برگزیده های پرشین تولز

نقد و بررسی انیمیشن وارونه ( Inside Out )

Parhamnaj

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2015
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
2
سن
22
14r3p3_3.jpg


داستان « وارونه » پیش از اینکه تصمیم گرفته شود در این انیمیشن به مخاطب معرفی شود، در زندگی شخصی کارگردان و خالق این اثر یعنی پت دکتر به وقوع پیوسته بود. دکتر به یاد می آورد که تغییرات رفتاری اش زمانی که در کودکی به دانمارک برده شد، حال و روز وی را دگرگون کرد اما پس از اینکه سالها بعد، وضعیتی تقریبا مشابه را در دخترش نیز مشاهده کرد، تصمیم گرفت تا ایده عجیب و غریب و حساس « 5 احساس » انسان را در قالب یک انیمیشن ساخته و به سینما بیاورد.

رایلی ( با صدای کیتلین دیاس ) دختر 11 ساله و شادی است که بخاطر شرایط خانوادگی، مجبور می شود به همراه پدر و مادرش به شهر سان فرانسیسکو نقل مکان کند. رایلی در این شهر جدید باید دوستان جدید پیدا کرده و وضعیت خودش را با این محیط تطبیق دهد. با اینحال 5 احساس مهم ذهن او شامل خوشی ( اِمی پوهلر ) ناراحتی ( فیلیس اسمیت ) خشم ( لویس بلک ) ترس ( بیل هدر ) و انزجار ( میندی کلینگ ) قادر نیستند در موقعیت جدیدی که رایلی در آن قرار گرفته مدیریت همیشگی شان را بر ذهن او داشته باشند و دائما در حال کشمکش هستند اما...

2r342r.jpg


« وارونه » را می توان در رده آثار شاهکار کمپانی پیکسار قرار داد که ایده بکر و نابش هرگز در جریان داستان تبدیل به کلیشه نمی شوند و می توان گفت تماشاگر آنچه را که در این انیمیشن می بیند، هرگز در هیچ فیلم یا انیمیشن دیگری مشاهده نکرده است. « وارونه » با یک مقدمه فوق العاده آغاز می شود. در این مقدمه می توان امنیت ذهنی رایلی را مشاهده کرد که با نقل مکانش به شهر سان فرانسیسکو بهم می ریزد و احساساتش دیگر قادر نیستند روند طبیعی که همیشه داشته اند را پیش بگیرند.

جذاب ترین نکته انیمیشن که هسته اصلی داستان را هم تشکیل داده است، تقابل احساسات خام رایلی در مواجه با اتفاقات مختلفی است که در شهر جدید برایش رخ می دهد. این احساسات دیگر قادر به تعامل سازنده با یکدیگر نیستند و احساس " خوشی " مانند سابق نمی تواند بهترین و کارآمد ترین احساس در میان دیگر احساسات رایلی باشد. در شرایط جدید، ترس ، انزجار و ناراحتی مدیریت بیشتری را در ذهن رایلی در دست گرفته اند و ثبت خاطرات وی نیز اغلب نه به خوشی بلکه به ثبت ناراحتی در ذهنش منجر شده است.

21r2.jpg


پت دکتر که سابقه ساخت بهترین انیمیشن های تاریخ سینما از جمله « Up » و « کمپانی هیولاها » را در کارنامه هنری اش دارد، همواره نگاه ویژه ای به بخش دراماتیک و انسانی داستانهایش داشته و روابط عاطفی از جایگاه ویژه ای در داستانهایش برخوردار بوده است . فصل آغازین فوق العاده فیلم « Up » را می توان بهترین مثال از این موضوع برشمرد؛جایی که خاطرات فردریکسن با همسر سابقش در مقدمه ای سرشار از احساس روایت می شد و به یکی از ماندگارترین لحظات تاریخ سینما مبدل شد. پت دکتر این مقدمه هیجان انگیز را به شکلی دیگر در « وارونه » تکرار کرده است و یکی از بهترین سکانس های فیلم را می توان مقدمه پر جزئیات و جذابش قلمداد نمود.

