برگزیده های پرشین تولز

نقد و بررسی اخبار و فرصت بازار فلزات در ایران

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
در زمان بحران اقتصادی انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه گذاری پول بسیار دشوار است و دلیل اصلی این امر عدم اعتماد افراد به ارزهای ملی و بین المللی می باشد.

با توجه به چالش های موجود در اکثر سیستم های اقتصادی و نوسانات غیرقابل پیش بینی پول ،خرید و نگهداری طلا و سایر فلزات پرارزش ؛ به روشی ایمن در سرمایه گذاری مبدل شده است.البته در صورت ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری جذاب توسط دولتها و تضمین اصل سرمایه ها ، طبیعتا رویکرد فعلی تغییر کرده و سرمایه گذاران با تزریق دارائی های خود در بسترهای ایجاد شده به فعالیت اقتصادی پرداخته و متعاقب آن در توسعه اقتصادی کشورشان مشارکت خواهند کرد.

واقعیت این است که ارزش این ارزها دائما در حال تغییر می باشد و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که نوسانات موجود در ارزها تا چه مدت ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر، در صورت سرمایه گذاری روی ارز خاصی هیچ تضمینی برای حفظ پس انداز شما وجود ندارد.

در چند سال گذشته به نظر می رسید حوزه املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه گذاری به شمار می آید و ظاهرا هر فردی که قراردادی امضا می کرد از معامله خود خوشحال بود. اما اکنون از آنجایی که ملک نیز ارزش خود را از دست می دهد افراد نسبت به خرید آن مردد هستند. از زمانی که بحران مالی سراسر جهان را فرا گرفته است قیمت املاک نیز به طور باورنکردنی کاهش یافته است.

در این بین ظاهرا طلا ارزش خود را از دست نداده است و سرمایه گذاران همچنان به خرید اشکال مختلف آن از قبیل شمش، جواهرات و سکه ادامه می دهند.
مزیت طلا نسبت به فلزات گرانبهای دیگر این است که این فلز در زمینه پزشکی کاربرد دارد و به عنوان داروی پزشکی و در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار نقشهای متعدد طلا ، مصرف در صنعت را هم می توان نام برد که البته حجم زیادی را در بر نمی گیرد ولیکن طلا را به عنوان یک کالای مصرفی معرفی می کند. حتی دندانپزشکی نیز مصرف طلا دارد و یا در آزمایشگاههای شیمی.

علاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه طلا ، این روش را مطمئن ترین امکان سرمایه گذاری می دانند اما برخی معتقندند که افزایش قیمت طلا، دائمی نخواهد بود و نباید زیاد بدان اعتماد کرد
اکثر کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که نگرانی از سطوح رو به رشد بدهی و تورم در کشورها، باعث افزایش بی اعتمادی به پول و ارز شده است، در حالی که طلا و سایر فلزات گرانبها، یک دارایی واقعی و قابل لمس به شمار می روند، موردی که ظاهرا این روزها نباید از پول و ارز انتظار داشت.

شاید علت این مقبولیت عمومی طلا را بتوان در این جستجو کرد که این فلز صدها سال یا بهتر است بگوییم هزاران سال است که پول واحد تمام جهان است و بر سر قدرت آن هیچ گونه شک و شبهه ایی وجود ندارد. این فلز در طول تاریخ و البته هم اکنون در تمام کشورها دارای ارزش مبادلاتی بسیار بالایی است، همانند یک پول واحد که هیچ کس از قبول آن سرباز نمی زند و همگان با احترام با آن برخورد می کنند. مقایسه بین مقبولیت و سابقه یورو و طلا، بسیار روشنگر است و ما تازه پی به قدرت طلا می بریم.

طلا تنها نقش پول را ایفا نمی کند، بلکه ابزاری برای تزیینات نیز هست. طلا به عنوان فلز پایه در جواهرات بکار می رود که خود تقاضای زیادی را برای آن به همراه دارد. در اکثر نقاط دنیا طلا ( چه به رنگ زرد و چه به رنگ سفید ) طرفداران بسیار زیادی دارد که از آن به عنوان جواهرات زنانه و مردانه استفاده می کنند. کشورهای خاورمیانه، عربی و هندوستان بیشترین تقاضای طلا را برای جواهرات دارا می باشند. در این کشورها علاوه بر تزیینات، طلا در حکم هدیه نیز هست و در واقع طلا نقش هدیه راهم ایفا می کند بویژه در عروسی ها و اعیاد ملی-مذهبی.

طلا و سرمایه گذاری
گفتنی است، اعتبار طلا از هر نوع سرمایه گذاری دیگر بیشتر می باشد ، امکان مبادله آن با پول وجود دارد و خرید و فروش آن بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.

افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه طلا هستند، این روش را مطمئن ترین امکان سرمایه گذاری در شرایط کنونی می دانند اما برخی دیگر می گویند که افزایش قیمت طلا، دائمی نخواهد بود و نباید زیاد بدان اعتماد کرد.

عده ای معتقدند سرمایه گذاری در حوزه طلا فرصتی کاملا مناسب برای افرادی است که احتمالا در سایر حوزه های اقتصادی ضرر کرده و می خواهند یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشند. به عقیده کارشناسان مسائل اقتصادی روند سرمایه گذاری در بازار طلا تا زمانی که بی ثباتی در سایر بخش های سرمایه گذاری حاکم است ادامه خواهد داشت.

جاناتان خیونگ یکی از اعضا ارشد «شرکت سرمایه گذاری ملون» معتقد است که نگهداری طلا ایده خوبی است اما در صورتی که مالکان آنها بتوانند این فلزات را برای مدتی طولانی و با هزینه پایین نگهداری کنند. از نظر وی، ذخیره طلا به عنوان یک زمینه سرمایه گذاری می تواند «پناهگاهی امن» برای سرمایه های مردم باشد.

سرمایه گذاری نقش عمده دیگری است که طلا در بازی کردن آن مخصوصا اخیرا تبحر خاصی پیدا نموده است. در سالهای گذشته در کشورهای غربی صندوقهای سرمایه گذاری پدید آمده اند که تخصصا بر روی طلا کار می کنند. گاهی این صندوقها را ETF می نامند. البته ETF ها فقط بر روی طلا سرمایه گذاری نمی کنند . بزرگترین ETF جهان که بر روی طلا کار می کند صندوق SPDR است که هم اکنون مالک حدود 1300 تن طلا است. در واقع طلا به عنوان یک نوع بیمه در اکثر صندوقهای سرمایه گذاری حضور دارد و این صندوقها با خرید و فروش آن سود مناسبی را کسب می کنند. بنابراین نقش سرمایه گذاری نیز تقاضای بسیار مناسبی را برای طلا در سطح جهان ایجاد نموده. منبع سامانه آهن 20 . عده ای معتقدند سرمایه گذاری در حوزه طلا فرصتی کاملا مناسب برای افرادی است که احتمالا در سایر حوزه های اقتصادی ضرر کرده و می خواهند یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشند

این نقشهای گوناگون باعث تقاضای زیادی برای طلا شده و همین عامل است که وقتی قیمت طلا را بطور مثال در یک بازه 10 ساله که می بینیم، در می یابیم همواره طلا در حال گران شدن است و خرید آن مساوی شده با سود. در واقع همان معنی که ملک برای ما ایرانیها داشته، طلا برای جهانیان والبته باز برای ما ایرانیها داشته است، از خرید طلا زیان نمی کنیم.

علاوه بر این تقاضای زیاد، عوامل متعدد دیگری وجود دارند که باعث افزایش قیمت این فلز می گردند. تورم، نرخ بهره پایین، سیاستهای انبساط اقتصادی دولتها، رکود، نا امنی اقتصادی سیاسی و یا اجتماعی و…

معاملات آتی طلا و پیش فروش سکه
در حالت کلی یک قرارداد آتی برای یک درجه ، مقدار ، ماه تحویل و قیمت معین منعقد می گردد.

مثال : قرارداد آتی 500 تن مس کاتد با درجه خلوص 99 درصد جهت تحویل در ماه شهریور 84 به قیمت هر کیلو 3500 تومان ، ( تحویل 30 /6/84 ) ،

رتبه ، مقدار ، تاریخ تحویل ، نحوه ارائه قیمت ، میزان سپرده اصلی یا جبرانی برای هر نوع قرارداد همزمان با افتتاح معامله از طریق بورس تعیین و مشخص خواهد شد. در مجموع فقط تعیین قیمت در اختیار طرفین قرارداد آتی گذاشته می شود. داد و ستد این قرارداد تنها در تالار بورس صورت می گیرد . تدوین مقررات و برقراری ضمانت اجراء آن در خصوص چگونگی داد و ستد قراردادهای آتی در زمره اختیارات و مسئولیتهای بورس است .

بدیهی است که شرایط اولیه معامله مثل قیمت با توجه به شرایط روز بستگی دارد. از مدتی پیش خبری‌هایی مبنی بر اجرای مرحله جدید پیش‌فروش سکه مطرح شده است. این خبر در حالی مطرح می‌شود که تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در حال اتمام است و مرحله اول تقریبا توانست سیر صعودی قیمت‌ها را کنترل و یا برای مدتی کاهش دهد. قیمت سکه از یک میلیون تومان به کمتر از 700 هزار تومان رسید و تا مدتی در این نرخ باقی ماند.

