برگزیده های پرشین تولز

نقاط حساس روحی ما چطور شکل می گیرند؟

vistamag

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2020
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
34
طبق تحقیقات روانشناسی همه ما دارای نقاط حساس روحی هستیم و این نقاط در اثر این پدید آمده‌اند که نتوانستیم یک جایی رنج‌های گذشته را تجزیه و تحلیل کنیم. گاهی اوقات مواردی در زندگی ما ایجاد می‌شوند که آن دکمه حساس را فشار می‌دهند و ما با تمام قوای جمع شده از حساسیت‌های گذشته، واقعیت فعلی را زیر ذره‌بین می‌بریم و در درونمان اینطور استنباط می‌کنیم که در معرض یک تهدید خیلی جدی قرار داریم.

نقاط حساس روحی.jpg

برای مثال اگر ما در کودکی یک بی انصافی و یک احساس اجحاف را با ضعف مخصوص آن دورانمان تجربه کرده باشیم، حالا که بزرگ شدیم آنچه که به تعریف ما بی‌انصافی باشد، همان حس تهدید و همان شدت ترس را که در کودکی تجربه کردیم برای ما زنده می‌کند و ما دیگر قادر نیستیم که این واقعیت را ببینیم که اکنون بزرگ‌تر شدیم، قدرت بیشتری داریم، کارایی بیشتری داریم و الان این ما هستیم که مسئول حال خودمان هستیم و این موقع است که به لحاظ روانشناسی احساس بازنده بودن تمام وجودمان را می‌گیرد.

تنها راه ما برای کم شدن این حالت انتخاب تجزیه و تحلیل تجارب و باورهای گذشته است، به خصوص زمان‌هایی که ما بیش از حد به موضوعی واکنش نشان می‌دهیم. اما چطور می‌شود این نقاط حساس روحی قدیمی را به صورت سازنده‌ای خنثی کرد؟

این بستگی به این دارد که واکنش نامتناسب شما چقدر شدت دارد و چقدر تکرار می‌شود. در واقع همانطور که در مشکلات جسمی وقتی یک مسئله‌ای حاد می‌شود احتیاج به متخصص و گرفتن کمک داریم، در این موارد هم بایستی از افراد ذیصلاح کمک گرفت. هنگامی که علائم عاطفی شدید و جدی در مواجهه با نقاط حساس روحی در کار است، سعی نکنید خودتان را شخصا درمان کنید.

می‌شود برای سردردهای گذری، از مسکن‌ها استفاده کرد، ولی به طور حتم اگر آن‌ها استمرار و شدت داشته باشند، به دکتر مراجعه می‌کنیم. در این مورد هم همینطور است؛ اگر مشکل شما حاد است لازم است که کمک بگیرید.

شناخت مشکلات روحی.jpg

اما در مورد رنج‌های کوچک می‌توانیم خودمان هم نیازهای کودک زخم خورده خود را برآورده کنیم و در جهت بهبود قدم برداریم. برای این کار لازم است که با خودمان روراست باشیم و در ابتدا از خود سانسوری بپرهیزیم. یعنی مواقعی که واکنش نامتناسب داریم، صادقانه بررسی کنیم و بتوانیم بیرون ریزی احساسات خودمان را به صورت آزادانه و بدون مانع ایجاد کنیم و نقاط حساس روحی را که ریشه در گذشته دارند بیابیم.

اجازه دهید تا جایی که ممکن است خالی شوید و از لحاظ هیجانی و احساسی به خودتان اجازه تخلیه کامل بدهید. به لحاظ روانشناسی در این راه می‌توانید از هر چیزی استفاده کنید، از کلام، فریاد، واژه و بگذارید که در تنهایی تمامی احساست و هیجاناتتان تخلیه شوند.

احساسات شدید زمانی که به کامل‌ترین وجه خودشان به نمایش در می‌آیند، ناپدید می‌شوند؛ به این ترتیب شاید از شر آن نقاط حساس خلاص شوید.
 
بالا