برگزیده های پرشین تولز

مقالات مرتبط به كامپيوتر و اينترنت

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
سرمايه گذارى چند صد ميليون دلارى براى اينترنت افغانستان






ايرنا: مصطفى كاظمى وزير تجارت افغانستان از شروع به كار يك شركت اينترنتى كانادايى، آمريكايى با سرمايه اى برابر ۳۶۲ ميليون دلار آمريكا خبر داد.


وزير تجارت افغانستان پس از امضاى اين قرارداد در كابل پايتخت اين كشور به خبرنگاران گفت: با آغاز به كار اين شركت خارجى، افغانستان از راه اينترنت به ديگر كشورهاى جهان متصل خواهد شد.
كاظمى افزود: برقرارى ارتباط اينترنتى در افغانستان سبب مى شود وزارتخانه ها، دانشگاه ها و بيمارستان ها با سرعت به جديدترين اطلاعات روز دنيا دسترسى پيدا كنند.
اين مقام افغان با اشاره به اين كه موضوع گروگانگيرى اخير در افغانستان روند سرمايه گذارى در كشور را متزلزل كرده بود گفت: با آغاز به كار اين شركت خارجى اميدواريم روند سرمايه گذارى در كشور بار ديگر سرعت لازم را پيدا كند.
نصير اميريار رئيس شركت اينترنتى «سيت» نيز در اين نشست خبرى گفت: اين شركت در مرحله اول۳۶ ميليون دلار در افغانستان هزينه مى كند و در آينده اين سرمايه گذارى به ۳۶۲ ميليون دلار افزايش خواهد يافت.
وى افزود: اين شركت تاكنون در كشورهاى آمريكا و كانادا فعاليت اينترنتى موفقى داشته است و قصد دارد با استخدام يك هزار كارمند به مردم افغانستان نيز خدمات اينترنتى قابل قبولى ارائه كند.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
از موزائيك تا موزيلا