« وارونه » همانند « وال- ایی » از دسته آثار پیکسار می باشد که صرفا برای جلب رضایت مخاطبین خردسالش ساخته نشده است. هدف فیلم تنها خنداندن مخاطب کم سن و سالش و روایتی ساده از آنچه که از یک انیمیشن معمولی انتظار می رود نیست. « وارونه » به خوبی می تواند تلنگری باشد برای افراد بزرگسال به جهت تسلط بر احساساتشان و آنچه که در زندگی روزمره شان می گذرد. پیامهای عاطفی فیلم مخصوصا در یک سوم پایانی فیلم بیش از آنکه برای کودکان مفید و آموزنده باشد، می تواند یک کلاس درس اخلاقی برای والدینی باشد که شاید نسبت به روحیات فرزندانشان تابحال اینقدر عمیق فکر نکرده باشند.

wer03.jpg


« وارونه » در بخش پرداخت شخصیت ها نیز به بلوغ کامل می رسد. فیلم به خوبی 5 شخصیت اصلی داستان که 5 احساس رایلی هستند را بسط و گسترش می دهد. این شخصیت های جذاب و دوست داشتنی بده و بستان کلامی فوق العاده ای با یکدیگر دارند و می توانند با شوخی های بامزه شان خنده را به لب هر مخاطبی بیاورند. در نقطه مقابل احساسات خام رایلی 11 ساله، ما با 5 احساس ذهن پدر و مادر رایلی مواجه هستیم که برخلاف ذهن رایلی، آنها ظاهرا تفاوت های وجودی شان را درک کرده و به خوبی با کمک یکدیگر ذهن را مدیریت می کنند و به عبارت دیگر، این احساسات در افراد بزرگسال از حالت بی ثباتی خارج شده و از نظم و درک متقابلی برخوردار شده است.

صداپیشگان انیمیشن « وارونه » نیز به درستی برگزیده شده اند. اِمی پوهلر خوشحال و سرزنده به خوبی موفق شده صداپیشگی " خوشی " را اجرا کند و بخشی از روح واقعی خودش را به کالبد این شخصیت بدمد. بیل هدر در نقش شخصیت " ترس " و همچنین لویس بلک در نقش احساس " عصبانی " داستان نیز فوق العاده هستند.

21er1.jpg


« وارونه » را می توان خلاقانه ترین اثر پیکسار در چند سال اخیر برشمرد که قطعا خواهد توانست این شرکت را به روزهای اوج خودش بازگرداند. تماشای « وارونه » علی رغم جذابیت هایی که برای کودکان دارد، برای بزرگسالان نیز توصیه می شود. « وارونه » با زبانی ساده و طنز به عمق احساسات یک انسان می رود و از او می خواهد تا در لحظات مختلف زندگی اش، بهترین احساسی که می تواند داشته باشد را پرورش دهد که این احساس صرفا قرار نیست تنها خوشحالی باشد.
وارونه (Inside Out)
کارگردان
: Pete Docter, Ronaldo Del Carmen
نویسنده : Pete Docter, Ronaldo Del Carmen
بازیگران :
Amy Poehler... Joy
Phyllis Smith...Sadness
Richard Kind ... Bing Bong
Bill Hader ...Fear
و...
رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)
ژانر
: انیمیشن
زمان : 94 دقیقه

منبع سایت: " مووی مگ "
 

achardownload

Registered User
تاریخ عضویت
2 مارس 2015
نوشته‌ها
470
لایک‌ها
96

Sam_YDay

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2011
نوشته‌ها
104
لایک‌ها
19
چهره خشم از همه بامزه تر بود.
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,942
لایک‌ها
1,251
عالی بود دو بار دیدم و لذت بردم،واقعا برای شناساندن احساسات و هیجانات به بچه ها و بزرگتر ها راه خیلی جذاب و خوبی رو پیدا کردند،انیمیشن
 

bighero

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 جولای 2015
نوشته‌ها
56
لایک‌ها
12
سن
32
انیمیشن فوق العاده ای بود
 
بالا