برگزیده های پرشین تولز

منوریل باید از بالای حرم عبوركند

sia0368

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2006
نوشته‌ها
156
لایک‌ها
6
موضوع عبور منوریل از بالای صحن حضرت جواد (ع) یا از زیر سطح در كنار اجرای پایه های منوریل از بحث‌های داغ مركز تصمیم گیری مدیریت شهری قم در یك سال گذشته بود و كارشناسان شهرسازی، معماری و فرهنگی به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند

به گزارش آینده، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفته بود: اصرار بی دلیل و بدون منطق بر اجرای منوریل از بالای سطح صحن مطهر حرم حضرت معصومه (س) نتیجه‌ای جز شكست این پروژه نخواهد داشت.

وی در آن موقع نمی‌دانست كه یك سال بعد از سخنانش بدنبال توافق همه طرفهای درگیر در مورد اجرای منوریل مبنی بر عبور آن از زیر صحن حرم مطهر، رئیس جمهور خود شخصا دستور لغو یك طرفه توافقنامه فوق را صادر و كلید شكست پروژه منوریل را روشن كند.

برپایه گزارش19 دی ، از روز پنج شنبه خبری همانند بمب در محافل سیاسی و مدیریتی استان تركید و همه را شگفت زده كرد. خبر این بود كه رئیس جمهور طی دستور موكد خواهان عبور منوریل از بالای صحن مطهر حضرت معصومه (س) شده است و از وزارت كشور و معاونت برنامه ریزی هم خواسته است كه اولا: هرگونه كمك به شهرداری قم منوط به همكاری با اجرای منوریل شود و ثانیا: تمام اعتبارات به حساب سازمان قطار شهری قم واریز شود.

موضوع عبور منوریل از بالای صحن حضرت جواد (ع) یا از زیر سطح در كنار اجرای پایه های منوریل از بحث‌های داغ مركز تصمیم گیری مدیریت شهری قم در یك سال گذشته بود و كارشناسان شهرسازی، معماری و فرهنگی به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند.

هرچند 2 تن از كارشناسان شورای اسلامی شهر آقایان مهندس باقرپناهی و مهندس فارغیان كاملا ایجاد منوریل را در راستای اهداف غیر عمرانی و ترافیكی برای قم متصور بودند.



مهندس فارغیان كارشناس ارشد شهرسازی و عضو شورای شهر در تاریخ 29/9/89 در گفتگو با مهر عبور منوریل قم از بالای صحن مطهر را یك فاجعه شهرسازی دانست.

مهندس باقرپناهی بعنوان رئیس كمیسیون عمران شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: سیستم منوریل نه تنها فضای باز شهری قم بلكه چشم انداز و سیمای بصری حرم مطهر را از بین می‌برد و قرار است با بی‌احترامی از حریم میراثی درجه یك حرم مطهر نیز عبور كند.

آقای سعیدی امام جمعه قم نیز قبل از آنكه حتی تولیت آستانه مقدسه شود در خطبه های نماز جمعه در تاریخ 8/4/89 با اشاره به اجرای پروژه منوریل در قم گفت: با توجه به اینكه قم شهر مذهبی است بایستی اینگونه پروژه ها به حرم مطهر و چهره مذهبی قم لطمه نزند.


امیرآبادی رئیس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در تاریخ 30/9/89 اعلام كرد: شورای اسلامی شهر قم طی نامه ای به استاندار مخالفت خود را با عبور منوریل از مقابل حرم مطهر در سطح اعلام كرده است.

بحثهایی از این قبیل در تاریخ 22/9/89 رویانیان و عزیزی را به قم و به جلسه فوق العاده كشاند كه خبری از آن منتشر نشد.

آیت ا... مسعودی تولیت آستانه مقدسه نیز در مراسم تودیع خود در جمع تودیع كنندگان گفت: اعتقاد دارم به هیچ وجه منوریل نباید از مقابل حرم حضرت معصومه (س) یا حتی از رو و یا زیر صحن جواد الائمه(ع) عبور كند.

تولیت عوض شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه قم گردید.


