برگزیده های پرشین تولز

میوه خشک و روش های فراوری آن

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
میوه خشک و روش های فراوری آن : شاید مناسب ترین روش برای حفظ طعم و سلامت میوه ها ، خشک کردن آن ها باشد. حتی گاهی اوقات میوه های خشک شده به دلیل طعم خاصی که پیدا می کنند ، طرفداران بیشتری را نسبت به میوه تازه در بازار به خودعلاقه مند می کنند. با مقاله میوه خشک و روش های فراوری آن با ما همراه باشید.

55_4.jpg


میوه خشک و روش های فراوری آن
تهیه میوه خشک ، فرآیند پیچیده ای نداشته و شما به راحتی می توانید این کار را در منزل نیز انجام دهید. در این فرآبند "آفتاب" از مهم ترین ارکانی است که می توان به آن اشاره کرد. در این روش میوه ها را به تکه های دلخواه خورد کرده و تکه های میوه را داخل یک سینی استیل زیر آفتاب قرار می دهیم. پس از گذشت چند روز شما با یک سینی پر از میوه خشک لذیذ مواجه خواهید بود.
روشی دیگری که می توانید با استفاده از آن میوه خشک تهیه کنید، قرار دادن تکه های میوه در ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است که این کار معمولاً در فر انجام می شود. نوع دیگر تهیه میوه خشک ، جوشاندن تکه های میوه در شیرۀ شکر است که به آن روش خشک کردن با شکر نیز گفته می شود. روش سرخ کردن برای میوه های پر نشاسته و کم رطوبتی مانند موز استفاده می شود.

11_4.jpg


نکته ای که شاید بسیاری از شما عزیزان آن را تجریه کرده باشید تفاوت رنگ و طعم میوه خشک های موجود در بازار با آنچه که در منزل تهیه می کنید است. دلیل این تفاوت صرفاً به علت خشک کردن میوه ها با دی اکسید گوگرد قبل از بسته بندی آن هاست . گوگرد موجب حفظ رنگ ، عطر و طعم موجود در میوه می شود اما اگر به گوگرد حساسیت دارید می توانید از میوه خشک های بدون گوگرد را تهیه کنید و یا میوه ها را با استفاده از یکی از روش های مذکور در این مقاله در منزلتان خشک کنید.

33_2.jpg


البته لازم به ذکر است که خشک کردن میوه در منزل به سادگی آن چه که به آن اشاره کردیم نیست و اگر نکاتی را که در ادامه ذکر می کنیم رعایت نکنید احتمالاً خراب شدن و یا گندیدگی میوه ها وجود دارد. اگر مایل به تهیه میوه خشک در منزل هستید بهترین روش پیشنهادی برای شما استفاده از فر است ، به خصوص اگر در منزل خشک کن ندارید از این روش برای تهیه میوه خشک استقاده کنید . از دیگر مزیت های این روش آن است که نیازی به افزودن شکر یا ماده افزودنی دیگری نیست و البته این کار زمان زیادی را نمی گیرد. همچنین کنترل شما بر میزان خشک شدن میوه ها به مقدار دلخواهتان بیشتر است و می توانید میوه ها را در همان اندازه که مایل هستید خشک کنید. اما توجه داشته باشید که کیفیت میوه های خشک شده به اندازۀ تکه های آن و میزان خشک شدنشان بستگی دارد. میوه های کوچکی مانند حبه های انگور، گیلاس و توت فرنگی های مینیاتوری را میتوان بدون خورد کردن و درسته خشک کرد.

tot_farangi.jpg


میوه های متوسط را می توان حلقه حلقه یا نگینی خورد کرد و میوه های بزرگ و سفتی مانند آناناس را باید ورقه ورقه کرد. میوه های آماده شده را روی یک سینی توری و سپس روی سینی فر قرار دهید به صورتی که طرف برش خورده آن به سمت پایین باشد. بسته به نوع میوه آن را ۲ الی ۱۲ ساعت در فر با حرارت ۱۱۲ درجه سانتی گراد (۲۲۴ درجه فارنهایت) قرار دهید. سینی فر را هر یکی دو ساعت یک بار کنترل کنید و میوه ها را جا به جا کنید، زمانی که میوه ها خشک و چروکیده شدند دلالت بر آماده بودن آن است. میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید. میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید. برای حفظ کیفیت میوه خشک ها بهتر است از خشک کن های برقی استفاده کنید ، چرا که آب موجود در میوه ها را به آرامی گرفته و تبخیر می کند و از له شدن و پلاسیدگی آن ها جلوگیری می کند. با استفاده از این دستگاه ها شما می توانید چیپس های میوه ای تهیه کنید و میوه هایی مانند سیب و پرتقال را به ورقه های نازکی تبدیل کرده و با آغشته کردن آن ها به مقدار اندکی آبلیمو چیپس های میوه ای لذیذی را در فر تهیه نمایید.

4_11.jpg


برای آن که ورقه های چیپس شما به یک اندازه و یک دست خورد شوند بهتر است از دستگاه ماندولین استفاده کنید. سینی فر را با اندکی روغن چرب کرده و ورقه های میوه را روی آن بچینید، سپس سینی را در پایین ترین طبقه فر قرار داده و اجازه دهید میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر بمانند تا کاملاً خشک شوند.از این چیپس ها علاوه بر آن که می توانند به عنوان اسنک سرو شوند ، می توانید برای تزئین روی دسر ها و سالاد های خود و در کنار بستنی و کیک استفاده کنید. این ها تعدادی از نکات مربوط به میوه خشک و روش های فراوری آن بود.

چنانچه شما هم تجربیات دیگری از میوه خشک و روش های فراوری آن دارید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن شما می توانید فهرستی کامل از تولید کنندگان میوه خشک را در وب سایت ویکیوز مشاهده نمایید.امیدواریم از مطالعه مقاله میوه خشک و روش های فراوری آن لذت کافی را برده باشید.
 
بالا