برگزیده های پرشین تولز

نگاهی به پورتال و جنبه‌های کارکردی آن

نونگارپردازش

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2012
نوشته‌ها
229
لایک‌ها
231
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]پورتال در دهه اخیر به صورت فزاینده در بین عموم در حال گسترش است و در مورد آن در بخش فناوری اطلاعات و سازمان‌ها بحث‌های جدی شکل می‌گیرد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]به طور خلاصه، پورتال یک سیستم مبتنی بر وب است که عملکردها و امکانات متنوعی را به منظور اعتبار دادن و تایید کاربران مختلف در اختیار آن ها قرار می‌دهد و برای آنها یک واسط کاربر راحت ، قابل فهم ، شخصی و قابل تغییر به منظور دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات فراهم می‌کند که اولین و مشخص‌ترین موارد مرتبط با کاربر هستند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]در سازمان‌هایی که از پورتال بهره می‌برند ، این سیستم برای سازمان تابع‌های متنوعی را به منظور فهرست کردن و سازماندهی مجموعه‌های مختلف سازمان ، کلیه منابع اطلاعاتی سازمان ،‌ منابع خدماتی برای توزیع بین کاربرانی که به امتیازها خواسته‌ها و علایق ویژه‌ای دارند ، فراهم می‌کند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]بنابراین هدف اصلی از برپایی یک پورتال فراهم آوردن یک گستره بزرگ اطلاعاتی و خدماتی موجود از منابع متعدد برای کاربران مختلف در یک رویه تاثیرگذار است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]در واقع از متعدد به متعدد در یک رویه تاثیرگذار باید به عنوان جوهره یک سیستم پورتال در نظر گرفته شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]اگر می‌خواهید خوب بدانید حقیقت امر این است که راه‌حل پورتال سال‌ها پیش توسط اهالی فناوری اطلاعات در تلاش برای جمع‌آوری پتانسیل‌ها و مزایایی که می‌توان با استفاده از سیستم‌های وب به دست آورد ، به دست آمد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot]جنبه کارکردی پورتال [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ساختن پورتال راهی است برای جمع کردن کاربردهای مختلف مبتنی بر وب برای پشتیبانی دریافت اطلاعات و خدمات به منظور سازماندهی یک سیستم آسان و در دسترس، موثر و یکپارچه شده که کاربران مختلف می‌توانند از طریق آن مستقیما و به راحتی به نیازهای اطلاعاتی و خدماتی خود دسترسی پیدا کنند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]از آنجایی که این کاربردهای وب برای پشتیبانی دریافت اطلاعات و خدمات می‌تواند توسط دپارتمان‌های مختلف سازمان مانند تولید، بازاریابی، روابط عمومی، تحقیق و توسعه، امور مالی، منابع انسانی و غیره برپا شود پایگاه[/FONT][FONT=&quot] (Platform) [/FONT][FONT=&quot]سیستم برای تولید پورتال به پلت فرم‌هایی بستگی پیدا می‌کند که برای میزبانی اطلاعات و خدمات سازمان به کار برده شده‌اند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]بسیاری از فروشندگان نرم‌افزارهای کاربردی تجاری محصولات پورتالی را پیشنهاد می‌کنند که بتواند به آسانی مجموعه محصولات نرم‌افزارهای کاربردی مرتبط با هم را در یک جا جمع کند. مانند[/FONT][FONT=&quot] Enterprise Resource Planning [/FONT]
[FONT=&quot]چه زمانی به پورتال نیاز داریم؟ [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این روزها بسیاری از سازمان‌ها از وب به منظور انتشار اطلاعات خود در مورد ارایه خدمات به مشتریان خود، اعضای پرسنل، مشتریان و غیره استفاده گسترده‌ای می‌کنند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]سازمان برای این که بتواند از عهده نیازهای گوناگون کاربران خود برآید، باید انواع اطلاعات و خدمات موجود خود را که می‌تواند برای کاربران مختلف خود فراهم کند، یکجا جمع کند و مطابق نوع تابع‌های عملکردی خود روی وب ارایه کند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]به طور کلی، این بدین معنی است که اطلاعات و خدمات براساس نوع تقسیم‌بندی دپارتمان‌های ارایه کننده خدمت گروه بندی می‌شوند و کاربر باید از قبل ذهنیاتی در مورد این که چه نوع اطلاعات یا سرویسی توسط کدام دپارتمان ارایه می‌شود تا بتواند بدون دردسر زیادی به اطلاعات و سرویس‌ مورد نظر خود دسترسی پیدا کند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]بیشتر اوقات این امر امکان‌پذیر نیست. به خاطر این که کاربر ممکن است اطلاعات زیادی در مورد دپارتمان‌ها و یا جایی که دپارتمان‌های زیادی دارد نداشته باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]همچنین ممکن است انواع زیادی از سرویس‌ها را ارایه کند که سرویس مورد نظر کاربر یک زیر مجموعه کوچک از آن خدمات باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]بنابراین کاربر با مشکل سرباز اطلاعاتی[/FONT][FONT=&quot] (information overload) [/FONT][FONT=&quot]مواجه می‌شود و پیدا کردن اطلاعات و سرویس مورد نظر خود را از بین آن همه اطلاعات و خدمات مشکل و دست نیافتنی می‌بیند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]از آنجایی که این رویه یعنی «بسیاری از سازمان‌ها از وب به منظور انتشار اطلاعات خود در مورد ارایه خدمات به مشتریان خود ، اعضای پرسنل، مشتریان و غیره استفاده گسترده‌ای می‌کنند مورد توجه همه سازمان‌ها قرار گرفته است، لذا مشکل مذکور که کاربران هنگام دسترسی به اطلاعات و خدمت دست به گریبان آن می‌شوند، مستلزم یافتن یک راه حل اساسی است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]برای کاستن از مشکلاتی که توضیح داده شد، باید کاربرپسند بودن بهبود یابد و همچنین امکان دسترسی آسان به انواع مختلف اطلاعات و سرویس‌هایی که در وب قرار گرفته است برای کاربر فراهم شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]بدین منظور برپایی یک پورتال برای ایجاد کانال بین منابع گسترده اطلاعاتی و بسیاری از خدمات برای کاربران گوناگون در یک تعامل اثربخش و بهره‌ور، راه‌حل مناسبی به نظر می‌رسد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]چنانکه وقتی کاربر به عنوان یک عضو وارد پورتال می‌شود ، اطلاعات او شخصی شده باشد و خدماتی که مرتبط با علایق و خواسته‌های کاربر باشد طبق پروفایل به او ارایه گردد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot]مزایای پورتال[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT]
[FONT=&quot]در واقع یک پورتال عملکردها و خصوصیات مطلوب زیر را پشتیبانی می‌کند[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT]