در مرحله اول بیش از 9 میلیون سکه پیش‌فروش شد که بخشی از آن در قالب اوراق گواهی سپرده و خرید نقدی جمع‌آوری شد.

البته در آن زمان هم انتقاداتی نسبت به این اقدام توسط برخی کارشناسان مطرح شد که با واکنش بانک مرکزی روبرو شد.

شایعه اجرای دوره جدید پیش فروش سکه هم پس از انتشار مصاحبه‌ای در یکی از رسانه‌ها با عنوان احتمال برنامه ریزی برای دورجدید پیش فروش سکه به نقل از یکی از مسئولان بانک مرکزی مطرح شد. به گفته مسئولان بانک مرکزی در دوه قبل، حدود 56 هزار میلیارد ریال از نقدینگی با اجرای این طرح جمع‌آوری شد. البته به گفته آن مقام مسئول در بانک مرکزی اجرای دور جدید پیش‌فروش سکه با تغییراتی همراه خواهد بود.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
فلزات استراتژیک؛ سودآورترین مواد خام برای سرمایه‌گذاری
57476804.jpg


صنایع بزرگ جهانی دارای وابستگی شدیدی به فلزات استراتژیک هستند. نوآوری‌های جدیدی هر ساله در بخش‌هایی مانند صنایع با فناوری مدرن، انرژی سبز و یا فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جدید (ICT) نمایان شده که باعث نیاز بیشتر به فلزات استراتژیک و در نتیجه افزایش سوددهی سرمایه‌گذاری در آنها می‌شود.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام شرکت Acciplus ، علاوه بر وابستگی صنایع مدرن به این فلزات، تلاش دولت‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر (که به شدت بر عناصر خاکی کمیاب متکی است) در این حوزه بیشتر شده است. بنابراین تقاضای رو به افزایش در ارتباط با فلزات استراتژیک تعجب‌آور نیست. تولید اکسیدها در جهان نزدیک به ۵۰ هزار تن در سال در دهه ۹۰ میلادی بوده و این رقم در سال ۲۰۰۰ دو برابر شده است. همچنین تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۷ بر اساس تخمین بانک ژاکوب سکیوریتیز (Jacob Securities) کانادا نزدیک به ۲۰۰ هزار تن بوده که نشان‌دهنده بیش از ۳۰۰ درصد افزایش تقاضا تنها در طی ۲۰ سال است.

قدرت‌های بزرگ دیگر بدون فلزات استراتژیک که وجود آنها در بخش‌های صنعتی بسیار ضروری است، قادر به فعالیت نیستند. بنابراین با کمیاب‌تر شدن این فلزات با توجه به مشکلات و هزینه‌های بالای استخراج، در حالی که هنوز تقاضا برای این فلزات رو به افزایش است، هیچ جایگزینی برای آنها تا به امروز یافت نشده است. این موضوع را می‌توان با بررسی سیر تحول افزایش قیمت عناصر خاکی کمیاب ملاحظه کرد؛ پس از یک دوره کاهش قیمت طولانی در دهه ۹۰، قیمت این فلزات به همراه قیمت سایر کالاهای دیگر از سال ۲۰۰۰ افزایش یافت.

با توجه به آمار USGS (سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا)، سهم جهانی از عناصر خاکی کمیاب در حدود ۹۹ Mt معادل اکسید است که ۳۷ درصد آن در چین، ۱۹ درصد در روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق، ۱۳ درصد در آمریکا، شش درصد در استرالیا و سه درصد در هند قرار دارد. با این حال، پروسه جداسازی به همان مقدار که هزینه‌بردار است، پیچیده نیز هست. در شرایط محیطی دشوار (به جز در مناطق خاصی از چین) فرآیند استخراج بسیار پیچیده و هزینه بهره‌برداری از آنها در هر جایی خارج از چین معمولا بسیار پر هزینه است. به همین دلیل از دهه ۹۰، چین اولین تولیدکننده عناصر خاکی کمیاب است که تا ۹۷ درصد تولید جهانی را تامین کرده و بازار این نوع فلزات در انحصار این کشور است. علی‌رغم وجود منابع در دسترس فراوان، بر اساس دلایل مورد اشاره پیش‌بینی می‌شود که بازار این فلزات در آینده با رشد قابل توجهی روبه‌رو می‌شود. بر اساس برخی برآوردها، همراه با افزایش نیاز صنایع نوپا، تقاضای مداوم برای عناصر خاکی کمیاب، می‌تواند تقاضا را به بیش از ۴۰ هزار تن در سال‌های آینده افزایش دهد. نکته جالب توجه این است که این برآوردها در مورد صنایع جدید، خود چین را در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک وارد کننده می‌کند.

در مجموع و با بررسی عوامل مورد اشاره، می‌توان آینده روشنی را برای سرمایه‌گذاری در فلزات استراتژیک مشاهده کرد
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
چشم‌انداز تبديل شدن به برترين شركت سرمایه‌گذاري تخصصي معدن و صنايع معدني درمنطقه خاورميانه تا سال 1404 چشم انداز سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است این شرکت قصد دارد به عنوان برترين شركت سرمایه‌گذاري تخصصي معدن و صنايع معدني با سرمایه‌گذاري محوري در فعالیت‌هاي معدن و فرآوري معدني ضمن نقش آفريني در توسعه و بازرگاني بخش معدن با پاسخگويي به نيازهاي مشتريان و ذي نفعان خود، بازده حداكثري را براي سهامداران خود به ارمغان آورد.
همچنین دستيابي به بازدهي سالانه سرآمد بازارسرمايه كشور، كسب عنوان بزرگترين پايگاه اطلاعاتي معادن كشور وخاورميانه، كسب برند تخصصي سرمایه‌گذاري و تجارت معدن، افزايش وفاداري سهامداران و مشتريان با خلق ارزش‌هاي ويژه تقويت سرمايه‌هاي انساني متناسب با قابليت‌هاي ضروري مورد نياز توسعه و حيات شركت از اهداف استراتژی کلان شرکت محسوب می‌شود. ساختارسرمایه‌گذاری‌هاي هدف 1) سرمایه‌گذاري ميان مدت و بلند مدت در شرکت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها بامحوريت بخش معدن 2) سرمایه‌گذاري درصنايع وابسته شامل حمل و نقل ريلي و بارانداز و اسكله بندري راهبردهاي شركت و الزامات اجراي راهبردها 1) افزايش بازده سبد سهام موجود 2) نوآوري درمدل كسب و كاروسرمایه‌گذاري شركت 3) افزايش بهره وري شرکت‌هاي تابعه ووابسته 4) تحول درفرآيندهاي شركت عملكرد كلي شركت درسال 1391 جهت رسيدن به اهداف تعيين شده 1

. شركت درسال مورد گزارش به رغم مشكلات شديد نقدينگي توانسته سرمایه‌گذاری‌هاي خود را ارتقا دهد كه عمدتا شامل ادامه روند اجراي طرح‌هاي توسعه شركت سنگ آهن گل‌گهر و مطالعه طرح‌هاي جديد معدني و فولادي، اجراي افزايش سرمايه؛ استمرار روند اجرايي طرح‌هاي توسعه شركت چادرملو، تهيه گزارش افــزايش ســرمايه جهت افزايش سرمایه‌گذاری‌ها؛ ادامه اجراي طرح‌هاي مجتمع فولادخراسان از جمله گندله‌سازي وفولادسازي و همچنين سرمایه‌گذاري در طرح 5/2 ميليون تني كنسانتره سنگان (در اين راستا تلاش موثر شركت در سفرهاي استاني دولت به استان خراسان بابت اخذ اين مجوز توليد كنسانتره فولاد خراسان از محل معادن سنگان به بارنشست)؛ ادامه اجراي پروژه‌هاي آهن و فولاد ارفع و راه‌اندازی قطعي كارخانه 800 هزار تني توليد آهن اسفنجي و راه‌اندازی آزمايشي كارخانه فولادسازي و ادامه اجراي طرح كارخانه 600 هزارتني نورد فولادي؛ همچنين درسايرشرکت‌هاي سرمايه پذيرنيزبا انجام افزايش سرمايه يا افزايش سرمایه‌گذاری‌ها وهمچنين ادامه فعاليت پروژه 10ميليون تني كنسانتره و گندله گهرزمين به عنوان بزرگترين معدن سنگ‌آهن كشور ومراحل پاياني طرح‌هاي مواداوليه فولاد صبانور همچون‌كارخانه‌های توليدكنسانتره شهرك به ميزان يك ميليون تن و كارخانه همدان به ميزان 600 هزار تن و مطالعه درخصوص توليد 6/1ميليون تن گندله توسط صبانور؛ در ادامه اجراي استراتژي شركت بوده كه عمدتا در سال‌هاي 92 و 93 به بهره‌برداري می‌رسند. 2. افزايش سرمایه‌گذاري يا مشاركت در افزايش سرمايه شرکت‌هاي تابعه و وابسته؛ كه در راستاي تقويت حفظ عضويت هیات‌مدیره يا افزايش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها جهت تقويت سودآوري يا بازارگرداني شرکت‌ها بوده است
3. افزايش مشاركت در احداث كارخانه توليدكاتاليست باسازمان ايدرو(به نام گسترش كاتاليست ايرانيان) و افزايش سرمایه‌گذاری‌ها در شركت فولاد سديد ماهان و همچنين ايجاد شركت معدني دفينه ثمين پويا در جهت انجام فعالیت‌هاي معدني در منطقه آفريقا؛ همچنين ايجاد يك شركت جديد خارجي در جهت ايجاد فعالیت‌هاي معدني در كشورهاي تازه استقلال يافته می‌باشد

