برگزیده های پرشین تولز

نكاتي براي طراحي يك وب سايت خوب

شايان

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
4,813
لایک‌ها
9
نويسنده: حسام ايزکيان

منبع : http://www.itiran.com/?type=article&id=963


26 شهريور 1382 - بخش مقاله ITiran

1- در برخى موارد وقتى که کاربران وارد سايت شما مى شوند، به علت کم بودن سرعت اينترنت ويا تنظيمات کاربران ممکن است که عکسهاى سايت ، در سايت قرار نگيرند و به عبارت ديگر download نشوند. بنابراين سعى کنيد که در پشت عکسهايى که در صفحه قرار مى دهيد، توضيحاتى قرار دهيد تا در صورت قرار نگرفتن انها در صفحات، کاربران سر در گم نشوند.
براى اين کار در FrontPage : پس از قرار دادن عکس مورد نظر در صفحه، روى ان راست کليک کنيد و گزينه picture properties را انتخاب کنيد. يک پنجره ظاهر مى شود که داراى سه زبانه است. روى قسمت General کليک کنيد. در قسمت Alternative representation و در قسمت text ، توضيح مورد نظر خود را وارد کنيد. سپس روى ok کليک کنيد.

2- صفحات خود را طورى طراحى کنيد که داراى حجم کمترى باشند. براى اين کار در صفحات خود از عکسهاى کمترى استفاده کنيد و تا حد امکان از عکسهايى با حجم کمتر استفاده کنيد. براى کم کردن حجم عکسهايتان از يک نرم افزار حرفه اى مثل Photoshop استفاده کنيد.
کم کردن حجم يک عکس در5.5 Photoshop :
عکس مورد نظر را با انتخاب گزينه open از منوى File باز کنيد
از منويFile گزينه save for web را انتخاب کنيد.
پنجره اى با عنوان save for web ظاهر ميشود
. در سمت چپ و بالاى اين پنجره ، چهار زبانه وجود دارد. زبانه 2-up را انتخاب کنيد.
عکس مورد نظرتان در دو حالت نمايش داده ميشود.
در زير هر عکس مشخصات ان عکس(ظرفيت عکس و فرمت عکس) نوشته شده است.
حالت اول ، حالت original از عکس ميباشد که داراى حجم بالا و بالاترين کيفيت است .
عکس دوم نتيجه تنظيمات شما روى عکس را نشان مى دهد.
توجه کنيد که با کاهش ظرفيت يک عکس ، کيفيت ان نيز کاهش مى يابد.
در سمت راست پنجره save for web گزينه هايى وجود دارند که با ان بايد عکس هايتان را تنظيم کنيد.
در اين قسمت شما مى توانيد فرمت عکس(jpgياgif) و تعداد رنگهاى مورد استفاده در ان را تنظيم کنيد.
عکس مورد نظر را با فرمت هاى مختلف و تعداد رنگهاى گوناگون امتحان کنيد تا به يک عکس ، باکيفيت و ظرفيت منا سب دست يابيد.
سپس روى گزينه ok در بالاى اين پنجره کليک کنيد تا انرا ذخيره کنيد.

فرمت Gif يا Jpg ?
ممکن است که اين سوال براى شما مطرح شود که عکسهايتان را با چه فرمتى ذخيره کنيد.
اگر عکس مورد نظر داراى تعداد رنگهاى کمى باشد و مرز بين اين رنگها مشخص باشد(رنگها در هم محو نشده باشند) از فرمت Gif استفاده کنيد و اگردر عکس مورد نظر از رنگهاى زيادى استفاده شده باشد و اين رنگها در هم محو شده باشند از فرمت Jpg استفاده کنيد.
نکته: هر گز براى ويرايش عکسهاى خود در صفحاتتان ، ازFrontPage استفاده نکنيد و براى اين کار حتما از يک نرم افزار حرفه اى مثل Photoshop استفاده کنيد.(به خصوص براى تنظيم اندازه عکسها در صفحات ).


3- تا حد امکان در صفحاتتان از Frame هاى کمترى استفاده کنيد. Frame هاى زياد در صفحات ، باعث افزايش حجم ودر نتيجه کاهش سرعت بالا امدن صفحاتتان ميشوند.


4- در صورتى که ازForm (مثل check box هايا radio Button ها) براى دريافت اطلاعات از کاربران استفاده مى کنيد ، سعى کنيد که محدوده قابل کليک کردن روى اجزاى فرمها را افزايش دهيد بطورى که کاربر مجبورنباشد دقيقا روى فيلد مورد نظر کليک کند.
براى اين کار در FrontPage :
پس از قرار دادن فيلد فرم مورد نظر و نوشتن متن مرتبط با ان در جلوى ان ، متن مورد نظر را انتخاب کنيد وسپس مسير( insert/form/labelمنوى) را طى کنيد. به اين ترتيب کاربر با کليک کردن روى متن مورد نظر نيز مى تواند فيلد مربوطه را انتخاب کند.


5- در بسيارى از صفحات ديده ميشود که اين صفحات داراى لينکهاى تو در تو وبسيار پيچيده اى هستند. اين صفحات فقط باعث سر در گمى کاربران ميشوند.


6- براى جلوگيرى از سر در گمى کاربران براى سايت خود يک نقشه تهيه کنيد و طريقه اتصال لينکها و صفحات را بصورت گرافيکى ترسيم کنيد.


7- براى انکه در طراحى وب سايتها حرفه اى شويد ، سعى کنيد سايتهاى قوى و حرفه اى را مورد بررسى قرار دهيد. براى اين کار مى توانيد اين سايتها را در کامپيوتر خود ذخيره کنيد.( براى اين کار پس از وارد شدن به سايت مورد نظر در Internet explorer با انتخاب گزينه save as.. از منوى File صفحه مورد نظر را ذخيره کنيد ) و سپس انها را در FrontPage باز کنيد. براى بدست اوردن اطلاعات از اشياى موجود در اين صفحات روى انها راست کليک کنيد.


8- در پايان به اين نکته توجه کنيد که زيبا بودن يک سايت ، يک کاربر را حداکثر دو يا سه بار به ان سايت جذب مى کند و او را به سايت باز مى گرداند اما وجود اطلاعات مفيد در سايت ، کاربران زيادى را خود جذب خواهد کرد. بنابراين براى قرار دادن اطلاعات مفيد در سايت خود تلاش بيشترى کنيد.
 

Mashaheer

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2003
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
17
سن
43
محل سکونت
UAE
دستت درد نکنه شایان جان
اما هنوز نخوندم وقتی خوندم حتما نظراتم را خواهم نوشت...
 

Ghamnevis

Registered User
تاریخ عضویت
3 مارس 2005
نوشته‌ها
607
لایک‌ها
16
خوب بود ولي خيلي كلي... يك مقاله نسبتا كامل شامل 30 و چند مورد را توي شماره 76 مجله كامپيوتر (تقريبا دي 80) خوندم.. اگر هنوز موجود باشه ميذارم...
من فقط مطالب تاپيك را خوندم.. لينك را نخوندم...
 
بالا