برگزیده های پرشین تولز

نظر شما چيه؟ زن=2/1 مرد؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

DAR!USH

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
227
لایک‌ها
3
محل سکونت
اهواز-زير پل سفيد
سلام
شايد اين سوال براي شما هم پيش اومده باشه كه چرا در اسلام ديه زن نصف ديه يك مرده يا اينكه چرا برادر 2 برابر خواهر ارث ميگيره
بعد از كمي سرچ مطلب زير رو پيدا كردم
نميدونم بايد قبولش كنم يا نه
ميخواستم نظر شما رو درموردش بدونم

"در ارث، حكم زن و مرد با هم فرق دارد. اسلام گفته است برادر دو برابر خواهر ارث مي‌برد. گاهي افراد، جاهلانه وارد بحث مي‌شوند و اين حكم را ظلم به زن تلقّي مي‌كنند. بايد توجّه كنيم اسلام يك سيستم و **** است و نمي‌شود از داخل يك سيستم جزئي را بيرون كشيد و جداگانه تجزيه و تحليل كرد.

خاصيّت سيستم اين است كه ساب‌سيستم‌ها و خرده ****‌هاي درونش در تعامل و داد و ستد با يكديگرند. اگر جزئي را از درون سيستم بيرون بكشيم، ديگر آن شخصيّت و جايگاهي را كه در درون سيستم داشت، ندارد و اگر در بيرون از سيستم مطالعاتي روي آن انجام دهيم، چيزي كه خواهيم شناخت، واقعيّتي نيست كه در داخل سيستم داشت.

**** احكام اسلام، سيستمي پيوسته است. اگر به درون اين سيستم نگاه كنيم، در مي‌يابيم كه تمامي احكامي كه وجود دارد، دقيقاً عادلانه و منطقي وضع شده است. در مورد حكم ارث، به بخش‌هاي ديگر احكام مثل مسئله‌ي قوّاميّت مرد، كه پيش از اين گذشت، نگاه مي‌كنيم. گفتيم مرد قوّام بر همسرش است يعني وظيفه‌اش تأمين نيازهاي همسرش در زندگي مي‌باشد. زن اگر ميلياردر هم باشد، هيچ وظيفه‌اي ندارد كه ديناري از دارايي‌اش را در زندگي خانوادگي هزينه كند. تمام تأمين هزينه‌ي زندگي مشترك به عهده‌ي مرد است.

زن و مردي كه كنار هم زندگي مشترك دارند، زن يك دوم، و مرد كامل ارث مي‌برد. زن يك دوم ارث خود را پس‌انداز مي‌كند و يك ريالش را هم وظيفه ندارد خرج كند. امّا مرد ارثي را كه دريافت نموده است بايد بين خود و همسرش هزینه كند. در واقع، اين مرد از ارثي كه مي‌برد، يك دوم براي خودش و يك دوم براي همسرش مي‌باشد. در نتيجه سهمي كه به زن مي‌رسد بيشتر هم مي‌شود.

توجّه به این نکته در مجموعه ی احکام اسلام هم به درک چرایی دو برابر بودن ارث برادر نسبت به خواهر کمک می کند که علاوه بر نفقه یا هزینه های زندگی زن که بر عهده ی شوهر است ؛ پرداخت مهریّه نیز تکلیفی است که بر عهده ی مرد می باشد و زن چنان تکلیفی بر عهده ندارد . علاوه بر این ، مسؤولیّت های مالی دیگری نیز بر عهده ی مرد است که زن چنان مسؤولیّت هایی ندارد . از جمله ی این مسؤولیّت ها ، می توان به دیه ی عاقله و نیز تأمین هزینه های جنگ هایی که برای کشور اسلامی پیش می آید و دولت ، به کمک های مردمی نیاز پیدا می کند ، اشاره کرد .

در نتیجه اگر احكام مربوط به زن و مرد را درون سيستم احکام اسلام نگاه كنيم، مي‌بينيم كه هرگز به زن ظلم نشده و حقّ او ضايع نگردیده است.