. 4. سرمایه‌گذاري درايجاد شركت جديدالتاسيس فولاد نورد سرمد ابركوه به ظرفيت 600 هزار تن 5. شركت در مزايده معادن طلا در استان كردستان

6. مشاركت در پروژه‌هاي ساختماني شركت مهندسان ايران و همچنين اخذ زمين از فولاد سديد ماهان به جاي مطالبات شركت 7. خريد 95درصد از سهام شركت بازرگاني معادن و صنايع معدني ايران از سازمان خصوصي سازي توسط شرکت‌هاي تابعه به‌صورت نقد و اقساط


8. پيگيري موارد حقوقي له يا عليه شركت از طريق وكيل حقوقي و همچنين پيگيري موارد حقوقي شرکت‌هاي تابعه 9. پيگيري در خصوص تامين مواد اوليه مورد نياز (گندله) براي شركت ايمپادكو و فولاد خراسان با توجه به سهميه‌بندي تعيين شده توسط ايميدرو 10. پيگيري درموردشناسايي و ثبت محدوده‌هاي معدني جديد دراستان كرمان به نام شركت توسعه معادن و فلزات 11. پس از بررسي كامل و درجهت شفاف سازي حساب‌ها و رفع ابهام موجود درگزارش حسابرسي؛ ذخيره مورد نياز در حساب‌هاي تلفيقي شركت منظور شده است
12. درسال مورد گزارش شركت باحضور درمجامع عمومی ‌شرکت‌ها درتعيين خط مشي و سياست‌گذاري يا رفع مشكلات و كاستي‌ها مشاركت فعال داشته وباعضويت در هیات‌مدیره شرکت‌هاي تابعه و وابسته در اجراي برنامه‌ها نظارت فعال داشته است

13. بررسي بودجه و مطابقت با عملكرد شرکت‌هاي تابعه و وابسته و پيگيري موارد مغايرت جهت رسيدن به اهداف مورد نظر

14. پيگيري واجراي قوانين و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار وتهيه انواع گزارش‌های ماهانه و 3 ماهه و6 ماهه و ساير گزارش‌های مورد لزوم دراين رابطه و تهيه وارسال بودجه حسابرسي شده سالانه 6 ماهه تلفيقي به سازمان بورس.

15. كسب سود و تامين EPS شركت برابر آخرين تعديلات مثبت بودجه اعلام شده توسط شركت 16. بازارسازي سهام شرکت‌هاي تابعه و وابسته بورسي شامل چادرملو – گل گهر – كارخانه‌های توليدي شهيد قندي- فولاد صبانور- فولادخراسان-فولاد اميركبيركاشان و ملي صنايع مس و توسعه معادن و فلزات (از طريق شرکت‌هاي تابعه)و پيگيري و بررسي وكنترل و روند ارزش سهام شركت در بازار بورس و جلوگيري از افزايش يا كاهش بي رويه 17. پيگيري موارد مالياتي شركت و حل مسائل مربوطه و اخذ برگ قطعي سنوات گذشته
18. باتوجه به مشكلات شديد نقدينگي؛ سودسهام سهامداران حقيقي كه داراي شماره حساب بوده و همچنين سود سهام اشخاص حقوقي (غير از 2 نفرازسهامداران عمده) تا تاريخ تهيه اين گزارش پرداخت شده است

19. همكاري با كانون نهادهاي سرمایه‌گذاري درخصوص موضوعات مطروحه و شركت در نشست‌ها و همايش‌هاي برگزار شده درخصوص بازارسرمايه و شرکت‌هاي سرمایه‌گذاري

20. دعوت مستمراز مديران شرکت‌هاي سرمايه پذير جهت بررسي عملكرد و برنامه‌هاي آنان در هيات مديره و بررسي صورت‌هاي مالي وگزارش‌های پايان سال مالي آنان 21. اصلاح مشخصات تعداد 1082 نفر از سهامداران از طريق مكاتبه با شركت سپرده‌گذاري مركزي و انجام انتقالات قهري سهام مربوط به 103 نفراز سهامداران فوت شده و پاسخ به استعلامات متعدد ادارات و سازمان‌ها در اين خصوص 22. بررسي و پيگيري تكاليف مجامع عمومی‌ شرکت‌هاي سرمايه پذير و برگزاري مجامع عمومی ‌شرکت‌ها 23. تهيه گزارش‌های ارزيابي سهام‌هاي خريداري يا فروش رفته 24. پيگيري در جهت اتمام عمليات افزايش سرمايه و فروش حق تقدم‌هاي استفاده نشده و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها
25. بررسي؛ مطالعه وانجام اقدامات لازم جهت تغييراساسنامه شركت با آخرين دستورالعمل‌هاي سازمان بورس

26. تعهد و ظهرنويسي مدارك اخذ تسهيلات دريافتي شرکت‌ها از بانک‌ها پس از اخذ تضمينات لازم
27. كاهش قابل توجه بدهي به سازمان خصوصي‌سازي جهت اقساط معوقه خريد سهام ملي مس
28. بررسي در جهت توانمندسازي شرکت‌هاي تابعه جهت تسريع در مبادلات پولي با خارج از كشور و توليدات صادراتي و تبادلات بازرگاني
29. بررسي درجهت توانمندسازي 3 شركت زيرمجموعه كارخانه‌های توليدي شهيد قندي و ايجاد شركت توليدي مواد اوليه كابل. 30. پيگيري اخذمجوز تغييركاربري زمين‌هاي بلااستفاده وهمچنين فروش زمين‌هاي مزبور متعلق به شركت كارخانجات توليدي شهيد قندي
31. اخذ تسهيلات از بانک‌ها جهت پرداخت بدهي‌هاي شركت 32. حل و فصل شدن حساب‌هاي في مابين و تضامين داده شده به شركت معادن اسفندقه

33. پذيرش قطعي و عرضه موفق سهام شركت تامين مواد اوليه فولاد صبانور در فرابورس
34. خريد 34درصد ازشركت كك طبس به ظرفيت 450 هزار تن و قابل افزايش تا 2/1 ميليون تن كه در سال‌جاري فاز اول پروژه به بهره برداري می‌رسد. تعداد سهامداران حقيقي وحقوقي درتاريخ (17/04/92)؛ 53,066 نفر می‌باشد. وضعيت معاملات و قيمت سهام شركت در ارديبهشت ماه 1377در بورس اوراق بهادار تهران درگروه استخراج كانه‌هاي فلزي با نماد «ومعادن» درج شده و سهام آن براي اولين بار درتاريخ 02/10/1377 مورد معامله قرارگرفته است. - از دلايل رشد حجم و ارزش معاملات درسال مالي 91؛ وجود عوامل و فاكتورهاي مثبت در حوزه معدني و فلزي بوده است. رشد نرخ ارز؛ افزايش توليدات؛ بهره برداري از طرح‌هاي توسعه‌اي؛ افزايش سرمايه؛ رشد نرخ فولاد و...از دلايل اقبال به مجموعه سهام اين گروه می‌باشد. در نتيجه سهام هلدينگ معدني و فلزي توسعه معادن و فلزات از اقبال خوبي برخوردار بود.

