برگزیده های پرشین تولز

نا آرامی در بندرترکمن در پی مرگ ماهیگیر جوان

MountainBike

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
کشته شدن یک ماهیگیر هیجده ساله ترکمن در اثر برخورد با قایق مأموران "حراست دریا" در شمال ایران، باعث نا آرامی در شهر بندرترکمن، عمده ترین شهر ترکمن نشین در ایران شد.
گزارشها حاکی است که در نخستین ساعات بامداد جمعه 27 دسامبر (هفتم دی) قایق حراست دریا که در حال گشتزنی برای جلوگیری از صید غیرمجاز ماهی در دریای خزر بوده با قایق حامل چند ماهیگیر از روستای ترکمن نشین چاپاقلی برخورد می کند که طی این حادثه، ماهیگیر هیجده ساله ای به نام حسام الدین خدیور بر اثر برخورد سر وی با پروانه قایق حراست بشدت آسیب می بیند و پس از انتقال به بیمارستان امام ***** شهر بندرترکمن، جان خود را از دست می دهد.

حراست دریا اعلام کرده که حادثه بر اثر نبود دید کافی در شب و به صورت غیرعمدی رخ داده اما از ماهیگیران حادثه دیده نقل شده که مأموران حراست دریا به نورافکنهای قوی مجهز بوده اند و حتی از فاصله پنج متری می توانستند مسیر قایق را عوض کرده، حداقل از شدت تصادف بکاهند.

به دنبال مرگ ماهیگیر جوان، ‏روز یکشنبه گذشته شماری از مردم محلی به پاسگاه انتظامی روستای چاپاقلی و فرمانداری بندر ترکمن هجوم برده و به ساختمان فرمانداری و اموال، خودروها و ‏قایقهای آن آسیب جدی وارد کردند.

سحرگاه سه شنبه نیز مأموران انتظامی طی عملیاتی و با هجوم به خانه ها، عده ای را که گمان دست داشتنشان در نا آرامی می رفت بازداشت کردند.

این نا آرامی باعث اتخاذ تدابیر امنیتی در بندرترکمن و آماده باش نیروهای نظامی و انتظامی در منطقه شده است.

پیشتر نیز در چند مورد، ماهیگیران محلی بر اثر تیراندازی مأموران حراست دریا کشته شده بودند.

بر اساس گزارشها، پاییز سال گذشته ماهیگیر 29 ساله ای به نام نعمان نیازی اهل روستای خواجه نفس از بخش گمیشان شهرستان بندر ترکمن بر اثر تیراندازی مأموران حراست دریا کشته شده.

گفته می شود عده ای از حمله کنندگان به فرمانداری ترکمن صحرا، اهالی روستای خواجه نفس بوده اند.

محمدقلی ایری نماینده بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی به روزنامه اعتماد گفته که تاکنون سه بار پشت تریبون مجلس در سخنرانیهای قبل از دستور اعلام کرده که در بندر ترکمن به طور غیرقانونی به صیادان تیراندازی می شود و از وزیر کشور و کشاورزی در این باره پرسیده و دو بار هم به رئیس جمهور نامه داده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است".

به گفته آقای ایری، حراست دریا اعلام کرده که برخی صیادان هم به متقابلاً بسوی مأموران حراست دریا تیراندازی می کنند.

وی به روزنامه اعتماد گفته: "ما هم معتقدیم باید با صیاد غیرمجاز برخورد شود اما با قاچاقچیان عمده و دلالان بزرگ خاویار که عامل اصلی کاهش صید هستند و معمولاً از بینی شان هم خون نمی آید هم برخورد کنند ... نمی توان به روستایی فقیر گفت که گرسنگی بکشد".
 
بالا