برگزیده های پرشین تولز

هشدار جدی :برخی خنک کنند‌ها باعث آسیب به پردازنده‌های Skylake می‌شوند

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,095
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
به نقل از شهر سخت افزار :با اینکه کلیه خنک کنندهای سوکت LGA 1150 و 1155 با سوکت LGA 1151 مخصوص پردازنده‌های Skylake سازگاری دارند؛ اما اکنون مشخص شده برخی خنک کننده‌ها باعث آسیب به پردازنده‎ها و حتی مادربردهای Skylake می‌شوند. این مشکل ناشی از تغییر ارتفاع پردازنده‌های Skylake نسبت به سه نسل قبل است.

intel-skylakecpubent-2_674_4ecf9.jpg


خم شدن پردازنده به دلیل فشار نامتوازن

طبق بررسی‌های مستقل صورت گرفته، به نظر می‌رسد که پردازنده‌های Skylake نظیر Core i7-6700K و Core i5-6600K می‌توانند بر اثر فشار بسیار شدیدی که برخی خنک کننده‌ها از جمله محصولات ساخت Noctua، EK Water Blocks، Scythe Arctic، Thermaltake، Thermalrigh و برخی دیگر بر سطح پردازنده وارد می‌کنند، دچار خرابی شوند.
با اینکه به نظر می‎رسد احتمال آسیب به پردازنده در طول حمل و نقل (در صورت نصب بودن خنک کننده) و یا نصب مجدد خنک کننده محتمل‌تر است، احتمال آسیب دیدن پردازنده در استفاده معمول نیز وجود دارد. همانطور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، پردازنده‌های Skylake نسبت به نسل‌های پشین از جمله Broadwell و Haswell، ارتفاع یا به عبارتی دیگر، ضخامت کمتری دارند، از این رو در پاره‌ای از موارد و با برخی خنک کننده ها، احتمال لق زدن وجود دارد.

intel-skylakecpubent-1_674_7d0d0.jpg


با کاهش ارتفاع پردازنده‌های Skylake، هنگام استفاده از خنک کننده‌های مربوط به نسل قبل، این لق زدن باعث وارد شدن فشار به صورت غیر یکنواخت به پردازنده و پیرو آن سوکت مادربرد می‌شود، برای نمونه احتمالاً در حالت ایساده بودن کیس، به دلیل لق زدن، فشار بیشتری بر بخش پایین سوکت پردازنده وارد می‌شود. این فشار حتی می تواند باعث خم شدن برد پردازنده شود که باعث ایجاد اختلال در اتصال با پایه های سوکت می شود.

intel-skylakecpubent-3_674_6655a.jpg
له شدگی برخی از پایه های سوکت به دلیل فشار نامتوازن ناشی از لق زدن

با مشخص شدن این مشکل، هم اکنون بسیاری از سازندگان خنک کننده اقدام به ارائه لیست محصولات سازگار با پردازنده‌های Skylake کرده‌اند. این مشکل تنها به خنک کننده‌های بادی (ایر) محدود نمی‌شود و برخی وا‌تر بلاک‌ها نیز چنین مشکلی را ایجاد می‌کنند. با این حال برخی خنک کننده‌ها نیز به دلیل مکانیزم‌های مختلفی که در نظر گرفته شده، تا درجه‌ای از اختلاف را بدون هیچ مشکلی تحمل می‌کنند.
از آنجایی که تمامی خنک کننده‌های سوکت LGA 1150 و 1155 بر روی مادربردهای Skylake قابل نصب هستند و در حال حاضر لیست دقیقی از خنک کننده‌های سازگار با پردازنده‌های Skylake ارائه نشده است؛ بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب احتمالی، عدم جابجایی کیس و تکان دادن آن در صورت استفاده از خنک کننده‌های ثانویه است. پیشنهاد می‌شود تا زمان مشخص شدن محصولاتی که می‌توانند باعث آسیب به پردازنده شوند؛ مراقب سیستم Skylake خود باشید.