5- تجزيه و تحليل ريسك شركت ریسک‌هاي موجود برسودآوري شرکت‌هاي سرمايه‌پذير عمدتا در مورد شركت ملي مس ايران (با توجه به صادرات محور بودن شركت) با توجه به عوامل تاثيرگذار اقتصادي؛ اجتماعي و بين‌المللي و به‌تبع آن تغييرات قيمت جهاني مس در بورس فلزات لندن و نيويورك می‌باشد. اين عوامل به تنهايي می‌توانند هم در قالب فرصت براي رشد قيمت سهام آن، يا تهديد براي تنزل سودآوري و همچنين قيمت آن باشند. اما براي كل پرتفوي معادن و فلزات؛ علاوه بر مجموعه‌اي ازعوامل خارجي(همچون تحريم‌هاي بانكي و نفتي؛ نوسانات نرخ ارز؛ نرخ بهره؛ نرخ تورم؛ تغييرات در قوانين ومقررات معدني وصنعتي؛ حقوق دولتي معادن؛ عوارض صادراتي؛ سهميه‌بندي در تخصيص گندله و...) و يكسري عوامل داخلي همانند استراتژی‌هاي داخلي؛ تصميمات هیات‌مدیره شركت و البته براي امسال برگزاري انتخابات رياست جمهوري نيز برروند سودآوري و قيمت سهام تاثيرگذار می‌باشند. از طرفي تمامی‌شرکت‌هاي زيرمجموعه درصورت كسري منابع احتمالي جهت پرداخت به بستانكاران يا مشاركت در طرح‌هاي توسعه خود می‌توانند منابع مالي را از طريق استقراض يا ساير روش‌ها تامين نمايند كه البته اين فرآيندها نيز ریسک‌ها و چالش‌هاي خاص خود را خواهد داشت. با توجه به اينكه روند تعديلات سايرسرمایه‌گذاری‌هاي شركت درصنايع معدني وفولادي هنوز تكافوي مصرف داخلي را نمي‌كند و روند دورنماي جهاني آن نيز نشان ازتهديد جدي در اين صنعت نيست ولي افزايش سرمایه‌گذاری‌ها مانند همه سرمایه‌گذاری‌هاي ديگرداراي ريسك مختص به خود مي‌باشند كه شركت توسعه معادن و فلزات درصدد بوده كه به سهم خود اين ريسك را به حداقل ممكن برساند. باتوجه به موارد فوق عوامل تهديد بر سودآوري پيش‌بيني شده هر چند با توجه به نياز كشور به صنايع معدني و فولادي زياد نيست وليكن قیمت‌هاي جهاني برصنايع داخلي نيز اثرات خود را به ميزان لازم خواهد داشت كه البته اين تاثيرپذيري بستگي زيادي به عوامل و فاكتورهاي زير در شرايط خاص خود دارد :

- چشم‌انداز اقتصاد جهاني - سطح تقاضا و ميزان واردات چين (در پيش گرفتن سياست‌هاي انقباضي و انبساطي در چين) - رونق يا ركود بخش مسكن و ساختمان آمريكا و چين - ميزان موجودي انبارهاي سنگ آهن و فولاد - وجود شرايط ناپايدار دركشورهاي حوزه يورو و اتحاديه اروپا و تغييرات ارزش يورو در برابر دلار - تغيير نرخ بهره بانكي در آمريكا - اعتصاب‌هاي كارگري دركشورهايي كه توليد‌كنندگان اصلي هستند - حجم سرمایه‌گذاري كشورها در صنايع فلزي و معدني و بهره‌برداري يا توقف طرح‌هاي مزبور - وجود محصولات جايگزين در حوزه صنايع آهن و فولاد - تغييرات غيرقابل پيش‌بيني برنامه سال آتي شركت

1) مطالعه سرمایه‌گذاري درزنجيره ارزش معادن و فلزات
2) اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری‌هاي شركت جهت بهينه‌سازي پرتفوي و به تبع آن افزايش سودآوري

3)سرمایه‌گذاري در شركت پيمانكاري استخراج و اكتشاف 4
)سرمایه‌گذاري دربلوك‌هاي شرايطي اصل 44 5)بررسي ابزار تامين مالي متناسب با طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌هاي جديد 6)مذاكره با نهادها و موسسات تامين مالي داخلي و خارجي 7)بازپرداخت بدهي‌هاي سررسيد شده 8)برنامه افزايش سرمايه در صورت تصويب در مجمع عمومی‌فوق العاده 9)پيگيري اجراي فعاليت شرکت‌هاي جديدالتاسيس داخلي و خارجي.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
چرا میلگرد جدید را باید با توجه به نوع آن انتخاب کرد
announcementimage.jpg


ضوابط آیین نامه های طراحی سازه های بتنی طی 100 سال اخیر، پیوستگی بین بتن و میلگرد را رمز دستیابی به عملکرد صحیح سازه های بتن مسلح دانسته اند. (ACI 408R-03). درواقع بتن مسلح یک کامپوزیت بتن و میلگرد است و تنها در صورت وجود پیوستگی لازم بین میلگرد و بتن، عملکرد ترکیبی سازه¬های بتن مسلح متصور خواهد بود. منظور از پیوستگی لازم در میلگردهای کششی حالتی است که تا رسیدن به مقاومت لازم، جداشدگی بین میلگرد و بتن بوجود نیاید.

پوشش بتنی میلگردها در المان های بتن مسلح یکی از عوامل موثر در تامین شرایط لازم جهت پیوستگی بین بتن و میلگرد محسوب می گردد. علاوه بر این پوشش بتنی میلگردها نقش حیاطی در محافظت از میلگردها و جلوگیری از خوردگی آنها ایفا می نماید. از این رو توجه و اهتمام در راستای اجرای صحیح بتن ریزی و انتخاب طرح اختلاط مناسب بتن و در نتیجه به حداقل رساندن تخلخل و نفوذ پذیری در بتن پوشش الزامی است.

در غیر این صورت اطمینان از عملکرد مورد نیاز المان سازه ای چه از منظر سختی و مقاومت و چه از منظر پایایی (دوام) المان سازه ای مستلزم انجام عملیات ترمیم بتن و تقویت المان موجود خواهد بود. آسیب های موجود در پوشش بتنی میلگردها و روش رفع آسیب پذیری الف- تخلخل و نفوذپذیری بتن بدلیل عواملی مانند: طرح اختلاط نامناسب بتن، جداشدگی سنگدانه ها، عدم متراکم سازی حین بتن ریزی و عدم پاکسازی سطح قالب قبل از بتن ریزی؛

ب- آسیب ناشی از دوره های یخ زدن و آب شدن؛ پ- عوامل شیمیایی خورنده، حمله سولفات ها و ...؛ ت- سایش و فرسایش سطح بتن؛ ث- پوشش کم میلگردها ناشی از عواملی مانند: آرماتوربندی و یا قالب بندی نامنظم و نامناسب و یا دیگر عوامل طراحی و اجرا. همچنین ممکن است این نوع عوامل در هزینه های شما تاثیرگذار باشد و با توجه به لیست اصلی قیمت میلگرد باید به این مساله توجه داشته باشید.

در صورت وقوع هریک از آسیب های بالا، سازه بتنی آسیب پذیر بوده و رفع آسیب پذیری در این المان ها الزامی است. در این شرایط بکارگیری روش های استاندارد ترمیم بتن یک راهکار موثر و اقتصادی در این خصوص محسوب می گردد. بدین منظور پیمودن روند استاندارد ترمیم بتن از مرحله شناسایی دلایل آسیب تا انتخاب و اجرای روش مناسب ترمیم بتن باید در دستورکار قرار گیرد. جهت دریاقت اطلاعات بیشتر در این خصوص به بخش ترمیم بتن و تقویت سازه در این وبسایت مراجعه فرمایید. >میلگرد پروفیل با سطح مقطع دایره توپر که معمولا دارای آج می باشند.

کاربرد اصلی میلگرد در ساختمانهای اسکلت بتنی می باشد که به عنوان آرماتور در بتن مسلح (بتن آرمه) قرار می گیرد انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها : میلگرد در شبکه بندیها و تقویت کننده ها و نگهدارندها و حتی لوازم تزئینی مانند فرفوژه کاریها کاربرد داشته و بیشترین کاربرد آن در صنعت راه و ساختمان برای جبران مقاومت کششی بتن می باشد ;میلگرد جنسهای مختلفی دارند که حسب خواص و کاربرد آنها مصرف می شوند ولی بیشترین میلگردی که در صنعت بتن و بتن ریزی کاربرد دارد با مشخصه فولاد معمولی بوده که بشرح ذیل در ایران دسته بندی و تولید و مصرف می شوند.

البته این دسته بندی،حسب استاندارد روسی بوده که در ایران رواج دارد. 20 میلگرد A1 : ( میلگرد نرم بدون آج ) این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد بعنوان میلگرد نرم شناخته شده و عمدتا بصورت صاف و بدون آج می باشد. این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است و بطور کلی بعنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می شود.

2 - میلگرد A2 : ( میلگرد نیمه سخت با آج ساده ) این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد بعنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته شده که بصورت آجدار و عمدتا آج فنری شکل می باشد.این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده که البته توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
برخی از خواص جذاب آلومینیوم، ظاهر زیبا، ساخت آسان، مقاومت به خوردگی خوب، چگالی پایین، استحکام به وزن بالا و چقرمگی شکست بالا است.

به دلیل این خواص، آلومینیوم یکی از به صرفه ترین مواد در ساخت تجهیزات نظامی و صنایع دریایی است.

آلومینیوم وقتی در معرض هوا قرار می گیرد، لایه پیوسته ای از اکسید آلومینیوم روی آن تشکیل می شود. این لایه، مقاومت به خوردگی عالی دارد. آلومینیوم در مقابل بیشتر اسید ها مقاوم است ولی مقاومت آن در برابر قلیا ها کمتر از اسید ها است. آلومینیوم خالص استحکام کششی بالایی ندارد ولی با اضافه کردن عناصر آلیاژی به آلومینیوم مانند منگنز، سیلیسیم، مس و منیزیوم می توان استحکام آلومینیوم را افزایش داد و آلیاژهایی برای مصارف ویژه تولید کرد.

