برگزیده های پرشین تولز

همه چيز در مورد پورت هاي كامپيوتر

emad_e_ali

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2005
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
به نام خدا.

همون طور كه از اسمش پیداست اين تاپيك در مورد هر چيزيست كه به پورت ها مربوط ميشه.


من خودم در مورد پورت ها چيز خيلي زيادي نمي دونم و از هر كسي كه چيزي (هر چيزي) در مورد پورت ها میدونه خواهش مي کنم ما روهم در اطلاعاتش شريك کنه.بيشتر هم روي اين موارد تاكيد دارم: -- هر پايه تو هر پورت خاص اسمش چیه و چه كاري انجام ميده.مثلا پايه 5 پورت هاي gnd ,COM است و به گراند وصل میشود و... براي بقیه پايه ها هم به همين صورت.
-- ورودی ها و خروجی ها چند ولت اند,کدامشان با ولتاژ مستقیم و کدامشان با متناوب كار مي کنند,شکل موج مورد استفاده متناوب ها به چه صورتی است,رنج فركانسشون چيه و... .
-- موارد ايمني و مراقبت از مادر بورد هنگام استفاده از پورت ها.مثلا پورت هاي موازی در برابر اتصال کوتاه محافظت نشدن يا فلان پورت محافظت شده,مدار هايي كه مي شه براي محافظت مادر بورد استفاده كرد مثل استفاده از بافر (البته همراه مدارش در صورت امکان) و... .(اين مورد سوم رو با وسواس بيشتري جواب بدين لطفا. متوجه هستین كه...;) )
-- برنامه ريزي و نكات نرم افزاری پورت ها(انين رو ويگه هيچي ازش نمي دونم)
-- و... يعني هرچيزي كه مربوط به پورت هاست و دونستنش مفيده.

به پورتي كه به game و دسته هاي بازي مربوط مي شه هم توجه كنين.

و در آخر:پورت هاي COM رو خيلي روش تاكيد كنين چون فكر ميكنم بيشترين استفاده رو داشته باشه.
دست همه تون هم درد نكنه.
 

ali313

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2005
نوشته‌ها
280
لایک‌ها
0
سن
41
محل سکونت
زیر خون قمه ، زنجیر ، سینه ، لطم ، سیلی و ... جای
برعکس من عاشق پورت پارالل هستم از اون بصورت پورت سریال استفاده می کنم در صد خطاش به صفر میرسه ضمن اینکه ولتاژش 5 ولت هم هست و احتیاج به آی سی رابط نداره
 

arash_8998

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2005
نوشته‌ها
30
لایک‌ها
0
میشه درباره پورت موازی هم یه توضیحاتی بدین علی آقا البته اگه بقیه دوستان!!! هم می دونن به کمکشون احتیاج دارم.
 

tkavosh

Registered User
تاریخ عضویت
24 مارس 2005
نوشته‌ها
736
لایک‌ها
71
محل سکونت
مشهد
واسط موازی کامپیوترهای شخصی یعنی LPT1 و LPT2 در مجموع 17 خط دیجیتال در اختیار ما قرار میدهد که این خطوط موجب شده اند واسط موازی برای تبادل سریع اطلا عات با سایر مدارهای واسط مناسب باشد.واسط موازی در مقایسه با واسط سریال در برابر اشتباهات غیر عمدی اسیب پذیر تر است و نسبتا ساده تر خراب میشود زیرا هیچ یک از 17 خط در برابر اضافه بار محافظت شده نیستند.در کار با واسط موازی ,دستورات زیر باید مورد توجه قرار بگیرند

تجهیزات مربوط به درگاه موازی را باید وقتی که کامپیوتر خاموش است وصل کرد
ولتاژ های ورودی باید بین 0 و 5 ولت باشند
خروجی نبایداتصال کوتاه و یا به خروجیهای دیگر وصل شوند
خروجیها نباید هرگز به ولتاژ تغذیه تجهیزات دیگر وصل شوند

