برگزیده های پرشین تولز

موزه آستان قدس رضوی مشهد

yoosefiiii

Registered User
تاریخ عضویت
16 آگوست 2015
نوشته‌ها
317
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
مشهد
موزه آستان قدس رضوی مشهد


در سال 1324 اولين موزه در آستان قدس رضوي در ساختماني به مساحت 1024 متر مربع در صحن امام خميني (ره) شاخته شد. موزه در طول چهل سال تنها موزه آستان قدس رضوی مشهد مقدس بود ولی بعدها تحولی در موزه به وجود آمد و مسیری رو به توسعه داشت و در طول سالهای انقلاب اسلامی تغییرو تحولاتی زیادی داشت. مسافران تورمشهد از بازدیدکنندگان این موزه دیدنی می باشند.

موزه‌ آستان قدس رضوي از دوازده گنجينه تشکیل شده است شامل :

1 - گنجینه قرآن و نفایس : اين گنجينه به صحف و قرآن‌هاي نفيس از جمله قرآن‌ منسوب به امام علي (ع)، امام حسن (ع)، امـام حسين (ع) و امـام سجاد (ع) و امـام رضا (ع) دارای اهمیت مي‌باشد. قرآن‌ها به خط خطاطان معروف جهان اسلام، با تذهيب و طرح‌هاي خاص و زيبا و روي پوست آهو نگاشته شده اســت.



2 - گنجينه تخصصي فرش : اين گنجینه 37 تخته قالي و قاليچه دارد كه از نفيس‌ترين فرش‌هاي آستان قدس رضوي برگزیده شده است. بافت و طرح‌ و نقش و رنگ‌هاي موزون قالي‌هاي اين گنجينه بسيار چشم نواز است. در میان این قالی ها قالي هفت شهر عشق که نماي هفت شهر مقدس مكه، مدينه، نجف، كربلای معلی، كاظمين، سامرا و مشهد مقدس بافته شده است و قالي زیبای گلابتون كه تارهايي از ابريشم با رشته های بسیار نازك طلا يا نقره تابیده شده را مي توان معرفی کرد.



3 - گنجينه هداياي مقام معظم رهبري : در طبقه همكف موزه قرآن محل نمايش هدیه های مقام معظم رهبري اختصاص يافته است که شامل : تابلو خط و تذهيب، نقاشي و فرش های نفیس، تراش روي شيشه، معرق روی چوب، معرق صدف، سوزن دوزي، قلمزني روي مس، انواع ظروف چيني، كريستال، نقره ...، ماكت‌ها، مدال‌ها و غیره مي‌باشد كه شخصيت‌هاي ملي و خارجي به مقام معظم رهبري اهداء شده است.



4 - گنجینه سکه و مدال : این سکه ها از دوره‌هاي سلوكي، اشكاني، ساساني، خلفاي اموي، ساماني، آل بويه، خلفاي عباسي، غزنوي، سلجوقي و صفويه باقی مانده است.

5 - گنجینه ظروف

6 - گنجینه تمبر و اسکناس

7 - گنجینه سلاح های گرم و سرد

8 - گنجینه ابزار نجوم و ساعت

9 - گنجینه صدف و حلزون های دریایی

10 - گنجینه هنر نقاشی

11 - موزه ملک

12 - آثار مربوط به حرم مطهر
 
بالا