برگزیده های پرشین تولز

موتور جستجوگر ملی؛ "یا حق" به جای "یاهو"

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات ایران از آغاز فاز مطالعاتی پروژه موتور جستجوگر ملی خبر داد و ضمن تشریح جزئیات آن گفت: طبق اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نظر می رسد این موتور جستجوگر با نام "یا حق " فعالیت خود را آغاز کند.

هادی ملک پرست در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات موتور جستجوگر ملی با تاکید بر اینکه این پروژه جهت فراهم کردن نیازهای داخل کشور کاربران ایرانی تعریف شده است گفت: موتورهای جستجوی بین الملل گوگل و یاهو در استفاده از نیاز داخلی و خارجی کاربران کاربرد دارد اما موتور جستجوگر ملی صرفا در مورد کاربران ایرانی داخل کشور و فقط برای ارائه خدمات دستگاههای دولتی و اجرایی به کار می رود.

موتور جستجوگر ملی روی شبکه اینترانت کشوری

وی با بیان اینکه پروژه موتور جستجوگر ملی روی شبکه اینترانت کشوری که از آن به عنوان شبکه ملی اینترنت نیز یاد می شود پیاده سازی خواهد شد ادامه داد: موتور جستجوگر ملی به عنوان اولین اولویت برای ارائه خدمات دستگاههای دولتی و غیردولتی با هدف تسهیل در ارائه اطلاعات سریع به مردم پیاده سازی خواهد شد اما اطلاعات تمامی سرورهای داخل کشور نیز از طریق این موتور جستجو قابل جستجو و دریافت خواهد بود.

ملک پرست با اشاره به کاربردها و مزیتهای این موتور جستجو نسبت به دیگر موتورهای جستجوی بین المللی گفت: دسترسی به سایتهای جستجوی گوگل و یاهو و امثال آن تنها از طریق اینترنت ممکن است اما برای دسترسی به موتور جستجوگر ملی باید به اینترانت کشوری متصل شد که هزینه ای به مراتب کمتر از دسترسی به اینترنت دارد.

وی یکی از خصوصیات مهم اینترانت کشوری (شبکه ملی اینترنت) را هزینه دسترسی ارزان به آن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح در طرح موتور جستجوی بومی کاهش هزینه ها است.

دسترسی سریع به اطلاعات در حداقل زمان ممکن

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات با بیان اینکه نحوه چگونگی ارائه سرویس موتور جستجوگر ملی در دست بررسی است به مهر گفت: در استفاده از موتورهای جستجوی بین المللی کاربر برای جستجوی اطلاعات خود با چندین هزار صفحه مواجه می شود که دسترسی به گزینه مورد نظر خود دراین تعداد اطلاعات بسیار زمان بر است اما در سرویس دهنده کشوری کاربر حداکثر از میان 40 آیتم موضوع مورد نظر خود را پیدا می کند.

ملک پرست با تاکید بر اینکه موتور جستجوگر ملی دسترسی سریع تر اطلاعات را در حداقل زمان ممکن برای کاربران ایرانی نسبت به دیگر موتورهای جستجو فراهم می کند به مهر گفت: معمولا دیگر کشورها نیز موتور جستجوگر کشوری دارند اما منطبق بر موتورهای جستجوگر گوگل و یاهو است و مواردی از آن را با توجه به نیاز خود تغییر داده و به کاربر ارائه می دهند.

وی یکی دیگر از ویژگی های مهم موتور جستجوگر ملی را بحث امنیتی آن عنوان کرد و گفت: با استفاده از این موتور جستجو اطلاعات کاربران برای جستجوی موضوعات به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.

عملیاتی شدن موتور جستجوگر ملی تا پایان سال 90

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات با بیان اینکه پروژه موتور جستجوگر ملی در فاز پژوهشی و مطالعاتی قرار دارد و گفت: نحوه پیاده سازی این پروژه برای اینکه مشخص شود این سرویس دهنده به صورت منطقه ای و یا متمرکز در کل کشور اجرایی شود در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: این پروژه بعد از فاز مطالعاتی وارد فاز پیاده سازی می شود که منجر به خرید سخت افزار و نرم افزار خواهد شد.

