برگزیده های پرشین تولز

مقاله / آیا روغن موتور در مصرف سوخت تاثیر دارد؟

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,193
لایک‌ها
20,077
محل سکونت
اوهایو - دیتون
روغن برای موتور، مثل خون برای بدن انسان است و موتور بدون وجود آن نمی تواند فعالیت کند. روغن موتور مثل بالشی‌ست که بین اجزای متحرک موتور قرار می‌گیرد؛ چون از برخورد اجزای موتور با هم و همین‌طور از فرسودگی یا پارگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. موتورهای امروزی به ازای هر ۵۰۰۰ کیلومتر مسافت، حدود ۱ لیتر روغن مصرف می‌کنند؛ بنابراین لازم است که سطح روغن را در مواقع لازم بسنجید و در صورت نیاز آن را بیشتر کنید.

بهترین زمان برای تعویض روغن هر ماه و همچنین قبل از رفتن به مسافرت‌های طولانی است.

لزوم تعویض روغن موتور خودرو:

کارشناسان فنی خودرو اعتقاد دارند که اگراز موتور در برابر دما و فشار بالایی که در زمان احتراق حاصل می‌شود، محافظت نکنید، قطعات فلزی بسیاری که با هم تماس دارند، ساییده می‌شوند و خیلی زود از کار می‌افتند.

زمانی که موتور خودرو روشن است، دما در محفظه احتراق به حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد‌ می‌رسد؛ فشار بالا و ضربه حاصل از احتراق‌ را نیز اگر به آن اضافه کنید، می‌بینید که موتور خودرو نیازمند حفاظت در برابر این گرما و اصطکاک است.

تعویض روغن، بهترین راه برای کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالاست که خوشبختانه این نوع محافظت، کم هزینه و آسان است. به‌سادگی‌ می‌شود با تعویض روغن در زمان مناسب، امکان روان کار کردن قطعات‌ را فراهم کرد. تعویض روغن موتور، ضروری‌ترین کاری‌ست که‌ می‌توانید برای ادامه کار موفقیت آمیز موتور خودرو، انجام بدهید.


وظیفه روغن موتور خودرو:

روغن موتور وظیفه روان‌سازی، محافظت، تمیز نگه‌داشتن و خنک کردن موتور‌‌ را به عده دارد. به علاوه روغن موتور، اصطکاک قطعات‌‌ را کم می‌کند و مانع از فرسودگی و پارگی آن‌ها می‌شود. روغن موتور، هر گونه ته‌نشینی‌‌ را از موتور خارج می‌کند و ذراتی که از فیلتر گذشته‌اند‌‌ را جدا و تصفیه می‌کند. روغن موتور همین‌طور به انتقال حرارت از درون موتور به بیرون کمک می‌کند تا دمای فعالیت موتور، ایده آل بماند. در این‌جا بهتر است چند مورد از وظایف روغن موتور را بررسی کنیم:

کاهش دادن سایش قطعات موتور
کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور خودرو
خنک کردن قطعات داخلی موتور
تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
آب‌بندی کامل بین سیلندر و پیستون
محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
کارکرد بهینه موتور در دماهای مختلف

بهترین زمان تعویض روغن موتور:

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر سال یک بار، روغن موتور باید تعویض شود. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی است و قطعا در شرایط سخت، قضیه کاملا فرق می‌کند.

توجه داشته باشید که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی دارد؛ چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی زیادی دارد.
البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ را جلوتر می‌اندازد.


نکات لازم قبل از تعویض روغن خودرو:

لزومی ندارد که حتما از برند خاصی برای روغن موتور استفاده کنید؛ درصورتی‌که روغن موتور خواص مورد نیاز موتور شما‌‌ را برطرف کند و با آن همخوانی داشته باشد، برند و شرکت سازنده روغن موتور مهم نیست.

