برگزیده های پرشین تولز

هفت خدای بخت و اقبال

kooroush

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 جولای 2008
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
هفت خدای بخت و اقبال (انگلیسی : Seven Gods of Fortune ژاپنی : 七福神 رماجی: Shichifukujin) آنان هفت خدای خوشبختی در آئین شینتو ، افسانه های ژاپنی ، و فرهنگ توده است . معمولاً اشکال این خدایان در ساختن نتسوکه ("کشکول ژاپنی") و تصویر‌های دیگر به کار می‌رود . هر کدام از این خدایان ویژگی مخصوصی دارد:ابیسو ، خدای ماهیگیران و کارگران ، معمولاً تصویر‌ها وی را با ماهی‌ای بزرگ زیر بغلش نمایان می‌کند .
دایککوتن (دایککو)، خدای دارائی ، بازرگانی و تجارت است . ابیسو و دایککو معمولاً به صورت تمثال حجاری شده یا ماسک در مغازه های کوچک نمایان می‌شوند .
بیشامنتن خدای رزمجویان و جنگ آوران .
بنزایتن (بنتن - ساما) ، ایزدبانوی دانش ، هنر ، زیبائی ، و بالخصوص موسیقی .
فوکورکوجو خدای شادی ، دارائی و طول عمر .
هتی خدای شاد و فربهٔ فراوانی و تندرستی .
جوروجین (گاما) ، خدای طول عمر .

بسیاری از خدایان ژاپنی از هندوستان و چین به ژاپن منتقل شده‌اند . این هفت خدای مورد نظر از چین منتقل شده‌اند . ایزدبانوئی دیگر ، کیچیجوتن ایزدبانوی شادی ، گاهی به جای جوروجین و در صف هفت خدای بخت و اقبال پیدا می‌شود . دلیل این آن است که جوروجین و فوکورکوجو در اصل مظهر و جلوهٔ همان یک خدای تائوی هستند : "ستارهٔ جنوبی" . هر آینه ، آنچنان که در فرهنگ توده معروف است ، خدایان ژاپنی گاهی نمایان اشیای مختلف در جاهای مختلف می‌باشند . هفت خدای بخت و اقبال معمولاً در تاکارابونه (宝船) "کشتی گنج" تصویر می‌شوند . داستان های کهن توصیف می‌کنند که این هفت خدا هنگام نوروز (البته نوروز ژاپنی) به شهر می‌رسند و هدیه‌های شگفت‌آوری را به افراد شایستهٔ آن می‌دهند . در نوروز کودکان عادتا پاکت سرخ رنگی آراسته به تاکارابونه و حاوی هدیه یا پول دریافت می‌کنند . تاکارابونه و هفت خدای بر آن معمولاً در هنر ژاپنی تصویر می‌شود .

300px-Shichi_fukujin.jpg

از چپ به راست: هتی ، جوروجین ، فوکورکوجو ، بیشامنتن ، بنزایتن ، دایککوتن ، ابیسو

180px-Gyosai_Daikoku.jpg

دایککو سوار بر گاو نر، به ساربانی اتافوکو ، و هتی در آسمان

180px-Yoshitoshi_The_Seven_Lucky_Gods.jpg

هفت خدای بخت و اقبال ، اثر تسوکیکا یوشیتشی
 
Last edited:
بالا