انتقال حرارت آلومینیوم عالی است، تقریباً سه برابر فولاد، خاصیتی که آلومینیوم را برای ساخت سیستم هایی که نیاز به انتقال گرما و سرمای خوب مانند Heat-exchanger ها دارند مناسب کرده است. ترکیب این خاصیت با غیر سمی بودن آلومینیوم، این ماده را در ساخت وسایل آشپزخانه پر کاربرد کرده است.تولید کننده بهترین آلومینیوم شیار دار تولید کننده بهترین آلومینیوم- تولید کننده بهترین آلومینیوم شیار دار ورق آلومینیومی شیار دار به چه صورت می باشد؟ مصارف این گونه ورق های آلومینیومی چیست؟ بهترین تولید کننده داخلی ورق های آلومینیومی شیار دارکیست؟ ورق های آلومینیومی شیار دار ورق هایی هستند که در چهار جهت دارای شیار می باشند و از اکستروژن ساخته شده اند، این ویژگی ها موجب می شود که از این ورق ها در ساخت دستگاه های CNS و همینطور ابزار آلات پیچیده و ماشین آلات سنگین بکار رود این گونه ورق ها به صورت متری و در ضخامت های متفاوت به فروش می رسند که این متناسب با مصارفش می باشد از جمله بهترین تولید کننده داخلی این گونه ورق های آلومینیومی شیار دار می توان به اراک اشاره نمود که در این زمینه بازار فعالی را دارد.

آلومینیوم از جمه فلزاتی محسوب می شود که قابلیت شکل دهی و فرم پذیری بالایی دارد. انواع آلیاژهای آلومینیوم را می توان با فرآیندهای مختلف شکل دهی اعم از فورج، نورد، اکستروژن، رولینگ و ... شکل داد و حتی تولید ضخامت های بسیار نازک زرورق امکان پذیر است.

این خاصیت همواره با خواص استحکام و مقاومت به خوردگی باعث کاربرد بسیار ویژه این فلز گشته است. آلومینیوم بهترین قابلیت شکل دهی و انعطاف پذیری را دارد. برای مثال از طریق فرآیند اکستروژن می توان انواع پروفیل توخالی، توپر، خمکاری شده و انواع طرحها و شکلهای پیچیده را با دقت بسیار بالا تولید کرد. تولید شکلهای ویژه خاص، پانلهای تخت منحنی شکل و انواع طرحهای دیگر از طریق رولینگ آلومینیوم به جهت قیمت آلومینیوم که بسیار مناسب و به صرفه است امکان پذیر است از طرفی آلومینیوم به دلیل استحکام بالا و قابلیت تبدیل به شکلهای پیچیده برای طراحی پنجره های دو جداره پیشرفته و ترمال بریک (Thermal break) با کیفیت بسیار بالا در این صنعت جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

همان طور که گفته شد قابلیت شکل دهی آسان این فلز تولید انواع طرحهای تزئینی و دکوراتیو را ممکن ساخته است.
انواع سقف های کاذب، انواع پارتیشن ها و اجزاء جداکننده داخلی مثالهایی از قابلیت های ویژه این فلز در طراحی و ساخت می باشد، ضمن آنکه سبکی و جابجایی آسان این وسایل و تجهیزات باعث کاهش احتمال خطر سقوط آنها در سوانح و اتفاقات گشته است و تمایل مصرف کننده به استفاده از این تجهیزات را افزایش داده است. علاوه بر مسائل فوق، زیبایی و دوام بالای این فلز باعث شده که تولید اجزاء و ترکیبات جذاب و دیدن در طرحها و رنگهای مختلف را از آن ممکن شود و سلیقه هر بیننده باذوق را ارضا کند. در مکانهایی که نیاز به ایمنی بالایی وجود دارد، قابهای آلومینیومی با طراحی خاص در ساخت پنجره های ضد گلوله و ضد انفجار به کار می روند و در مواقعی که از شیشه هایی با وزن سنگین استفاده می شود برای کاهش وزن کل، قاب آلومینیومی سبک، مناسبترین انتخاب محسوب می شود

بهترین ورق آلومینیوم با آلیاژ 7075 تولید چین، آمریکا، اروپا و ایران با مشخصات فنی گوناگون و بر اساس نیاز مشتری تولید گردیده و از طریق سایت های مربوطه همچون آهن ایران به فروش می رسد.

ورق آلومینیوم نوع خاصی از ورق است که با ویژگی های فلز آلومینیوم تولید شده و در دسته ورق های فلزی سبک قرار می گیرد. همواره این فلز مهم در بخش های مختلف صنعت از جمله صنایع اتومبیل سازی کاربرد دارد.
این ورق ها تولید شرکت های مختلف در کشورهای ایران، چین، آمریکا و اروپا می باشند، که دارای آلیاژهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال از ورق با آلیاژ 7075 برای ساخت ورق، مفتول، میله، بیلت، مقاطع مختلف، لوله و مواردی که نیاز به استحکام بالا و مقاومت به خوردگی مورد نیاز است استفاده می شود. در حال حاضر بهترین این ورق ها از طریق سایت های اینترنتی مربوطه همچون آهن ایران عرضه می گردند.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
محاسبه ی وزن یک سازه اسکلت فلزی و یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار قراضه در ایران، ساماندهی نشدن جمع‌آوری قراضه در کشور است که این موضوع درباره قراضه‌های کلان نیز بیشتر محسوس است.

وزن یک سازه نسبت به طراحی و محاسبات مشخص میشود. مواردی از قبیل نوع کاربری سازه نیروهای وارده و تعداد طبقات در وزن یک سازه تاثیر دارد.

اگر وزن کل اسکلت یک ساختمان را به متراژ کلی ساختمان در تمامی طبقات تقسیم کنیم نتایج تجربی زیرحاصل میشود:

معمولا در سازه های مسکونی طبقاتی، در هر متر مربع 60 تا 70 کیلوگرم آهن استفاده میشود. در ساختمانهای تجاری و سنگین این عدد تا 90 کیلوگرم در هر متر مربع یا بیشتر تغییر میکند.

تعریف درجه بندی ضایعات:
قراضه آهن از ضایعات فلزی است که همراه با مصرف و رونق اقتصادی، بازار بیشتری می‌یابد. از این‌رو امروزه به‌دلیل افزایش مصرف فولاد و سایر ترکیب‌های فلزی در دنیا با رشد درخور توجهی روبه‌رو شده است.
با توجه به این موضوع قراضه فولادی یکی از بازارهای مهم جهانی به‌شمار می‌رود که هر روز بر اهمیت آن اضافه می‌شود. البته این بازار از مزیت‌هایی برخوردار است که حتی برخی از کشورها آن را جایگزین آهن اسفنجی کرده‌اند. ازجمله این مزایا می‌توان به سهولت استفاده، سرمایه‌گذاری پایین‌تر، تسلط بر مواد اولیه ورودی، ارزش‌افزوده بالا، نیاز به انرژی کمتر، استراتژیک بودن و نبود جایگزین برای آن، بومی بودن تولید، جمع‌آوری و تفکیک و... اشاره کرد. درجه بندی ضایعات آهن وقیمت آهن قراضه برای هر شرکتی یک تعریف خاص برای همان شرکت دارد ولی در کل به صورت زیر میباشد . بعضی از کارخانه ها تفکیک درجه ی بیشتری دارند وبعضی تفکیک درجه کمتر )
1-روغنی = ورقهای نو به ضخامت کمتر از یک میل گفته میشود .
2- سوپر ویژه = آهن الات ساختمانی از قبیل تیرآهن،نبشی،ناودانی خرده میلگرد و لوله ضخیم زیر دو متر،گوشه ورق ضخیم

شاسی ماشین سنگین برش خورده و ورق روغنی زنگ خورده شامل درجه سوپر ویژه میشود .

3- ویژه = به کلیه آهن آلات ساختمانی اعم از تیرآهن نبشی و ناودانی و خرده میلگرد با ابعاد بزرگ. شاسی ماشین سنگین برش نخورده تیمز (بدون گریس) . قوطی و پروفیل و درب و پنجره خرده شده (زیر 50 سانت ) و پرس مفتول و میلگرد و ورقهای ضخیم با ابعاد بزرگ و لوله ضخیم با ابعاد بزرگ درجه ویژه تعلق میگیرد.

4-درجه یک = این درجه شامل درب و پنجره ساختمانی . آبگرمکن و شوفاژ آهن قراضه برش خورده .سیم و مفتول کلافی . بدنه بار ضخیم وبدنه نازک به شرط ریز بودن ( به غیر از کمد ….) وبدنه بزرگ کشتی . تنه موتور سیکلت و ورق ترانس و آرمیچر بدون آلومینیوم میشود

5- درجه دو = شامل کمد و بدنه بزرگ با هر ابعادی و بدنه بار مخلوط کارگاهی و لوله بار نازک و فیلتر سوخته بدون روغن . اگزوز وبدنه ماشین و توری مرغی و بشکه مستعمل میشود

6- گالوانیزه = به آهن قراضه الاتی که با جنس گالوانیزه روکش شده اند اطلاق میگردد مثال کانال کولر و لوله آب و ….