ملک پرست تصریح کرد: در فاز پژوهشی طرح موتور جستجوگر ملی از توان بخش خصوصی در کشور استفاده خواهد شد و پیشنهاد برخی دانشگاهها نیز در این زمینه دریافت شده که در مرحله تعیین برنده قرار دارد. در پیاده سازی آن نیز از توان پیمانکاران داخلی کمک گرفته می شود.

وی گفت: فاز مطالعاتی این طرح حداقل حدود چهار ماه به طول می انجامد و عملیاتی کردن آن نیز بعد از انجام مناقصه انتخاب پیمانکار تا انتهای سال 90 ممکن خواهد شد.

موتور جستجوگر ملی با نام " یاحق دات آی آر"

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات ایران در خصوص نام موتور جستجوگر ملی گفت: پیشنهاداتی در مورد نام این طرح ارائه شده است اما وزیر ارتباطات از "یا حق" برای نام این موتور جستجوگر یاد کرده اند. البته این امر هنوز از سوی وزارت ارتباطات به صورت قطعی اعلام رسمی نشده است.

وی گفت: بدون شک موتور جستجوی ملی با دامنه های مختلف داخل کشور قابل دسترسی خواهد بود.

چندی پیش رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بسیاری از کشورها دارای موتور جستجوگر بومی هستند، اعلام کرد: ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی در نظر دارد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند، به همین منظور راه اندازی "موتور جستجوگر ملی" در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پیش بینی شده است.
 

Mr.4

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آگوست 2008
نوشته‌ها
1,866
لایک‌ها
526
سن
94
محل سکونت
آسمانها و فراتر از آن

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
:lol:


عکس تنگی هم به گوششون میرسه یه سایت میزنن باهش

اونوقت لوگوی سایت این شکلی میشه؟
i148964_ohk3ihhamyy9a5n2l5mx.gif
 

dead_chatter

Registered User
تاریخ عضویت
8 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
3
چندی پیش رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بسیاری از کشورها دارای موتور جستجوگر بومی هستند، اعلام کرد: ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی در نظر دارد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند، به همین منظور راه اندازی "موتور جستجوگر ملی" در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پیش بینی شده است.
تنها کشوری که ما دیدیم موتور جستجوگر بومی داشته باشه چینه
تو بقیه کشورها و سایتهای اطلاع رسانیشون معمولا نسخه شخصی سازی شده از گوگل (یا موتور دیگه) استفاده میشه...
بهتره اینقدر بحث کشورهای خارجی و اروپایی رو برای توجیه کارامون استفاده نکنیم... بالاخره اونا بدن یا خوبن؟!
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
حالا اسپلش چجوری هست؟
 

brainsore

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2008
نوشته‌ها
5,886
لایک‌ها
3,189
محل سکونت
دور
هر چیزی که اسم ملی پشتش باشه بول شیته! موتور جستجوی ملی! هه! اونوقت به اینا حقوق هم میدن بابت کار روی این طرح های مسخره؟ کوفتشون بشه به خدا. ببین پول من و شما را خرج چه اراجیفی می کنن.
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,707
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
اینا با خودشونم درگیرن بابا. ولشون کنید بزارید تو حال خودشون باشن
 

ariangirlartmis

Registered User
تاریخ عضویت
16 آگوست 2009
نوشته‌ها
68
لایک‌ها
2
سوال بسیار به جایی بود . یاهو چشه ؟
بعدشم لابد هیچی نمیشه سرچ کرد . همین الانشم وقتی تو گوگل دنبال یه چیزی میگردی پنجاه تا سایت اولش هیتلره !!!
دیگه چه فرقی میکنه از این سایت یا از اون سایت . فقط فرقش اینه که ایرانیه هیتلرتره .... لابددددددددددد!!
 

medil0ne

Registered User
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2009
نوشته‌ها
422
لایک‌ها
75
سن
32
محل سکونت
Departed City
منم یه چیزایی در موردش توی همشهری جوان خوندم
این طور که نوشته بود انگار هنوز تکلیفش درس حسابی معلوم نیس و شاید مثلا فقط برای ادارات دولتی و برنامه های مربوطه به اونا باشه اونام با یه چیزی بسیار بسیار بسیار بسیار محدود تر از اون چیزی که فکرشو می کنید...و با زبون هایه کشور هایه دوست و رفیق (:)
یا حق!!!!!
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
"یاحق" جای یاهو و گوگل را می گیرد!

خبر راه اندازی موتور جستجوگر ملی با نام "یاحق" که قرار است به رقیبی جدی برای یاهو و گوگل برای استفاده کاربران ایرانی تبدیل شود بی شک یکی از مهمترین اخبار فناوری اطلاعات ایران در سال 89 بود که بازتابهای گسترده ای از سوی فعالان این حوزه با خود به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر مرداد ماه ا89 رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه اندازی موتور جستجوگر ملی خبر داد و با بیان اینکه بسیاری از کشورها دارای موتور جستجوگر بومی هستند، اعلام کرد که ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی در نظر دارد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند که در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز این طرح پیش بینی شده است.

وی هدف اصلی از ایجاد موتور جستجوگر ملی را علاوه بر تولید محتوا، انتشار اطلاعات بدون سانسور عنوان و تاکید کرد که موتورهای جستجویی که امروزه در جهان استفاده می شود عملا به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند که منافع اقتصادی خود را دنبال می کنند و از سوی دیگراطلاعات به هیچ عنوان در داخل این موتورهای جستجو امن نیست.

تقی پور با اعتقاد بر اینکه کشور ایران نیاز به موتور جستجوی بومی دارد تا در وهله اول اطلاعات تولید شده در کشور به خوبی و بدون سانسور و بدون گرایش مالی در دنیا منتشر شود خاطرنشان کرد: هدف دیگر از ایجاد موتور جستجوی ملی رقابت با کشورهای دارنده موتورهای جستجو است که در عمل بسیاری از منابع داخلی را اصلا در رتبه بندی های خود محسوب نکرده و یا با اغراض مشخص به عنوان نتایج جستجو منتشر می کنند.

جستجوگری با نام "یاحق " و کاربردهای آن

به گزارش مهر، به علت افزایش باورنکردنی اطلاعات در وب، تقریبا همه کاربران به استفاده از موتورهای جستجو برای جستجوی اطلاعات در شبکه جهانی وب نیاز دارند که این جستجوگرها نتایج حاصل از این جستجو را از میان صفحات ذخیره شده به صورت فهرست وار شامل صفحات وب، تصاویر، اطلاعات و سایر انواع فایل‌ها در معرض دید کاربر قرار می دهد.

از اوایل سال 1993 با افزایش میزان اطلاعات موجود در اینترنت، نیاز به ابزاری برای جستجو در این اطلاعات و یافتن محتوای مورد نظر احساس شد که اولین موتور جستجویی که راه اندازی شد، Aliweb نام داشت که به صورت بسیار ساده به کاربران این امکان را می‌داد که محل فایل‌های اصلی سایت‌هایشان را برای جستجوی دیگر کاربران در این سایت وارد کنند. اما ظهور گوگل در سال 1998 که امروز به پربیننده ترین سایت در جهان تبدیل شده است را می توان سرآغازی برای استفاده از موتورهای جستجوگر در جهان اعلام کرد و به همین دلیل است که نام موتور جستجو با نام گوگل مترادف شده است.

بعد از گوگل که هم اکنون حدود 85 درصد سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد یاهو، بایدو، بینگ و غیره نیز در لیست جستجوگرهای معروف و مطرح جهان جای دارند . با این حال قرار است موتور جستجوگری در ایران راه اندازی شود که از نیاز کاربران ایرانی برای استفاده از این موتورهای جستجوی خارجی بکاهد و نیازهای کاربران را به صورت بومی پاسخ دهد.