در مسئله‌ي ديه ، حكم اسلام اين است كه اگر زني را بكشند بايد يك دوم ديه را بدهند. امّا اگر مردي را بكشند بايد ديه‌‌ي كامل بپردازند . قضاوت ناعادلانه‌اي است اگر بگوييم از نظر اسلام ارزش زن نصف مرد است؛ زیرا ديه بيانگر ارزش انساني شخص نيست و در ارزش انساني، قرآن يك سر سوزن بين زن و مرد تفاوت نگذاشته است و مي‌فرمايد: مَن قَتَلَ نَفساً بِغَيرِ نَفسٍ اَو فَسادٍ فِي الاَرضِ فَكَاَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَميعاً 1 : اگر كسي شخص بي‌گناهي – خواه مرد خواه زن - را بكشد گويا همه‌‌ي بشريّت را نابود كرده است. پس در گناه انسان‌كشي و در ارزش فرد كشته شده، جنسيّت نقش و تأثیری ندارد.

ديه بيانگر قيمت انساني فرد كشته شده نيست. آيا كسي حاضر است به او ديه و پول بدهند و مادر يا پدرش را بكشند؟! قطعاً نه. آيا ديه جبران كننده‌ي لطمه‌ي عاطفي كه انسان از كشته شدن زن، شوهر، مادر، پدر يا فرزندش بر او وارد شده است، مي‌باشد؟! آيا اين پول مي‌تواند عاطفه‌ي جريحه‌دار را ترمیم كند؟ يقيناً نه.

ديه فقط جبران لطمه‌ي اقتصادي است كه به بازماندگان وارد شده است. دو خانواده را در نظر بگيريم؛ در يكي مادر آن خانواده را كشته‌اند. اين مادر اصلاً مسئوليّت تأمين هزينه‌هاي خانواده را به عهده نداشته و لطمه‌ي اقتصادي آن‌چناني به خانواده وارد نشده است. امّا در خانواده‌ي ديگر، پدر را كشته‌اند. در واقع نان‌آور خانواده را كشته‌اند و زن و فرزندان، تأمين كننده‌ي هزينه‌ي زندگي‌شان را از دست داده‌اند و به شدّت لطمه‌ي اقتصادي خورده‌اند.

اگر بخواهيم اين ضايعه‌ي اقتصادي را ترميم كنيم، مطمئنّاً بايد به خانواده‌اي كه نان‌آورش را از دست داده است بيشتر كمك كنيم، ضمن اينكه اين ديه‌ي كامل به زني كه شوهرش كشته شده است، مي‌رسد. يعني زن بازمانده، دو برابر مرد بازمانده ديه نصيبش مي‌شود. در نتيجه در مسئله‌ي ديه ، نه تنها به زن ظلم نشده است، بلكه حكم به نفع اوست."
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,659
لایک‌ها
1,244
در نتیجه اگر احكام مربوط به زن و مرد را درون سيستم احکام اسلام نگاه كنيم، مي‌بينيم كه هرگز به زن ظلم نشده و حقّ او ضايع نگردیده است.

بعله بعله .. مشخصه ....
slider_vomit.gif


اگر بخواهيم اين ضايعه‌ي اقتصادي را ترميم كنيم، مطمئنّاً بايد به خانواده‌اي كه نان‌آورش را از دست داده است بيشتر كمك كنيم، ضمن اينكه اين ديه‌ي كامل به زني كه شوهرش كشته شده است، مي‌رسد.

این ماله 1400 سال پیشه !! الان زنا از مردا بیشتر درآمد دارن !!

..
راستی این رو هم حساب کن که شهادت زن نسبت به مرد نصفه !! یعنی 2 زن شهادت بدن میشه 1 دونه !! واقعا فوقولادست !!:lol:

....
offtopicsmiley1.gif
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
تاپيك قفليه !نظر نميدم :دي
 

ataamini

Registered User
تاریخ عضویت
28 فوریه 2007
نوشته‌ها
1,300
لایک‌ها
8
سن
37
محل سکونت
Sin City

nasimparsi

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2007
نوشته‌ها
1,183
لایک‌ها
124
فرهنگ و دین عرب از این بهتر نخواهد شد
 

DAR!USH

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
227
لایک‌ها
3
محل سکونت
اهواز-زير پل سفيد
زرت !
هر تاپيكي كه ما ميزنيم مديراي پي تي پاكش ميكنن
حالا اين يكي كه پاك نشده شما ميخوايد به زور پاكش كنيد؟
اين عقده ها رو هم تلنبار ميشه يه جايي به صورت تنگنا بروز ميكنه !
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
الان چی کار کنیم ؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا