برگزیده های پرشین تولز

نگهداری تراریوم

cuweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2018
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
2
سن
40
تراریوم باغ های شیشه ای کوچک هستند که به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه یا میز کار استفاده می شوند.
اکثر تراریوم ها محیط های بسته ای هستند که در اثر وجود نور مستقیم آفتاب حرارت درونی آنان به شدت افزایش یافته و به گیاهان آسیب می رسد بنابراین در بیشتر موارد تراریوم را می بایست به دور از نور مستقیم آفتاب قرار داد. همچنین از نظر میزان روشنایی باید به نیازهای نوری گیاهان داخل تراریوم نیز توجه کرد. زیرا برخی از گیاهان به نور بیشتر (همان کاکتوس ها و سایر گیاهان گوشتی، سدوم، اشوريا) و برخی به نور کمتری(همانند سرخس های خزه ها، فيتونيا، شفلورا، سانسوریا) نیاز دارند بنابراین انتخاب و کاشت گیاهانی که نیازهای مشابهی دارند بسیار مهم است. بهتر است که گیاهانی را که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند در تراریوم هایی از نوع در باز کاشته شوند که بتوان آنان را در طی روز و برای چند ساعت در زیر نور آفتاب قرار داد. آبیاری تراریوم بسته به این که در تراریوم بسته و یا باز باشد و همچنین نیازهای آبی گیاهان با یکدیگر متفاوت است. تراریوم هایی که درهای آنان همیشه باز است همانند سایر گلدان های معمولی اغلب هفته ای یک یا دو مرتبه و تراریوم هایی که درهای بسته دارند معمولا نیازی به آبیاری هفتگی پیدا نمی کنند و آب مورد نیاز خود را از غبارپاشی روزانه ای که بر روی برگسار گیاهان انجام می دهید تأمین می کنند. وجود دمای مناسب مسئله دیگری است که در محیط نگهداری تراریوم ها باید آن را مورد توجه قرار داد و به نیازهای دمای گیاهان داخل تراریوم نیز توجه کرد. قرار دادن تراریوم در مکانی سرد و یا در نزدیکی وسایل گرمازا توصیه نمی شود. معمولا دمای شبانه ۱۸ درجه سانتی گراد و ۲۴ درجه سانتی گراد در طی روز برای گیاهان داخل تراریوم مناسب است. برای کود دهی بهتر است که بعد از سپری شدن سال اول کاشت گیاهان داخل تراریوم را در طی ماه های تابستان و با کودهایی مخصوص گیاهان آپارتمانی که البته غلظت آن به نصف و یا حتی یک چهارم کاهش یافته است کوددهی شوند. مراقب باشید که کودها به برگسار گیاهان برخورد نکرد - بر روی آنان باقی نماند. لازم به ذکر است کوددهی بیش از اندازه و رشد سریع گیاهان داخل تراریوم یکی از دلایل عدم موفقیت در نگهداری از تراریوم ها است.
له شدگی و نرم شدن تنه
از بیماریهای شایع کاکتوس ها می باشد که عاليا منجر به نابودی گیاه می شود. برای درمان لازم است پس از تعویض کامل خاک گلدان و شست و شوی ریشه های گیاه در آغاز فصل رشد است و فروردین)، کاکتوس را در فضای باز و آفتابی قرار دهند. اگر کاکتوس به آفتاب مستقیم عادت دارد آن را بیرون از خانه و در مجاور پنجره جنوبی، و در غیر این صورت ایتنا یا افزایش تدریجی تابش مستقیم آفتاب بر گیاه آن را به آفتاب مستقیم عادت می دهنه آبیاری را هئته ای یک یا دو بار ادامه می دهند تا روزهای گرم تابستان با دمای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد قرا برسدہ کاکتوس بیمار که تاکنون پیکری چروکیده و پوسیده مانند دارد پس از طی چند روز گرمای طاقت فرسا در زیر تابش مستقیم آفتاب، در حالی که هفته ای یک یا دو بار آبیاری می شود، شروع به جذب آب و قوی شدن می کند.
پوسیدگی ریشه
در این حالت ریشه گیاه به مرور از رشد باز مانده، فاسد شده و از بین می رود و اگر سريعة و پیشرفت بیماری جلوگیری نشود گیاه هم از بین می رود. در پیشرفته ترین وضعیت، رنگ کاکتوس تغیر کرده و حالت آبکی به خود می گیرد. فساد ریشه معمولا در فصل سرد رایج تر است. همیشه پیش گیری بهتر از درمان است. پس چنانچه توقف رشد یا رشد ناهنجاری مشاهده شد آبیاری را کنترل و در صورت امکان ریشه گیاه را بررسی کنید.
 

h3saam

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2020
نوشته‌ها
155
لایک‌ها
392
تراریوم یک نوع کاکتوس هستش
 

Ava98

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 اکتبر 2020
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
29
سن
25
من قبلا یه تراریوم داشتم که چون بزرگ شده بود در شیشه ش رو باز کرده بودم… یکبار که رفتیم مسافرت برگشتیم دیدم خشک شده کاملا… بعد از اون دیگه نگرفتم
ولی خیلی زیبا و دوست داشتنی هستند
 
بالا