پروژه موتور جستجوگر ملی که با نام "یاحق" شناخته می شود - اگرچه نام آن هنوز نهایی نشده است - از دو جهت مورد اهمیت و توجه قرار گرفته است ؛ اول آنکه تمامی پروژه هایی که پسوند "ملی " را با خود به همراه دارند به نوعی مورد توجه عموم قرار می گیرند و پروژه های دارای این پسوند در حوزه ارتباطات که بسیار نیز بکار برده می شود حساسیت خاصی را برای کاربران به همراه داشته است. دوم آنکه قرار است این موتور جستجوگر با غول های جستجویی چون گوگل و یاهو البته برای مصارف داخلی به رقابت بپردازد که تصمیم فعلی برای نامگذاری "یاحق" به جای "یاهو" سندی بر این ادعا است و از این حیث این پروژه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

جزئیاتی از موتور جستجوگر ملی

به گزارش مهر، بعد از اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد راه اندازی موتور جستجوی ملی، ‌هادی ملک پرست، مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات ایران در شهریورماه 89 در مورد آغاز فاز مطالعاتی پروژه موتور جستجوگر ملی به نام "یاحق" و اهداف مدنظر مسئولان در این پروژه در گفتگویی با مهر توضیحات شفافی ارائه کرد.

با اعلام این اظهارات این سوال برای بسیاری از کارشناسان و کاربران پیش آمد که با وجود سایت‌های جهانی و قدرتمندی مثل گوگل و یاهو، چه نیازی به موتور جستجوی ملی وجود دارد که ملک پرست مواردی همچون تسهیل در ارائه خدمات سریع دستگاه‌های دولتی و اجرایی به مردم، کاهش هزینه‌ها و عدم انتقال اطلاعات کاربران به خارج از کشور و دسترسی سریع تر اطلاعات را در حداقل زمان ممکن برای کاربران ایرانی نسبت به دیگر موتورهای جستجو را به عنوان اهداف این پروژه و نیاز به اجرای آن در کشور نام برد.

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات با بیان اینکه پروژه موتور جستجوگر ملی روی شبکه اینترانت کشوری که از آن تحت عنوان شبکه ملی اینترنت نیز یاد می شود پیاده سازی خواهد شد ادامه داد: دسترسی به سایتهای جستجوی گوگل و یاهو و امثال آن تنها از طریق اینترنت ممکن است اما برای دسترسی به موتور جستجوگر ملی باید به اینترانت کشوری متصل شد که هزینه ای به مراتب کمتر از دسترسی به اینترنت دارد.

وی به مهر گفت: معمولا دیگر کشورها نیز موتور جستجوگر کشوری دارند اما منطبق بر موتورهای جستجوگر گوگل و یاهو است و مواردی از آن را با توجه به نیاز خود تغییر داده و به کاربر ارائه می دهند. همچنین یکی دیگر از ویژگی های مهم موتور جستجوگر ملی بحث امنیتی آن است که اطلاعات کاربران برای جستجوی موضوعات به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در تشریح آخرین وضعیت موتور جستجوگر ملی مدل کسب و کار این پروژه ملی را استفاده بر بستر اینترنت پاک دانست و به مهر گفت: موتور جستجوگر ملی با توجه به خط و زبان فارسی در فضای سایبر، جستجوهای مورد علاقه مردم را انجام می دهد.

کشورهایی که موتور جستجوی بومی دارند

موتور جستجوگر همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد تنها مختص کشور ما نبوده و این اولین بار نیست که یک موتور جستجوی بومی ‌در کشوری راه اندازی می‌شود چرا که پیش از این نیز در کشورهایی مانند چین، فیلیپین، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، هند، ایسلند، امارات متحده عربی، مجارستان، اسلوونی ، روسیه، پرتغال، آنگولا، موزامبیک، سوییس، نروژ، سوئد، جمهوری چک و کانادا نیز موتور جستجوهای بومی‌ راه اندازی شده اند.

کارشناسان معتقدند که شاید تفاوت بزرگ میان موتورهای جستجو دیگر کشورها ‌با شکل ایرانی آن به دولتی بودن آن برمی گردد چرا که "یاحق" بدون شک یک پروژه دولتی خواهد بود که وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات متولی آن هستند در حالیکه موتورهای جستجوی بومی در دیگر کشورها اغلب پروژه‌هایی خصوصی بوده اند. همچنین در برخی از این سایت‌ها از همکاری موتورهای جستجوگر بزرگ مانند گوگل و یاهو نیز استفاده شده، در حالیکه یاحق قرار است یک پروژه کاملا مستقل باشد.

