نرم افزار مایکروسافت CRM با هدف پوشش نیازهای سازمانها در حوزهی مدیریت ارتباط با مشتری توسط شرکت مایکروسافت برای اولین بار در سال 2003 به بازار جهانی عرضه شد و تاکنون هزاران سازمان بزرگ که بسیاری از آنها از مطرحترین سازمانهای جهانی هستند، از این نرم افزار برای پوشش نیازهای نرمافزاریشان در راستای عملیاتی نمودن استراتژیهای حوزهی مدیریت ارتباط با مشتری خود استفاده مینمایند. با نگاهی به سازمانهایی که از این نرمافزار استفاده میکنند، به آسانی به تنوع بالای کسبوکارهای استفاده کننده از آن پی خواهیم برد. از IBM گرفته تا Mercedes Benz، از بانکهای بزرگ جهانی همچون Citibank گرفته تا ابر کمپانی Shell و در ایران از شرکتهایی نظیر دادهورزی سداد و پرداخت نوین آرین گرفته تا بیمه دی، از سازمان تامین اجتماعی گرفته تا شرکت پارس خزر، ازدانشگاه قرآن و حدیث گرفته تا یکتا تهویه اروند و بسیاری از سازمانهای دیگر، همه و همه این بستر را برای پوشش نیازهای نرمافزاریشان در حوزهی CRM برگزیدهاند. اما چگونه این نرم افزار پاسخگوی نیازهای این چنین متنوع آن هم در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری است؟ پاسخ این سوال را از طریق آشنایی با منطق ارائه این نرم افزار و قابلیتهایی که در بستر این نرم افزار تعبیه شده است، میتوان یافت.
نرم افزار مایکروسافت داینامیک CRM، در واقع بستری برای طراحی، تولید و پیاده سازی راهکارهای عملیاتی حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانهاست. به عبارت دیگر این نرم افزار همچون خمیرمایهای است که میبایست با توجه به نیازهای خاص هر سازمان شکل گیرد. فرمساز قدرتمند، ابزارهای تولید گردش کار، امکان برنامهنویسی در درون چارچوبهای تعبیه شده در نرمافزار، امکان ایجاد موجودیتها و تعیین روابط میان آنها، امکان یکپارچه سازی با سایر نرم افزارها، امکان تولید نرمافزارها و افزونههای کاملا یکپارچه، بخشی از قابلیتهایی است که سبب شده است این نرمافزار، پاسخگوی طیف بسیار متنوع و گستردهای از نیازهای سازمانها در سراسر جهان باشد، بهطوریکه از یک سو پاسخگوی کسبوکارهای متنوع بوده و از سوی دیگر، به خوبی پاسخگوی پویاییهای هر کسبوکار در بستر زمان باشد. اما شرکت مایکروسافت، یکی از مهمترین محصولاتش در حوزهی کسبوکار را به همین سادگی وارد بازار نکرده است، زیرا کاملا بدیهی است که پیاده سازی موفق و ناموفق این محصول در سازمانها، امری بسیار فراتر از امکانات ارزشمندی که ذکر شد را نیاز خواهد داشت و آن تحلیل صحیح کسبوکار، طراحی مفهومی و عملیاتی دقیق، تولید حرفهای و پیاده سازی و استقرار موفق راهکارهای تولید شده بر روی نرم افزار مایکروسافت داینامیک سی آر ام است. مایکروسافت برای تحقق این مهم، دو استراتژی ارزشمند را در پیش گرفته است، اول ارائهی یک متدولوژی دقیق که ویژه طراحی، تولید و پیاده سازی راهکارها در حوزه این محصول است و دوم ارائهی آن توسط شرکای تجاری خود در سراسر جهان. به عبارت دیگر، از یک سو با تکیه بر یک متدولوژی قدرتمند، گامهای رسیدن به موفقیت مشخص شده است و از سوی دیگر، با تکیه بر توانمندی شرکای تجاری خود، بومی سازی و سفارشی سازی این نرم افزار را طبق نیازهای هر سازمان تضمین نموده است. با این مقدمه میخواهیم به بررسی یکی از اشتباهات بسیار رایج در ایران در استفاده از محصول MS CRM بپردازیم و آن اینکه "فارسی شدن زبان و شمسی شدن تقویم Microsoft Dynamics CRM، یعنی مهمترین گام عملیاتی شدن این نرم افزار در سازمانها!" ...
نرم افزار مایکروسافت داینامیک CRM، در واقع بستری برای طراحی، تولید و پیاده سازی راهکارهای عملیاتی حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانهاست. به عبارت دیگر این نرم افزار همچون خمیرمایهای است که میبایست با توجه به نیازهای خاص هر سازمان شکل گیرد. فرمساز قدرتمند، ابزارهای تولید گردش کار، امکان برنامهنویسی در درون چارچوبهای تعبیه شده در نرمافزار، امکان ایجاد موجودیتها و تعیین روابط میان آنها، امکان یکپارچه سازی با سایر نرم افزارها، امکان تولید نرمافزارها و افزونههای کاملا یکپارچه، بخشی از قابلیتهایی است که سبب شده است این نرمافزار، پاسخگوی طیف بسیار متنوع و گستردهای از نیازهای سازمانها در سراسر جهان باشد، بهطوریکه از یک سو پاسخگوی کسبوکارهای متنوع بوده و از سوی دیگر، به خوبی پاسخگوی پویاییهای هر کسبوکار در بستر زمان باشد. اما شرکت مایکروسافت، یکی از مهمترین محصولاتش در حوزهی کسبوکار را به همین سادگی وارد بازار نکرده است، زیرا کاملا بدیهی است که پیاده سازی موفق و ناموفق این محصول در سازمانها، امری بسیار فراتر از امکانات ارزشمندی که ذکر شد را نیاز خواهد داشت و آن تحلیل صحیح کسبوکار، طراحی مفهومی و عملیاتی دقیق، تولید حرفهای و پیاده سازی و استقرار موفق راهکارهای تولید شده بر روی نرم افزار مایکروسافت داینامیک سی آر ام است. مایکروسافت برای تحقق این مهم، دو استراتژی ارزشمند را در پیش گرفته است، اول ارائهی یک متدولوژی دقیق که ویژه طراحی، تولید و پیاده سازی راهکارها در حوزه این محصول است و دوم ارائهی آن توسط شرکای تجاری خود در سراسر جهان. به عبارت دیگر، از یک سو با تکیه بر یک متدولوژی قدرتمند، گامهای رسیدن به موفقیت مشخص شده است و از سوی دیگر، با تکیه بر توانمندی شرکای تجاری خود، بومی سازی و سفارشی سازی این نرم افزار را طبق نیازهای هر سازمان تضمین نموده است. با این مقدمه میخواهیم به بررسی یکی از اشتباهات بسیار رایج در ایران در استفاده از محصول MS CRM بپردازیم و آن اینکه "فارسی شدن زبان و شمسی شدن تقویم Microsoft Dynamics CRM، یعنی مهمترین گام عملیاتی شدن این نرم افزار در سازمانها!" ...