  1. [*=right][FONT=&quot]اجازه به دپارتمان‌های مختلف اطلاعاتی و ارایه کننده سرویس به منظور برپایی و بروزرسانی اطلاعات و خدمات خود مطابق پروفایل عمومی آن‌ها – که مشخصا مربوط به گروه‌های مختلف کاربران است – و همچنین نیازهای خاص این گروه‌ها در زمان‌های معین[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]ارایه خودکار اطلاعات و خدمات به کاربر طبق پروفایل او در زمان‌های مشخص[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]اجازه به کاربر برای انتخاب اطلاعات و خدماتی که مورد نظر او هستند و همچنین شخصی‌سازی[/FONT][FONT=&quot] (customize) [/FONT][FONT=&quot]ارایه آنها[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]برپایی اطلاعات و خدمات، بیشتر از منظر کاربر تا راحتی ارایه دهنده خدمت[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]پشتیبانی از امکان «ورود ساده[/FONT][FONT=&quot]» (single sign-on) [/FONT][FONT=&quot]به طوری که مرحله ورود ساده این اجازه را به کاربر می‌دهد تا بتواند به منابع اطلاعاتی و خدماتی گوناگون که توسط سیستم‌های کاربردی مختلفی که به وسیله دپارتمان‌های مختلف سازمان فراهم شده دسترسی پیدا کند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot]از نظر فنی این امر می‌تواند با ابزار پیاده‌سازی سرویس[/FONT][FONT=&quot] Light – weight Directory Access Central Authentication Service , Protocol [/FONT][FONT=&quot]تسهیل شود[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