شدت این مشکل با خنک کننده های سنگین وزن، بیشتر است.
 

hadiforever

Registered User
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2014
نوشته‌ها
464
لایک‌ها
815
محل سکونت
دیار ترس وحماقت
با کمال احترام
فکر می کنم نوشته ها یت با منطق فیزیک سازگار نیست
میشه یک لینک که کاربران سایر کشور ها این مشکل را گزارش کرده اند را ارائه کنید
 

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,095
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که تاکنون منتشر شده و یا در پاسخ به خبررسانی‌ها ارائه شده اند بدین شرح است:
ARCTIC: این اطمینان خاطر را به مصرف کنندگان محصولاتمان می‌بخشیم که در ساخت کلیه خنک کننده‌های ARCTIC، از جزئیات ارائه شده از سوی اینتل بهره گرفته‌ایم و هیچ یک از خنک کننده‌های ما مستعد این مشکل نیست.
وا‌تر بلاک‌های EK: با اینکه کلیه وا‌تر بلاک‌های EKWB به طور کامل با پردازنده‌های Skylake سازگاری دارند؛ اما نسبت به واتربلاک‌های پیشین با احتیاط رفتار کنید، تضمینی در مورد محصولات قدیمی‌تر وجود ندارد.
Noctua: طراحی سیستم نصب SecuFirm2 بکار گرفته در خنک کننده‌های ما به پیش از عرضه پلتفرم Skylake باز می گردد و بررسی های بیشتری لازم است. با این حال تاکنون مشکلی گزارش نشده است.
Scythe: با اینکه کلیه خنک کننده‌های ما با پردازنده‌های Skylake سازگاری دارند اما احتمال آسیب به پردازنده و مادربرد بر اثر تکان شدید وجود دارد. این کمپانی احتمال آسیب را تایید کرده است.
Thermaltake: تمامی خنک کننده‌های پردازنده ما از جمله سری‌های Frio ،NIC ،Contac و خنک کننده‌های مایع Water 2.0 و Water 3.0 به طور کامل با پردازنده‌های Skylake سازگاری دارند.
Thermalright: این فشار اضافی قابل پیشبینی بود و ما آن را طراحی محصولاتمان رعایت کرده‌ایم. تاکنون گزارشی از خرابی ناشی از استفاده از خنک کننده‌های این کمپانی گزارش نشده است.
NZXT: کلیه خنک کننده‌های کلوز لوپ سری Kraken با پردازنده‌های Skylake سازگاری کامل دارند اما استفاده از سری‌های پیشین از جمله Havik 120/140 به دلیل وزن بالا پیشنهاد نمی‌شود.

Cooler Master و Corsair تاکنون نسبت به محصولاتشان ابزار نظری نکرده اند.

واکنش اینتل

اینتل تاکنون واکنش رسمی از خود نشان نداده است اما در پاسخ به tomshardware، وجود اختلاف در ضخامت پردازنده های Skylake با نسل های قبلی را تایید کرده است. اینتل اظهار داشته که آنها خنک کننده ساخت شرکت های دیگر را بررسی نمی کنند اما جزئیات لازم برای طراحی خنک کننده را در اختیارشان گذاشته اند.
سازندگانی که نام آن‌ها در این خبر نیامده، تاکنون بیانیه رسمی ارائه نکرده‌اند. این لیست به مرور و با ارائه هرگونه جزئیات و توضیحات جدیدی بروزرسانی خواهد شد. پس فراموش نکنید که نسبت به سازگاری خنک کننده کامیپو‌تر خود مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که بیانیه های لیست فوق از منابع خبری گردآوری شده و هنوز لیست دقیقی ارائه نشده است، بنابراین مسئولیتی در قبال اشتباهات احتمالی، متوجه ما نخواهد بود.

تا زمانی که محصولات سازگار با این سوکت جدید مشخص می شوند؛ قویاً توصیه می شود که از حرکت و جابجایی غیر ضروری کیس اجتناب کنید. در صورتی که لازم است کامپیوتر خود را حمل کنید؛ ابتدا خنک کننده را جدا کنید تا فشاری بر مادربرد و پردازنده وارد نشود. در هر صورت از تکان دادن جدی کیس اجتناب کنید. بازکردن خنک کننده برای بررسی آسیب احتمالی به پردازنده و یا مادربرد، ایده خوبی نیست و خود می تواند باعث آسیب شود، بنابراین توصیه می شود که فعلاً به خنک کننده دست نزنید و منتظر اطلاعات تکمیلی بمانید.

نسبت به خنک کننده های سنگین وزن بیشتر باید مراقب بود.
 
بالا