در طول ساليان اخير مرورگرهاى وب گوناگونى به وجود آمده اند. اولين مرورگرى كه به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت «موزائيك NCSA؛ بود. پس از آن، گروه برنامه نويسى موزائيك اولين مرورگر وب تجارى را با نام Net Scape Navigator به بازار فرستاد، كه پس از مدتى تغيير نام يافت اما چندى بعد مجدداً نام آن به نت اسكيپ برگردانده شد. مرورگر نت اسكيپ در بين كاربران بيشترين محروميت را داشت تا آنكه اينترنت اكسپلورر (IE) در سال ۱۹۹۹ با مزاياى روزافزون خود از آن پيشى گرفت. يك نسخه مرجع باز (open source) از نت اسكيپ با نام موزيلا (Mozilla) در سال ۲۰۰۲ مجدداً نظرها را به خود جلب كرد. از آن زمان موزيلا در مسير پيشرفت قرار گرفته و به خصوص بر روى سيستم عامل هاى غير ويندوز (شايد به خاطر ساختار مرجع باز آن) مورد استقبال قرار گرفته است. اما اين دو مرورگر وب مشهور، همچون ساير فرآورده هاى تكنولوژيكى بر پايه اسلاف گمنام و بعضاً ناموفقى پى ريزى شده اند كه شايد اكنون جز نامى از آنها باقى نمانده باشد. برخى از مهمترين آنها به شرح زيرند:
• World Wide Web
«تيم برنرزلى» اولين مرورگر را در اولين روز سال ميلادى ۱۹۹۰ بر روى يك كامپيوتر Next نوشت كه تار جهان گستر (world wide web) نام گرفت. او در مارس سال بعد نسخه هايى از برنامه اش را در اختيار عموم قرار داد و پس از آن، انتشار اين نرم افزار فزونى گرفت.
• Libwww
برنرزلى و يك دانشجو به نام جين فرانكوئيس گراف، نرم افزار تار جهان گستر را به نحوى ارتقا دادند تا فقط مخصوص محيط هاى Next نباشد و در تمام محيط هايى كه با زبان برنامه نويسى C نوشته شده اند، قابل اجرا باشد. آنها اين مرورگر را Lib www ناميدند. گراف بعداً اولين شركت طراحى وب را تاسيس كرد.
• Line-mode
نيكولا پيلو، دانشجوى رشته رياضيات كه در CERN كارآموزى مى كرد، مرورگر وبى را طراحى كرد كه در هر محيطى، حتى با تله تايپ (teletype) نيز كار مى كرد. در سال ۱۹۹۱ نيكولا پيلو و تيم برنرزلى، اين مرورگر را براى طيف گسترده اى از كامپيوترها، از يونيكس گرفته تا داس مايكروسافت سازگار ساختند و بدين سان دسترسى به صفحات وب بيش از پيش براى عموم آسان تر شد.
• Erwise
گروهى از دانشجويان دانشگاه فنى هلسينكى، گردهم آمدند تا يك مرورگر وب را به عنوان پايان نامه خود بنويسند. از آنجا كه نام دپارتمان آنها به اختصار «OTH» بود آنها به شوخى نام پروژه خود را erwise گذاشتند تا از تركيب اين دو other wise (در غير اين صورت) بوجود آيد! نگارش نهايى در آوريل ۱۹۹۲ آماده شد و ويژگى هاى بارز متعددى داشت، اما پس از آن به حال خود رها شد و اعضاى تيم پس از اتمام دوره متفرق شدند.
• Viola www
در ماه مه ۱۹۹۲ يك دانشجوى دانشگاه بركلى به نام پى وى، دومين مرورگر را براى سيستم عامل Unix ارائه داد. اين مرورگر كه Viola www نام داشت، مزاياى برجسته اى داشت كه از آن جمله توانايى نمايش تصاوير گرافيكى و دان لود نرم افزارها بود.
• Midas
در تابستان سال ۱۹۹۲ تونى جانسون سومين مرورگر را براى سيستم هاى يونيكس ابداع كرد. او ميداس را به اين خاطر نوشت تا به پخش اطلاعات حاصل از تحقيقات خود در رابطه با فيزيك در بين همكارانش كمك كند.
• Samba
رابرت كاليائو كار نگارش اولين مرورگر وب براى سيستم هاى مكينتاش را آغاز كرد. حاصل كار Samba بود كه توسط نيكولا پيلو بهبود يافته بود تا پايان ۱۹۹۲ آماده بهره بردارى شد.
• Mosaic
مارك اندرسون و اريك بيتا از NCSA نخستين نگارش موازئيك سازگار با يونيكس و ويندوز (هر ويندوزى) را در فوريه ۱۹۹۳ ارائه دادند. چند ماه بعد الكس تاتيك نگارش موزائيك براى مكينتاش را هم ارائه داد. بدين سان موزائيك نخستين مرورگر وبى بود كه براى كار بر روى سيستم ها و سيستم عامل هاى گوناگون پشتيبانى مى شد. موزائيك مقدمه اى بود براى پشتيبانى اصوات، ويدئوكليپ، فرم ها، بوك مارك و فايل هاى تاريخ (history files) و بدين سان به سرعت تبديل به محبوب ترين مرورگر وب غيرتجارى شد.
در اوت ،۱۹۹۴ NCSA قوانين تجارى استفاده از موزائيك را به اجرا درآورد كه متعاقب آن بسيارى از شركت ها از جمله مايكروسافت (به خاطر استفاده از موزاييك در طراحى) IE به دردسر افتادند با اين حال NCSA گسترش و بهبود موزائيك را در ژانويه ۱۹۹۷ متوقف كرد.
• Arena
در سال ۱۹۹۳ ديوراجت در شعبه بريستول انگليس شركت هولت پاكارد، مرورگرى را به نام Arena ارائه داد كه ويژگى هاى قدرتمندى براى جاى دهى جدول ها و تصاوير گرافيكى داشت.
• Lynxb
در دانشگاه كانزاس مرورگرى فرامتنى (hypertext (browser بر پايه وب نوشته شده بود كه Lynx نام داشت و براى انتشار اطلاعات رياضياتى به كار مى رفت. دانشجويى به نام لومونتولى، رابطى براى اينترنت را به برنامه اضافه كرد و مرورگر وب Lynx2/0 را در مارس ۱۹۹۳ ارائه كرد. اين مرورگر به سرعت براى پايانه هاى بدون گرافيك تبديل به مرورگرى محبوب شد و تاكنون نيز باقى مانده است.
• Cello
تام بروس يكى از بنيانگذاران «موسسه اطلاعات حقوقى» دريافت كه اكثر حقوقدانان از سيستم هاى مايكروسافت استفاده مى كنند و بنابراين مرورگر وبى را براى اين پلت فورم طراحى كرد كه سلو نام گرفت و در تابستان ۱۹۹۳ ارائه شد.
• Opera
در ۱۹۹۴ تيمى از پژوهشگران كمپانى ارتباطات تلنور در اسلوى نروژ، مرورگر اپرا را عرضه كردند، سال بعد دو تن از اعضاى همان گروه، تلنور را ترك كردند تا نرم افزار اپرا را پس از ارتقا و بهسازى به صورت تجارى روانه بازار كنند.
اپرا نسخه ۲۰۱ نخستين بار در تابستان ۱۹۹۶ بر روى اينترنت در دسترس قرار گرفت.
• Internet in a box
در ژانويه ۱۹۹۴ محصولى كه «اينترنت در يك بسته» نام گرفته بود به بازار آمد و چيزى نبود مگر مجموعه اى از نرم افزار هاى مورد نياز و مفيد براى مرورگرى وب. اين محصول كاربران را از دان لود يا خريد نرم افزار هاى گوناگون براى كاربرى كامل بى نياز مى كرد و به ويژه براى كاربران خانگى بسيار مناسب و مفيد بود.
• Navipress
در فوريه ۱۹۹۴ شركت ناوى سافت مرورگرى به نام ناوى پرس را براى كامپيوترهاى شخصى و مكينتاش ارائه كرد. بعد از نرم افزار world wide web اين اولين مرورگرى بود كه با يك ويرايشگر (editor) ادغام شده بود و بنابراين كاربر مى توانست همزمان با مرورگرى، محتويات صفحات را ويرايش كند. ناوى پرس بعداً تبديل به Aolpress شد و هنوز نيز در دسترس است هر چند كه از سال ۱۹۹۷ تغييرى نيافته است.
• Mozilla
در اكتبر سال ۱۹۹۴ نت اسكيپ اولين نگارش بتاى مرورگرش را با نام موزيلا b ۹۶/۰ بر روى اينترنت منتشر كرد. نيمه دسامبر، نسخه نهايى به نام موزيلا ۰/۱ به بازار آمد. نگارش مرجع باز مرورگر نت اسكيپ، در سال ۲۰۰۲ به احترام موزيلا، به اين نام انتشار يافت.
• Internet Explorer
۲۳ اوت ۱۹۹۵ مايكروسافت ويندوز ۹۵ را به همراه مرورگر وبى كه اينترنت اكسپلورر نام داشت، راهى بازار كرد. تا پاييز ۱۹۹۶ اين مرورگر توانست در بازار مربوطه تا رتبه سوم صعود كند و تا سال ۱۹۹۹با پشت سر گذاشتن نت اسكيپ به مقام نخست برسد.
علاوه بر اينها مرورگرهاى فراوانى در دهه ۱۹۹۰ ارائه شدند كه از شهرت و محبوبيت كمترى برخوردار بودند و دوامى نيافتند. اسامى برخى از آنها بدين قرار است:
Active worlds - NetAttache- Air_Mosic - NET COM plete- Amiya Netcruiser -EI*Net -Mac web -IWENG -WWWC - Hot Java - Get Right - Planet Web.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
قيمت دسترسي به اينترنت نصف مي شود






