برگزیده های پرشین تولز

مغزها را فراری می‌دهیم، چون...

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
درباره مهاجرت نیروهای متخصص از ایران به خارج که از آن به عنوان "فرار مغزها" نام برده می شود، بسیار گفته اند: اینکه ایران آمار بالایی در فرار مغزها دارد، اینکه فرصت های شغلی و تحقیقاتی در ایران برای این تحصیل کرده ها چندان گسترده نیست، محدوديت ها زياد است و دلايل ديگر :


"در ایران و در طول فعالیت دولتهای مختلف، وعده حمایت مادی و معنوی از نخبگان و دانشمندان و پژوهشگران جامعه بارها توسط دولتمردان شنیده شده است اما نمود عملی اجرای این وعده ها را کمتر کسی دیده است یا حداقل نمونه‌های انگشت‌شمار آن را باید لابه‌لای صفحات تاریخ جست‌وجو کرد.

"آمار بالای فرار مغزها که روز به روز نیز بیشتر می شود و مطمئنا تا سالهای آتی، به بحرانی برای کشور تبدیل خواهد شد و جامعه را از قشر متفکر و اندیشمند خالی می سازد، آماری نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت. برای مثال از هر ۱۸ نفری که در المپیادهای علمی کشور از کامپیوتر، ریاضی، فیزیک و شیمی گرفته تا زیست شناسی و ژنتیک قبول می شود، ۱۵ نفر جذب کشورهای خارجی می شوند.

"سیاست تدوین شده و دقیقی برای جلب رضایت و حمایت از نخبگان علمی در کشور ما وجود ندارد و همین هم باعث می شود تا وعده های جذاب و وسوسه کننده ی کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، کانادا، انگلیس و آمریکا به راحتی بتواند جوانان پرانرژی و نخبه ایرانی را از کشور فراری بدهد.

"اینجا دیگر بحث ملیت و وطن دوستی مطرح نیست چون به هر حال هر عشق و علاقه یی باید دو طرفه باشد. جوان پژوهشگر و نخبه ای که سالهای سال به کشورش خدمت کرد و دستاوردهایش را در اختیار مردم قرار داد، ولی از مردم و مسوولین حمایت و دلگرمی ندید، نمی تواند به کارش ادامه دهد و مطمئنا در داخل کشور هم منفعل خواهد بود.

"حمایت و پشتیبانی از یک سو و قهر و افسردگی از سوی دیگر! در نتیجه حتی ملی گرایانه ترین احساسات هم کمرنگ می شوند و شخص به آنجایی پناه می برد که احساس می کند برایش شخصیت و اهمیت قایلند.

"معمولا در یک نگاه عامی و ساده، مردم و مسوولین در مواجهه با استعدادها و نخبگان جوان، ابراز امیدواری می کنند که این جوانان با ادامه کار و تحصیل و زحمتهای طاقت فرسا در کشور خودشان باقی بمانند و دیون خودشان را به مردم و مسوولین ادا کنند و برای جامعه مفید واقع گردند. البته این انتظار، در حد معقولی می تواند قابل برآورده ساختن باشد. اما سوال اینجاست که جامعه، مردم و مسوولین چه زمان به نخبگان و استعدادها اعلام وفاداری می کنند و دین خود را نسبت به قشر فرهیخته و دانشمند کشور ادا می نمایند؟

"روزی باید تابوی رودربایستی های معمول شکسته و این مساله مطرح شود که آیا نخبه برای ادامه پژوهش، تحقیق و فعالیت، نیاز به تامین مالی و جانی دارد یا نه؟

"آیا همین که نخبه ای را بشناسیم، برایش کف بزنیم و او را به حال خودش رها کنیم بدون اینکه فرصت حرف زدن و حتی اعلام وجود را به او بدهیم، کافی است تا به سوی سعادت جامعه و پیشرفت راهی هموار بسازیم؟ آیا پیشرفت جامعه و آبادانی کشور و بهبود وضعیتهای بحرانی، در گرو تلاش نخبگان و مغزهایی نیست که سعی می کنند هر روز سریعتر از دیروز، به آن سوی آبها کوچ کنند؟"
 

cadusir

Registered User
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2004
نوشته‌ها
1,087
لایک‌ها
89
محل سکونت
رشت
درود
جناب mahmoud58 همانطوری که از شما انتظار میرود مانند همیشه , این تاپیک نیز بسیار جالب و خواندنی بود.
سپاس
 

chia

Registered User
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2006
نوشته‌ها
243
لایک‌ها
2
محل سکونت
تو موتور خونه ي جهنم
محمود جان درست ميگي

اما تو جامعه اي كه ساده ترين و حياتي ترين عامل براي پيشرفت رو ( اينترنت )روز به روز محدودتر مي كنه نبايد انتظار داشت كه مغزهاش فرار نكنن
تا جايي كه حتي در اين فروم هم مديران از ترس فيلترينگ تاپيكهاي انتقاد آميز رو قلع وقم ميكنن
يكي از عاملهاي مهم براي رسيدن به دموكراسي آزاد بودن براي بحث كردنه
واگه تو جامعه اي آزادي نباشه معلومه كه مغزهاش از كوچكترين روزنه اي براي فرار از اون استفاده ميكنن و به قول آقايون به استكبار جهاني مي پيوندن

به نظر من بزرگترين سرمايه گذاري براي آيدنه ي كشور
ريختن پول و سرمايه اي كه حالا داريم در امر آموزش و حمايت از جامعه ي نخبگان كشور است اما كو گوش شنوا....
 

ميهن پرست

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
1
خيلي تاپيك خوبي بود ولي كو گوش شنوا.هر روز استعداد هاي كشور دارن فراري ميشن بعد مردم اعتراض ميكنن چرا قيمت گوجه رفته بالا.
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
مغزها را فراری می‌دهیم، چون مغز نداریم
 
بالا