نونگارپردازش
Registered User
- تاریخ عضویت
- 21 جولای 2012
- نوشتهها
- 229
- لایکها
- 231
[FONT="][/FONT][FONT="]پورتال در دهه اخیر به صورت فزاینده در بین عموم در حال گسترش است و در مورد آن در بخش فناوری اطلاعات و سازمانها بحثهای جدی شکل میگیرد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]به طور خلاصه، پورتال یک سیستم مبتنی بر وب است که عملکردها و امکانات متنوعی را به منظور اعتبار دادن و تایید کاربران مختلف در اختیار آن ها قرار میدهد و برای آنها یک واسط کاربر راحت ، قابل فهم ، شخصی و قابل تغییر به منظور دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات فراهم میکند که اولین و مشخصترین موارد مرتبط با کاربر هستند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در سازمانهایی که از پورتال بهره میبرند ، این سیستم برای سازمان تابعهای متنوعی را به منظور فهرست کردن و سازماندهی مجموعههای مختلف سازمان ، کلیه منابع اطلاعاتی سازمان ، منابع خدماتی برای توزیع بین کاربرانی که به امتیازها خواستهها و علایق ویژهای دارند ، فراهم میکند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بنابراین هدف اصلی از برپایی یک پورتال فراهم آوردن یک گستره بزرگ اطلاعاتی و خدماتی موجود از منابع متعدد برای کاربران مختلف در یک رویه تاثیرگذار است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در واقع از متعدد به متعدد در یک رویه تاثیرگذار باید به عنوان جوهره یک سیستم پورتال در نظر گرفته شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]اگر میخواهید خوب بدانید حقیقت امر این است که راهحل پورتال سالها پیش توسط اهالی فناوری اطلاعات در تلاش برای جمعآوری پتانسیلها و مزایایی که میتوان با استفاده از سیستمهای وب به دست آورد ، به دست آمد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[/FONT][FONT="]به طور خلاصه، پورتال یک سیستم مبتنی بر وب است که عملکردها و امکانات متنوعی را به منظور اعتبار دادن و تایید کاربران مختلف در اختیار آن ها قرار میدهد و برای آنها یک واسط کاربر راحت ، قابل فهم ، شخصی و قابل تغییر به منظور دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات فراهم میکند که اولین و مشخصترین موارد مرتبط با کاربر هستند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در سازمانهایی که از پورتال بهره میبرند ، این سیستم برای سازمان تابعهای متنوعی را به منظور فهرست کردن و سازماندهی مجموعههای مختلف سازمان ، کلیه منابع اطلاعاتی سازمان ، منابع خدماتی برای توزیع بین کاربرانی که به امتیازها خواستهها و علایق ویژهای دارند ، فراهم میکند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بنابراین هدف اصلی از برپایی یک پورتال فراهم آوردن یک گستره بزرگ اطلاعاتی و خدماتی موجود از منابع متعدد برای کاربران مختلف در یک رویه تاثیرگذار است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در واقع از متعدد به متعدد در یک رویه تاثیرگذار باید به عنوان جوهره یک سیستم پورتال در نظر گرفته شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]اگر میخواهید خوب بدانید حقیقت امر این است که راهحل پورتال سالها پیش توسط اهالی فناوری اطلاعات در تلاش برای جمعآوری پتانسیلها و مزایایی که میتوان با استفاده از سیستمهای وب به دست آورد ، به دست آمد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]جنبه کارکردی پورتال [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]ساختن پورتال راهی است برای جمع کردن کاربردهای مختلف مبتنی بر وب برای پشتیبانی دریافت اطلاعات و خدمات به منظور سازماندهی یک سیستم آسان و در دسترس، موثر و یکپارچه شده که کاربران مختلف میتوانند از طریق آن مستقیما و به راحتی به نیازهای اطلاعاتی و خدماتی خود دسترسی پیدا کنند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]از آنجایی که این کاربردهای وب برای پشتیبانی دریافت اطلاعات و خدمات میتواند توسط دپارتمانهای مختلف سازمان مانند تولید، بازاریابی، روابط عمومی، تحقیق و توسعه، امور مالی، منابع انسانی و غیره برپا شود پایگاه[/FONT][FONT="] (Platform) [/FONT][FONT="]سیستم برای تولید پورتال به پلت فرمهایی بستگی پیدا میکند که برای میزبانی اطلاعات و خدمات سازمان به کار برده شدهاند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بسیاری از فروشندگان نرمافزارهای کاربردی تجاری محصولات پورتالی را پیشنهاد میکنند که بتواند به آسانی مجموعه محصولات نرمافزارهای کاربردی مرتبط با هم را در یک جا جمع کند. مانند[/FONT][FONT="] Enterprise Resource Planning [/FONT]