7- آلیاژی = به آهن آلاتی که غیر از جنس اهن دارای آلیاژ از نوع کروم و منگنز و ….که باعث درجه حرارت بالا و سختی و غیر قابل انعطاف بودن میشود آلیاژی گفته میشود مانند چرخ دنده و میل لنگ و تسمه فنری سیم بکسل خرد شده و کمک فنر برش خرده و ….

8 – چدن = شامل انواع قطعات چدنی و سیلندر ماشین میشود .

9- درجه سه = با پایین ترین درجه در کیفیت آهن آلات تعلق میگیرد که شامل حلب و سیم بکسل خرد نشده وشلنگ های فشار قوی سوخته و منبع اگزوز با افت و فیلتر نسوخته و ورقهای نازک دارای زنگ زدگی زیاد میباشد

10 – بارهای ممنوعه شامل ادوات جنگی و قلم جوش و کمک فنر سالم و ته پاتیل و سیم لاستیک و ته انباری و کپسول گاز دربسته ( و پر کردن مخازن آبگرمکن و شوفاژ با خاک ) میباشد که بارگیری این اجناس حتی باعث صفر شدن بار هم میشود .

قابل توجه اینکه نبشی اداره برق و ریل قطار و پیچ و مهره و ادوات دستگاه بافندگی و اجناسی از این قبیل با توجه به هر شرکت در قالب درجه بندی متفاوت دسته بندی میشوند که بین درجه یک و دو متغیر میباشد .
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
توری فنس زنجیری chain link fence از معروف ترین و محبوب ترین انواع توری های حصاری به شمار می رود که علاوه بر حصارکشی در موارد عمومی بسیار زیادی کاربرد دارد.

توری فنس زنجیری تار و پود نداشته وبه دلیل نوع بافت آن و لینک شدن سیم های تشکیل دهنده توری از عرض با نام توری زنجیری معروف می باشد.

یک پرچین به عنوان حصار

یکی از راه کارهای مرزبندی و ایجاد مانع حصارکشی می باشد.بستن حصار از دیرباز با سنگ و چوب مرسوم بوده و در زمان های نه چندان دور از پرچین های طبیعی که از درختان تیغ دار و گیاهان ایجاد می کردند عملیات حصار کشی صورت می گرفت.قالبا این حصارکشی های امنیت کامل و دوام و عمر مناسب یک حصار با کیفیت را نداشت و پس از چندی کارایی خود را از دست می داد .امروزه روش هایی متفاوتی متداول گشته است که نه تنها موجب گشته عمر حصار بیشتر گردد بلکه کارایی - هزینه ساخت و کیفیت را بسیار مطلوب تر نموده است.

از جمله موارد کاربرد فنس می توان به موارد زیر اشاره نمود.استفاده از این نوع حصارکشی باغات و استفاده از این نوع برای زمین های ورزشی ، فرودگاه ها ، مراکز نظامی و ….
فنس در دو مدل استفاده از این نوع کلاسیک و مدل استفاده از این نوع فنس زنجیره و در رنگ ها ی متنوع ارایه می شود.

  • مشخص کردن چهارگوش زمین
  • مشخص کردن نقاط نصب پایه ها
  • حفر چاله حصارها
  • تراز و نصب پایه ها
  • نصب کمرکش
  • نصب فنس
  • نصب سیم خاردار
  • ساخت و نصب درب ورود

فاصله بین پایه حصارها چقدر باشد ؟

اگر فاصله بین پایه ها بیش از حد نرمال باشد علاوه بر اینکه به صورت تخت و محکم قابل نصب نیست ، به مرور زمان فنس دفرمه می شود (شکم می کند) و از فرم عادی خارج می شود . همچنین ممکن است باعث خم شدن پایه ها گردد

اگر فاصله بین پایه حصارها کمتر از حد نرمال باشد مشکلی بوجود نمی آید و فقط باعث اتلاف هزینه اولیه می گردد

فاصله بین پایه ها بسته به شرایط می تواند از 2 متر تا 4 متر انتخاب شود

در بعضی از موارد و شرایط از کمرکش (در پایین تعریف می شود) جهت محکمی و بالا بردن ضریب اطمینان حتما باید استفاده شود

کمرکش چیست ؟ به لوله ، مفتول ، قوطی و یا هر جسم آهنی که پایه حصارهای عمودی را به صورت افقی به یکدیگر متصل کند کمرکش می گویند


کمرکش باعث افزایش استحکام فنس کشی می شود و از شکم کردن فنس و خم شدن پایه ها (کشیده شدن پایه ها به سمت یکدیگر) جلو گیری می کند
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
ورق آهن از ضخامت 3 تا 30 میلیمتر جهت اسکلت ساختمان در بازار موجود است. ابعاد ورق های آهن معمولی در بازار 2×1 متر و 6×5/1 متر می باشد و به طور کلی مصرف ورق برای اتصال تیر آهن ها به یکدیگر، زیر ستون ها، خرپاها، و تقسیم فشار برای کف پل ها، تقویت پل ها و اتصالات دیگر به کار می رود. اگر ضخامت این ورق ها بالاتر از 25/0 میلیمتر و کمتر از 35/6 میلیمتر باشد شیت (Sheet) و اگر ضخیم تر از 35/6 میلیمتر باشد پلیت (Plate) نامیده می شوند. دو محصول عمده و رایج که از ورق به دست می آید یکی ورق های گالوانیزه و دیگری ورق های موجدار یا کرکره ای هستند.

نبشی یکی از مهمترین پروفیل های ساختمانی می باشد که به صورت مرکب و منفرد در ساختمان به کار می رود. نبشی به ابعاد 50 تا 150 میلیمتر جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیر آهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فنداسیون همچنین برای ساختن ستون و خرپا به کار می رود.

ورق رنگی معمولاً ورق های گالوانیزه را در کوره های خاص رنگ پاشی می کنند تا ورق رنگی تولید شود. قیمت ورق آهن رنگی معمولا بالاتر است و در سقف سالن ها و کانکس مورد استفاده است. ورق آجدار نوعی ورق گرم است که برای سطوحی استفاده میشود که از سرخوردن افراد و یا اشیاء جلوگیری می‌کند. برجستگی های پراکنده شده در سطح ورق، معمولا به شکل بادامی و یا اشکال دیگر است.

سپری در ساختمان خرپا همچنین در اسکلت گلخانه ها و سقف های شیشه ای و همچنین در نورگیری زیرزمین ها جهت آجرهای شیشه ای در فضای بالا مصرف می گردد.

ناودانی به علامت UP یا ] از ارتفاع 30 تا 400 میلیمتر موجود بوده و بیشتر به صرف ساختن ستون و همچنین در پل های باربر و موارد دیگر به کار می رود.

مزایای ساختمان فلزی:

مقاومت زیاد: مقاومت ورق آهن قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان میباشد .



خواص یکنواخت : فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه میشود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .



دوام : دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد . برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود - خواص ارتجاعی : خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوبی مصداق عملی دارد . فولاد تا تنشهای بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی مینماید . مثلآ ممان اینرسی یک مقطع فولادی را میتوان با اطمینان در محاسبه وارد نمود . حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد .



شکل پذیری : از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید ،در حالیکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل این نیروها فوق العاده ضعیف اند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ،عضو خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات ان جلوگیری میکند.

پیوستگی مصالح : قطعات فلزی با توجه به مواد متشکه آن پیوسته و همگن می باشد و ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد میگردد ، ترکهائی که در پوشش بتن پدید می آید ، قابل کنترل نبوده و احتمالا" ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی ضعف بیشتر داشته و تخریب شود .

مصالح فلزی در کشش و فشار یکسان ودر برش نیز خوب و نزدیک به کشش وفشار است .در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری ، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در ورق آهن کوچک است ، در بارهای پیش بینی شده ،تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از ان قرار میگیرند. در ساختمانهای بتنی مسلح مقاومت بتن در فشار خوب ، ولی در کشش و یا برش کم است. پس در صورتی که مناطقی احتمالآتحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشد تولید ترک و خرابی مینماید.

تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی : اعضاء ضعیف ساختمان فلزی را در اثر محاسبات اشتباه ، تغییر مقررات و ضوابط ، اجراء و .... میتوان با جوش یا پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید ، تقویت نمود و یا قسمت یا دهانه هائی اضافه کرد .

شرایط آسان ساخت و نصب : تهیه قطعات ورق آهن در کارخانجات و نصب آن در موقعیت ، شرایط جوی متفاوت با تهمیدات لازم قابل اجراء است .

سرعت نصب : سرعت نصب قطعات فلزی نسبت به اجراء قطعات بتنی مدت زمان کمتری می طلبد .

پرت مصالح : با توجه به تهیه قطعات از کارخانجات ، پرت مصالح نسبت به تهیه و بکارگیری بتن کمتر است .

وزن کم : ‌میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین 245 تا 390 کیلوگرم بر مترمربع و یا بین 80 تا 128 کیلوگرم بر مترمکعب تخکین زد ، درحالی که در ساختمانهای بتن مسلح این ارقام به ترتیب بین 480 تا 780 کیلوگرم برمترمربع یا 160 تا 250 کیلوگرم برمترمکعب می باشد .