niafam

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 جولای 2020
نوشته‌ها
7
لایک‌ها
0
سن
40
اگر تا به حال عبارت "پورتال سازمانی" را شنیده‌اید و نگرش شما نسبت به آن محدود به یک "وبسایت ساده" بوده‌است، کاملاً در اشتباه هستید! متأسفانه همین نگرش بعضاً منجر به عقب‌ماندگی و عدم توسعۀ سازمان در زمینۀ بهره‌برداری از راهکارهای فناوری اطلاعات و حرکت در مسیر دولت الکترونیک شده‌است. تا زمانی که سازمان از عرصۀ وب برای جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، تولید اطلاعات سودمند و الکترونیکی‌کردن فرایندهایش بهره نگیرد، از راهکارهایی که فناوری اطلاعات در قالب "پورتال" برای آن فراهم نموده، منفعتی برداشت نمی‌کند.
شیوۀ کار در قالب پورتال، مزیت‌های آشکاری نسبت به جریان‌های خطی اطلاعات و دسترسی‌های سطحی درون سازمان دارد. ملموس‌ترین مزیت، شفافیت ارتباطات است که بموجب الگوی دسترسی‌ای بدست می‌آید که می‌تواند با پیاده‌سازی پورتال، توسعه یافته و پیاده‌سازی شود. از دیگر مزیت‌های پیاده‌سازی پورتال می‌توان بازیابی سریعتر اطلاعات و تولید گزارش را برشمرد که برای تحلیل اطلاعات در هیئت مدیرۀ سازمان ضروری است. بدین ترتیب مدیران سطح بالای سازمان می‌توانند با تکیه بر داده‌ها و اطلاعات در دسترس که بواسطۀ پورتال سازمانی فراهم آمده‌اند، با سهولت و دقت بیشتری تصمیمات مؤثر و مهم سازمانی را اتخاذ کنند. کاربران سازمان نیز بواسطۀ کارکرد سودمند سطح فرمان پاسخگو و دسترسی سریع به داده‌های مرتبط با نیازهای‌شان از پورتال سازمان منفعت کسب می‌کنند.
پورتال هر سازمان، خروجی سلسله اقدامات مدیریتی و توسعه‌ای است که در قالب یک درگاه منسجم در دنیای وب، نمود پیدا می‌کند. این درگاه، مدخل ورود به وب سایت‌ها و صفحاتی است که سازمان‌ها از طریق آنها، اطلاعات، محصولات و خدمات خود را به مخاطبین ارائه می‌دهند .

نرم‌افزار‌های پورتال سازمانی، موتور تولید محتوا و مدیریت اطلاعات و سامانه‌های تحت وب یک سازمان هستند. در حقیقت، برتری این قبیل نرم‌افزار‌ها نسبت به سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS‌ها را می‌توان در عناوین ذیل خلاصه نمود :



قابلیت‌های ویژه در مدیریت یکپارچه کاربران و گروه‌ها

مدیریت یکپارچه دسترسی کاربران و گروه‌ها به ابزار‌ها و اطلاعات

ابزار‌های توسعه‌ای (Development Tools) برای مدیریت پویای داده‌ها از طریق ابزار‌های ساخت ماژول و افزونه

مجهز بودن به ابزار‌هایی برای توسعه فرم های پیشرفته تحت وب و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی ایجاد شده

ابزار‌های تولید گزارش‌های پویا از بانک‌های اطلاعاتی مختلف

قابلیت اتصال و انسجام با بانک‌های اطلاعاتی خارج از سیستم با انواع فناوری‌های مطرح

قابلیت‌های پیشرفته در مدیریت جریان پردازش اطلاعات و عملیات و اقدامات درون سازمانی توسط کاربران
 
بالا