با بکارگیری ثبات data , یک درگاه خروجی کامل 8 بیتی در دسترس قرار میگیرد که در حالت عادی برای ارسال اطلاعات به چابگر مورد استفاده قرار میگیرد.خروجی با TTL سازگار است لذا سطح ولتاژ حالت بالا بین 3.5 تا 5 ولت میباشد و میتواند معادل 10 میلی امپر را تغذیه کند این در گاه برای خروجی هشت بیتی سریع مناسب است .ازبین تعداد زیادی از خطوط کمکی چاپگر,تنها وضعیت 5 ورودی توسط ثبات status نشان داده میشود. این ورودیها عبارتند از Error,Select,PE,ACK و Busy که وضعیت Busy بصورت معکوس خوانده میشود اغلب این ورودیها با TTL سازگاری دارند لذا باز بودن ورودیها به منزله بالا کردن انهاست.به همین دلیل میتوان کلیدها را به سادگی به زمین وصل کرد .
ثبات control شامل 4 خط کمکی Storde,Auto Feed,Init,SLCT IN میباشد .در حالت عادی کامپیوتر از طریق این خطوط,اطلاعات مربوط به کنترل را به چاپگر ارسال میکند.درهر صورت وضعیت این چهار خط را نیز میتوان خواند.اطلاعات به خروجی کلکتور- باز داده میشود.مقاومتهای بالابر (پول-اپ) به 5+ ولت, تقریبا 3.3 کیاو اهم هستند.اگر وضعیت یک خروجی بالا باشد, خط خروجی در حالت امپدانس بالاست و بنابراین میتوان ان را به زمین وصل کرد وضعیت نسبی این خطوط را میتوان از طریق ورودی TTL خواند, در نتیجه این چهار خط را برای ردو بدل کردن اطلاعات در هر دو جهت میتوان به کاز برد باید همیشه به خاطر داشته باشید که 3 خط از این 4 خط معکوس شده اند و فقط خط Init به این صورت نیست .
تاکنون خاصیتهای توضیح داده شده در مورد واسط سنترونیکس استاندادر مصداق داشت.در کامپیوترهای جدید, یک واسط چاپگر توسعه یافته نیز وجود دارد که واسط ECP یا EPP است.این واسط اجازه میدهد تا اطلاعات به صورت دو طرفه از طریق درگاه 8 بیتی چاپگر ارسال شوند.این واسط به منظور انطباق با واسطهای قدیمی ,همیشه در حالت سازگار یا IAS به کار برده میشود.
به همراه استفاده ازحالتهای EPP و ECP, روشهای ارسال توسعه یافته ای نیز وجود دارد که در انها داده ها و ادرس به طور مجزا ارسال میشوند و همچنین با این روش میتوان کل بلوک داده ها را ارسال کرد.
در گاه موازی جدید تر یک مزیت دارد که کاربران مبتدی با استفاده از نرم افزار مناسب میتوانند از این قابلیت استفاده کنند.اگر واسط چاپگر حالت سازگار با PS/2 را پشتیبانی کند, انگاه در بسیاری موارد خواندن 8 بیتی از طریق درگاه چاپگر امکان پذیر میشود,بدین منظور یک یا دوبیت کنترلی به استاندارد قبلی اضافه میشود.بااستفاده از بیت پنجم (DIR=1)جهت 8 بیت درگاه داده ها را می توان به صورت خروجی یا ورودی تنظیم کرد .اگر واسط EPP یا ECP نصب شده باشد , درگاه چاپگر با PS/2 سازگار است و خواندن داده های موازی را پشتیبانی میکند. در صورتی که واسط ,خواندن موازی را پشتیبانی کند انگاه اگر جهت دادها را به ورودی تغییر دهید,تمام خطوط داده به حالت بالا رفته و امپدانس انها نیز بالا میرود.توصیه میشود که اگر درگاه چاپگر به عنوان ورودی مستقیم به کار برده میشود ,حتما از مقاومتهای محافظ استفاده شود.این کار برای محدود کردن جریان اتصال کوتاهی می باشد که ممکن است به طور اشتباه در اثر تغییر حالت درگاه به خروجی به وجود اید .اگر واسط در جهت خروجی به کار برده شود , تمام خطوط در حالت امپدانس پایین قرار میگیرند و قادر به تامین جریانی تا حدود 30 میلی امپر خواهند بود.اتصال مستقیم کلیدها و یا خروجی مدارات منطقی کاری پر خطر می باشد زیرا حالت فوق حالتی است که به طور معمول پس از روشن شدن کامپیوتر به وجود می اید.برای اطمینان از انتقال سریعتر اطلاعات , درگاهای مدرن چاپگر از راه انداز های خروجی صنعتی قوی که بسیار پر قدرت تر از واسط قدیمی سنترونیکس هستند, استفاده می کنند.بنابر این خطوط داده می توانند به عنوان منبع تغذیه برای مدارات کم قدرت به کار برده شوند.

pinout.gif



Signal Name Bit Pin Direction
======================
-Strobe ¬C0 1 Output
+Data Bit 0 D0 2 Output
+Data Bit 1 D1 3 Output
+Data Bit 2 D2 4 Output
+Data Bit 3 D3 5 Output
+Data Bit 4 D4 6 Output
+Data Bit 5 D5 7 Output
+Data Bit 6 D6 8 Output
+Data Bit 7 D7 9 Output
-Acknowledge S6 10 Input
+Busy ¬S7 11 Input
+Paper End S5 12 Input
+Select In S4 13 Input
-Auto Feed ¬C1 14 Output
-Error S3 15 Input
-Initialize C2 16 Output
-Select ¬C3 17 Output
Ground 18-25


منابع
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par

PC Interfaces ترجمه کیهان حدادشرق
 

emad_e_ali

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2005
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
دوستان اگه كسي مداري چيزي هم داره لطف كنه و ما رو هم بي نصيب نگذاره.
ممنون;)
 

reza_agha

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 فوریه 2007
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
0
به نام خدا.

همون طور كه از اسمش پیداست اين تاپيك در مورد هر چيزيست كه به پورت ها مربوط ميشه.


من خودم در مورد پورت ها چيز خيلي زيادي نمي دونم و از هر كسي كه چيزي (هر چيزي) در مورد پورت ها میدونه خواهش مي کنم ما روهم در اطلاعاتش شريك کنه.بيشتر هم روي اين موارد تاكيد دارم:
...........

این که کلی چیز میشه اما وقت کردی دنبال این دو تا چیز بگرد خیلی کارت رو راه میندازه:
http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/user/ralf/pub/WWW/files.html
www.hardwarebook.info

ایضا کتاب مزیدی جلد دومش هم بد نیست!
 

Ahuramazda134

Registered User
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2005
نوشته‌ها
283
لایک‌ها
5
سن
37
محل سکونت
Mashhad City
سلام
من یه مدار ساختم که به lpt وصل میشه و ساعت رو نشون میده
البته چیز خاصی نداره اگه کسی میخاد بگه بزارم اینجا:)
 
بالا