اشغال فضا :‌ در دو ساختمان مساوی از نظر ارتفاع و ابعاد ، ستون و تیرهای ساختمانهای فلزی از نظر ابعاد کوچکتر از ساختمانهای بتنی میباشد ، سطح اشغال یا فضا مرده در ساختمانهای بتنی بیشتر ایجاد میشود .



ضریب نیروی لرزه ای : حرکت زمین در اثر زلزله موجب اعمال نیروهای درونی در اجزاء ساختمان میشود ، بعبارت دیگر ساختمان برروی زمینی که بصورت تصادفی و غیر همگن در حال ارتعاش است ، بایستی ایستایی داشته و ارتعاش زمین را تحمل کند . در قابهای بتن مسلح که وزن بیشتر دارد ، ضریب نیروی لرزه ای بیشتر از قابهای فلزی است . تجربه نشان میدهد که خسارت وارده برساختمانهای کوتاه و صلب که در زمینهای محکم ساخته شده اند ، زیاد است . درحالیکه در ساختمانهای بلند و انعطاف پذیر ، آنهائی که در زمینهائی نرم ساخته شده اند ، صدمات بیشتری از زلزله دیده اند . بعبارت دیگر در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین نسبتا" بزرگ است ، ساختمان های کوتاه نتایج بهتری داده اند و برعکس در زمینهای سفت با پریود کوچک ، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند.

عکس العمل ساختمانها در مقابل حرکت زلزله بستگی به مشخصات خود ساختمان از نظر صلبیت و یا انعطاف پذیری آن دارد و مهمترین مشخصه ساختمان در رفتار آن در مقابل زلزله ، پریود طبیعی ارتعاش ساختمان است.

معایب ساختمانهای فلزی:

ضعف در دمای زیاد : مقاومت ساختمان فلزی با افزایش دما نقصان می یابد . اگر دکای اسکلت فلزی از 500 تا 600 درجه سانتی گراد برسد ، تعادل ساختمان به خطر می افتد .

خوردگی و فساد فلز در مقابل عوامل خارجی : قطعات مصرفی در ساختمان فلزی در مقابل عوامل جوی خورده شده و از ابعاد آن کاسته میشود و مخارج نگهداری و محافظت زیاد است .

تمایل قطعات فشاری به کمانش : با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد و ابعاد مصرفی معمولا" کوچک است ، تمایل به کمانش در این قطعات یک نقطه ضعف بحساب می رسد .

کاربرد های ورق سیاه :ورق های نورد گرم (ورق سیاه ) در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان ، تانکر سازی ، خودروسازی ، مخازن خاص ، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و … کاربد دارند. ورق ورق آهن به دو شکل کلی رول فرم و فابریک تولید می شوند . ضخامت ورق سیاه ضخامت ورق سیاه از ۱/۵ میلی متر شروع شده و نهایتا به ۱۰۰ میلی متر ختم می شود. ابعاد فیزیکی ورق سیاه در حالت رول فرم عرض ورق های سیاه بسته به ضخامت چهار عرض ۱۰۰ سانت و ۱۲۵ سانت و ۱۵۰ سانت و ۲۰۰ سانت را دارا خواهند بود.طبعا در حالت رول فرم محدودیت طولی وجود نخواهد داشت. در حالت فابریک نیز بسته به مقدار سفارش می توان هر اندازه و ابعادی را تولید کرد اما بعضی ابعاد مرسوم و پرکاربرد هستند.

جوش نامناسب : در ساختمانهای فلزی اتصال قطعات به همدیگر با جوش ، پرچ ، پیچ صورت میگیرد . استفاده از پیچ و مهره وتهیه ، ساخت قطعات در کارخانجات اقتصادی ترین ، فنی ترین کار می باشد که در کشور ما برای ساختمانهای متداول چنین امکاناتی مهیا نیست . اتصال با جوش بعلت عدم مهارت ورق آهن جوشکاران ، استفاده از ماشین آلات قدیمی ، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر ، گران بودن هزینه آزمایش جوش و ...... برزگترین ضعف میباشد.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
معمولا قیمت خرید فولاد به شکل و نوع آهن و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد .

مانند میلگرد ، تیرآهن ،ناودانی، نبشی ، ورق و سایر اتصالات که در بازار ، قیمت میلگرد ، ورق و اتصالات تقریبا با هم برابر است ولی قیمت تیرآهن ساده نسبت به نمره تیر آهن و میزان عرضه و تقاضا در بازار متغیر خواهد بود.

ساختمان های اسکلت فلزی: در این نوع ساختمان ها برای ساختن ستون ها و پل ها از پروفیل های فولادی استفاده می شود. در کشور ما معمولا ستون ها را از تیر آهن های I دوبل یا بال پهن های تکی استفاده می نمایند، و همچنین برای اتصالات از نبشی و تسمه و برای زیستون ها از صفحه فولادی استفاده می شود، و معمولا دو قطعه را به وسیله جوش به همدیگر متصل می نمایند. سقف این نوع ساختمان ها ممکن است تیرآهن و طاق ضربی باشد، و یا از انواع سقف های دیگر از قبیل تیرچه بلوک و غیره استفاده گردد.برای پارتیشن بندی می توان از انواع آجر و یا قطعات گچی و یا چوب و یا سفال های تیغه ای استفاده کرد.

میانگین قیمت تیرآهن اصفهان
معمولا در اسکلت فولادی مقدار ورق و سایر اتصالات حدود 70% و تیر آهن نمره سنگین حدود 30% از وزن سازه را تشکیل میدهد .تیرآهن IPE و INP به ارتفاع 80-600 میلیمتر و تیرآهن IPB به ارتفاع 100-1000 میلیمتر تولید می شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن IPE این تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است.

البته این درصد به نوع طراحی و محاسبات صورت گرفته در سازه بستگی دارد ، در نتیجه قیمت خرید هر کیلوگرم آهن از میانگین قیمت ها نسبت به درصد وزنی آهن آلات بدست می آید.

مثال:

اگر قیمت خرید ورق و اتصالات از قرارهرکیلوگرم 2250تومان70% از وزن سازه باشد و انواع تیرآهن نمر 20-27 متوسط هر کیلو2400 تومان30% از وزن سازه را به خود اختصاص دهد میانگین هزینه خرید از قرار هر کیلوگرم آهن حدودا 2300 تومان خواهد بود.

میانگین قیمت خرید آهن نسبت به درصد وزن و اختلاف قیمت فولاد به روش زیر محاسبه میشود ؛

تومان2300=(30%×2400)+(70%×2250)

در مرحله آخر میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم آهن مصرفی را با اجرت ساخت هر کیلوگرم آهن مصرفی جمع کرده و در مقدار وزن آهن در هر متر مربع ضرب میکنیم تا عدد هزینه ساخت اسکلت فلزی در یک متر مربع از زیربنا مشخص شود.

نواع پروفیل های فولادی در ساختمان:

مقاطع فولادهای ساختمانی معمولا با یک حرف که بیانگر مقطع و دو عدد (برای نبشی سه عدد) است، مشخص می شوند. عدد اول عمق مقطع بر حسب اینچ یا میلیمتر و عدد دوم وزن مقطع در واحد طول بر حسب پوند در هر فوت یا کیلوگرم در هر متر است. برای مثال مقطع W14×87 مقطعی بال پهن با عمق 14 اینچ و وزن 87 پوند در هر فوت است. مقطع L8×8×½ نیز نبشی با دو ساق مساوی با طول 8 اینچ و ضخامت ½ اینچ است که آن را به صورت L×8×½ نیز مشخص می کنند.

تیرآهن مهمترین نوع پروفیل های ساختمانی است و به دو صورت معمولی به فرم I ویا NP نوشته می شود و بال پهن با علامت H و یا IPB که ارتفاع و بال مساوی می باشد در ساختمان به کار می رود. نوع اول نسبت به نوع دوم در ساختمان استفاده بسیار بیشتری دارد. تیرآهن نوع اول معمولی به ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر عرضه می شود و مورد استفاده آن در ستون ها، خرپا ها، نعل درگاه ها، بیم ها در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری می باشد.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
قیمت سنگ آهن به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۰۹ میلادی رسیده است. کاهش تقاضا و افزایش تولید و عرضه سنگ آهن موجب شده قیمت این ماده از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۴۹ درصد افت پیدا کند.

