فراگیران فراهم میکند که در بستر سامانهی مدیریت آموزش به راحتی بخش مورد نظر خود را پیدا کنند. رابط کاربری همچنین با تواناییها و اهداف کاربر و سازمان همخوانی دارد. یک رابط کاربری پیچیده، خطر سردرگمی و حواسپرتی کاربران را به همراه دارد و باعث ناکارآمدی سامانهی مدیریت آموزش میشود.
گزارشات و تحلیل دادهها
این مورد ابزارهای سنجش آموزش الکترونیکی را شامل میشود. مدرسان و مدیران باید بتوانند برنامههای آموزشی آنلاین خود را مشاهده و پیگیری کنند تا تشخیص دهند که آیا این برنامهها مؤثر واقع میشوند یا باید تغییراتی در آنها به وجود آورد. این موضوع شامل حال فراگیران گروهی و انفرادی می شود.
مدیریت دورههای آموزشی و فهرست مشخصات دورهها
کلاسهای آموزش الکترونیکی و محتوای مرتبط با کلاس، همگی در سامانهی مدیریت آموزش نگهداری میشوند. مدیران و مدرسان برای ارائهی یک تجربهی آموزش هدفمندتر، باید بتوانند این دورههای آموزشی و فهرست مشخصات آنها را ایجاد و مدیریت کنند.
یکپارچگی و تعاملپذیری محتوا
محتوایی که در یک سامانهی مدیریت آموزش تولید و ذخیره میشود، بایستی طبق استانداردهای تعاملپذیری از جمله SCORM و xAPI بستهبندی شود.
خدمات پشتیبانی
میزان پشتیبانی فروشندگان سامانههای مدیریت آموزش مختلف با هم تفاوت دارد. بسیاری از آنها انجمنهای بحث و تبادل نظر آنلاین دارند که کابران میتوانند از طریق آنها با هم ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر کمک کنند. خدمات پشتیبانی بیشتر مانند یک شماره تلفن رایگان مخصوص سرویسدهی، با پرداخت هزینهی بیشتر موجود است.
پشتیبانی از صدور گواهینامه و آموزش قوانین و مقررات
وجود این قابلیت در سامانههایی که برای دورههای آموزش قوانین و مقررات و صدور گواهینامهها استفاده میشوند ضروری است. مدرسان و مدیران باید بتوانند مهارتهای فرد را بسنجند و هر نوع ضعف در عملکرد او را شناسایی کنند. با این قابلیت، به وقت حسابرسی شرکت میتوان از سوابق ثبت شده در سامانهی مدیریت آموزش استفاده کرد.
قابلیتهای آموزش اجتماعی
بسیاری از سامانههای مدیریت آموزش در حال اضافه کردن ابزارهای رسانههای اجتماعی به بستر خود هستند. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد با همکلاسیهای خود تعامل و همکاری داشته باشند و تجربههای آموزش خود را به هم منتقل کنند.
گیمیفیکیشن
در بعضی از سامانههای مدیریت آموزش ساز و کارهای بازی یا امکانات گیمیفیکیشن وجود دارد که به مدرسان و مدیران، این امکان را میدهد که انگیزه و جذابیت دورههای آموزشی را بیشتر کنند. این ویژگی احتمالا در قالب جدول نفرات برتر، امتیازات و مدالها، به کمک دانشآموزانی خواهد آمد که برای انجام دوره به مشوقهای بیشتر نیاز دارند.
اتوماسیون
سامانههای مدیریت آموزش، باید امکان خودکار کردن کارهای تکراری و خستهکننده را به مدیران بدهند. مثالهای اتوماسیون عبارتند از: گروهبندی کاربران، جاگیری کاربر جدید، غیرفعالسازی کاربر و ثبتنام گروهی.
بومیسازی
مهم است که سامانههای مدیریت آموزش از چند زبان پشتیبانی کنند تا آموزش و محتوای آموزشی، تحت تأثیر موانع زبانی قرار نگیرد. در برخی از سامانههای مدیریت آموزش امکانات مکانیابی گنجانده شده تا به محض دسترسی کاربر، به طور خودکار نسخهی مناسب دورهی آموزشی برای او نمایش داده شود.
هوش مصنوعی
در پایان، هوش مصنوعی به کمک سامانهی مدیریت آموزش میآید تا تجربههای آموزش اختصاصی برای کاربران ایجاد کند، از این طریق که دورهی آموزشی در شکلی که با نیازهای کاربر متناسب باشد به او ارائه شود، و بر اساس دورههای گذرانده شده، موضوعاتی که از نظر کاربر جالب هستند به او پیشنهاد شود.