برگزیده های پرشین تولز

منطقه هزارجریب کجاست؟

مریم تهرانی

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2017
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
6
سن
97
4187


مازندران - بهشهر

https://www.vilajar.com/Place/186

4193


منطقه هزارجریب منطقه ای کوهستانی در شمال ایران است. نام هزارجریب به منطقه ای شامل مناطق کوهستانی شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران و قسمتی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان اطلاق می شود. منطقه هزارجریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است.

منطقه شکار ممنوع هزار جریب واقع در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاه، از جاذبه های گوناگون جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و پوشش گیاهی و حیوانی متنوع و فراوانی برخوردار است.

از جاذبه های دیدنی این منطقه میتوان به آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا اشاره کرد.

منطقه هزار جریب از پوشش های گیاهی انبوهی مانند درخت ممرز، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی برخوردار می باشد. همچنین این منطقه سرسبز پوشیده از گل های زینتی مانند گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن و اسفنج است.

هزارجریب زیستگاه حیوانات و پرندگان متنوعی می باشد که از جمله آن می توان از حیواناتی نظیر گوزن، شوکا، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش و خوک و پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، بحری، سارگپه، بلبل، کرکس، هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشک ها را نام برد.

هزار جریب شاهد حوادث متعدد و وقایع مختلفی در گذشته و در زمان حکومت های محلی بوده است. قلعه های حکومتی که در روستاهای منطقه قابل مشاهده هستند، نشان دهنده این امر است. از جمله مهمترین و مشهور ترین این قلعه ها، قلعه شاه دژ، قلعه ازنی، مار قلعه، قلعه مازیار و قلعه روستای قلعه سر می باشد.

4201


مسیر دسترسی به منطقه هزارجریب

برای رسیدن به منطقه هزارجریب پس از خروج از شهرستان بهشهر و گذر از بهشت فاطمه و عبور از علی تپه به عبور پاسند می رسیم. از آنجا جاده دسترسی به هزارجریب تا ۱۸ کیلومتر به صورت آسفالت و مابقی بصورت شوسه می باشد.
 
بالا