شرکت بی اچ پی بیلیتون، یکی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن در دنیا پیش بینی می کند کشورهایی که از جمله مشتریان بزرگ سنگ آهن در دنیا هستند همانند چین، از میزان تقاضای خود را در سال ۲۰۱۵ خواهند کاست.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
دلیل توجه خاص ایمیدرو به این دو کالای اساسی، در مورد فلز مس، بهره مندی ایران از منابع فراوان این فلز به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند مس جهان و در اختیار داشتن رتبه نهم جهانی از نظر ذخایر معدنی آن می باشد. در رابطه با فلز انرژی‌بر اما پاک آلومینیوم نیز، ماهیت انرژی بر آن و سهم حدود 40 درصدی انرژی از قیمت تمام شده این فلز به ویژه در شرایطی که ایران دارای رتبه اول ذخایر گاز طبیعی جهان می باشد (در سال 2013 رتبه ایران از دوم در ذخایر گاز طبیعی جهان به اول ارتقا یافت)، علت مهم توجه ایمیدرو به این صنعت بوده است. گاز طبیعی در آینده در کنار زغال سنگ مهم ترین سوخت مورد استفاده برای تولید برق در جهان با رشدی فزاینده خواهد بود. از طرفی بر اساس پیش بینی های معتبر امروز، توسعه آتی تولید آلومینیوم جهان در مراکز انرژی مستقر می باشد و نه در مراکز معدنی دارای بوکسیت (بوکسیت سنگ معدنی آلومینیوم است که ابتدا در پالایشگاه یا refinery به پودر آلومینا تبدیل و سپس از این پودر در واحدهای ذوب یا smelter، فلز تولید می شود) چرا که بوکسیت در جهان فراوان و برای تولید اقتصادی حداقل 300 سال فلز آلومینیوم کافی است. هم چنین آلومینای تولیدی از بوکسیت امکان حمل و نقل دارد پس شرکت های آلومینیوم کم و بیش هزینه یکسانی را برای آلومینا می پردازند، در حالی که انرژی یا برق کالایی منطقه ای است و با سهم بالایی که در تولید شمش دارد می تواند هزینه های تولید آلومینیوم را رقابتی یا غیررقابتی نماید. بنابراین تلاش ایمیدرو استفاده حداکثری از این مزیت خدادای کشور برای ایجاد توسعه و تولید رشد اقتصادی بیشتر یا GDP از طریق افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم است به طوری که بتوانیم هم چون دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به جایگاهی شایسته در باشگاه تولیدکنندگان این فلز در دنیا دست یابیم.
روش انجام تحقیق حاضر شامل مطالعه منابع مختلف اطلاعاتی معتبر شامل اخبار اقتصادی و به ویژه آخرین رویدادهای صنعتی جهان مرتبط با دو فلز آلومینیوم و مس شامل تولیدات، سرمایه گذاری ها، طرح های توسعه، ادغام ها و غیره...، استخراج موارد مرتبط و تأثیرگذار بر قیمت این دو کالا و ‌بررسی میزان تأثیر هر کدام، اولویت بندی و سرانجام جمع بندی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر بازار فلزات در بازه زمانی روزانه می باشد. مهم ترین منابع استفاده شده شامل اخبار منتشر شده در سایت های مختلف خبری مانند reuters.com، metalsnews.com، metalbulletin.com، copperinvesting.com، bloomberg.com، mining.com و چندین منبع دیگر بوده است.
در اینجا لازم است برای استفاده بهینه از مطالب ارایه شده در این گزارش چند توضیح کوتاه آورده شود:
1- یکی از علت های مهم تغییر قیمت فلزات، تغییرات نرخ ارزهای عمده مبادلاتی جهان مانند دلار و یورو است که در متن زیر در بسیاری از موارد به آن اشاره شده است. تأثیر این تغییرات این گونه است: از آنجا که عمده تبادلات فلزات پایه به ویژه در بورس لندن با واحد دلار انجام می شود، تضعیف دلار منجر به افزایش قدرت خرید مشتریان دارای دیگر واحدهای پولی مثلاً یورو (اتحادیه اروپا)، یوان (چین)،... شده، بدین معنی که صاحبان این ارزها مقدار بیشتری فلز که با دلار ارزان تر فروخته می شود را می توانند در بورس خریداری نمایند. حال هر چه به طور مثال یورو یا یوان تقویت شود (ارزش آن ها بیشتر شود)، قدرت خرید فلزات برای به ترتیب اروپا و چین به عنوان دو متقاضی بزرگ فلزات پایه بالا رفته و تقاضای فلزات بهبود می یابد. حال اگر دلار تقویت شود، توان خرید این کشورها کاهش می یابد چون فلزات برای آن ها گران تر تمام می شوند. از طرفی بهبود یا افت وضعیت اقتصادی هر کشور به ترتیب منجر به تقویت یا تضعیف واحد پولی آن نسبت به دیگر ارزها می شود و به طور مثال هم اکنون که اتحادیه اروپا با بحران مالی مواجه است، شاهد تضعیف شدید یورو در برابر دلار پس کاهش قدرت خرید اتحادیه و در نتیجه کاهش تقاضای فلزات می باشیم چرا که اروپا یکی از مصرف کنندگان عمده فلزات صنعتی به ویژه آلومینیوم و مس است. پس به طور خلاصه افزایش یا کاهش ارزش ارزهای جهانی به ویژه دلار و یورو از عوامل تأثیرگذار بر قیمت فلزات پایه بوده به طوری که قیمت فلزات پایه با تقویت یورو و تضعیف دلار افزایش و برعکس با تضعیف یورو و تقویت دلار کاهش می یابد.
2- آربیتراژ (arbitrage) به معنی اختلاف قیمت فروش فلزات در بورس لندن و بورس شانگهای بوده و هر چه بیشتر باشد یعنی قیمت فروش فلزات در چین بالاتر از قیمت فروش آن در بورس لندن LME می باشد و این منجر به افزایش واردات چین، ترغیب ذخیره سازی توسط این کشور و در نتیجه رشد تقاضا (اگرچه که این تقاضا ظاهری باشد نه واقعی) و در نهایت افزایش قیمت فلزات می شود.
3- دلیل اینکه در این گزارش تأثیر عوامل مرتبط با اقتصاد کلان (macroeconomics) از جمله رشد اقتصادی کشورهای دارای اقتصاد تأثیرگذار، شاخص های نشان دهنده رشد تولیدات صنعتی (PMI یا Purchase Managers Index یا شاخص مدیرانِ خرید)، آمار ساخت و ساز اقتصادهای بزرگ جهان،‌ ترازهای تجاری و ...، بیشتر با قیمت فلز مس سنجیده می شود تا آلومینیوم این است که مس نسبت به اقتصاد جهانی بسیار تأثیرپذیرتر از آلومینیوم بوده و حتی به گونه ای به عنوان شاخص اقتصاد امروز جهان شناخته می شود. آلومینیوم دارای ثبات قیمتی بالاتری از مس بوده و عمدتاً از اصول خاص حاکم بر بازار خود شامل عمدتاً عرضه و تقاضا تأثیر می پذیرد و همین امر نوعی حاشیه امن یا مزیت برای سرمایه گذاران صنعت آلومینیوم ایجاد نموده است. البته نباید تصور نمود که شاخص های اقتصادی جهان بر قیمت آلومینیوم هیچ اثری ندارند و همان طور که دیده ایم،‌ رکود جهانی سال 2007 و 2008 منجر به افت شدید قیمت تمامی فلزات پایه از جمله هر دو فلز مس وآلومینیوم شد، با این حال نوسانات مس با اقتصاد جهانی، شدیدتر است.
3- یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت فلزات طی سال های اخیر قرار داشتن بازار در وضعیت قیمت کاهشی یا backwardation و یا شرایط قیمت افزایشی یا Contango بوده است. اگر قیمت فروش نقدی کالایی (مثلا مس) نسبت به قیمت فروش آتی آن (مثلا فروش سه ماهه) بیشتر باشد، حرکت قیمت در بازار رو به کاهش است و به این شرایط قیمت کاهشی یا backwardation گفته می شود و این وضعیت به دلیل افزایش مقطعی شدید تقاضای فعلی برای آن کالای خاص و یا به دلیل کمبود موقت عرضه روی می دهد. بنابراین شرایط قیمت کاهشی بر قیمت های فلز یا کالای مورد بررسی، اثر مثبت دارد چرا که در این شرایط، تجار تمایل دارند تا حتی با پرداخت هزینه بالاتر از قیمت نرم بازار و به دلیل دریافت نشانه هایی مبنی بر احتمال بروز کمبود کوتاه مدت عرضه آن کالا یا افزایش تقاضا برای آن، فلز موجود در بورس را با هر قیمتی به دست آورند. برعکس این شرایط، وضعیتی است که طی آن قیمت فروش آتی فلز در بورس لندن نسبت به قیمت نقدی آن بالاتر باشد که به آن شرایط قیمت افزایشی یا Contango گفته شده و اغلب در پی بالا رفتن مقطعی موجودی کالا در بازار و عرضه آن و ایجاد مازاد موقتی به وجود می آید و شرایط قیمت افزایشی بر قیمت آن کالا اثر منفی دارد.
3- قیمت های مس و آلومینیوم آورده شده در این گزارش بر اساس قیمت سه ماهه بورس فلزات لندن می باشد.
 

robocop-game

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2014
نوشته‌ها
1,650
لایک‌ها
1,862
دوستان عزیز
یه موردی هست یکی یه معدنی سراغ داره میگه مشتری پیدا کن فروش بره تا درصدی به ما پول بده
برای فروش معدن باید چیکار کرد؟ راهش چیه؟ مشتری از کجا پیدا کنم؟
 
بالا