هم اکنون موتورهای جستجوی فارسی با نام پارسیک، ریسمون، جس جو، قطره و امروز در میان کاربران ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

"یاحق" پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود؟

به گزارش مهر، در حال حاضر گفته شده که موتور جستجوی ملی قرار است در اینترانت کشوری و با هدف ارائه راحت تر خدمات دستگاه اجرایی و دولتی راه اندازی شود که قطعا پاسخگوی تمامی ‌نیازهای کاربران فارسی زبان نخواهد بود. در واقع بخشی از نیازهای کاربران که مرتبط با دستگاه‌های مختلف در کشور می‌شود با این موتور جستجو پاسخ داده خواهد شد و با این تعریف، این موتور جستجو کارکردی مشابه آنچه در کشورهای دیگر گفته شد نخواهد داشت. ولی اگر این موتور جستجو با افزایش سطح فعالیت خود بتواند پاسخگوی طیف وسیع تری از نیازهای کاربران باشد و در میدان رقابت با غول‌هایی مانند گوگل و یاهو قرار گیرد، می‌تواند با امتیازاتی چون هزینه دسترسی کمتر، توجه ویژه به نیازهای کاربر فارسی زبان و… به یک طرح موفق تبدیل شود.

کارشناسان معتقدند که برای موفقیت این پروژه مسئولان باید یک موتور جستجو با محدوده جهانی و تمرکز بیشتر بر روی ایران را پشتیبانی و ایجاد کنند که مطالب آن هم به صورت قانونمند و نه سلیقه ای و حتی هوشمند پالایش شود. همچنین ایجاد تصویر دوگانه نزد افکار عمومی و کارشناسان، امر موجهی نیست و بهتر است در این باره اطلاع‌رسانی کافی از سوی دستگاه‌های مسئول صورت گیرد چرا که برای مثال دبیر شورایعالی اطلاع رسانی نیز از تحقق موتور جستجوی ملی از سوی این نهاد خبر داده که به گفته منتقدان پیش‌دستی شورایعالی اطلاع‌رسانی در اعلام و راه‌اندازی این سرویس‌ها می‌تواند نشان‌دهنده رقابت با وزارت ارتباطات و وجود موازی کاری میان این دو دستگاه حاکمیتی باشد که به طور قطع به ضرر منافع ملی خواهد بود.
 

soroush_shz

Registered User
تاریخ عضویت
13 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
476
لایک‌ها
40
محل سکونت
shiraz
حتی تو انتخاب اسم هم نو اوری با خلاقیت ندارن. خدا شفا بده
 

radium

Registered User
تاریخ عضویت
24 جولای 2009
نوشته‌ها
392
لایک‌ها
4
عجب.....
خوب هدف چیه؟
که چی بشه اونوقت؟
 

Ali_softcenter

Registered User
تاریخ عضویت
8 مارس 2009
نوشته‌ها
5,918
لایک‌ها
7,364
محل سکونت
In my Sad Little world
بالاخره پول ملت رو باید یه جا خرج کنن دیگه !
 

AminMrz

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2009
نوشته‌ها
708
لایک‌ها
31
محل سکونت
ماهشهر
فقط به اسامی دقت کنید : یا حق !
واقعا این رفتار مسئولین آدم رو یاد چین می ندازه .
یه کم نبوغ ، نوگرایی هم به خدا بد نیست.
"از نشانه های ضعف مملکت اسلامی تقلید کورکورانه از غرب است"
این جمله رو معلم دینی مون میگفت البته این آخری ها استاد اندیشه توی دانشگاه هم یه بار گفت یه سری هم گذرم خورده بود مسجد محل اون آقایی که بالا نشسته بود گفت، اطمینان دارم شما هم شنیدید.
یاهو ========> یاحق :D
فکر نکنین تقلید کردیما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

سجاد

Registered User
تاریخ عضویت
18 فوریه 2005
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
2
محل سکونت
ایران
به نظر که دروغ سیزده .

"یا حق"
 

Hosseinpro

کاربر قدیمی پرشین تولز*همکار باز نشسته
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
14 ژانویه 2006
نوشته‌ها
4,540
لایک‌ها
998
سن
39
محل سکونت
یزد

MihanV

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 جولای 2010
نوشته‌ها
11,831
لایک‌ها
30,312
محل سکونت
کرج
تو ساماندهی ثبتش میکنند؟
297.gif
 
بالا