گروه انفورماتيك: رئيس كميته حقوقي انجمن كار فرمايان شبكه هاي اينترنتي، از كاهش ۵۰درصدي قيمت استفاده از اينترنت در دو هفته آتي خبر داد.
علي رضا علمي در اين خصوص به ايسنا گفت: كميته اي متشكل از انجمن شبكه هاي اينترنتي و وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات تشكيل شده و قرار است دو نفر از مديران ارشد وزارتخانه با تشكيل جلساتي با اعضاي هيأت مديره انجمن شبكه هاي اينترنتي، پيرو مشكلات اين صنف صحبت كرده و در راستاي صحبت هاي خود تعرفه بالاي اينترنت را كاهش دهند. او افزود: آيين نامه هايي كه كارشناسي لازم بر روي آن ها صورت نگرفته و در حال حاضر براي اعضاي صنف مشكل ايجاد كرده است در اين كميته مورد باز بيني مجدد قرار گرفته و آيين نامه براي تصويب به اين كميته فرستاده مي شود تا نظر كارشناسان در مورد آن اعلام شود.
علمي، با بيان اينكه تعرفه ها در سال جديد در حال تعديل است، گفت: در حال حاضر ديتا با شركت هاي ISP قرارداد نمي بندد و همه چيز به تعرفه هاي جديد موكول شده است.
 
بالا