برگزیده های پرشین تولز

مینی چیلر : عملکرد و قیمت مینی چیلر

تهویه نگار

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2019
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
34
محل سکونت
ایران
مینی چیلر چیست؟
مینی چیلر همان چیلر کوچک است و در واقع با زبان علمی تر، یک چیلر با ظرفیت کمتر از 10 تن تبرید است. مینی چیلر در سرمایش واحدهای مسکونی و اداری به شدت رواج یافته است و سوالاتی را برای مشتریان و فعالین صنعت ساختمان سازی ایحاد کرده است. مینی چیلرها عمدتاً به صورت هوا خنک ساخته می شوند و به ندرت مینی چیلر آب خنک در بازار موجود است و به همین دلیل ممکن است با توجه به نیاز برخی از پروژه های صنعتی، از مینی چیلر آب خنک استفاده شود. لذا پیش از خرید مینی چیلر باید نکاتی را بدانید که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.
minichiller1.jpg

انواع مینی چیلر
minichiller-sales.jpg

به طور کلی در تمامی چیلرهای تراکمی از سیکل تبرید تراکمی استفاده می شود. در تمامی دستگله های برودتی سیکل تبرید تراکمی و یا سیکل تبرید جذبی به منظور دفع و یا انتقال گرما و خنک سازی فضا استفاده می شود. اخیرا در مقالات معتبر علمی دیده شده است که با ترکیب هر کدام از این سیکل ها بازده کاری چیلرها را افزایش داده اند اما استفاده از سیکل های ترکیبی چندان رایج نشده است و تولید انبوه مینی چیلرها بر اساس سیکل تبرید تراکمی است که در آن از کندانسورهای هوا خنک استفاده شده است. بنا براین مینی چیلرها از لحاظ نوع کندانسور به دو دسته تقسیم می شوند:

مینی چیلر هوا خنک (مینی چیلر هوایی)

مینی چیلر آب خنک (مینی چیلر آبی)



به دلیل اینکه مینی چیلرهای هوا خنک به مراتب مرسوم تر هستند، در ادامه مطلب مینی چیلرهای هوا خنک را مورد بررسی قرار می دهیم


نحوه عملکرد مینی چیلر هوا خنک

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مینی چیلر هوا خنک بر اساس سیکل تبرید تراکمی یا همان سیکل کارنو ساخته می شود. این سیکل از چهار مولفه اصلی تشکیل شده است :

  • کمپرسور
  • کندانسور یا چگالنده
  • اواپراتور یا تبخیر کننده
  • شیر انبساط
minichiller-diagram.jpg

اصول کارکرد مینی چیلر هوا خنک به این صورت است که ماده مبرد یا سرمازا که در اصطلاح عامیانه به آن گاز مبرد می گویند، پس از عبور از شیر انبساط یا اکسپنشن ولو دچار افت فشار می شود. در قوانین ترمودینامیکی و مکانیک سیالات، زمانی که فشار از روی مایع برداشته می شود، دمای آن نیز افت پیدا می کند، به همین دلیل ماده مبرد پس از عبور از سیر انبساط دچار افت دما می شود و سپس وارد لوله های اواپراتور یا تبخیر کننده می شود. این اواپراترو به عنوان یک مبدل حرارتی در داخل فضای ساختمان یا واحد تجاری یا هر فضای محسور دیگری نصب می شود و به وسیله یک فن کوئل، هوای محیط اطراف از روی لوله های اواپراتور عبور می کند و در این مرحله دو فرآیند اتفاق می افتد :

  1. خنک شدن هوای محیط (هوای داخل اتاق منزل یا محیط کار)
  2. تبخیر شدن ماده مبرد به دلیل دریافت گرمای محیط
لذا بر اساس قانون دوم ترمودینامیک می دانیم که به منظور انتقال گرما بر خلاف جریان طبیعی فیزیکی، یعنی انتقال گرما از یک محیط با دمای پایین تر به یک محیط یا فضای دیگر با دمای بالاتر باید کار مصرف می کینم. این همان اصلی است که در کولر ماشین، یخچال های صنعتی و خانگی، سد خانه ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر یا مینی چیلر نیز از این قانون مستثنی نیست و طبق همین قانون فیزیکی یا مکانیکی کار می کند.
کمپرسور به عنوان عاملی جهت افزایش فشار بخار مبرد، سبب به حرکت در آمدن ماده مبرد یا سرمازا در طول سیکل تبرید می شود و این بخار مبرد با فشار بالا و به تبع دمای بالا وارد کندانسور می شود. در کندانسور باید چگالش رخ دهد، یعنی باید دمای این بخار کاهش یابد تا به مایع تبدیل شود، لذا در کندانسور نیز عملیات سرمایش به وسیله آب یا هوای محیط انجام می شود. بدین صورت که وقتی بخار مبرد در داخل لوله های کندانسور جریان دارد، به وسیله فن، هوای محیط را روی آن به حرکت در می آوریم یا به وسیله به جریان در آوردن آب خنک به دور لوله های کندانسور، دمای بخار مبرد را کم می کنیم. به همین دلیل دو نوع کندانسور آبی یا هوایی در بازار صنعت تهویه مطبوع و برودت صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. البته کندانسورهای تبخیری نیز در بازار موجود است اما کمتر رایج هستند.
پس از تبدیل بخار مبرد به مایع مبرد (تغییر فاز ترمودینامیکی)، این مایع وارد شیر انبساط یا همان اکسپنشن ولو می شود و مانند توضیحات فوق فشار و دمای آن کاهش می یابد و مجددا وارد اواپراتور می شود. این سیکل به طور دائم و پیوسته در تمامی تجهیزات برودتی مبتنی بر سیکل تبرید تراکمی وجود دارد.

آب خنک تولید شده در مینی چیلر وارد فن کویل ها می شود و با عبور هوای داخل اتاق بخ وسیله یک فن از روی لوله های حاوی جریان آب سرد، هوای داخل خنک می شود. همانطور که در نقشه شماتیک فوق می بینید، فن کویل ها بر اساس نیاز پروژه و بودجه کارفرما در انواع فن کویل سقفی، دیواری، زمینی و ... موجود است


مینی چیلر ایرانی

در سال های اخیر به دلیل نواسانات قیمت ارز و به دلیل اینکه اکثر مینی چیلرها از شرکت های خارجی و عموما چینی وارد ایران می شد، تولید کنندگان و سازندگان داخلی فعال در صنعت تهویه مطبوع اقدام به ساخت و بومی سازی مینی چیلرها کردند. بر خلاف نظر عامه مردم که تمایل بیشتری به به محصولات خارجی داشتند، با استفاده از مینی چیلرهای ایرانی، پس از گذشت مدت زانی متوجه کیفیت مطلوب این مینی چیلرهای ایرانی شدند و امروزه استفاده از برندهای معتبر ایرانی کاملا رایج شده است. جالب است که این محصولات ساخت ایران دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مطلوبی نسبت به رقبای خارجی خود هستند و این موضوع نیز سبب شد که مینی چیلرهای ایرانی به خوبی جای خود را در بازار پیدا کنند و گسترش یابند

منبع :
شرکت مهندسی تهویه نگار
 
Last edited:

تهویه نگار

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2019
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
34
محل سکونت
ایران
اگر سوالی بود دوستان حتما بپرسند تا پاسخ دهیم
 
بالا