اگر دو نوع روغن موتور را با هم ترکیب کردید، دقت کنید که هر دو روغن موتور از لحاظ خواص کاملا با هم مشابه باشند؛ در غیر این صورت به شدت از این کار پرهیز کنید؛ چون ممکن است خسارات جدی به موتور وارد شود.

سیاه شدن روغن موتور، دلیل از بین رفتن خواص آن نیست و نیاز به تعویض هم ندارد. این اتفاق معمولا به دلیل وجود دوده و آلودگی در اجزای موتور خودرو است.

شفاف ماندن روغن موتور بعد از استفاده زیاد می‌تواند شک برانگیز باشد. اگر این اتفاق افتاد، حتما روغن موتور را تعویض کنید.

به هیچ عنوان بیش از حد استاندارد، روغن داخل موتور نریزید؛ چون این کار ممکن است باعث نشت کردن روغن و ورود آن به بخش‌های دیگر خودرو شود که سلامت خودروی شما‌‌ را به خطر می‌اندازد.

بهتره هر وقت که روغن موتور را عوض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

روغن موتور نباید از علامت‌های روی گیج (گژ) بالا‌تر و یا پایین‌تر باشد. زیادی روغن موتور باعث افزایش مصرف بنزین شده و علاوه بر تشکیل لایه رسوب کربنی به شمع‌های موتور نیز آسیب می‌زند.

در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌های کوتاه، در جا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌های با گرد و غبار زیاد و شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سرد سیر یا گرم سیر)، روغن موتور را هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

نوع روغن را نمی‌توانید با اندازه‌ی موتور تعیین کنید؛ برای انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، باید به شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو توجه کنید.

اگر قصد رفتن به سفر طولانی‌‌ را دارید، حتما روغن موتور‌‌ را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای کل سفر مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما اگرنیازی به تعویض روغن نباشد، تعویض آن قبل از مسافرت، اجباری نیست.

روغن سوخته، روغن ترمز، ضد یخ و باتری خراب، برای محیط زیست زیان آور است؛ بنابراین از دور ریختن آن‌ها در محیط زیست خودداری کنید و یا آن‌ها را به عنوان زباله‌های زیان‌آور تحویل مامورین بازیافت دهید.

بهترین، مطمئن‌ترین و آسان‌ترین روش تعویض روغن خودرو:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود دنیای وسیع اینترنت، بسیاری از بخش‌های زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفته و مشاغل زیادی جای خودشان را به خدمات آنلاین داده‌اند؛ یکی از این خدمات، خدمات آنلاین در محل است؛

یعنی خدماتی که شما همیشه برای انجام‌شان مجبور بودید به محلی خاص بروید و آن کار را انجام دهید، دیگر به راحتی و بی‌هیچ دردسری در محل شما انجام خواهند شد؛ بسیاری از این امور نه‌تنها زمان زیادی را از شما می‌گیرند، بلکه باعث تحلیل رفتن انرژی شما نیز خواهند شد؛

تصور کنید با مشغله‌ی زیادی که دارید، مجبور شوید زمان بگذارید و در این ترافیک سرسام‌آور رانندگی کنید تا به مقصد برسید؛ باز زمانی را آنجا معطل شوید تا کارتان راه بیفتد و بعد دوباره در همان ترافیک و چه بسا سنگین‌تر از آن، رانندگی کنید تا به منزل برسید؛

ماجرا وقتی دردناک‌تر خواهد شد که شما مجبور باشید از تایم کاری خود بزنید و کارهای مربوطه را انجام دهید و نتیجه‌ی آن در معرض خطر قرار گرفتن شغل‌تان باشد؛ اما خبر خوب این است که با پیشرفت تکنولوژی در بستر اینترنت، بسیاری از این مشکلات حل شده است و دیگر نیازی به صرف وقت و انرژی سابق را نخواهید داشت؛

یکی از این خدمات آنلاین، تعویض روغن خودرو در محل است؛ تصور کنید در منزل در حال استراحت، مطالعه و یا انجام کارهای روزانه خود هستید و طبق زمان‌بندی که در لیست کارهای روزانه شماست، می‌دانید که امروز باید تعویض روغن خودرو را در برنامه‌ی خود داشته باشید؛ یا در محل کار خود مشغول کار هستید و می‌خواهید روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید؛

شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از سایت یا اپلیکیشن‌های مرتبط، از خدمات تعویض روغن در محل استفاده کنید و میزان زیادی از زمان و انرژی خود را ذخیره کنید و به سایر امور روزانه خود بپردازید؛ نکته دیگر این‌که، معمولا این اپلیکیشن‌ها به‌واسطه فضای رقابتی موجود، سعی بر ارائه خدمات به بهترین نحو ممکن به کاربران را دارند؛ این اپلیکیشن‌ها ‌با بهره‌گیری از بهترین متخصصین و پاییین آوردن هزینه‌های رفت و آمد، کار را برای کاربران، بسیار آسان کرده‌اند.

با تشکر از : https://blog.achareh.ir
 

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,193
لایک‌ها
20,077
محل سکونت
اوهایو - دیتون
15 دلیل رایج افزایش مصرف سوخت:

١- تنظیم نبودن موتور

٢-خاموش نکردن خودرو زمانی که توقف کرده اید.

٣- استفاده از روغن موتوری که اصطکاک را بین قطعات موتور کاهش نمی دهد.

٤- بد کار کردن سنسور اکسیژن و فیلتر هوا

٥-همیشه روشن نگه داشتن سیستم تهویه خودرو

٦-احتراق ناقص و یا عملکرد ضعیف شمع ها

٧-مسدود شدن فیلتر سوخت

٨- کیفیت ضعیف سوخت

٩-هم تراز نبودن چرخ ها

١٠- درست کار نکردن پیستون های ترمز

١١-عادات بد رانندگی

١٢-رانندگی با سرعت بالا

١٣-مشکلات سیستم پاشش سوخت مربوط به موتور

١٤-گرم کردن موتور در زمستان که بسیار زمان بر است

١٥-تزریق بد سوخت

بررسی تاثیر روغن موتور بر کاهش مصرف سوخت

در موتور خودرو در چهار ناحیه اصلی انرژی ایجاد شده براثر اصطکاک اتلاف می شود:

  • میل لنگ
  • میل سوپاپ
  • پیستون ها و سیلندرها
  • پمپ روغن
کاهش مصرف سوخت با استفاده از روغن موتورهای با کیفیت
زمانی که از روغن موتورهای با کیفیت پایین و تقلبی استفاده می شود، کیفیت و گرانروی روغن موتور با کمترین کارکرد خودرو دچار تغییر شده و با توجه به افزایش اصطکاک و انرژی لازم جهت پمپاژ روغن، موجب افزایش مصرف بنزین می گردد.

تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت
تعویض روغن ، بهترین راه برای کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالاست که خوشبختانه این نوع محافظت، کم هزینه و آسونه. به‌سادگی‌ می‌شه با تعویض روغن در زمان مناسب، امکان روان کار کردن قطعات‌ رو فراهم کرد. تعویض روغن موتور، ضروری‌ترین کاریه که‌ می‌توانید برای ادامه کار موفقیت آمیز موتور خودرو انجام بدید.
 

nima_00989166

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2012
نوشته‌ها
7,096
لایک‌ها
16,184
محل سکونت
اهواز - تهران
حفظ خود سلامتی موتور اهمیتش به مصرف سوخت ماشین خیلی بسشتر ..
برای کاهش مصرف سوخت یکی از از بهترین کارهای سیستم جرقه زنی هست..
حالا یا با تعویض به موقع شمع ها..
یا ارتفا به شمع های حرفه یی تر ..
یا علاوه بر موارد بالا وایرشمع ها و سیستم جرقع زنی با کیفیت تر..
یا نصب msd روی موتور..که هم شتاب و قدرت موتور رو به شکل خیلی محسوس تقویت میکنه ..هم مصرف سوخت رو‌کم میکنه..
 
بالا