در تاریخ 30/9/1389 معاونت عمرانی وقت استانداری اعلام كرد در مسیر عبور منوریل قم از مقابل حرم بازبینی می‌شود.

دو هفته بعد در تاریخ 16/10/89 در جلسه سازمان قطار شهری استاندار نیز اعلام كرد: منوریل قم نباید به حریم قدسی حرم خدشه‌ای وارد سازد و تاكید كرد: «همه تصمیم گیری‌ها در این خصوص باید براساس كار كارشناسی باشد.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر در تاریخ 25/12/1389 در گفتگو با خبرگزاری مهر از توافق نهایی تصمیم گیرندگان پس از انجام یك پروسه كارشناسی مبنی بر تعیین چگونگی عبور منوریل از جوار حرم مطهر خبر داد.

بختیاری گفت: در جلسه شورای سازمان قطار شهری در روز گذشته كه با حضور استاندار، شهردار، رئیس شورای شهر، نماینده استانداری قم،‌ نماینده وزارت كشور در محل استانداری برگزار شد، عبور منوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر به تصویب نهایی رسید.



پس از این مصوبه نعمتی مدیر پروژه منوریل قم در یك نشست خبری اعلام كرد: منوریل قم یكسال دیرتر از زمان پیش بینی به بهره برداری می رسد. این گفته نعمتی به این معنا بود كه اتمام این پروژه به دوران دولت دهم كفاف نمی‌دهد و دولت یازدهم باید تعیین تكلیف كند.

آقای احمدی نژاد 2 روز پس از پایان دور كاری و «استراحت در منزل به قول آقای جوانفكر» طی دستوری توافق مسئولان استان را لغو و خواستار اجرای منوریل از روی سطح شد. به دنبال دستور احمدی نژاد اردشیر احمدی مدیر عامل سازمان قطار شهری قم بدون توجه به مصوبه هیات مدیره ای كه عامل اجرایی آن است، طی نامه ای به كارفرمای پروژه منوریل دستور اجرای طرح منوریل بر مبنای طرح قبلی به صورت «روی سطح و با ارتفاع مجاز» را ابلاغ كرد.

وی از شركت كمیسیون كارفرمای پروژه نیز خواست كه خیابان اراك را مسدود كند.

مهندس باقرپناهی رئیس كمیسیون عمران شورای شهر در گفتگو با خبرنگار ما دستور رئیس جمهور و ابلاغ مدیر‌عامل شركت قطار شهری را غیر قانونی توصیف كرد.
http://www.ayandenews.com/news/28299/
 

Cleeev

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2010
نوشته‌ها
1,245
لایک‌ها
789
محل سکونت
on the edge of a super-massive black-hole
جواد کیه؟
 

حسن ياور

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2010
نوشته‌ها
833
لایک‌ها
1,263
محل سکونت
قم
قم اینقدر کمبود داره که نیاز به احداث منو ریل جزو نیاز های رده دهمش هم نیست

بعد از اون جنجالی که تهران به خاطرش داشتند و پایه های منو ریل الان به عنوان میراث فرهنگی شناخته می شه

نمی دونم چه اصراری هست که همچین چیزی رو حتما یه جا علم کنند تهران نشد قم ،قم نشد یه خراب شده دیگه

با اینکارشون می خوان ثابت کنند که به تکنولوژی روز دنیا دست پیدا کردند در صورتی که اگه همون هزینه رو برای ارتقای

کیفیت کار مترو تهران هزینه می کردند وضعیت مترو اینقدر اسفناک نبود که صدای همه ملت در بیاد

یادمه یه بار کارشناس می گفت احداث ترن هوایی الان تو کشور های پیشرفته ای مثل ژاپن و ... منسوخ شده و فقط در

مواقعی که واقعا نشه راهکاری پیدا کرد احداث می کنند

چون نسبت به هزینه اش کارایی و امنیتش خیلی کمه فکر می کنید روزانه چند مسافر رو می شه جابجا کرد و درقبال

هزینه های بیشتر نسبت به راهکار های دیگه اجرای این جور طرح ها چه سودی می تونه داشته باشه؟
 
بالا