[/FONT][FONT="]از آنجایی که این کاربردهای وب برای پشتیبانی دریافت اطلاعات و خدمات میتواند توسط دپارتمانهای مختلف سازمان مانند تولید، بازاریابی، روابط عمومی، تحقیق و توسعه، امور مالی، منابع انسانی و غیره برپا شود پایگاه[/FONT][FONT="] (Platform) [/FONT][FONT="]سیستم برای تولید پورتال به پلت فرمهایی بستگی پیدا میکند که برای میزبانی اطلاعات و خدمات سازمان به کار برده شدهاند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بسیاری از فروشندگان نرمافزارهای کاربردی تجاری محصولات پورتالی را پیشنهاد میکنند که بتواند به آسانی مجموعه محصولات نرمافزارهای کاربردی مرتبط با هم را در یک جا جمع کند. مانند[/FONT][FONT="] Enterprise Resource Planning [/FONT]
[FONT="]چه زمانی به پورتال نیاز داریم؟ [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]این روزها بسیاری از سازمانها از وب به منظور انتشار اطلاعات خود در مورد ارایه خدمات به مشتریان خود، اعضای پرسنل، مشتریان و غیره استفاده گستردهای میکنند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]سازمان برای این که بتواند از عهده نیازهای گوناگون کاربران خود برآید، باید انواع اطلاعات و خدمات موجود خود را که میتواند برای کاربران مختلف خود فراهم کند، یکجا جمع کند و مطابق نوع تابعهای عملکردی خود روی وب ارایه کند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]به طور کلی، این بدین معنی است که اطلاعات و خدمات براساس نوع تقسیمبندی دپارتمانهای ارایه کننده خدمت گروه بندی میشوند و کاربر باید از قبل ذهنیاتی در مورد این که چه نوع اطلاعات یا سرویسی توسط کدام دپارتمان ارایه میشود تا بتواند بدون دردسر زیادی به اطلاعات و سرویس مورد نظر خود دسترسی پیدا کند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بیشتر اوقات این امر امکانپذیر نیست. به خاطر این که کاربر ممکن است اطلاعات زیادی در مورد دپارتمانها و یا جایی که دپارتمانهای زیادی دارد نداشته باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]همچنین ممکن است انواع زیادی از سرویسها را ارایه کند که سرویس مورد نظر کاربر یک زیر مجموعه کوچک از آن خدمات باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بنابراین کاربر با مشکل سرباز اطلاعاتی[/FONT][FONT="] (information overload) [/FONT][FONT="]مواجه میشود و پیدا کردن اطلاعات و سرویس مورد نظر خود را از بین آن همه اطلاعات و خدمات مشکل و دست نیافتنی میبیند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]از آنجایی که این رویه یعنی «بسیاری از سازمانها از وب به منظور انتشار اطلاعات خود در مورد ارایه خدمات به مشتریان خود ، اعضای پرسنل، مشتریان و غیره استفاده گستردهای میکنند مورد توجه همه سازمانها قرار گرفته است، لذا مشکل مذکور که کاربران هنگام دسترسی به اطلاعات و خدمت دست به گریبان آن میشوند، مستلزم یافتن یک راه حل اساسی است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]برای کاستن از مشکلاتی که توضیح داده شد، باید کاربرپسند بودن بهبود یابد و همچنین امکان دسترسی آسان به انواع مختلف اطلاعات و سرویسهایی که در وب قرار گرفته است برای کاربر فراهم شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بدین منظور برپایی یک پورتال برای ایجاد کانال بین منابع گسترده اطلاعاتی و بسیاری از خدمات برای کاربران گوناگون در یک تعامل اثربخش و بهرهور، راهحل مناسبی به نظر میرسد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]چنانکه وقتی کاربر به عنوان یک عضو وارد پورتال میشود ، اطلاعات او شخصی شده باشد و خدماتی که مرتبط با علایق و خواستههای کاربر باشد طبق پروفایل به او ارایه