برگزیده های پرشین تولز

مقبره پالاندوز با معماری ایرانی درمشهد

arin1365

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2015
نوشته‌ها
374
لایک‌ها
3
سن
38
مقبره پیر پالاندوز بنایی مربوط به دوره صفوی می باشد که در مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده است. این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است. این بنا در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نمایی کلی از مقبره پیر پالاندوز

مقبره پیر پالاندوز شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن،‌ و ایوانی آجری در مقابل است. در داخل بقعه، شاه‌نشینی است که در بالای آن، یزدی‌بندی‌هایی اجرا شده که در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل بقعه جلوه خاصی می‌بخشیده است. بدنه‌های بنا، از دوران صفویه، دارای تزئینات نقاشی بوده که بر اثر گذشت زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش کمی از آن‌که مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر کاسه گنبد نیز ترنج زیبایی با نگاره‌های گیاهی نقش‌اندازی شده است.


مقبره پیر پالاندوز مشهد


تزیئنات نقاشی بر بنای پیر پالادوز

نمای خارجی بنا به ایجاد طاق‌نماهای تیزه‌دار آجری و پشت‌بغل‌های کاشی و قاب‌های مستطیل تزئینی بر فراز آن‌ها، در عین سادگی، منظره‌ای زیبا دارد. سطح گنبد پیازی شکل فراز بنا که بر روی گردنی استوانه‌ای شکل استوار شده، دارای پوشش ساده‌ای از کاشی فیروزه‌ای است. برای دیدن این مکان مذهبی و تاریخی می توانید در تور مشهد شرکت کنید و از نزدیک این بنای زیبا با کاشی های خوش رنگ فیروزه ای از نزدیک ببینید و از سفر به مشهد مقدس لذت ببرید.


نمایی جذاب از گنبد مقبره پیر پالاندوز
منبع: https://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour
 
بالا