برگزیده های پرشین تولز

معماری (نکات مهم در طراحی فضاهای داخلی)

nonamzd

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
2
مسائل مطرح در طراحی ساختمان های اداری
الف)ساختمان دفتر باید انجام کار دفتری را از نظر ارسال اطلاعات،شیوه کار،فیزیولوژی،روانشناسی و جامعه شناسی به نحو احسن و شایسته امکان پذیر سازد.
ب)ساختمان دفتر کار باید طوری باشد که بتوان کلیه ارتباطات و مکاتبات را در چارچوب تشکیلات موجود و یا در چارچوب اسکلت های متغیر سازمانی سریعاً و بدون آنکه در ساختمان تغییرات اساسی انجام شود انجام داد.
پ)محل های کار و همچنین گروه های کار که دائماً با یکدیگر در حال تماس می باشند نباید در طبقات مختلف ساختمان جا داده شوند.
ث)ساختمان دفتر کار باید موجب تسریع و پیشبرد مبادله اطلاعات غیر رسمی گردیده و آن را به تعویق نیاندازد.
ج)گسترش قسمت های کوچک ساختمان دفتر کار در جهت خارج امکان پذیر نخواهد بود.
چ)تعداد بسیار کمی از دیوارهای توپر باید فضای طبقه ی دفتر کار را به قسمت های کوچکتر تقسیم کند.
د)شرایط فنی،روشنایی،تهویه مطبوع،آگوستیک و دید واقعی باید در سرتاسر فضای کار در نظر گرفته شود به نحوی که محل و لوازم کار را بتوان بدون توجه به جهت ساختمان در هر وضع قرار داد.
ر)هر محل کار باید با محیط خارج دارای تماس بصری بوده و این تماس نباید تا پنجره دید بیش از سی متر فاصله داشته باشد.
ژ)ارتفاع اتاق باید 70/2 تا 3 متر باشد.ارتفاع بیشتر، از احساس ذهنی مشخص نسبت به فضای داخلی دفتر که در اثر وضع قرار دادن اثاثیه بوجود می آید می کاهد.
ش)رنگ نور چراغ باید مشابه روشنایی روز باشد.
-برای تعیین میزان یا نسبت صدا،مساحت بقیه دفتر کار باید مابین 1000 تا 1500 مترمربع بوده،شکل آن تقریباً مربع و هفتاد تا هشتاد نفر دائماً در آن مشغول به کار باشند.
-از تولید مبدا در اثر ضربه و انعکاسات صدا باید خودداری شود به این معنی که جهت گروه کار باید از سقف های تخته ای و آگوستیک و پوشش های دیواره،پرده ها و انواع تجهیزات استفاده گردد.
-گروه های کار باید از یکدیگر جدا بوده و ما بین آنها دیواره های جداکننده تاشو برقرار باشد.ارتفاع دیوار جداکنندپارتیشن برای افراد نسشته در حدود 140 سانتیمتر و برای افراد ایستاده یا در حال قدم زدن 180 سانتیمتر باشد.
 
بالا