گردد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[/FONT][FONT="]به طور کلی، این بدین معنی است که اطلاعات و خدمات براساس نوع تقسیمبندی دپارتمانهای ارایه کننده خدمت گروه بندی میشوند و کاربر باید از قبل ذهنیاتی در مورد این که چه نوع اطلاعات یا سرویسی توسط کدام دپارتمان ارایه میشود تا بتواند بدون دردسر زیادی به اطلاعات و سرویس مورد نظر خود دسترسی پیدا کند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بیشتر اوقات این امر امکانپذیر نیست. به خاطر این که کاربر ممکن است اطلاعات زیادی در مورد دپارتمانها و یا جایی که دپارتمانهای زیادی دارد نداشته باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]همچنین ممکن است انواع زیادی از سرویسها را ارایه کند که سرویس مورد نظر کاربر یک زیر مجموعه کوچک از آن خدمات باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بنابراین کاربر با مشکل سرباز اطلاعاتی[/FONT][FONT="] (information overload) [/FONT][FONT="]مواجه میشود و پیدا کردن اطلاعات و سرویس مورد نظر خود را از بین آن همه اطلاعات و خدمات مشکل و دست نیافتنی میبیند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]از آنجایی که این رویه یعنی «بسیاری از سازمانها از وب به منظور انتشار اطلاعات خود در مورد ارایه خدمات به مشتریان خود ، اعضای پرسنل، مشتریان و غیره استفاده گستردهای میکنند مورد توجه همه سازمانها قرار گرفته است، لذا مشکل مذکور که کاربران هنگام دسترسی به اطلاعات و خدمت دست به گریبان آن میشوند، مستلزم یافتن یک راه حل اساسی است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]برای کاستن از مشکلاتی که توضیح داده شد، باید کاربرپسند بودن بهبود یابد و همچنین امکان دسترسی آسان به انواع مختلف اطلاعات و سرویسهایی که در وب قرار گرفته است برای کاربر فراهم شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بدین منظور برپایی یک پورتال برای ایجاد کانال بین منابع گسترده اطلاعاتی و بسیاری از خدمات برای کاربران گوناگون در یک تعامل اثربخش و بهرهور، راهحل مناسبی به نظر میرسد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]چنانکه وقتی کاربر به عنوان یک عضو وارد پورتال میشود ، اطلاعات او شخصی شده باشد و خدماتی که مرتبط با علایق و خواستههای کاربر باشد طبق پروفایل به او ارایه گردد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]مزایای پورتال[/FONT][FONT="]: [/FONT]
[FONT="]در واقع یک پورتال عملکردها و خصوصیات مطلوب زیر را پشتیبانی میکند[/FONT][FONT="]: [/FONT]
[*=right][FONT="]اجازه به دپارتمانهای مختلف اطلاعاتی و ارایه کننده سرویس به منظور برپایی و بروزرسانی اطلاعات و خدمات خود مطابق پروفایل عمومی آنها – که مشخصا مربوط به گروههای مختلف کاربران است – و همچنین نیازهای خاص این گروهها در زمانهای معین[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[*=right][FONT="]ارایه خودکار اطلاعات و خدمات به کاربر طبق پروفایل او در زمانهای مشخص[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[*=right][FONT="]اجازه به کاربر برای انتخاب اطلاعات و خدماتی که مورد نظر او هستند و همچنین شخصیسازی[/FONT][FONT="] (customize) [/FONT][FONT="]ارایه آنها[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[*=right][FONT="]برپایی اطلاعات و خدمات، بیشتر از منظر کاربر تا راحتی ارایه دهنده خدمت[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[*=right][FONT="]پشتیبانی از امکان «ورود ساده[/FONT][FONT="]» (single sign-on) [/FONT][FONT="]به طوری که مرحله ورود ساده این اجازه را به کاربر میدهد تا بتواند به منابع اطلاعاتی و خدماتی گوناگون که توسط سیستمهای کاربردی مختلفی که به وسیله دپارتمانهای مختلف سازمان فراهم شده دسترسی پیدا کند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]از نظر فنی این امر میتواند با ابزار پیادهسازی سرویس[/FONT][FONT="] Light – weight Directory Access Central Authentication Service , Protocol [/FONT][FONT="]تسهیل شود[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="] [/FONT]